Säker sovare gallskriker vid läggning

Skriv svar
tedsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2016, 13:38
Ort: Svedala

Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av tedsmamma »

Hej!
Nu var det väldigt längesen man kände att man behövde någons råd, allt har ju gått så himla bra så himla länge, tills nu. Min son fyller idag 20 månader, han kurades vid 6 månaders ålder. Vår son älskar egentligen att sova, han springer till grinden i trappan när man nämner ordet 'nanna' och brukar normalt ligga och sjunga och prata lite med sin snutte tills han somnar.

Normalt ser schema ut så här:
Sover 19.30-7.30
Sover 12.30-14.00 på förskolan (och hemma)

De senaste 6 kvällarna nu så har han från ingenstans blivit jätteledsen när vi har närmat oss sängen, redan när vi har borstat tänderna så har han blivit ledsen för han har insett vad som är på gång. När vi lagt honom har vi lämnat rummet men direkt blir han ledsen. Vi har försökt ramsa utanför hans rum och lugna honom så, men det biter inte. Så fort vi går in i rummet så kastar han sig ner lägger sig på mage som han alltid gör när han sover som om han ska komma till ro med vår hjälp. Vi kan buffa lite, och han är ju lugn, men så fort vi slutar eller närmar oss dörren så blir han ledsen igen. Efter 1-1,5 h är både jag och min sambo helt matta och det enda som har fått honom att somna är att vi sitter på en pall bredvid sängen, och detta känns så fel! Men man blir ledsen och desperat.

Han har kunnat sova sina hela nätter och vi har fått väcka honom 7.30 fast nattningarna har varit tuffa nu tills två nätter sen med uppvak.
Igår somnade han på ca 10 min bara av att vi satt utanför med ramsa, HURRA! MEN, när vi precis lagt oss vaknar vi med hugg i magen av gallskrik från vår sons rum. Det tog mellan 22.30-00.45 att få honom att somna och då fick min sambo tillslut lägga sig på golvet nedanför sängen för tillslut så orkade vi inte. Nu så vaknade han 05.40 lika ledsen och gråter än. Jag sitter utanför hans rum och skriver samtidigt som han är väldigt ledsen.

Vi förstår inte var detta kommer ifrån. Vår son är världens mest glada person och utan trots. Älskar sina kompisar på förskolan där han har gått i 2 månader nu. Kan det vara en reaktion på allt som händer där? Behöver med närhet? Snutte verkar inte ge samma effekt längre vid nattning. Ett litet problem är också att förskolefröknarna sitter i rummet där de sover och 'vaktar'. Kan det vara det han blivit van med? Sovlurarna där går jättebra.

Snälla hjälp oss hur vi ska göra! Vi är helt knäckta och mår så dåligt över att han inte får sin ordentliga nattsömn. Vår lille kille som egentligen älskar sin säng och att lägga sig på kvällarna :cry:
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

(Detta svar förutsätter naturligtvis att ni har uteslutit sjukdom som anledning till hans ledsna uppvak).

Det händer alla säkra sovare att de (inte minst vid stora förändringar som förskolestart) ifrågasätter sina goda rutiner. Nu gick ni dessvärre i fällan och var inte beredda på att ge betryggande svar på frågorna och detta har lett er dit ni är idag. Ju fler knasiga nymodigheter och idéer ni prövar, desto mer kommer lille sonen ifrågasätta om ni fortfarande vet vad ni pysslar med!!

Backa bandet, damma av SHN-boken och ramstekniken (som alltid ska vara på topp!!) och visa sonen att vad som än händer i stora världen, förskolan etc så har han kvar samma rutiner som alltid hemma och de gäller fortfarande! "Kan jag fortfarande sova tryggt här hemma, på förskolan måste ju fröken vakta i samma rum?" "Jaa, lilla älsklingen, det kan du, sängen är trygg och skön och vi vaktar här utanför som vanligt!" (svarar ni med ramsan!)

Inga fler knasigheter nu utan tänk kur från natt 3 och fall inte i fällan igen!! Attityden av självklarhet fram! Läs SHN igen och kör en "på banan igen-kur".

Var beredda på att en 20-mån frågar lite mer och svårare frågor än en 6-mån, men som ni skriver så älskar han att sova så länge ni inte skickar in en massa vargar i sängen!! ;)

En sak till, gå aldrig in efter ramsan då tappar den sitt budskap. Läs gärna trådar här på säkra sovare, finns massor som tyvärr inte håller de goda rutinerna (ramsan ska tex sägas vid varje läggning vare sig den "behövs" eller inte.)

Lycka till och genomför detta nu (inte prova),annars får ni det ännu värre kan jag lova.

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej, läs gärna i Barnaboken om 1,5 år förtrotsen! Detta är eran nyckel!

