Problem med dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammaClara
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 aug 2017, 17:12

Problem med dagslurarna

Inlägg av MammaClara »

Hej,
Vi har precis börjat kura, och är väldigt förvirrade över hur vi ska göra med dagslurarna... det står väldigt lite om det i sova hela natten-boken. Vi har gjort ett noggrant schema för vår 5-månaders bebis med natt:19.30-07, lurar dagtid 8-8.45, 10-10.45, 13-14.30 och sista 16.30-17. Har valt att vagna henne under dagslurarna utom den långa (13-14.30). Både vagning och buffning kan få henne lugn, men det tar någon minut eller två, men hon skriker direkt (som förväntat) när vi slutar och går. Då ramsar vi x4-6. Och sen har vi avvaktat. Men hon bara skriker och slutar inte. Påminde med ramsa och då skrek hon än värre. Fick gå tillbaka flera gånger vid både vagning och buffning. Lugnar sig men blir ännu råare när vi går den gången. Och vid både 10- och 16-30-luren lyckades vi inte få henne att sova alls under någon av de lurarna. Och då har hon varit så otroligt trött. Har nästan somnat vid amning och jag har fått kämpa för att hålla henne vaken, men så fort vi lagt henne och tänkt att "nu kommer det gå super för hon är ju redan trött" så blir hon så arg

Hur ska man göra?! Gå dit direkt första dagen och börja vagna och buffa om igen? Avvakta?

/uppgiven mamma
MammaClara
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 aug 2017, 17:12

Re: Problem med dagslurarna

Inlägg av MammaClara »

Nu svarar jag på min egen tråd, men vi har ett annat problem nu. Det förra löste vi genom att köra alla lurar i sängen på mage (hon låg på rygg i vagnen för det är rätt trång).
Kan hända att jag överanalyserar och är överdrivet orolig, men oavsett skulle det vara bra att få lite råd.

Detta är vårt schema nu för våran 5 mån tjej:
19.30-07 natt
07 ammas
08-08.45 morgonlur
09.30 ammas
10-10.45 förmiddagslur
12 ammas + smakportion puré
13-14.30 eftermiddagslur
14.30 ammas
16.30 ammas
17-17.45 kvällslur
19.15 nattmål
19.30 nattning

Lite tätare än 3h mellan målen, men i vanliga fall brukar hon äta varannan timme.. så efter 2,5h är hon superhungrig.
Valde att lägga sista luren kl 17 och amma innan för annars blir hon grinig och trött redan vid 18.

Vi är nu på dag 4, inatt blir 5e natten. Hon har sovit hela nätterna (11,5h) ända sedan natt 2. Och dagslurarna på förmiddagen och eftermiddagsluren vid 13 går rätt snabbt att få henne att somna. Ibland så lite som 3 min utan påminnelse. Ibland 10 min med 1-2 påminnelser. Vi har försökt att avvakta och inte springa in till henne och inte påminna för mycket eftersom hon då bara verkar egga upp sig. Det som är jobbigt är att hon ibland kan låta ledsen, vilket hon gjorde igår. Men påminner vi inte och bara avvaktar så somnar hon själv inom några minuter. Om vi däremot påminner så går det igång mer.. det funkar ju som vi gör, men gör vi fel som avvaktar? Borde vi gått in ändå, hon lät ju lite ledsen, inte bara arg? jag är så orolig för att hon ska känna sig övergiven..

Nu på eftermiddagsluren tog det 5 min för henne att somna och sedan vaknade hon efter 45 min och då påminde jag vänligt med ramsa x4. Hon blev lugnare och somnade. Så här tog hon till sig ramsan, men andra gånger blir hon argare. Jag försöker att inte ramsa för snabbt då, det verkar funka bäst. Väntar uppemot 4-5min innan jag påminner på nytt. Är det rätt, eller borde jag "diskutera" mer?

Sen har vi lite svårt att få henne att skratta, så är rädd att hon ska förknippa lurarna med något obehagligt. Vi vill ju att hon ska känna njutning. Hon har alltid varit svårflörtad skrattmässigt, men hon ler väldigt ofta. Ibland har jag och min man försökt i 10 min med allt för att få henne att skratta, men får bara leenden. För att hon ska skratt behöver hon typ vara lagom mätt och utvilad, och innan lurarna är hon trött och grinig. Och nu när vi går in i sovrummet så åker hennes "ledsenläpp" fram och hon börjar gråta. Så nu har jag busat först så hon lett och sen när vi gått in i sovrummet och stått där och försökt få henne att le igen och när hon lett en stund har jag snabbt lagt ner henne i sängen och låtit glad när jag lagt ner henne. Men det är verkligen jättesvårt att få henne glad när hon är trött.. då är hon bara grinig.

