1 natten är gjor, behöver tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Soffijja
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 21:10

1 natten är gjor, behöver tips

Inlägg av Soffijja »

Hej!

Började kura min 7 månader igår kväll.

Schema:
Sova: 19.30-7
Mat: 7
Sova: 9-10.30
Mat: 10:30
Sova 12:30-13:15d
Mat: 13:30
Sova: 15:30-16:15
Mat: 17
Nattsgröt: 19
Sova: 19.30

Han tar inte napp eller flaska.

Första natten:

Var uppe i princip 1gång/timma.
Försökte ramsa, men han lugnade inte ner sig, gick in o buffra tills han lugna ner sig, gick ut och ramsa, vilket han går igång på istället.

Känner mig säker på vad jag skall göra, enda är jag känner mig lite osäker hur länge jag skall vänta med ramsa igen respektive gå in o buffra. Han skriker ju, o känns om jag låter han skrika i 10 min säger vi, så blir det ju skrikmetoden?

När jag ramsa så kändes det inte som den gick in, försökte överrösta honom, när han lugna sig gjorde jag bekräftelse, vilket ibland fick han att gå igång igen. Är det rätt att tänka att jag alltid ska ha sista ordet?
Eller skall jag låta honom lugna ner sig själv, och sen låta det vara?

Schemat hölls bra, men tyvärr var jag tvungen och plocka upp honom o amma kl 05.00 då mina bröst höll på att explodera.. bröstpumpa funkade inte.
Men idag tänkte jag amma honom efter nattgröten så brösten klarar sig till morgonen.


Kom gärna med lite fler tips inför andra natten.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 1 natten är gjor, behöver tips

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag tycker natt 1 gick ungefär som natt 1 kan göra. Natt 1 går man in och buffar direkt de vaknar, lugn, ut med ramsan. Nästan ALLA reagerar på detta, om de INTE gjorde det vore det MYCKET konstigt. Han ifrågasätter vad ni gör och håller på med!! VET ni vad ni gör??
Du svarar med en kort buff och ut med ramsan igen. Ibland 100 ggr på en natt och då gör du 101 gånger.

Ge INTE in för frestelsen att sluta ramsa för han bara blir argare, det är just det som är "ramsdiskussion" samt "dialog"!

Läs igen i boken om säkerhet, lugnet samt glöm inte skriva ut lathunden och ha koll på natt 2, nu skall du verkligen börja ha just denna ramsdiskussion! NEJ, INGET barn skall skrika sig förtvivlad i 10 min. Men vara ARG, vansinnig, ja då får man VÄNTA, hur länge kan jag inte säga. Vissa är 30 sek, andra är 20 min, innan man hör att NU är de faktiskt ledsna och behöver svar och hjälp.

Hela nyckeln med en framgångsrik kurning är att lära sig LYSSNA, inte använda verktygen si, eller efter så länge så. Lyssna är hela kurens konst. Och av det lära sig avgöra VAD ÄR FRÅGAN? Och utefter frågan klara av att ge RÄTT svar. Däri är det svåra med kuren.

Så STOR KRIS, lite buff, ut med ramsan alltid X4 och när han lugnar sig en bekr. X4. Går han igång på det, ja då börjar man om. LYSSNA!! börja om med RÄTT svar.

Lätt va? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 1 natten är gjor, behöver tips

Inlägg av Ylvispylvis »

Hur går det? (nyfiken!)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"