Snälla hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Hej!
Jag har en liten dotter på snart 7 veckor. Jag behöver verkligen er hjälp!! Hon sover så otroligt dåligt. Hon somnar skrikandes till sömns sover allt mellan 5-30 min men vaknar sedan skrikandes. Jag försöker vagna henne till sömns men samma sak händer, hon vaknar super snabbt. Hur ska jag få henne att sova längre stunder? Ska jag erbjuda henne napp? Tycker personligen bara att den stör henne.

Sen är det så svårt att veta hur jag ska göra för hon är verkligen ett ”skrikigt barn”. Beror antagligen på för lite mat och för lite sömn! Men hur bryter jag den onda cirkeln? Måste också förtydliga att hon skriker betydligt mer än de flesta andra barn.

Har en son som jag kurade vid 5 månader så jag har ingen koll på hur man gör med så små barn. Har läst och läst om standard modellen men tycker inte att jag ser någon förbättring!! Tacksam för svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! (gissar tillbaka?) :D

Först vill jag säga, jag hade också ett "skrikigt" barn. Läs gärna i bakdelen av Barnaboken femte delen!

7v är ju även en ökningsperiod, så precis som du själv säger kommer MAT vara nyckeln här! Ammar du? Flaska? Hur mycket/ofta bajsar hon?

Det blir också en lätt ond cirkel av det hela, barn som skriker sväljer luft och kan då inte få i sig så mycket mat de behöver. Här är det MASSA MASSA rapning som vill till!

Sist, se till att ha andningslarm och lägg bebis på mage! Detta är för några hela nyckeln.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Tack för svar och tipsen!

Jag ammar men misstänker att jag har för lite mjölk. Hon släpper bröstet efter några minuter och då försöker jag pumpa ut själv och mycket riktigt så är då bröstet tomt. Dricker te som ska främja produktionen men ser inget resultat ännu. Andra tips på ökad produktion?

Hon bajsar en gång per dag. Men hon har en del gaser. Hon ligger ofta och kvider och vrider och vänder på sig mellan 04-06 på morgonen. Ibland skriker och skriker hon och tillslut kommer de ut en fis.

Måste bara fråga angående vagnningen! Idag har jag försökt hålla mig till något slags schema :D det har fungerat ganska bra, men med mycket hjälp till sömns. Jag vagnar henne väldigt mycket. Jag tänker att de är bättre att hon får i sig sömnen så får jag ta till verktygen senare? Eller är det dumt att vagna och vagna nu?
Det är så svårt att veta hur man ska göra när lillan bara skriker och skriker! Angaligen efter både mat och sömn :cry:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, mitt hetaste tips är det Anna sa till mig när min son var exakt lika gammal som din flicka. Pumpa morgonmjölk och spara direkt i flaskan till kvällen. Sen när jag lagt bebis satt jag i soffan och mest småpumpade ganska länge. Du kommer se STOR skillnad på morgon mjölken och kvällsmjölken. På dagen sen när du matar, så mata på det du kan ur båda brösten och fyll sen på med flaskan, bara att tratta in, behöver inte värmas. Låt henne äta så mycket det går ur flaskan helt enkelt. Om du inte känner amning och BM press, så fyll på med ersättning. Gör så mest hela dagen.
Luzern Te brygger man 1L och har i kylen och dricker mest hela dagen. MEN, det viktigaste är faktiskt DIN mat och sömn!!!! Om du inte äter rejält med protein och fett mycket FETT, blir mjölken tunnare och mättar sämre. (tro mig, jag har facit) Sen behöver du försöka vila och sova så ofta och mycket du kan, för det är när DU vilar kroppen tillverkar denna mjölk. Jag sov middag så ofta det bara gick.

Detta med vagning, du kan vagna dig blå och i princip bara förstöra verktygen med det för bebis sover inte om hon är hungrig och inte trött nog. Då kan du lika gärna gå prommis med vagnen tills hon nästan somnar, när hon är lugn, stanna, skriker hon, gå igen till lugn, stanna. Det är mitt hetaste tips, så du har lite vagning kvar att kunna använda när hon är lite större.

En liten grej till som ofta funkar är att ha en värmedyna eller varm vetekudde i vagnen som värmer upp den innan man lägger dem igen, då är vagnen varm och inbjudande, ta bort och lägg.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Tack återigen! Men har du några tips på hur man får henne att ta flaskan? Jag har provat att ge henne men hon vägrar suga tag!

Och när hon vaknade nu senast så ammade hon ur ena bröstet men inte det andra! försökte erbjuda henne men hon bRa skrek så fort jag la ned henne vid bröstet!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade problem med mitt andra barn som bara ville amma kortare och kortare och det blev tillslut bara ett bröst, sen bara skrek han om jag försökte truga. Däremot tog han flaskan, jag hade en medela calma-flaska i början som ska påminna om bröstet. i Efterhand har jag förstått att jag inte hade tillräckligt med näring i mjölken, MYCKET mjölk hade jag däremot men med tanke på hur snabbt jag gick ner i vikt inser jag att mjölken nog inte smakade likadant längre och inte var lika fet, det är min teori i alla fall. Jag hade samma fenomen med storebror men då höll amningen en månad till innan han började krångla vid bröstet.

Sväljer hon luft så magen är problem är det ju viktigt med en antikolikflaska som minimerar luftbubblorna men prova calmaflaskan om du inte testat den. Jag tror att nyckeln ligger i nappen, Eska har också en speciellt formad napp. Mitt ena barn har föredragit dr brown medan den andra gillade mam så man får prova sig fram.