För övrigt säger jag inget om förskola för 1,5 åringar...... :cry:

(dessa saker kommer då som brev på posten.....)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tedsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2016, 13:38
Ort: Svedala

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av tedsmamma »

Hej alla blöjkrigare och grymma föräldrar!
Läser igenom lite gamla trådar i hopp om att hitta något som prickar vårt pågående problem, ett problem som snart har hållit igång i 4 veckor. Från början så har allt smugit sig på och man sakta utan att själv reflektera över det, gått i sonens fälla.

Ted är nu 2 år och 8 månader. Duktig på att prata och har också en stark vilja. Från första början så var det att han plötsligt ville ha dörren lite öppen. (Jag minns själv att jag var ganska rädd när jag var liten och gärna hade dörren öppen och en lampa tänd utanför rummet). Jag har inte reflekterat så mycket över det, han är ju mer medveten nu än förr, men så plötsligt så har denna dörren öppnats mer och mer för varje kväll och plötsligt så hade vi den nästan helt öppen, det blev en fix idé hos honom hur mycket dörren skulle vara öppen. När dörren väl var öppen så var det annat han hängde upp sig på, dricka vatten, gå och kissa (han är utan blöja på dagarna och man vill ju uppmuntra att kissa eftersom han en dag ska vara utan blöja på natten). Sen så hämtade jag kraft från forumet och boken, och det dörren ska vara stängd, punkt slut. Då hänger han upp sig på att vi ska sitta utanför rummet tills han somnar eller att vi sitter i trappan som är utanför han rum. Vi besvarar varje ljud med en bestämd ramsa x3. Någon kväll fungerade det nästa bet den inte alls.

Allt känns i det stora hela bara förvirrande, ena kvällen sitter jag utanför hans rum vid datorn, svarar bara med ramsan (inte hela tiden), vet knappt om den tar. Ibland så går jag bestämt ner på nedanvåningen utan att ta hänsyn till hans önskningar (svarar med ramsan då och då) och då stormar han iväg och skriker och kallar. Någon kväll har han somnat av utmattning. Han fokuserar på allt annat utom att somna. Denna killen har ju max haft två fnurror sedan kurstart. Han kan mycket väl vakna på natten eller tidig morgon och det första han ropar då är "maaaammmaaaa siiiitta i traaappan"!! eller "mamma tända lampan"!! Detta väcker också lillebror som blev kurad för snart en månad sen.

Jag tror att vi har släppt in vargarna eftersom han nu är en 'stor' pojke som kan kommunicera och man vet själv när man var liten att man ibland ville ha någon nära. Han har dock absolut aldrig fått sova med oss, vår sömn är helig. Det är vårt självförtroende här som tryter och vi behöver en plan på hur vi ska komma tillbaka till hans sömn som det var förr.

Hans schema brukar se ut så här (i stort sett)
07.30: GODMORGON (nu kan han börja ropa och hänga upp sig redan vid 06. och somnar inte om)
8.00: Frukost. Gröt eller yoghurt med ägg.
12.00 lunch
12.30-14 vila (vissa dagar vägrar han sova och mixtrar lika mycket på dagen som på kvällen)
15.00 Mellis
mellan 17-18: Kvällsmat
19.00: läsa saga, sparka boll med pappa och svettas ut sista energin
19.30: Skrattet till godnattet!
Men oftast just nu somnar han mellan 20.30-21

Ja ni hör, allt är upp & ner. Och när Ted sov hos mormor och morfar var det en dröm för de gjorde allt han sa, somnade han för det? Nej! Och inatt ska båda pojkarna sova borta, oron tar över njutningen av att få egentid äntligen med sambon.

Help please!
Kärlek till er alla!
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej tedsmamma,

Det ena är att detta är nu ert intågande i den stora "trotsen" så här är det dags att än en gång ta fram Barnaboken och börja läsa om trotsen.

Jag förstår och kände lite som du när min son gjorde exakt samma saker. Jag var också förskräckligt mörkrädd, dock får man ha i åtanke att dessa barn är inte vi själva. De har bara oftast lärt sig och spela på dina svagheter. :wink: Så här får man tyvärr bita i det sura äpplet och helt enkelt stå på sig rejält!

Grejen är den att han är också stor nog att nu börja förstå att hemma hos mormor och morfar är reglerna på ETT sätt men hemma på ett annat. Så även om mormor och morfar gör på ett sätt, har ni ERT sätt kvar. Det borde gå bra faktiskt, även om det så klart inte är idealiskt. :D

Sen skulle jag vilja peta lite i schemat, när de närmar sig 3 år brukar just dagsvilan börja försvinna, på sin höjd skulle jag ge 45 min lite då och då men inte mer. Än hellre, ta bort sovning på dagen och ha typ "CD-saga" och lägg honom 30 min tidigare varje natt så den blir 12.5 istället. Kan ibland fungera då är de lite FÖR trötta för att orka bråka så jättelänge.

