Vaknar 30 min innan godmorgon

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av emmaemma »

Hej! Jag hoppas att jag kan få lite råd här. Jag började kura min 10-månaders dotter i fredags kväll. Det gick helt okej så jag känner mig väldigt hoppfull för framtiden!

Jag har läst SHN-boken och här på hemsidan men jag är osäker på hur jag ska bemöta det som skedde i morse. Hon vaknade 06:30, vilket är en halvtimme innan schemat tillåter, och var ledsen. Jag ramsade utanför dörren som svar men efter ett tag var hon så ledsen att jag gick in och lade henne till rätta. Jag buffade en liten stund, trots jag inte borde?, gjorde sen solfjäder och ramsade mig ut. Gav några påminnelser utanför vid behov men gick sedan in vid ytterligare ett tillfälle för att lägga till rätta. Mycket kortare buffning denna gången, men borde jag inte alls göra det andra natten/morgonen?

Hur som helst, efter detta tänkte jag att jag vill inte störa henne mer så jag fortsatte med ramsorna utanför vid behov. Oftast svarar hon bra på dem men återgår sedan till att ropa, vara arg och ledsen. Detta pågick i drygt en timme, vilket innebär att klockan nu var en halvtimme efter då vi skulle gått upp, men jag ville ju inte gå in och plocka upp henne då hon var ledsen! Till slut vid 07:40 tystnade hon i ett par minuter och gnället övergick till att hon började prata med sig själv. Då for jag in och släppte in ljus och sade godmorgon.
När jag plockade upp henne märkte jag att hon hade bajsat :( Det har aldrig tidigare hänt direkt på morgonen! Kände mig så taskig.

Men bortsett från bajset, gjorde jag rätt? Jag funderade mycket på marginalkvarten men eftersom hon vaknade 30 minuter tidigt var jag osäker på hur jag skulle göra.

Här är vårt schema också ifall det skulle hjälpa.

07:00 VAKNA
07:10 Flaska ersättning
09:30 Gröt + frukt
10:00 VILA 1h 45min
13:00 Lunch
14:30 Flaska Ersättning
15:00 VILA 45 min
17:00 Middag
18:30 Välling
19:30 GODNATT
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jat tycker du hanterade detta med BRAVUR!!! Du gjorde i min bok 100% rätt faktiskt även om du gick över tiden.

Så det är detta du vill fortsätta göra!
Ang. bajs är mitt tips att du ger rejält med katrinplommon, kiwi, päron på förmiddagen så hon bajsar på dagen. Och sen mot eftermiddagen/kvällen ger du mera äpple och blåbär.

Jag har dock lite synpunkter på ditt schema. 1 tim och 45 min är inte något naturligt sömnpass tyvärr. Utan naturliga sömnrytm är 20 min , 45 min, 1,5 tim, 2 tim ....

I och med att du gjort natten enbar 11,5 tim blir schemat alltid lite svårare. Så i detta fall skulle den långa luren behöva vara 2 tim för att det skall bli rätt. Sen tycker jag egentligen att sista luren hamnar för sent, så här stora barn brukar behöva ca 4-5 tim innan natten med vakentid.
Nu är inte mitt råd att du stuvar om i schemat innan kuren och uppföljningsveckan är gjord, men förlänga långluren till 2 tim kan du göra redan nu i alla fall. Och sen utvärdera ditt schema baserat på det jag skrivit ovan om 2 veckor.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av emmaemma »

Tack för ditt snabba svar! Vad skönt att höra!
Hon har varit dålig i magen denna veckan så det är nog bara något som spökar för tillfället. Hon får bara frukt vid frukost och lunch för säkerhets skull :)

Vad klantigt av mig med lurarna. Jag hade nog för fullt upp med att få ihop timmarna, och så ville jag inte att hon skulle sova för länge på eftermiddagen. Morgonluren tycker vi båda mycket om! Hon har dock vaknat lite tidigare några gånger på sistone, så jag kanske drar ner den till 1,5 h och sen 1 h på eftermiddagen. Jag har funderat ett tag på att plocka bort flaskan på eftermiddagen så efter kuren kanske jag testar att flytta fram luren till 14:30 till att börja med i samband med det.

