Nybörjare 11 veckor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag tycker matschemat ser bra ut! Så det hade jag inte ändrat.

Däremot hade jag kört kuren, men det blir ju ändå lite förenklat eftersom ni har en supergrund!

:arrow: Bort med nappen om den ställer till problem (och det gör den om du måste trycka in den nattetid :wink: )
:arrow: inför ramsa! Då lägger du till rätta, buffar kort och ut MED ramsa. På så vis kommer trafiken in till honom minska eftersom du efter natt 3 inte kommer behöva gå in annat än vid kris! Ramsan skall svara på frågorna. Det kan ju bli lite mer frågor utan nappen, men det är ju övergående. Ramsan blir ju också svaret vid nattmålet.

Jag tror inte det här blir speciellt märkvärdigt. Du läser på kuren och gör allt på ett bräde när ni har möjlighet med familjens schema. Kommer gå galant! Se gärna föregående svar här av Tin också! Vi ramsar dig båda :wink:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Nu har vi genomfört första nattningen UTAN napp och MED ramsa. Tycker det gick bra! Tog 25 min innan han sov. Satte igång varje gång jag bekräftade men till slut fick jag sista ordet.

En snabb fråga: Han vänder sig på rygg i sömnen, ska jag vända tillbaka på mage?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Bara ett förtydligande: Jag gick in efter 10 min och vände tillbaka, men nu några timmar senare ligger han på rygg igen. Ska jag vända tillbaka varje gång han är på rygg? Känns som massa onödigt spring in till honom bara för det.
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Var lite snabb över tangentbordet igår kväll. Hittade svaret i SHN. Det viktiga är att han sover, inte hur han sover :)

Angånde middagsluren, den har alltid krånglat i 45-min skarven. Alltid!http://annawahlgren.com/forum/posting.p ... 24&t=51605# Idag första kurdagen så lade vi honom i vagnen, tog 20 min att somna utan napp. Helt OK. Men sen började han fråga STORA frågor efter 45 min. "Menar ni på fullaste allvar att jag ska ligga här utan napp och inte bli vaggad?!" Typ så :) Slutade gråta så fort jag slutade vagna. Vilket jag gjorde mycket sparsamt. Blev argare och argare! Blev en högljudd historia. Fick köra in honom från balkongen så inte grannarna skulle undra vad fasen som pågick. Jag vill lära honom att somna om själv även dagtid. Jag får bara skylla mig själv, varit där och vaggat vid minsta uppvak tidigare. Han hade garanterat somnat om ifall jag fortsatte vagna men nu får det vara nog tänkte jag. Lite tips här? Är det bara att köra på? Eller borde jag FÖRST fixa nätterna och sen ta tag i dagen?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kommer flytta din tråd till kurforum eftersom du kurar nu. :D

Som svar på frågan ang. vagning du skulle kunna prova och bara DUNKA till i handtaget lite mera rytmiskt, HÅRT! Mera som besked NU RÄCKER DET. typ. Jag är här. Men som du själv skriver, så är vagningen alldeles för mysig.
Jag personligen tycker att det är lika bra och göra allt jobb på en gång och även bättre för bebis och lära sig allt samma på samma gång. Just långluren kan du ju ha om du vill i sängen om du känner dig tryggare med det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Tänk att det är så som alla skriver: Att kura funkar! Så roligt det är att se vår sons fina respons på kuren. Har fungerat precis som i boken.
En kort rapport:

Natt 1:
18:45 Välling, skratt och bus. Ner i sängen utan napp för första gången
18:55 Lägger tillrätta och börjar buffa. STORA protester. Öppnar munnen och väntar på nappen. Jag går ut och ramsar högt.
Påminnelse x4, tas inte emot alls. In och buffa igen. Blir tyst, undrar vad som händer men sätter snart igång med högljudda protester igen. In och buffa. UT snabbt. Påminnelse. Blir tyst, får bekräftelse men drar igång igen. På väg neråt, jag är tyst. Blir tyst, får bekräftelse men drar igång. Ny påminnelse och till slut en sista bekräftelse som han tar emot.
19:25 Sover! Har hamnat på rygg, jag vänder tillbaka när 10 min har gått.

23:30 Gråter lite, jag markerar snabbt och drar ihop påminnelse och bekräftelse. Han somnar om direkt.
00:35 Samma sak som 23:30.

