Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Du kan nog välja själv, 12-45-1,5 eller 12-20-2. Jag skulle nog valt 12-20-2. Mina är båda kurade så jag har ingen aning om hur det tas emot om man inte är kurad men oavsett får du nog räkna med lite frågor i början. Men det som känns mest logiskt är väl att inviga sonen i lillasysters sovande och förklara att nu när ni ska sova tillsammans så kommer mamma göra så här om lillan vaknar. Gör klart att han inte behöver bry sig, mamma tar hand om lillan om hon vaknar och han kan bara sova vidare.

Att han smyger upp och kissar är nog inga problem för det mesta. På morgonkvisten är dock allt lite känsligare...men kanske sover han också bättre i beckmörker och blir inte nödig, vem vet? Min son har en liten röd (väcker inte lika mkt som vitt sken) lampa (typ liten cykellampa) högst upp i sängen som han kan tända och lysa sig med om han behöver upp och kissa. Tog visserligen gaaanska många nätter innan han lärde sig att inte hålla på och springa upp med den stup i kvarten för att det var så roligt men sedan dess funkar det bra. Men jag skulle nog införa det + beckmörkt för honom lite "i tid" före ihopflytt i så fall. Förklara att lillan måste ha det beckmörkt för att sova gott? En del lägger det större barnet typ 30 min senare för att den yngre redan ska ha somnat och inte vakna av att den större smyger in men det där väljer man själv. Attityd a la kur behövs garanterat men det har du ju! =)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Tin »

Hej hopp i julen,

mina sma har alltid sovit i samma rum. Det ar 2.5 ar emellan dem. Jag har lagt dom samtidigt, in i backmorkt rum, plopp i sang, ramsa och UT. Kor kaninsagan utanfor sovrummet som sista grej fore skrattet till gonattet om du vill. Ingen dorr pa glant.

Absolut inkludera storebror i vad som skall ske, och hur han kan hjalpa genom att visa lillasyster hur man somnar. Dvs ligg still och blunda. :) Och vad supertydlig med att det ar mamma som hjalper lillasyster med ramsan om hon behover hjalp, det ar inte hans ansvar.

De blir vana vid ljud i rummet snabbt (allt tar 3 dagar och en uppfoljningsvecka) och det blir snarare en trygghet att ha sin basta van nara nara. Sa till den milda grad att om en vaknade och vi tande lampan i rummet for att badda rent eller nat sa vaknade inte den andra trots att det var prat, ljud, lyset pa osv. I det undermedvetna vet de att vad som an hander sa fixar mamma/pappa det sa jag behover inte vakna och styra upp = sover gott vidare.

Om kissandet i vargtimman (efter 04:00) blir en issue, sa fundera pa om det skall flyttas ihop. Just vargtimman ar svar sa da vill man verkligen inte vacka en liten en i onodan. Men rod lampa absolut, kanek pottan i hallen om det inte funkar, ni far fundera pa hur storebrors kissande gar att genomfora utan att vacka lillan, och om hon vaknar, vad gor ni da. Pangramsa etc.

Du kan ge kottbullar i smabitar nar liten ar redo, en van atare kan vid 6 manader ata sma plockis bitar av det mesta. Daremot har manga halvfabrikat massor med salt och framfor allt socker sa las forpackningarna noga. Det ar helt sjukt hur mycket socker de trycker ner i halvfabrikat och t ex ketchup, yogurt, brod etc.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Tack för fina svar, som alltid (hjärta)

Behöver jag skärma av hennes säng? Tänkte mig isf en skärmvägg :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Skärmvägg blir toppen! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Vad är skillnaden mellan 12-45-1,5 eller 12-20-2?

Hon har börjat vakna efter 1,5 h och somnar inte om trots ramsa :) kanske hennes sätt att "säga till" ang schema ändring?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Tin »

Hej,
ingen storre skillnad, samma timmar, men 12-20-2 ar betrre fordelade, vi brukar rekommendera att ha mycket sov mitt pa dagen. Dels for att det ar dit vi siktar nar vi gar ner pa ett sov - dvs sova mitt pa dagen, men framfor allt for att eftermiddagen kan bli valdigt lang och trott om man har fel ratio.