Tack igen för hjälpen. Verkligen toppen med ett forum!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av mamaA »

Hej!
Tror det smög sig in en lite tryckfelnisse i Tors mammas svar, 1 timmes sömnpass brukar vi inte ha utan 2 tim, 1,5 tim, 45, min, 20 min och 5 min vid kris. Vanligtvis har man lurarna tvärt om i ordning, kort lur på fm och långlur middag/eftermiddag och 4-5 timmars vakentid inför natten för en god nattsömn. Du kommer att märka de närmaste veckorna vad som du behöver justera (efter 2 veckor), allt som passade innan kuren kanske inte funkar på samma sätt nu.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av TorsMamma »

Tack mamaA, jag har nu editerat mitt inlägg. så klart det inte skall vara några 60 min. :D 5, 20, 45, 1.5, 2, 3.... :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av emmaemma »

Hej igen och tack för all hjälp tidigare. Vi har inte haft några större problem alls och kan inte sluta förundras över hur bra det har gått!

Hon vilar utomhus i vagnen och det har alltid funkat jättebra. Nu ska jag snart börja jobba och hon ska börja hos dagmamma några dagar i veckan. De har möjlighet att lägga henne ute i vagnen men jag skulle gärna lära henne att sova inne i sängen också ifall det skulle råka vara full storm ute. Hemma ställer jag bara henne i tvättstugan när det är för dåligt väder, men dagmamman har inte så gott om plats.

Vad har ni för erfarenhet eller tips angående detta?
Går det att göra både och med vilostunderna? Alltså ibland ute i vagnen, och ibland inne?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Ärligt så kommer jag låta lite nonchalant just nu, men mest för att jag varit i din sits kan jag lova rejält innan.

Först, dagmammor har liksom inbyggd "attityd" och så länge man inte bor i typ Kiruna med -40 grader klarar de små att sova ute i ALLA väder, de ställs lite i lä eller ibland under lite tak eller bara lite extra över vagnen. Tjocka sköna åkpåsar gör susen. :wink:
Lita på att hon kan detta för det kan hon.

Men, jag vill ju inte att något barn under 1 år skall gå någon stans från föräldrar eller far/mor-föräldrar. Ni kan inte rädda minst 1 år till för henne från detta på något vis med att pussla ihop på annat sätt?
Min son var på väg att börja en jätte fin förskola vid 2 års ålder, jag var där på besök och insåg att detta kommer inte gå. Vi levde på 1 lön mycket sparsamt i ett år till och han fick sen börja vid 3-års ålder, det är det bästa beslut jag tagit, för de första 5 åren får man liksom aldrig tillbaka. Många lyckas och pusslar och pusslar, snälla gör vad du kan är du rar.
:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av emmaemma »

Hej och tack för ditt svar.

Nu vet jag inte om jag inte var tydlig nog eller om du missförstod, men det är helt och hållet min idé att vilja lära henne sova inomhus också. Jag tänkte bara höra mig för vad ni kan tänkas ha för erfarenheter kring det, samt hur kurandet går till.
Dagmamman har inga som helst problem med att hon sover ute. Vi har en bra vagn med åkpåse och allt sådant. Däremot känner jag att det ibland är smidigare om hon kunde ta luren inomhus. Till exempel häromdagen var det full storm där till och med träd föll.

Jag uppskattar din omtanke kring åldern men vi har delat upp det så att vi har hjälp från familjen ett par dagar, och sen dagmamma ett par dagar. Hon har precis fyllt 1 så det är dags för mig att gå tillbaka till jobbet ett tag. Vi bor inte i Sverige så vi erbjuds tyvärr inte samma flexibilitet kring jobbet. Däremot har vi lyckats få till en lillasyster så min vistelse på jobbet blir kortvarig, endast cirka 3 månader, innan det är dags för mammaledighet igen :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vaknar 30 min innan godmorgon

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag föreslår att du lär henne att sova i sängen vid långluren hemma först så faller det sig naturligare hos dagmamman sen MEN hade det varit jag hade hade jag haft henne att sova i vagn hos dagmamman då det oftast är svårare ifall de är flera barn som ska sova där i samma rum. Att sova på förskola har tex aldrig funkat bra för mina barn där de sover i ett trångt rum många barn, de har sovit mycket kortare än vanligt då med gnälliga kvällar som följd. Sover hon ensam i rummet i resesäng är dock inga problem ju.

Någon speciell kur är det ju inte, man bara flyttar var luren ska vara, vid protester använder man ramsan sparsamt och rejält med husljud.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"