02:20 Vaknar, här brukade nattmålet infalla. Påminnelse + bekräftelse som han tar emot. Yes tänker jag!
02:22 Pratar och smackar högt, ropar till, men är ej ledsen. Jag avvaktar.
02:27-03:00 Upp och ner i tonläget. Arg, ledsen, och trött låter han. Får påminnelser och bekräftelser men inget buffande. 40 min tog det!
03:16 Mycket kort gnäll, hade inte hört ifall jag sov. Tror han gör det i sömnen. Jag låter det vara.

07:00 Larmet ringer och jag hör prat där inne. Glad kille!

Natt 2
Mycket mindre frågor. Buffas inte alls. Ramsan börjar ta ordentligt. Somnar 19:10! Duktig pojke. Lyckas även somna om själv kl 22, 00:30, 01:30. Kl 04:15 får han en kort påminnelse, somnar om. Hör prat från och med 06:45. Låter det vara och gör morgon kl 07.

Natt 3
Pappa tar över. Väldigt snabbt besked. Två påminnelser och tyst efter första bekräftelsen. Pratar ca 10 min för sig själv men somnar sedan själv.
05:30 Pratar som går över i gnäll. Pappa ger en bestämd påminnelse och han somnar om till 07.00. Tänk vad duktig han är tänker jag! :heart:

Natt 4
Snabbt besked, ingen ramsa. Vi går direkt UT. Han pratar lite men somnar efter 5 min.

Nu har han fattat galoppen! Även dagslurarna började funka dag 2. Kan knappt tro det är sant! Hade aldrig klarat detta utan er hjälp. När jag läser mina gamla inlägg ser jag hur långt vi har kommit!
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av Tin »

Hej,
=D> =D> =D>
vilken underbar lasning.

Hejja, hejja, hejja - stralande ledning fran dig. Ba jobbat. Och kram till liten som foljer sa fint.
Och oj vilken skillnad fran natt 1 till natt 2, ni har verkligen kommit langt. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Underbar rapport! Visst är det häftigt! :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Nu behöver jag er vägledning igen. Natt 9 kom ett återfall som vi hanterade med lugn, natten gick som vanligt bra men dagen därpå kom tänderna. Aj aj aj tycker MM. Det är alltså snart 2 veckor sedan. I början var det inga större konstigheter men sista veckan har vi stött på rejäla problem. Idag började t.o.m jag gråta för det känns som allt gått åt skogen :cry: Tur man har en lugn man...

Det är middagsluren som strular. Maten är det inget fel på, en stor burk + banan+ välling innan. Och MASSA lek och bus på förmiddagen. Han sover 30 min och sen är det kört, han kan inte somna om, blir jätteledsen. Jag har fastnat i vagnträsk deluxe. Har provat att backa och inte göra något alls, har ramsat, dunkat i handtaget osv. Det enda jag känner nu är att jag måste BORT från vagnen vilket leder mig till spjälisen och dagskur.

- När jag genomför kuren vill jag vara hemma 4 dagar. Eftersom vi är mitt i semestertider så får vi inte ihop 4 dagar hemma förens om 3 veckor. Kan jag vänta tills dess? Vad gör jag under tiden? Ska jag ut och gå med vagnen så att han iallafall håller sina tider?
- Har en dagsramsa. Bör det vara mörkt i rummet eller dagsljus så han ser skillnad på natt och dag?
- Tar jag ALLA lurar i sängen trots att fm och em funkar bra?
- Kan jag när allt sitter sedan gå tillbaka till vagnen igen? Vill helst inte han ska sova i spjälisen alltid.

KAN detta ha med tänderna att göra eller har jag "släppt in vargen" på något sätt?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Funderade även på om det kan ha med schemat att göra? Har haft samma schema sedan 4 månader (fast då var middag 2h) och nu när nätterna är bättre kanske jag bör senarelägga middagsluren? Såhär ser det ut nu?

07:00 God morgon
08:45 Sova 45 (blir oftast 35)
11:30 Middag 1/2
15:30 Sova 45 (blir även här oftast 35)
19:00 Godnatt
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Middag 1 1/2 menar jag så klart :)
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, du har nog släppt in vargen lite..... Schemaändringen var på sin plats, han blir ju 6 mån idag så 12+45+1,5+45 blir nog perfekt. har du en lugn pappa så kan ni ju faktiskt lägga långluren i resesäng om ni vill. Häng över ett svart lakan och på med attityden och kör tänker jag. Långlur i vagn är oftast MYCKET svårt i en liten liggdel när de börjar bli 6 mån, de flesta får inte plats på mage i den då och även kunna röra sig. Så skall du och vill du ha långlur i vagn är mitt hetaste tips att införskaffa en STOR dansk liggvagn! Den funkar! Många kan ligga på mage i en sådan upp till nästan 1 års ålder. :D

Annars är det tyvärr så att de flesta har sina långlurar i säng eller resesäng vid denna ålder just av de skälen du nu upplever.

