Kurproblem

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
M0501
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 15:17

Kurproblem

Inlägg av M0501 »

:(
Hej!
Behöver lite goda råd. Vi har kört shn-kuren på vår 1-åring sedan 4 nätter tillbaka. Det funkar alldeles utmärkt att få honom att somna själv (det gick redan efter 3-4 läggningen första natten) men han har fortsatt att vakna 3-4 gånger/natt. Till saken hör också att vi lägger honom vid 19-tiden och vid 23-tiden när han vaknar så får han välling (enligt dietist ord då han ej går upp i vikt som han ska). Efter vällingen somnar han jättenabbt själv efter att jag ramsat men vaknar sedan 2-3 ggr till /natt (somnar om efter ramsan då också men ibland måste jag även gå upp och lägga ner honom och ramsa) Det vore ju så skönt om han kunde sova från 23- till tex 06 men kanske funkar inte SHN-kuren när man har ett "stort" barn som fortfarande behöver x-tra näring nattetid? Kan lägga till att han är helt frisk, är bara en VÄLDIGT aktiv kille. Det känns som om han om någon skulle behöva sova lite mer sammanhängande med tanke på han viktbekymmer.
Ledsen för ett långt inlägg men vi behöver verkligen goda råd...!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.

Jag är ingen expert och vill inte säga emot din dietist, men jag tror att överaktiviteten mycket väl kan bero på sömnbrist.
Även aptiten påverkas. Man orkar inte äta lite mycket som man borde om man är för trött.

Han behöver, som du ju vet, nu när du påbörjat kuren, totalt 13-14 timmar per dygn. Och då helst 11-12 timmar sammanhängande på natten (utan mat).

Om han får i sig fem regäla mål mat på en dag - vilket han troligen kommer att få när han sover ordentligt, borde inte det vara tillräckligt? Har ni fått någon tid på hur länge det är lämpligt att äta på natten?

För övrigt är jag helt säker på att det funkar ändå, även om han nu måste få mat kl 23. Det innebär ju inte att han behöver vakna de andra tiderna på natten.

Du har jobbat jättebra hittills, men nu gäller det att minska underhållningen till ett minimum. Ramsa om du måste - den är kristilldelning nu.
Kan han lägga sig ner själv - vilket han borde kunna, så "lägg ner"honom med ramsan.
Inta attityden på natten händer INGENTING! På natten sover man.

Som sagt, bra jobbat hittills, det har fortfarande gått KORT tid. Det är en omställning för honom och han kommer att ifrågastäta vad du håller på med. Det är dådet är viktigt att du könner att du vet vad du gör 8).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ambra
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 20 aug 2005, 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av ambra »

:D Hej och välkommen :!:

Jag känner direkt att det vore bättre och skönare för ditt barn att få sova hela natten och sköta ätandet på dagen. Det borde ju bli lite motsägande besked med SHN-kur och välling kl 23, om du förstår vad jag menar. Här får många höra att deras barn kommer att äta mer och bättre dagtid när de väl förstått att "på natten sover man" (och äter därmed inte). Jag kan bara hålla med i detta.

Förstår självklart att det måste kännas svårt att gå emot dietistens råd om ditt barn inte går upp i vikt som han ska, men han mår nog inte bättre av den brutna sömnen. Du ger säkert redan extra fett i maten osv :?:

Jag hade definitivt satsat på att genomföra SHN-kuren och ge barnet hela nätter. Därmed hade jag också litat på att barnet klarar hela natten utan mat (för det gör de) och att han skulle börja äta med större aptit på dagen istället. Som du säger är han ju fullt frisk :!: :D Är han glad, mår bra och får sova gott skulle jag inte oroa mig så mycket om de där tillväxtkurvorna :wink:

Ni verkar sköta kuren jättebra, fortsätt bara som ni gör, och ge det hela ca en vecka att sätta sig efter att kuren är avslutad. Han måste få trygga besked från er - att ni håller ställningarna, att det kommer att serveras "mat" då han vaknar på morgonen och att han kan och ska sova lugnt och skönt :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
M0501
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 15:17