Lillebror sov dåligt på dagen men det löste sig när jag gick över helt till ersättning(amningen tog för mycket på mig helt enkelt). Han åt betydligt mer då än när jag körde med bröst + ersättning. Vill du verkligen amma så följ Tors mammas råd, det krävs en del arbete men kan gå att öka på mängden och kvaliten på mjölken. Det som också hjälpte med lillebrors sömn var när jag slutade att verktyga för mycket utan blev sparsam. Det är nämligen nyckeln till att lyckas med verktygen. Jag kan dock tänka mig att börja som Tors mamma säger med vagnen till en början för att komma ikapp med sömnen och sen verkligen använda verktygen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Men tack snälla snälla Ni! Jag är så otroligt tacksam att ni tar er tid att svara!!

Jag har nu insett att ”problemet” verkligen ligger i maten! Hon får inte i sig tillräckligt. Jag har provat med calma flaskan och den fungerade inte! Hon förstod verkligen inte hur hon skulle göra.

Vid de senaste målet ammade jag ur båda brösten ovh gav sedan en slurk jag pumpat ur i anti Colik flaskan från mam! Oj va hon slurkade i sig!!
La henne sedan lugnt i vagnen och hon somnade av sig själv utan ett ljud!! Jag kör en glädje dans här hemma och hoppas att vi vänt skutan åt rätt håll!

Nu ska här pumpas hela natten ihopp om ökad produktion!! Tack tack tack bästa ni!!
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Men jag måste bara fråga en sak till! Hur gör man med napp till dessa små? Hon somnar med nappen i munnen men vaknar till väldigt snabbt så fort nappen ramlar ur munnen. Då ligger hon och vrider och vänder tills man stoppar tillbaka den i munnen. Så fortsätter det hela vilan igenom!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av mamaA »

hej!
Man tar bort nappen om den stör mer än gör nytta :wink: . Den är glömd på tre dygn, det gäller bara att vara konsekvent och inte bli frestad att ge den igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Har funderat på det! Men eftersom hon skriker så mycket på dagarna har nappen vart bra. Dessutom är hennes bror en tumsnuttare av rang och är lite rädd att hon också ska bli det! Betydligt svårare att få dom sluta suga på tummen...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Finns en bra tumtråd här på forum hur man kan sluta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Hej igen!

Nu är nappen borta och maten fixad :)
Men nu undrar jag det här med verktygen. Jag lägger henne i vagn, tillrättalägger och går. Hon ligger tyst en väldigt liten stund sen börjar hon skrika! Tillrättalägger,solfjäder
Men hon bara skriker! Hur använder man verktygen på en 7 veckors?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej,
oj vilka framsteg ni gor, fantastiskt.

Jobba vidare med maten, det kan vara svart att oka mjolkproduktionen men det gar. Med min etta gick det inte och vi overgick till flaska, men med tvaan gick det bra och vi kom forbi okningarna med matt bebis. Mitt rad ar gor ditt basta, men malet ar matt bebis sa fylla pa med flaska om det behovs. Och pumpa pa sidan om. :) En el pump hjalper definitivt.

Tjorvast det valdans vid laggdax kan det vara en rap som ligger och lurar, rapa ordentligt efter varje maltid.

Annars ar verktygen "vagna". Du lagger redan i vagn, vargna fyra, kraftiga tag (kraftigare an du tror), skak i handtaget och ga darifran. Sok pa vagna har pa forumet sa finns det massor med information.
Vagna skall vara ett budskap lugn och ett budskap att nu skall vi sova, du ar trygg, inte ett vaggande til somns. Och taktiken ar att vagen mindre och mindre, tillslut racker skaket i handtaget.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av Lindaem »

Hej igen!

Nu är min lilla 9 veckor. Äter super mycket och sover bra! Läggs i vagnen och somnar in på någon minut helt utan vagning. Däremot måste jag be om hjälp med lite schemaförslag! Jag har läst här att det är bra med 11-1,5-2-1,5 eller 12-1,5-2-45! Stämmer det? Men utmaningen med min lilla är att hon är en riktig tröttis!
Vaknar eller väcks 7
Mat
Sover 8-9:30
Mat
Sover 11-13
Mat
Sover 14:30-16
Sen behöver hon sova mer runt ca kl 17-17:30 då har jag låtit henne sova 20 min. Men sen somnar hon kl 18:30-19 för natten. Sen sover hon hela natten fram tills kl 4 för att äta och sen somnar om till kl 7. Sover inte hon väldigt mycket? Jag vet inte hur jag ska hålla henne vaken längre? Hon somnar i famnen om jag inte lägger henne, alternativt blir hon super trött och bara skriker istället! Hur ska jag göra?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man ändrar schema när man märker att det behöver ändras, dvs liten börjar vakna tidigare på morgonen eller någon lur eller har svårt att somna på någon lur. På din beskrivning så låter det ju som det fungerar alldeles utmärkt som det gör så då är det ingen anledning att ändra än.

Min äldste sov 18 timmar om dygnet tills han var 6 månader, en riktig supertröttis som sen när han blev äldre har visat sig att vara ett riktigt energiknippe men som sover gott om nätterna.Han klarade inte att vara vaken mer än 1,5 timme och då fick det bli så för att undvika övertrötthet. Lillebror följde mer de klassiska schemana tidsmässigt däremot. Stressa inte utan utgå från vad hon orkar och ändra inte schema förrän ni får signalen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"