Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Jag tänker snart kura min kille på nästan 7 månader. Han vaknar säkert 8-10 gånger per natt, och jag vet inte riktigt varför.

När vi kurade storasyster för sju år sedan var det ren och skär magi. Anna Wahlgren räddade livet på oss då. Jag hade alltid sövt min dotter i famnen och sedan lagt ner henne i sängen sovande, och på det sättet gjorde jag henne otryggare och otryggare utan att jag visste det. Hon vaknade oftare och oftare, mer och mer förtvivlad. Kuren var trolleri. Och skrattretande enkel. Hon mottog den med lättnad, och hon SOOOOOV........

Jag tror redan lillebror är trygg egentligen. Jag har från tidig ålder sövt honom på plats i hans säng genom att buffa, men försökt sluta buffa innan han somnar så att han ska somna själv. Efter att ha ammat honom på natten lägger jag enkelt ner honom vaken i sin säng, lägger på filten och släcker. Då ligger han ofta och småpratar lyckligt nån minut, och sedan lägger han huvudet åt sidan och somnar själv, utan buff och utan napp.

Så jag upplever honom som trygg. Men ändå vaknar han otaliga gånger per natt. Hunger? Stor omställning i maten? Kli från hans eksem? Jag avvaktar om han ska kunna somna om själv, men han gör aldrig det. Jag måste alltid dit och buffa lite. Utan napp på natten. Och läggningarna blir svårare och svårare. Mera buff, alltid napp nu vid läggningen på kvällen.

Jag vill inte "göra" kuren innan jag "gör" den, för att den inte ska förlora sin magi, så jag har inte velat låna så mycket från den. Jag har inte börjat med magläge, den tydliga tillrättaläggningen, solfjädern och ramsan. Längtar efter ramsan och lära honom somna om själv, längtar efter att bli av med nappen.

Han är en hungrig kille, hur vet jag att han klarar att sova så länge som 11-12 timmar utan mat? Kommer han att göra morgon för tidigt? Storasyster tog emot kuren med lättnad, men lillebror gissar jag kommer att ta emot kuren med ilska och frustration snarare, över att bli av med nappen och nattmaten.

Ska jag vagna bort nattmålen INNAN jag gör kuren? Eller göra den klassiska "låta pappa bära hungrig bebis några nätter medan mamma sover borta", och därefter kura och ge honom hans goda sömn som vi längtar så förtvivlat efter....?

Vad tror ni? Han äter bra på dagarna. Amning plus gröt, amning plus mat, amning plus mat, amning plus gröt. Sover mycket bra på dagarna, två längre sovningar och en kort. Kring 11,5 timmar natt. Vi har inte fasta tider riktigt än. Väcker honom inte på dagen, så det är väldigt olika hur långa sovningarna blir. Kanske låter vi honom sova för länge?

Vill gärna hinna kura innan 8-månadersångesten, men jag har velat vänta med kuren tills vi fått i honom ordentligt med MAT på dagen. Han har periodvis fått lite för lite mat, eftersom jag har haft lite för lite mjölk, och han i perioder har vägrat ersättning helt eller delvis. Så han har periodvis varit hungrig, och därför har jag inte velat kura honom tidigare.

Tacksam för hjälp!!!!!
Får jag inte börja sova snart går jag sönder.
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Vi inser ju mer vi läser att vi borde ha infört schema för länge sedan. Vi tänker att vi ska förbereda för kuren redan nu, medan vi läser på om alltihopa igen, genom att redan nu införa schemat och försöka få i honom så mycket mat vi kan under dagen. Men däremot på natten försöka glesa ut mellan nattmålen.

Inatt vaknade han 13 gånger. :cry: :cry: :cry: Jag ammade halv tolv, halv tre och halv sex. Sövde bara om honom alla andra gånger. Med buff, ibland med napp, för att han bara blev argare och argare, trots buff.

Någonting måste vara väldigt fel, eftersom att han vaknar så mycket.
Är det någon som har tid att hjälpa oss att fundera?
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen. :D

Ledsen du fått vänta på svar, det är ju liksom lite "sommartider" och då är vi inte så många som svarar tyvärr.

Jag tycker du tänker rätt! Inför ett ordentligt schema, ge mat så du själv känner att du kan "sjukta matvargarna". :wink:

Har du gamla boken eller även den nya internationella SHN?

Har sonen fortfarande eksem? Hade han det även när du helammande? Vet ni vad eksemen beror på?

Man brukar säga att huden speglar hur mage och tarmar mår. Ger ni Sempers magdroppar? Gör annars gärna det! Det finns även sidenpyjamas till svårt eksembarn som skall hjälpa vid klåda.

