Kura 3 månaders bebis med turbulent start på livet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnjaUndrar
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 mar 2017, 09:27

Kura 3 månaders bebis med turbulent start på livet

Inlägg av AnjaUndrar »

Hej!

Efter sökande och läsande bestämde jag mig att skapa denna tråden i detta forum även om det jag ska ta upp gäller en 3-månaders liten älskling. Admin får flytta eller rätta om det hellre ska vara någon annanstans. :)

Min lilla E, en flicka, föddes 15 dec och blir alltså 3 månader nästa vecka. Redan från början var det tydligt att hon ville ha mycket närhet och gick inte med på att vara någon annanstans än i famnen, både vaken och i sömnen. Detta ledde till en negativ spiral som ni säkert kan förstå... Nätterna blev hon ammad liggandes bredvid mig då hon inte gick med på att somna någon annanstans än vid bröstet, och fortsatte så natten igenom. Även dagtid var detta påtagligt. Att lägga henne i sin egen säng var uteslutet, hade vi tur sov hon där 5 min innan hon vaknade. Mat blev "efter hennes behov" som vi fick som råd, vilket som ni säkert känner igen blev mat, somna vid bröstet, vakna efter någon halvtimme tokig av undran om bröstet fortfarande inte var i munnen. Och så vidare. Fick hon inte ligga vid bröstet var det gallskrik, dag som natt.

När E var ca 6 veckor, en tisdag, sa de på BVC att det var kolik. Då hon även hade fruktansvärda gasproblem (pruttade i princip konstant dygnet runt) sa en läkare där att hon absolut inte fick ligga och äta så konstant då hon svalde massa luft utan jag skulle mata var tredje timme och då absolut inte längre än 20 min och då avverkat båda brösten, "längre tid än så orkar inte bebisar äta". Så då gick jag hem och satte igång med detta tidsschema. Om det varit mycket skrik innan var det ingenting jämfört med hur det blev då. Jag var förtvivlad och rådvill och hade fysiskt ont i hjärtat av allt.

På söndagen bestämde vi oss för att förutom bröstmjölken komplettera med ersättning om det var så att hon inte blev mätt på det hon fick av mig, hon drack upp allt vi serverade henne och verkade mer nöjd än hon varit någonsin innan. Framåt kvällen började hon dock kräka våldsamt, vi märkte att hon helt plötsligt var extremt rödflammig över hela kroppen, huvudet (både ansikte och skalle) var illrött och ansiktet dessutom svullet. Efterhand märkte vi oxå att hon blev mer och mer slö. Efter att 112 inte ville skicka en ambulans åkte vi i ilfart till akuten där de sa att det var en allergisk reaktion, med största sannolikhet mot mjölkproteinet i ersättningen. Tösen fick kortison och antihistamin och reaktionen la sig. From måndagen började jag då efter samtal med BVC undvika mjölkprotein. Jag beslutade även att hon skulle få äta när hon ville igen, jag kunde inte leva med tanken att hon var hungrig. På fredagen vaknade tösen och var som en annan människa. Hon log, pruttade extremt mycket mindre och hennes tidigare väldigt spända mage (som för att likna det varit så stor och spänd som svältande barn uppvisar) som hon skrikit bara man rörde innan gick nu att massera utan problem.

Lilla E hade med andra ord en väldigt turbulent start på livet men började må väldigt mycket bättre utan komjölk.

Jag var ju dock fortfarande väldigt fast med en bebis vid bröstet. Så när hon närmade sig två månader ramlade jag över AW och Standardmodellen. Jag försökte med alla medel att få ungen proppmätt när hon åt och det blev lite längre pauser mellan måltiderna. Sömnen var dock fortfarande ett problem och kvällarna extremt gnälliga. Ett BRA dygn sov hon kanske 12-13 h men kunde utan problem vara vaken 5-6h, dock gnälliga timmar. Jag beställde hem Barnaboken och SHN från biblioteket för att läsa på mer än här på forumen och jag har nu läst igenom dem.

Situationen är nu ungefär lika som för en månad sedan, E vägrar att somna någon annanstans än vid bröstet i vår säng på kvällen, även under natten vaknar hon och vill ha bröstet för att kunna somna om. Hon vägrar sova i sin säng. Dagtid somnar hon oftast när vi är ute och går men det kan vara allt mellan 30 min - 2,5h, det vet man aldrig. Utöver det är det dåligt med sömn dagtid, vilket jag ju förstått är alldeles för lite. E klarar absolut inte av att "ta sig den sömn hon behöver". Tvärtom, hon har svårt att slappna av och verkar nästan vara rädd för att somna då hon verkar panikslagen när hon vaknar till när hon är på väg att somna.

Både jag och min sambo känner nu att gränsen är nådd på väldigt många plan, en förändring måste till. E ska kuras och dagarna struktureras enligt ett schema, men jag har lite frågor gällande det:

* Då hon är ca 3 månader är 10h natt att förvänta och planera. Jag har gjort upp ett schema som jag tänker gärna får synas.
Natt: 19:30-5:30
Mat: 5:30-6:30
Sömn: 7:30-9:30
Mat: 9:30-10:30
Sömn: 11:30-13:30
Mat: 13:30-14:30
Sömn: 15:30-17
Mat: 17
Nattslurk: 19
Sömn: 19:30

Dock så är vårt mål att när hon blir 4 månader ha natt 19:30-7:30, då kommer ju hela dagsschemat behöva struktureras om, då kommer det ju precis ha satt sig efter en månads uppföljning efter kuren. Är detta ett problem?

* Enligt schemat ovan blir det 4 mål mat om dagen + nattslurk, räcker detta?
Vi har fått mjölkfri ersättning att komplettera med till ammandet. Det har jag tänkt att vi ska ta på sen em så att vi vet att hon får i sig mer inför natten. Dock så är det ingen storätare, när hon får ersättning dricker hon kanske 30-40 ml, är det bra så dricker hon 50, men det är ändå bara en fjärdedel av vad en bebis i hennes ålder och vikt ska äta enligt förpackningen. Jag vet ju inte hur mycket hon får i sig när hon ammar men det känns inte som så mycket. Vid bröstet kan hon ju ligga hur länge som helst men aktivt ätande är inte så långa stunder, och då försöker jag med alla medel. Petar på henne, killa under fötterna, dra i bröstet, försöka handpumpa ut i hennes mun så att hon ska börja äta... Ingenting funkar! Kanske en klunk, sen bara ligger hon där. Antingen bara och tittar eller på väg att somna. Jag är alltså rädd att hon inte ska bli mätt och enligt ovan är det ju ca 4h mellan målen.

* Vid sömnen dagtid, är det samma användning av verktygen som på natten?
På sid 302 i Barnaboken står det att det kan bli förfärligt mycket skrikande och frågande men "stör inte barnet fram till nästa mål". Betyder detta att jag inte ska använda några verktyg dagtid?

* Om jag vill ha som rutin under våren att gå ut på promenad vid sovpasset mitt på dagen, ska jag då införa det och att hon då sover i vagnen under promenad det passet även under kurdagarna och uppföljningsveckan eller ska jag ta den tiden att vänja henne vid sängen helt först?

Kuren är tänkt att genomföras med start söndagkväll, då vi kommer att ha besök över helgen. Jag ska läsa på ännu mer om användning av verktygen osv så att det verkligen sitter, vad som ska göras när.

Detta blev en lång text för några få frågor men jag hoppas att jag tänker rätt kring allt. Vi längtar efter struktur om dagarna och att kunna få lite vuxentid tillsammans.

Ser fram emot inputs!
/Anja
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 3 månaders bebis med turbulent start på livet

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anja och välkommen! :D

Så först, hon som du säger blir ca. 3 mån om ett par veckor. (inget är liksom exakt här, utan man ser på barnet)

Jag rekommenderar inte att man "Kurar" några barn under 4 mån och då införs även "riktig mat" för att de skall sova 12 tim utan mat.

Och vi brukar också då rekommendera att man kan köra det vi kallar för SM i raketfart. :wink:

Personligen eftersom hon snart är 3 mån, skulle jag sätta det "klassiska" 3-mån schemat som du hittar under "späda och små" våra favoriter. Finns även en liknande här under kurforum. Men klassiskt är 12+45+2+45. Och detta skulle jag även gissa passar damen ganska bra. En klassiker kan exempelvis då se ut som följer

natt 19-07 med ett nattmål kl. 04 (här kan man flexa som mest 30 min)
Frukost (amning om du äter 100% mjölkfri kost) Denna bör vara inom 1 timme. Vanligaste är att man inte "killar" utan mera masserar under fötterna och i handflatorna för att stimulera sugreflexen. Även lite smekning på kinden stimulerar. Men här är det viktigt att du faktiskt jobbar rejält på suget (använder ingen amningsnapp hoppas jag?) i gärna 45 min, man kan ha en kort paus för blöjbyte eller ligga lite naken, så de inte slumrar eller dåsar.

8.30 Sova 45 min
10.30 amma
11.30 Sova 2 tim
14.30 amma (kan också vara 14)
15.30 Sova 45 min
17.30 Amma (kan fylla på med mjölkfri ersättning)
18.00 Bada
18.20 flaska kvällsslurk (här kan du med fördel senare pumpa lite och spara i flaskan till nästa dag i kylen, går bra att även ge kall)
18.45 Skratt till gonatt
19.00 Läggas.

Så nu lite mera praktiskt. Har du en bra stor liggvagn så lägg henne där för ALL Sovning, det är SÅÅÅÅ mycket lättare att vagna dessa små istället för alla andra verktyg.
Lägg henne på mage! MED LARM!!! Man kan här när man lägger dem, värma upp lite i vagnen med en vetekudde som är värmd så blir de inte lika chockade när man lägger dem utan det är varmt och mysigt.
(så här små använder man inte ramsan till än och inte heller FULL kur som du då förstår, utan man kör 3 nätters PM enl. barnaboken istället typ)
Alla lurar rekommenderas utomhus i vagn på mage.

OM du sen vill gå promenad, göra något så lägger du henne i vagnen. Låter henne somna STILLASTÅENDE och när hon sovit 10 min, DÅ får du börja gå. Vaknar hon, stannar man, vagnar kort som besked, ser till att hon IGEN somnar stilla stående. Man kan gå kort så de tystnar, så fort det är tyst, stannar du så hon somnar stillastående. Detta kan man få göra MÅNGA gånger innan de fattar. Häng något över suffletten så hon inte ser ut och du inte ser in!

Läs igenom "våra favoriter" och rekommendationer m.m.

Här är en länk till Annas Youtube kanal, där finns demo hur man vagnar och även lugnar det mest HYSTERISKA barn i vagnen av Martin. https://www.youtube.com/channel/UCOQUpG ... 9Nh9XY_6Qw

Läs. planera, ha en plan. Bolla här. Om något är oklart så förklarar vi gärna. det är lätt och tro att när Anna säger exempelvis 10 timmar sammanhängande nattsömn så tror man gärna 10 tim natt, men det är inte det hon menar utan 12 tim natt är basen, men de KAN sova max 10 timmar innan nattmål. Därav min förklaring ovan.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AnjaUndrar
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 mar 2017, 09:27

Re: Kura 3 månaders bebis med turbulent start på livet

Inlägg av AnjaUndrar »

Hej och tack för ditt jättebra svar! Jag fick mycket mer klarhet i många saker nu.

Jag har läst lite ytterligare och har bara några frågor.

* När inför jag ramsan? Gör jag det successivt under tiden nu och så småningom kommer den att bli betingad med sömn?

* Om jag inför dessa rutiner och lägger henne i vagnen alla sovtider, när är det tänkt att hon ska kunna sova någon annanstans än vagnen? Beräknas även detta ta ca 3 nätter med efterföljande uppföljningsvecka?

* Under natten (och dagen) vagnar jag alltså varje gång hon vaknar då hon inte ska, förutom när hon ska ha nattmålet?

* Jag förstår dock inte hur larmet ska känna av andningen i vagnen, kommer inte det känna av rörelse så fort vagnen rullar och att det därför blir "förvillande"?

* Om tösen inte vaknar vid bestämd tid (eller högst efter marginalkvarten) så tar jag upp henne och väcker henne?

* Är det bäst att starta schemat en dag eller from nattpasset?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 3 månaders bebis med turbulent start på livet

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill rekommendera dig att införskaffa Barnaboken där kan man läsa om 3-nätters PM, vilket är en liten "minikur" kan man säga.
* När inför jag ramsan? Gör jag det successivt under tiden nu och så småningom kommer den att bli betingad med sömn?
Ramsan inför man som "verktyg" vid 4 mån. Men vid 3 kan man säga den när man lägger och går ut ur rummet, men inte som verktyg.
* Om jag inför dessa rutiner och lägger henne i vagnen alla sovtider, när är det tänkt att hon ska kunna sova någon annanstans än vagnen? Beräknas även detta ta ca 3 nätter med efterföljande uppföljningsvecka?

Jag rekommenderar att du har det så här i minst 2 veckor och sedan utvärderar. Men, ja, räkna med om du vill införa säng kan det ta 2 veckor det med. Men inte säkert. En trygg sovare som lärt sig sova tryggt vid 3 mån, kan oftast läggas lite var stans, gjorde jag med sonen, även hemma hos andra kunde han läggas i andras spjälsängar, hade jag bara filten med som jag hängde över funkade alla platser. :wink:
* Under natten (och dagen) vagnar jag alltså varje gång hon vaknar då hon inte ska, förutom när hon ska ha nattmålet?
Japp, men INTE till sömns, bara lugn. Detta kan ta sin lilla tid.
* Jag förstår dock inte hur larmet ska känna av andningen i vagnen, kommer inte det känna av rörelse så fort vagnen rullar och att det därför blir "förvillande"?
Så länge en vagn är i "rullning" så tror larmet att det är barnets rörelser, så då blir larmet "lurat" om man kan kalla det så. Men så fort du stannar vagnen och den är still, kollar den andningen. Så har man hängt över ett skynke och undrar, ja då stannar man vagnen, står stilla 30 sek - 1 min så ser du att lampan blinkar vid varje andetag. Det blir INTE förvirrat! :D Speciellt inte Nanny och Babysence, dessa har vi här testat i många år nu.
* Om tösen inte vaknar vid bestämd tid (eller högst efter marginalkvarten) så tar jag upp henne och väcker henne?
Man VILL väcka dem JÄMT!! Detta är hela nyckeln! Så se det som en utmaning att vara just den som väcker! Det är hela nyckeln, att hon kan sova tryggt utan att behöva oroa sig om vad klockan är eller om hon missar något, det har du koll på åt henne. Fullt förtroende MAO!
* Är det bäst att starta schemat en dag eller from nattpasset?
Detta är upp till var och en, vissa gillar dagar, andra nätter. Ta det som passar.

Läs läs läs lite till, speciellt under "späda och små" under våra favoriter ordentligt. Läs även Barnaboken, har du den inte, köp eller låna på bibblan.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AnjaUndrar
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 mar 2017, 09:27

Re: Kura 3 månaders bebis med turbulent start på livet

Inlägg av AnjaUndrar »

Hej! Nu är det jag igen...

Hela projektet fick sig en ofrivillig paus då lillan blev dundersjuk och min partner var bortrest och allt handlade om att klara timme för timme. Efter detta känner jag dock ännu mer att det behöver bli rutiner, jag är helt slut. Nu har lillan fått för sig att vakna ännu oftare under natten och blivit mer lättväckt. På dagarna funkar det ganska bra första halvan på dagen men sen blir det pannkaka av allt.. Hon är trött och grinig och vill äta lite smått hela tiden vilket gör att det blir ingen effektivitet i matningen, hon har ingen större aptit men är varken mätt eller hungrig.

Jag försöker läsa på i både Barnaboken och på forumet för att bli väl insatt. Standardschemat för 3-månaders med 12-45-2-45 kändes som en bra grej med natt 19-07 och med ett nattmål, nu har det dock dykt upp en grej som gör att det hela ställs på ända. Vi ska börja på babysim (imorgon) och då är det en halvtimme mitt på dagen 12-12:30, i 8 veckor framöver, vilket betyder att det långa passet på 2h blir helt stört. Hur ska jag göra?! Känner mig smått (ganska mycket) förtvivlad.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura 3 månaders bebis med turbulent start på livet

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja kort och gott så kan man helt enkelt inte gå på babysim på den tiden, man får hoppa över kursen eller hitta kurs på annan tid. Man klarar sig inte utan långlur och schemat blir helt upp och ner om man ändrar på det en dag i veckan för en så liten bebis. Det är inget man gör ens med bebisar som redan är inkörda på ett schema.

I den här åldern funkar det inte med en sådan aktivitet alls då matningen ska ske inom en timme och vakentiden ligger runt två timmar, det blir bara stress och jäkt vilket ingen mår bra av. Vänta tills hon är lite större och du har lite mer vakentid i schemat vilket ger dig mer flexibilitet.
Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"