Javisst ar det sa att manga sma sover jattegott om morgonen och att det ar "tempting" att lata liten sova dar, men eftermiddagen blir valdig kampig for de sma. Det brukat mest vara en vana att fa liten att sova over 1.5 h skarven pa lunchen. Samt MASSOR med mat direkt fore langluren, fysiskt aktivitet, utevistelse och backsvart rum.

Kom ihag, allting tar tre dagar och en uppfoljnignsvecka med fullt schema enligt ovan.
Och kom ihag blir det knas en dag sa kan du ju lagga en halvtimma tidigare om kvallen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Torsmamma sa 12-45-1,5 :)
Behövde bara fråga kring de olika rekommendationerna.

De dagar hon sovit 1,5 på dagen har hon varit förvånåansvärt pigg på kvällen, riktigt mysig och inte så gnällig. Men ska tänka igenom med penma pch papper och sedan genomföra.

Morgonen är jag inte heeelt i land med, men hon HAR börjat somna om vid uppvak helt själv utan pangramsa. Nu är vi framme vid ca 06, då har hon ofta vaknat vid 04.20, jag låter henne vara så långt det går och det har hon börjat fixa själv. Sen vid 06 är det kör övning (sång) blandat med akrobatik och gnäll av leda hehe.. så 12 h har vi inte än men 6.30 gör vi dag så nära inpå ;) Hoppas på att hopflytt kan ge resultat i att gnället byts ut mot lite mer småprat.

Tänker att jag behöver kapa på dagen för att gynna natten ännu mer. Jag har ju 12-45-2 planerat nu.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Tin »

Och vet du bada funkar, med attityd mossan pa. :)

Du kanner din bebis bast, men vet du tanken bakom ett schema kan du vara uppmarksam pa hur liten svarar pa dem. Sa du som mamma kan ta kommandot och felsoka.
Ar em gnalliga och trotta? Vaknas det alltid efter 1.5 h pa langluren trots konstens alla regler? Osv, kanske allt funkar finfint, da behovs det inte andras alls forran nasta manad da liten ar storre och sovbehovet gar ner.
Det ar ett standigt avkannande under forsta aret, men det kanns som om du har koll pa laget och att du har det tanket. :D
Men ska tänka igenom med penma pch papper och sedan genomföra.
Snart ar ni dar, vid 12 h. Hejja.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Problem!!!

Barnet, snart 10 månader, vaknar kl 13.05 VARJE DAG, och ska sova till 13.30...

Jag pangramsar men då jagar hon upp sig och gapar tills vilotiden är slut.
Hon sov som klocka och vart väckt efter 2 h varje dag förut, nu krånglar det varje dag.

Och, hon tar upp till ca 30 min på sig att somna varje gång nu mer åxå.... har slocknat efter 5-10 min förut.

Suck!

Matintaget är det strul med åxå, hon äter aldrig en hel portion mat, vad jag än erbjuder. Så det kan bero på det men mat vill hon inte ha. Jag ger banan och puré och trixar, ibland går det ibland inte.

Detta med vilan börjar bli drygt då hon sover för lite på natten (10,5-11 h) och inte sina 2 h på långvilan.
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Ändrade schemat och drog ner från 45 till 20 på första vilan, då bart det strul med insomning och långvilan.

Schemat ser ut så här; (hon fyller 10 mån om 5 dagar)

God morgon 6.30
Frukost välling 6.45
Frukost liten macka typ med oss kl 7.30
Vila 20 min (läggs 8, somnar ca 8.20) tar upp 8.40
Lunch 10.30, det som går i
Vila 2 h (läggs 11.20, somnar ca 11.30) - 13.30
Mellis 14.15
Middageb varierar då hon är olika hungrig, ibland redan kl 16.15 men försöker hålla ut tills ca 16.30-16.45 tiden. Äter rätt illa här av burkmaten, sen sitter hon med oss andra och plockar typ makaroner, ärtor, omelett.
Välling 18.15
God natt 18.30 (somnar typ 18.45)

Jag har på dessa 4 månder sen kurstart haft fantastiska nätter, men att få till sämn i 12 hela timmar är för oss omöjligt verkar det som.

