Vaknar efter 30 min

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannypuffs
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 aug 2017, 11:47

Vaknar efter 30 min

Inlägg av Hannypuffs »

Hej

Jag och min sambo ska snart börja kura vår son som är 8 månader. Han har den senaste tiden vaknat många gånger per natt. Ända sedan han var 4 månader har han endast sovit 30 min i taget på dagarna (3 ggr om dagen). Han vaknar ALLTID när det gått mellan 29 och 33 minuter. Vi kan inte få honom att somna om igen. Vad vi märker är att han är trött när han vaknar, gäspar och gnuggar sig i ögonen, men kan inte somna om igen. Det spelar ingen roll omhan sovit 12 eller 8 timmar på natten (med uppvak), han sover ändå så lite på dagarna. Ska tilläggas att han alltid är glad när han vaknar.
Kommer Sova hela natten-kuren hjälpa honom att sova på dagarna?
Vad ska jag göra för att få honom att sova bättre på dagarna?
Tacksam för alla tips!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vaknar efter 30 min

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja kuren kommer att hjälpa honom att sova bättre på dagarna också men det kan ta lite tid innan det fungerar klockrent. I och med kuren får ni ramsan som verktyg och det är den du använder dig för att lära honom att somna om själv. Vaknar man många gånger per natt och sover så lite på dagen har man sömnbrist vilket påverkar både dag och nattsömn, ond cirkel.

Vid 8 månader är det lämpligt att sätta ett schema med 12 timmars natt och fm-lur 45 min och middagslur på 1,5 eller 2 timmar. 45 min luren kan tas i vagn men middagsluren funkar sällan i vagn förrän de blir större(bara en lur) utan blir bäst i säng i mörkt och svalt rum. Man mörklägger även vagnen med en filt eller barnvagngardin för att minimera synintrycken vid för tidiga uppvak. Mörkläggningen av sovrummet på natten är också väldigt viktig, det ska vara så mörkt att du inte kan se handen framför dig annars kommer morgonljuset att ge för tidiga morgnar.

Lär runt i olika trådar här på forumet, det brukar ge många bra tankar och inspiration!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hannypuffs
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 aug 2017, 11:47

Re: Vaknar efter 30 min

Inlägg av Hannypuffs »

Tack för svar!

Du skrev att det kan ta ett tag innan tiderna sitter klockrent. Hur länge är det? När ska jag börja ifrågasätta det? Om det inte funkar.
De gångerna min son lyckas sova länge är första passet som oftast är runt 10 eller 11. Då kan han sova 1,5 timme. Endast om vi är ute på barnvagsnpromenad och vagnen är i rullning. Han vaknar alltid efter 30 min, men somnar om.
Behöver den långa luren ligga mitt på dagen eller kan den vara på förmiddagen?
Ska han endast sova två gånger på dagen?

Han är drygt 8 månader och skriker varje gång han ska lägga sig (har varit så några dagar nu). Igår skrek kan över en timme i sin säng, trots att vi var bredvid. Det slutade med att vi tog upp honom så fick han somna i min famn framför tv:n 2,5 timme senare än vi la honom.
Är det så bra att börja kuren när han är inne i separationsfasen?

Tacksam för alla svar och hjälp! :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vaknar efter 30 min

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag menar att det kan ta ett tag in i kuren innan allt sitter, tre dagar är ju liksom grovjobbet men har man en stor del övertrötthet så kan det ta lite längre tid innan tex dagslurarna faller på plats. Det spelar ingen roll NÄR du kurar bara din attityd till när är på topp om du förstår vad jag menar :wink: .

Den långa luren ska vara mitt på dagen helst, att han sover längre på förmiddagen nu beror på förlorad nattsömn. Två lurar blir nog lagom ja, man brukar byta till det vid 8-9 månader.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: Vaknar efter 30 min

Inlägg av josefinminna »

Hej! Ville bara skriva Ang 8 månaders fasen. Vår son var 8 månader när vi kurade honom, då hade vi suttit i ca 4 månader och skiftat VARJE natt med att gunga han i famnen, hela natten... förstod inte hur vi orkade. Han var inne i sin struliga 8 månaders fas (som måste blivit ännu jobbigare för honom utan ordentlig sömn) och andra kurnatten sov han 12 timmar utan uppvak ☺ så oroa er inte för den fasen när ni bestämmer er för att börja ❤

Lycka till! Kram
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"