Motmedel till trots är just MASSA social delaktighet och utevistelse. Han skall blir så pass trött till kvällen att han faktiskt inte orkar krångla. :wink:

Bifogar också en tråd där Anna kurar STORA barn, mest för att du skall se att även stora barn som kan "prata" bara pratar bort sig. Min son är 12 och han krånglar numera ÄN mera på kvällen när han inte vill lägga sig och just med "ORD". Så här gäller det att se förbi orden och inse VAD är frågan, det är DEN man skall besvara. Så ängslan att styra och ställa är just det, om man då FÅR styra och ställa, ja då bekräftar du ju exakt hans ängslan ATT han MÅSTE styra och ställa, är du med? Visa att du VET vad som är rätt, trygg, stabil, stadig, konsekvent.

https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... 40&t=13298

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 40&t=26163
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
som alltid ar Torsmammas svar utomordentligt.

Jag tankte bara lagga till en tanke som hjalpte i vart hem (och gor fortfarande). Jag laser ofta att kanslan for foraldrarna nar det funkat fint med sov en langre tid ar "nu rasar det", "rutinerna skakar sonder" etc. Som om allt faller samman. Och kvar star man i mitten och tanker att det inte funkar langre.
Jag vill istallet tanka "nu svajar det for liten, nu jaklar ar det upp det bevis for oss och rutinerna", "oj, nu ar vi i en fas, det ar detta vi tranat for", "japp, nu kommer utmaningen, liten vaxer, och vi vet vad vi skall gora".

Ar du med, det ar en installning. Just eftersom attityden ar sa viktig sa spelar det stor roll om man kanner sig hjalplos, forvirrad och tappar tror pa sin formaga eller pa metoden. Eller, japp nu kor vi - det ar detta vi tranat for. Oroa dig inte liten, its going to be a rough couple of days, but we have got this. Som om alla natter med ramstraning egentligen var till for de ganger som liten befinner sig mitt i trotsen. Alla lugna natter nar de sover som de skall ar bara en rakstracka till de ganger liten verkligen behover oss.

Hemma hos oss hjalpte denna installning enormt. Min man och jag tittade pa varanade och nickade en tyst overenskommelse, Ok, hon behover oss. Tiden ar kommen, du kan lita pa oss.

Kanske later fanigt, med installning ar allt. ;D

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Mycket fint skrivet Tin, precis så är det! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tedsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2016, 13:38
Ort: Svedala

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av tedsmamma »

TorsMamma och Tin, TACK för er fina vägledning och kloka ord :heart: Jag vet inte hur jag har missat era svar, jag som kollat varje dag efter mitt inlägg men det har stått att jag inte hade några nya meddelanden, men där ska man tydligen inte kolla! Jag är i alla fall väldigt ledsen att jag inte läst era kloka inlägg förens idag :oops: och jag blev så varm av tiden ni har lagt på att svara.

Något jag måste köpa är Barnaboken, SHN-boken har ju varit räddare i nöden under bebisåren. Men nu när den lilla herren blivit en väldigt medveten liten herre och kan börja ställa tydliga krav/önskemål är det ju så lätt att vika sig. Innan hörde man bara skillnad på deras frågor nu är frågorna frågor på riktigt, ja ni förstår! Känns som den boken kan hjälpa oss att förstå deras trots bättre. Ska definitivt kolla in länkarna, bra förklarat!

Tack för att ni vill peta i schemat, detta har jag funderat över också. Men i dagsläget kan han sova två timmar om han skulle få, och då tänker man att han fortfarande behöver sin lur. Men jag tar till mig kortare vila alternativt CD-vila. Och det låter klokt att han då också bli för trött för att orka bråka.

Tack igen för kloka ord! :heart: I dagsläget så har han slutat med att skrika efter oss med massa olika önskemål. Men det tar en himla tid för honom att komma till ro och somna. Han somnar mellan 20.30-21.00 varje kväll trots att vi lägger honom mellan 19.30-20. Och han vaknar alltid vid 7 eller ibland innan. Så några 12h per natt har han inte fått på länge, detta oroar mig. :-s

Stora kramar! :heart:
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Säker sovare gallskriker vid läggning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är just detta att han inte somnar i tid på kvällen som är grejen , det är därför man plockar bort lunchluren. De är visserligen lite trötta ett tag vid lunch ändå men läggningarna blir mycket smidigare för att de är betydligt tröttare.

Det är precis som när de är små, tex börjar de vakna tidigare på lunchluren men då är det inte den luren man ändrar på utan man kortar ner fm-luren även om den funkar perfekt så att de får den långa lunchvilan som de verkligen behöver. På samma sätt plockar man bort lunchluren för att natten ska fungera även om de fortfarande skulle kunna sova länge där.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"