Jag har en attityd av stål nu mer, och det har blivit bättre med morgnarna, hon löser mkt själv och jag har inte behövt pangramsa vid 05 för hon löser det själv. Men aldrig till 6.30.

Jag är nöjd med schemat i övrigt, men är som sagt drygt att hon vaknar kl 13 varenda dag nu i ca 2 veckors tid... hon är förvånansvärt pigg enda fram till läggdags och välling vid 18 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du har lite för mycket sömn på schemat och som du själv säger så signalerar hon att hon sover för mycket. Långluren skulle behöva bli 1,5 tim och båda lurarna behöver skjutas en aning på. Säg 8.30 (men lägga 8.15) och kanske 12-13.30 kan passa bättre?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Har just kortat ner från 12-45-2 till 12-20-2, de flesta fina här inne svarar att jag ska ha 2 h på långvilan ännu, så ni svarar olika :-)

Låter henne sova sina 20 min innan kl 8.45 för att vi går till dagis då 3 dagar i veckan med 4 åringen :)

Blir det inte för lite med 12-20-1,5 för en tiomånaders?

Jag bestämmer ju så klart själv, men rådfrågar er fina experter som hjälpt och betytt så mkt för oss sen lillan var 4 månader.
Kram
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Till saken hör den att antalet sovtimmar är "rekommendationer" och alla barn är olika. Vi är många här som gör lite olika beroende på hur det passar barnet och familjen. Jag har exempelvis inte kurat min son utan använt standardmodellen hela vägen.

De sömntimmar som står rekommenderat är 1 tim mindre än vad Annas egna barn hade på sina scheman osv.... Jag vet att MamaA och Tin gillar 2 tim lur, jag vet massa med mammor som går över till 1 lur vid 1 år och jag vet flera som inte. Det finns liksom inga regler, utan detta bestämmer barnet och föräldrarna mera exakt. Därför har vi också flera olika schemaförslag så man skall få "Inspiration". :wink:

Jag har exempelvis aldrig haft 2 tim middagslur efter 5 mån ålder. Men så har jag haft alla sovtider som "förutsättningar" och inte lagt så stor energi vid denna ålder om första luren var 20 min eller 45 min eller 5 min, för min son hade ensamlek och tog då sin fm lur i samband med den själv. SÅ som Anna skriver i Barnaboken. Vissa har 3 lurar till 7 mån andra 3 lurar till 9 mån osv.... Här måste du själv känna vad som fungerar och passar er och dottern. 9-11 mån skall ha ca 14 tim sömn/dygn det betyder att vissa har 12+20+2 andra har 12+45+1,5 det viktiga är de naturliga sömnpassen och barnet och er! Att ha 12+20+1,5 kan passa piggisar exempelvis då är man 10 min i underskott så klart. Jag hade typ 12+20+1,5 till 15 mån ålder, men så var vi EXTREMT fysiskt aktiva, ute i naturen jämt, han fick själv gå upp för pulkabacken (ja eller krypa då) jag drog honom aldrig i pulkan som alla andra föräldrar, han gick och höll sig i vagnen 2 km på promenad i skogen. Han var så trött att han sov så då. Alla är olika, därför får man olika svar från oss.

Det enda vi är 100% överens om är att man laborerar inte runt med schemat hur som helst hur ofta som helst, utan man ändrar och håller sig till detta. Så därför är det viktigaste att man har attitydmössan på, fixar ett schema som passar och kör. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Jag hänger helt med :)

Jag har haft samma schema länge, och har nu genomfört 12-20-2 för att det passar oss bäst. Sen om hon fortsätter signalerna att 1,5 passar henne bättre så kommer jag köra på det. Idag somnade hon om på pangramsa på dagen, första dagen på länge hon somnar om på ramsan (har alltid gjort det innan nämligen) så idag sov hon sina 2 h :)

Är alltid kul att bolla tankar med er, man kan få nytt perspektiv och förstå orsaken till saker då.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Visst är det ballt!?

Hur var det har du bara SHN boken eller har du även Barnaboken nu? Om inte KÖP DEN! Lovar allt får ett helt annat perspektiv då! :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"