Smörjer ni med något? Det finns en tråd under mat mage barnakropp som typ heter Eksem. Rekommenderas. :wink:

Så 7+8 mån bör ha 15 tim sömn/dygn fördelat på 11-12 tim natt och 2-3 lurar. Mitt schema jag hade var rytmen 12+45+1,5+20.

Att han vaknar så mycket kan bero på en hel hög saker, men mest tror jag tyvärr ni är i buffträsket. :roll:
Finns en tråd här i forum under våra favoriter som heter något i stil med Thaimassage tråden. Bara för att du slutat buffa till sömns är ju buffen samma sak som napp, ett kriterier för ATT kunna sova. Och om något av dessa kriterier saknas måste man ju föra lite väsen för att försäkra sig om att få dessa. Visst?

Så, inför schema, rejält med mat! 4 riktiga måltider och en kvälsslurk blir perfekt.

Så precis som du själv säger, läs, läs, läs, och läs. Förbered, ta fram en "bulletproof" plan! Plan A, Plan B och en falesafe Plan C. Bolla gärna här så du inte känner några som helst tveksamheter. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Tack snälla för svaret!! :heart: :heart:
Det känns som att vi tänker rätt lika.

Jo, jag vet att jag sitter i buffningsträsket... :oops: Trots att jag tänkte låta bli att hamna där. Om han skriker vid läggning känns det snarare som en missnöjesyttring, "Varför slutade du buffa mamma, jag höll ju just på att somna och det var ju så skööööönt....!!"

Just därför längtar jag efter kuren och efter att ersätta buffningen med ramsan. Men jag tänkte att när man gör kuren så gör man den till 100%. Inte 70, inte 80, utan 100. Så därför har jag inte velat låna så mycket. Jag har bara haft inställningen att läggningen är rolig och härlig, mörkläggningen, buffningen och nappen att arbeta med. Och har man inte ramsan att avsluta med så fastnar man ju såklart i buffningen. Men han ger och tar lite. Efter amning brukar han inte behöva varken napp eller buff.

Vi proppar mat nu. Kött och fisk och potatis och grönsaker och frukt, och allt är mums! Fem mål blir det. Både mat och gröt sista passet han är vaken. Jag har dragit ner lite på amningen även dagtid, och lyckades amma bara två gånger i natt.

Schemat blev lite förskjutet idag p.g.a storasysters simskola, men fr.o.m imorgon kör vi strikt schema. Vi tänkte 11 timmar natt, till att börja med. För att det inte ska bli så länge utan mat i början. Med storasyster gjorde vi så, vi började med 11 timmar natt, och justerade schemat efter 2-3 veckor så att hon fick sin 12-timmarsnatt då.

Vi tänkte 11+1,5+1,5+35, för att likna det sovmönster han har nu så mycket som möjligt. Vi har under flera månader antecknat hans sovningar, och när han sover kort sover han ALLTID 35. Man kan tänka att "om det här ska bli en kort sovning så borde han vakna om två minuter", och så gör han det.

Vi har varit på Barn för att få hjälp med eksemen. De säger att det beror främst på hudtypen och att det ska smörjas bort med mjukgörande. Vi smörjer två gånger per dag, och han har varit nästan besvärsfri sedan dess. Men ibland blossar det upp, kanske för att han ätit något han inte tål? Då "släcker vi elden" snabbt med kortisonsalva. Men han hinner nog ändå ha kli en eller några dagar. Jag tror definitivt att det kan spöka för sömnen. Jag tror att jag ska be att få ett pricktest så vi får svart på vitt vad han inte tål, för även om vi antecknar allt han äter är det svårt att se tyvärr. Han hade även när jag helammade. Sempers magdroppar och Minifom gav vi tidigare, för att slippa magproblem. De kan vi börja om med.
Ska kolla upp trådarna du tipsade om!

Nappen tror jag också spökar, den längtar jag efter att bli av med. Tappar man nappen vaknar man ofelbart...

Det jag funderar mest på nu är hungern. Vi funderar på att ta bort nattmålen INNAN kuren. Farmor har erbjudit sig att hjälpa till. Farmors armar är som sömnmedel för bebisar. De är sköna och mjuka och hon har ett fantastiskt handlag med spädbarn (den bebis som inte somnar hos henne gör det bra), plus ett orubbligt lugn och ett oändligt tålamod. Hon är rätt "man" för jobbet. :wink:

Vi funderar på att sova i hennes stuga natten till torsdag och natten till fredag nästa vecka. Då skulle pappa och farmor sköta bebis två nätter och jag skulle sova två nätter. (Har inte sovit en natt på 16 månader...) :sleep: :sleep: :sleep: Eftersom att det är innan vi startar kuren skulle de få använda nappen, famnen och vagnen så mycket de vill.