Du skulle kunna ha långluren 15 min senare och tidigarelägga sista luren med ca 15-30 min är ett tips.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Allting rullar på med MM och han är en stor pojke på snart 9 månader. Nätterna funkar exemplariskt och dagslurarna likaså, allt löste sig efter vi dagskurade honom i sin spjälsäng.

Jag behöver verkligen er hjälp igen, denna gången handlar det om maten. Han har länge varit en matglad kille som åt rejäla mängder, mest burkmat eftersom det andra inte var så poppis. Allt fungerade PERFEKT!
Men så för 2-3 veckor sedan blev han magsjuk och ville inte äta något alls, fair enough. Han fick det han ville ha. Han är sedan en vecka eller två helt frisk och nu har maten strulat till sig ordentligt. Han matvägrar! Han spottar ut, klöks, fräser argt och blir vansinnig om han inte får titta på tecknat vid matbordet. Det har blivit en riktigt tråkig stämning kring matbordet och middagarna börjar bli riktigt ångestfyllda. Vad kan man göra? Känner vi har kört fast ordentligt och jag är helt säker på att han känner av min oro vid matbordet. Jag upplever att jag får lura i honom varenda sked.

Såhär äter han nu:

07:00 200 ml välling
08.00 En portion gröt (enda som funkar). Han blir proppmät och sover som en gris på förmiddagen.
12:00 Lunch. Här krånglar det REJÄLT! Vill oftast inte ha något alls.
13:30-14:00 Mellis. Oftast turkisk yoghurt med mango, det älskar han så det äter han gärna.
17:00 Middag. Det ska vi inte ens prata om, idag kämpade vi i 1h och både han och vi blev tokiga till slut.

Snälla era bästa tips? Ska jag ge bitar istället för att mata kanske? Han har aldrig ätit själv och jag tvivlar på hur mycket som skulle hamna i munnen (tänker på den goda nattsömnen).
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

I övrigt ser schemat ut såhär:

07:00 God morgon och välling. Mys i sängen med mamma och ensamlek på golvet.
08:00 Gröt med mamma, funkar bra
08:30-09:30 Promenad ute i vagnen
10:00-11:30 Sova förmiddag i sin säng 1,5h. Funkar också mycket bra.
12:00 Lunch (problem!)
12:00-14:00 Aktiviteter i hemmet, uträtta ärenden, badhuset, leka med andra barn osv. Äter mellis som funkar bra!
14:00-15:00 Promenad med mamma och leka på lekplatsen
15:00-15:45 Sover 45 min i vagnen
17:00 Middag (problem!)
17:30-18:45 Bus med pappa, bad och lek
18:45 välling och godnatt
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av Tin »

Hej
vad harligt att ni har bra sov efter kuren. Underbart. Bra jobbat bada tva.

Jag tanker ofta att maten ar precis som med sovet, har man haft sjukdom och tummat pa regler sa kommer det vara mycket fragor ett tag fran liten. Precis som om man har haft mycket trafik i sov rummet och liten borjar ifragasatta bade det ena och de andra. "SKa jag vekligen sova nu?" "Ska jag vekligen ata det har?".

Sa nya tag, absolut. Skjut matvargarna med precis som ni skot sov vargarna.
Forst och framst, man dor inte om man bara ater grot ett tag, min etta hade en period da hon bara at lasagne (burkmat). Jaha, da hade vi italiensk afton varje kvall - och sen gick det over.
Daremot kan man ju erbjuda nat nytt varje maltid, OCH nat man vet att dom gillar definitivt.
Plockisar borde ocksa gora succee, da blir liten distraherat ocka, och man kan sleva in lite under tiden det pillas med plockmaten.
Artor, sma leverpastej mackbitar, mina alskade broccoli att halla i etc etc.

Sen tanker jag pa ditt schema, soven ar liksom tvartom. Langluren fore kortluren. Det vanliga ar att man har 45 minutaren forst (i ditt fall vid ca 9:30) och sedan langluren 1,5 h-2 h vid 13 rycket. Det baddar ju for en piggare eftermiddag och formodligen mindre middags krangel pa kuppen. Vad sags om det?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"