Schema för 7 veckors som ogillar sova på dagen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lilly84
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 12:57

Schema för 7 veckors som ogillar sova på dagen?

Inlägg av Lilly84 »

Hej,

Jag har en nästan två månader gammal dotter Louise. Har läst BB och tror jag har förstått principerna. Men, när det kommer till att sätta upp schema och följa det så blir det tokigt, Louise tycker nämligen inte alls om att sova på dagarna, i vanliga fallet. Just igår "klarade" hon att vara vaken från kl 13 till 22. Hon skriker eller gnäller inte, hon kan ligga länge i babygymmet och titta på saker tex. och är med i babysittern när jag gör annat. Jag försökte flera gånger vagna henne till sömn men hon vägrade. Hon somnade inte heller på promenaderna. Jag skadade faktiskt min handled lite när jag försökte tvinga henne att somna två dagar sen, där höll jag på att vagna igenom hela luren (utan att hon sov) både på fm och em (sista lur enligt schema orkade jag inte vagna mer pga handen o hon sov ingenting då).

Ibland har hon somnat genom vagningen, men vaknat igen var femte minut, konstant igenom hela luren. Andra dagar sover hon okej, men aldrig längre än 30 min på fm, på em ibland längre upp till 2 timmar men sällan.

När hon har sådana dagar där hon inte vill sova alls ammar jag ungefär varannan eller var tredje timme, flera umgånger med rap emellan. Men även när hon sover lite o har kortare lurer och jag försöker köra SM då blir måltiderna mycket korta pga de korta sovpassen.

Hur ska jag tänka? Kan det helt enkelt vara så att hon har mindre sömnbehov än genomsnittsbebisar?

Kvällsrutinen är bad kring kl 20:30, sista amning 21:30 och hon sover vanligtvis utan problem från 22 - 9 med en nattamning kring 5 eller 6. Att gå upp kring 9 passar oss i familjen bra så det vill vi inte ändra på i nuläget.

Hur ska jag tänka, har ni tips? Det känns bara så oändligt långt ifrån någon bra rutin under dagarna, samt at jag är lite orolig att hon tar skada av att vissa dagar sova så otroligt lite?

Och en sista fråga jag har funderat mycket på och inte riktigt hittat ngt bra svar på: ifall vi någonsinn får till ett schema enligt SM, från två månader och uppåt, när ska man amma bröst 2? Jag fattar inte helt hur schemat för 3 veckors bebisar i boken ska utökas. Trodde man ska amma, byta, umgås, social delaktighet m.m., amma, sova. Men samtidigt ska hela amningen under ett mål rymmas inom 1 timme? Alltså amma, byta, amma, umgås social delaktighet m.m., sova? Men då kan ju bebisen vara ganska hungrig redan igen när det är dags att sova? Iaf om man tänker att vakentiden är 3 timmar eller mer?

Just det, hon sover på ryggen. Har gjort så från början, hon ogillar att ligger på mage för ngn anledning. Vi tränar ligga på mage varje dag när hon är pigg o glad men det är fortfarande ingen poppis alltså o hon börjar skriker jätte mycket om man lägga henne på mage för att sova.

Jätte tacksam för era tankar och lite tips :)
Louise :heart: 25 juni 2017
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema för 7 veckors som ogillar sova på dagen?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Har hon mindre sömnbehov än andra barn? nej hon är övertrött och sover därför ännu sämre :wink: . Dessutom sover hon på rygg vilket gör att hon vaknar efter 30 min på dagen som du skriver.

Vad att göra? Först bör du få verktygen att fungera så du kan lära henne att somna själv. Får du så ont av att vagna så vagnar du för mycket. Verktygen tar nämligen INTE om man gör dem för mycket/ofta, du ska vagna SPARSAMT. Räkna tyst till MINST dubbelt så mycket som föraa vagningen varade, gärna mer innan du ingriper igen och ut ur rummet emellan. Vagna typ 8/16/24 drag inte mer åt gången. Vagnar du tills hon somnar/hela tiden så vaknar hon direkt när du släpper vagnen eller somnar inte alls. Du vagnar bara till lugn. Jag rekommenderar att du har husljud så som radio, diskmaskin, tvättmaskin igång också både för att distrahera henne men också för att ha en ljudkuliss i bakgrunden så att plötsliga ljud inte väcker henne. Mörklägg även med barnvagnsgardin och filt över vagnen för att minska synintrycken om hon vaknar till. Sen är det magläge eller i andra fall sidoläge som rekommenderas.

Vid 2 månader brukar det vara lagom med 11,5 timmes natt och 1,5-2-1,5 på lurarna. vakentiden ska ju inte vara så lång som tre timmar än, därför hinner de inte bli hungriga :wink: . 1,5 - 2 timmar är max, möjligtvis kan sista passet innan nattning vara längre. Du ger helt enkelt så mycket mat du kan inom en timme, jag tror jag var lite generös och hade 1,5 timme upptill 3 månader typ för min kille ville inte direkt ta någon påfyllning förrän i slutet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Schema för 7 veckors som ogillar sova på dagen?

Inlägg av Tin »

Hej,
undebart super svar av mamaA.

Jag flikar bara in att denna lank hjalpte mig att riktigt forsta standard metoden (SM) och da sarskillt tidsaspekten och att man bjuder tva ganger fran samma brost och en timme senare tva ganger fran det andra.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=8887

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Lilly84
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 12:57

Re: Schema för 7 veckors som ogillar sova på dagen?

Inlägg av Lilly84 »

Tack mamaA för svaret! Bra länk med sammanfattningen också Tin!

Lillan sover nu faktiskt redan lite bättre på dagarna. Jag mörklägger vagnen nu också när hon ska sova. Jag är dock fortfarande osäker hur jag ska hantera det när hon ligger lugnt i sin vagn för luren men inte alls vill somna. Hon kan ligga så i två timmar i sträck och bara titta runt liksom. Vagningen kan som sagt göra att hon slumrar till men när jag slutar så vaknar hon snart och tittar runt igen. Men kanske gjör det inget så länge hon inte skriker? Hon får ju lite vila ändå eller?

Kram!
Louise :heart: 25 juni 2017
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema för 7 veckors som ogillar sova på dagen?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vi brukar säga att vi föräldrar inte kan sova åt barnen, bara ge dem goda förutsättningar att sova själva! ;) Ge det lite tid och ifrågasätt inte att hon faktiskt både kan, behöver och vill sova. Sömn föder sömn, snart sover hon troligen bättre. Så länge hon inte gallskriker, passa på att göra ngt annat eller vila själv! :)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"