Och sedan tar jag vid och tar två första nätterna på kuren. Natten till lördag blir då första natten på kuren.

Tankar kring det?
Jag tänkte att det skulle vara skonsammare att ta bort nattmålen på det viset, eftersom att jag förväntar mig en del ilska och frustration.

Min bok är från 2010 och heter Internationella SHN.

Vad menar du med plan B och plan C?
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av Tin »

Hej svejs och valkommen,

vet du vi brukar alltid rekommendera att gora allt p a ett brade.
Bort med napp, bort med nattmal, 12 h natt - allt i en enda stor harlig kurning. Visst blir det protester fran liten men det ar valdigt raka besked fran de omma foraldrarna och lugnet lagger sig mycket snabbare.
Annars blir den manga veckor med manga andringar hela tiden for liten att anpassa sig till. Sa inte skonsammara, bara mer forvisrring fran liten om vad som egentligen galler.

Btw - helt ok att de blir arga i kuren, klart man blir ilsk om det dar gosiga buffandet forsvinner, eller den dar goda nappen. Men vet da i ditt hjarta att det bara ar en vana, som faktiskt stor deras somn. Sa fort kuren ar over, och andra vanor har tagit vid sa ar allt frid och frojd igen.

Sa las pa i SHN, sen kor du allt pa en gang ar mitt rad.
Se till att proppa i med mat dagarna innan och under kuren. Dagtid och riktig mat.
7 manader - da ar man gammal och kan def sova hela natten.
Mina barn at en STOR barnmatsburk plus en liten frukt burk till bade lunch och middag vid 6 manader. Sa proppa i for att jaga ivag dina matvargar. Sa du kan genomfora kuren med tryggt hjarta och attityd mossan pa.

Vi finns har.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av mamaA »

Hej!

Och jag som har en minsting med HUMÖR :lol: kan tillägga att det går alldeles utmärkt att kura dessa barn också, man får jobba lite hårdare i början men är man konsekvent de tre första nätterna lättar det oftast sen. Jag håller defintitivt med Tin om att göra alla ändringar på en gång, mycket lättare att förhålla sig till vad som gäller från början då. Är bebis av den envisa sorten blir det bara jobbigare med att göra det gradvis då liten måste ifrågasätta IGEN vad som gäller :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Tusen tack för era svar! :heart: :heart:
Jag får ta och tänka om på flera punkter.
Givetvis måste det bli mindre förvirring att ta allt på en gång. Och inatt drog jag ner till bara en amning, utan större problem.

Det är kanske bara MINA matvargar som behöver skjutas, hans matvargar kanske låter sig sjasas iväg enkelt? :oops:

Kändes som ett litet genombrott inatt, väldigt halvhjärtade protester. Protester som kom av sig hela tiden, han lugnade ner sig själv flera gånger.

Får tänka igenom schemat igen då och fortsätta plugga. Tack snälla för input!
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tror du har ratt:
Det är kanske bara MINA matvargar som behöver skjutas, hans matvargar kanske låter sig sjasas iväg enkelt? :oops:
:D

Men hur ska mamma kunna ha attityden i topp om man ar orolig for att liten ar hungrig......tank sa har:
I 7 manader har liten fatt mat serverat vid uppvak om natten, det ar vad liten forvantar sig skall handa nar man vaknar om natten. Oavsett man ar hungrig eller inte sa ar det det som hander nar man vaknar om natten. Nu skall vi hjalpa liten att till en ny vana, dvs nar man vaknar till om natten skall jag istallet for att forvanta mig en tutte i munnen, bara vanda lilla huvudet till andra sidan och somna om. Liten kommer fraga/skrika bade en och tva och fler ganger for att fraga var det dar tutten ar som brukar komma da man vaknar, bli forvirrad vad det ar som hander....... och sedan nar mamma ar valdigt overtygande och trygg i sitt agerande inse att jamen hoppsan. Man kan ju bara somna om istallet, det ar ju natt. Envisa barn fragar mycket, ger vi otydliga besked med mycket spring i litens rum foder det fler fragor tills poletten om den nya varldsordningen trillar ner och lugnet kommer ater till stugan.

Ni fixar detta.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Jag är helt säker på att vi fixar det.
Jag har skjutit mina matvargar nu. :wink:

Jag har inte ammat varje gång. Jag har sövt ibland med napp, ibland med med buff (fast försökt sluta innan). Jag hade nån tanke att han bara skulle bli till hälften beroende av vardera av de två grejerna... Efter amning är enda gångerna jag har kunnat lägga ner honom helt vaken och så har han legat och småpratat en stund, och sedan somnat själv. Men bara då. Alla andra gånger har han behövt hjälp att somna. Längtar SÅ att lära liten somna själv...

Vill ni hjälpa oss med schemat?
Schemat ska göras individuellt efter varje barn va? Om Ottos schema ska likna de rutiner han har nu så mycket som möjligt, så skulle det bli 11,5+1,5+1,5+35. Vi har i flera månaders tid antecknat hans sovningar, och en kort lur är ALLTID 35 när han själv får välja.

Vad tror ni om 11,5+1,5+1,5+35?

Blir 15 tim 5 minuter. För en 7-månaders står på vissa ställen 15 timmar, på vissa ställen 14 tim 35 min.
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min erfarenhet är att det kan vara svårt att få den andra luren att funka om första luren är för lång, dvs bebis vaknar i skarven och somnar inte om. Att natten är på ett visst sätt nu behöver inte betyda att den ska vara exakt likadan för det. 12 timmars natt är det allra enklaste och sen 45 -1,5 -35(i vanliga fall 20 men jag brukar ändå räkna med en kvarts insomningstid så då blir det 35 :wink: ). Sen om 1-2 månader skippar ni sista luren och flyttar fram de två övriga något.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Fast det han har i dagsläget är två lurar på 1,5 timme, plus en kortare, och det funkar jättebra. Han har gärna sovit 1,5-2 timmar både första OCH andra luren (men då haft svårt att somna till tredje). Han sover väldigt gott och stabilt båda lurarna, och därför tänkte jag att han kunde få behålla dem.

Jag funderar på om vi har lagt ut för mycket sömn? 15 tim 5 min. Fast å andra sidan har han sovit i överkant mycket hela sitt liv. Jag var helt inställd på att köra standardmodellen till detta andra barn, men det var absolut barnmisshandel att försöka hålla honom vaken mer än en timme. Han ville vara vaken en och sova tre, och därmed basta.

Måndagkväll kör vi!!!!!
Tack och kram :heart: fortsätt ge input!
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av mamaA »

Ja men i dagsläget vaknar han flera gånger per natt vilket inverkar på piggheten på dagen. När man sover hela natten kan man däremot bli piggare så småningom :wink:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Tack!
Exakt vad som slog mig inatt!
Givetvis sover han så där på dagarna för att kompensera för nätterna han har nu.
Tack för att ni ifrågasätter!
Jag snickrar ett mera "vanligt" schema istället. :)

Kram :heart:
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Den här gången är ju utgångspunkten en helt annan än förra gången. Förra gången hade vi en mycket otrygg bebis, och vi följde kuren till punkt och pricka. (Och det var absolut magiskt.) Den här gången har vi en bebis som redan är trygg i sin säng, men som inte vill somna själv, som helst vill buffas.

Jag tänker att jag borde ta steg bakåt så fort som möjligt, även första natten. Kanske inte buffa initialt vid varje uppvak, utan använda solfjädern istället och ramsa mig ut. Bara buffa om det verkligen behövs.

Skrik är frågor, och frågor ska ha omedelbart svar första natten. Men om han inte frågar? Om han vaknar nöjd? Vaknar han tidigt på natten ingriper jag ingenting förrän han börjar fråga?

Men om han vaknar klockan sex och ligger och pratar och pruttar med munnen och tycker att livet leker, då tänker jag "vargtimmen" och markerar genast, eller? Jag kan väl inte bara ta ramsan, eftersom att ramsan ska präntas in under första natten? Så jag tänker att jag går in genast han vaknar, gör en tydlig tillrättaläggning, gör en kort solfjäder med eftertryck och ramsar mig ut. På så sätt markerar jag "Det är NATT och du ska SOVA".

Sedan gör jag ingenting, kanske spolar i nån kran en bit bort. Så länge han pratar glatt får han prata glatt. Börjar han efter ett tag beklaga sig får han en påminnelseramsa. Börjar han tystna får han en bekräftelse. Men om han efter en halvtimme/timme verkligen blir LEDSEN över att han inte kan somna om, DÅ går jag in och lägger tillrätta, buffar honom tyst och avslappnad och ramsar mig ut.

Tänker jag rätt?
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
HemmahosEmma
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 04 jul 2017, 06:31

Re: Lillebror 7 mån vaknar hela tiden

Inlägg av HemmahosEmma »

Eller, jag tänker att det nog är bättre att jag buffar först varje gång han vaknar och frågar, så att hans fråga konsekvent får SAMMA svar varje gång han frågar. Så jag inte förvirrar liten i onödan. Men om han ropar in mig i rummet flera gånger på raken, då kanske jag tar tillrättaläggning och solfjäder istället för buff.

Jag måste ju ta mig upp ur buffningsträsket... :roll:
Tips där?
:heart: Alva 2010, kurad vid 7,5 mån :heart:
:heart: Otto dec 2016, vill kura NU!! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"