Känns som att problemet är skrattet-till-gonattet.. några tips på hur vi ska få henne att skratta? Och tänker vi rätt med påminnelserna eller ska jag vara mer aktiv så att hon inte känner sig övergiven? Jag tänker att om hon kände sig otrygg så borde hon ju inte somna så snabbt? Och inte somna om själv på natten och ibland på dagen, eller?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med dagslurarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag ber tusen gånger om ursäkt du fått vänta på svar. Jag har varit bortrest och jag tror de andra har missat detta helt enkelt.

Jag skulle vilja bara kort påpeka att vi har en sökfunktion och även i varje forumkategori en "favorit" trådar där man kan läsa om svar på de flesta av sina frågor. :wink:

Sen ang schemat. Det är ganska ovanligt att man har 4 lurar på schemat för 5+6 mån. Vanligaste är att man har rytmen 12+45+1,5+45 men anser ni att detta faktiskt funkar så kör på!
Att göra som du gör och ha lurarna i sängen låter som den bästa iden!

När du säger "påminnelse" hur går den till då? Vad innebär det?
Ang. mat har ni introducerat smakisar än? Annars rekommenderar jag detta starkt! Då kommer hon stå sig bättre och längre! De flesta inkl. prematurer brukar man ju inte mata nämnvärt tätare än 3 tim. Så snart kan du nog i alla fall glesa ut det hela till 3 timmar mellan måltiderna. :D

Jag tycker du tänker och handlar HELT rätt! Hon är inte övergiven, din närvaro direkt inne i rummet betyder inte mer trygghet än din närvaro utanför dörren med en ramsa. Läs gärna "Safarin" en gång till i boken. Utan det är ramsan X4 som skall lugna henne och få henne att känna sig trygg. Sen kan man ju vara ledsen av andra anledningar. En av dem brukar vara att de blir ledsna när de inser att allt det roliga tar slut en stund. Vi som hade så skoj, måste det verkligen sluta nu???? :wink:

När jag lägger småttingar, så kör jag skratt till gonatt gärna med pruttar på magen, snurra på huvudet, flyga runt kan vara skoj. Man måste in gapskratta men rejält glad inombords är viktigt. Sen flyger man in i redan mörklagt rum POFF ner i sängen. UT med den i särklass HURTIGASTE ramsan du kan åstadkomma. (Den skall vara äckelhurtig, så du knappt kan sluta le själv). Om bara du är övertygad om att sova är både skönt och mysigt och härligt, blir hon det med! ÄR du orolig att hon skall förknippa sömn med något negativt blir hon det med. Självuppfyllande profetia vet du. :wink:

Så fortsätt nu så och ifrågasätt inte den goda sömnen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaClara
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 aug 2017, 17:12

Re: Problem med dagslurarna

Inlägg av MammaClara »

Hej!
Tack för svar och tips!

Vi valde lite fler lurar eftersom hon brukar bli trött redan efter hon varit vaken 1-1,5 och innan kuren sov hon max 45 min (på em bara 20 min). Så det är ändå en stor förbättring, hon är mycket piggare på em nu när hon sover 1,5 h :) .Funkar bra hittills, men vi får utvärdera efter uppföljningsveckan och se om vi kan justera schemat :)!

Med påminnelse menar jag ramsa x4-6 beroende på om hon lyssnar eller ej. Ofta lugnar hon sig, men fortsätter klaga lite, så då ger vi bekräftelse (mjuk, "såja, bra, precis så-" röst med ramsan X1). Ibland har vi kunnat ge bekräftelsen som sista ramsningen i påminnelsen.

Med smakis, menar du då smakportioner? Smakportioner har vi precis börjat med, så om nån vecka har vi väl förhoppningsvis kommit igång ordentligt och då kanske vi kan justera mattiderna också. Men tänker att det kanske är bäst att justera allt samtidigt, så blir det lättare för henne att ställa in sin "mat-och-sov-klocka", tänker jag rätt?

Sen vore det bra om hon kunde sova i vagnen också, ex om man är borta. Vi ska byta till sittvagn och några veckor och isf måste hon ju sova på rygg.. när vi ska introducera det, är det då bäst att bara köra på som vanligt med tillrättaläggning och ramsa eller bör vi "backa tillbaka" och vagna till en början?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med dagslurarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej, just mat behöver inte göras "samtidigt" som något annat. Utan här är det bara att ösa på tycker jag. Grönsakspureer med extra fett så som lite smaklös kokosolja.
Ang. vagn brukar inte längre lurar än 45 min fungera på rygg. Utan det brukar vara bäst och ha en sittdel som går att få helt plan och ändå lägga på mage i så fall. Eller införskaffa en billig begagnad "dansk liggvagn" är mitt tips.

Bra med påminnelsen och ramsan där! Dags att dra ihop det hela nu och inte ge någon separat bekräftelse. Hon kan och gör ju strålande fint! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"