Inlägg av M0501 »

ja, usch det går verkligen inte bra! Han har ju hittills i alla fall somnat snabbt själv vid läggningen men ikväll så har vi tvingats gå in och ramsa säkert 5 ggr! De 2 senaste nätterna har han i alla fall "bara" vaknat 2ggr (23-tiden och 03). Vi väcker ju honom inte för maten utan han får den när han vaknar vid 23-tiden, skulle han sova över skulle ingen vara gladare än vi! Vad vi skulle önska vore att han sov från 23-tiden till 07 åtminstone men det funkar inte.
Vi ramsar och ramsar men det slutar alltid med att vi måste gå till hans säng och lägga ner honom och ramsa där, då först somnar han om. nä jag vet inte vad vi ska göra, det känns ganska så hopplöst. Jag tror inte att jag kan ordna upp det här med sömnen...
angående maten så äter han faktiskt så ofta som varannan timme på dagen, hade vi kunnat klämma in fler och större portioner under dagen så hade vi gjort det. Han äter väldigt bra men förbrukar en hel del då han är en riktig liten vilde...!
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Jag har också en liten med osedvanlig energi. Och är det någon som behöver sig sömn så är det hon. Hon är en liten skit och det händer inte mycket där men jag är övertygad om att hon får i sig det hon behöver under dagen. Det blir annats en dålig ovana att äta nattetid och dessutom dubbla budskap. Tänk själv om du fick välling och somnade om gott - då skulle du väl vilja ha det igen :?:

Jag tycker det låter som det går jättebra. I 1-år har han lärt sig att det är underhållning på nätterna och efter bara 4 dagar så har poletten nästan trillat ner. Det är bara att fortsätta på samma goda väg och ha målet för ögonen.

Målet är ju att denna lilla kille ska vara naturligt aktiv och få all den goda sömn han så väl behöver. Dessutom blir aktiva barn mycket lättare övertrötta och därmed läskigt rastlöst-aktiva, så de behöver det ännu bättre.

Klart ni kan ordna upp det - vad är alternativet :?: För hans skull kan du visst det. Du kommer möta mycket svårare utmaningar än detta under ditt föräldrarskap. Då gäller det att styra mot målet med fast attityd. Du vet ju vad som är bäst för ditt barn - det vet inte han.

Lycka till nu och läs på från början... :D

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Du ska inte ge upp så fort. Fundera på vad alternativen är...

Några funderingar och kommentarer:
Ni ska inte gå IN och ramsa. Ramsa utifrån. Du ska tala om för honom att du håller vakt och motar bort faror som lurar. Du ska inte springa in till honom och tala om att du gör det.

Anna W har en så fantastisk histria om det, så jag kan inte låta bli att berätta den. Tänk dig att du är på safari och du bor i tält. Utanför tältet så står det vakter som ska mota bort farliga lejon. Du sover gott, men vaknar av att du hör lejon. Då skulle du ju inte bli överlycklig och känna dig speciellt trygg om vakten springer in till ditt tält och säger att han minsann har vapen att skjuta lejonet med. Du skulle inte heller känna dig lugn om han kom och la sig jämte dig, tog upp dig och dansade med dig. Inte ens om han gav dig en smörgås skulle du känna dig speciellt trygg. Det enda du vill och kräver att han ska göra är att skrämma iväg eller skjuta lejonet, som hotar dig.

Detta är nyheter för honom, klart att han undrar vad ni håller på med - svara på hans frågor, ge honom inte nya frågor tillbaka. Den känsla du förmedlar, den så viktiga attityden av självklarhet, måste finnas nu.

Det andra jag funderar på är hur ofta han äter. Det låter som om han aldrig hinner bli hungrig mellan måltiderna. Om man är hungrig så är det ju lättare att äta mycket. Tre timmar minst, helst tre och en halv bör det nog vara mellan målen för att han ska vara hungrig när han äter.

Kom igen, vi finns här och peppar och svara på frågor. Du fixar detta! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
M0501
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 15:17

Inlägg av M0501 »

Just vet vi inte vad vi ska göra. De 3 senaste nätterna har han inte fått mat vilket lett till att han har skrikit sig igenom hela nätterna och då menar jag HELA natten. Vi klarar det inte längre utan måste, för hans skull också, låta honom få äta igen. Han är ännu mer ledsen på dagen än på natten just nu och han är bara trött och hungrig. Vi får väl hoppas att han slutar gå ner i vikt om någon månad eller så och fram tills dess får vi stå ut med att han vaknar 3-4ggr/natt
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Så får det ju inte vara.
Den dagen ni är helt övertygade (själva, men framförallt mot sonen) om att kuren fungerar, först då funkar den. Och den dagen ni är övertygade om att han inte behöver äta på natten, så är han det också. Som det är nu så tror ni inte på det ni gör och då gör inte han det heller. Inget ont menat, utan det bara är så.

Så gör det ni känner är rätt och återuppta kuren igen när/om det känns aktuellt lite längre fram.

Kram

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "