Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mickan
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 15:16
Ort: Helsingfors, Finland

Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av Mickan »

Hej,

Jaha, det har gått 10 år sen sist, men nu är jag här igen :D . Jag har kurat min första son Elliot i januari 07 och nu har vi fått ett litet sladdbarn Bob som har lite fnurr på sömntråden. Förra veckan fick jag nog och beslöt att börja kuren under veckoslutet. Vi läste in oss med hjälp av lathunden och med tanke på att jag redan kurerat ett barn med strålande resultat (inser jag nu), tänkte jag mig att detta skulle gå som en dans, men tji fick jag. :shock:

Bob blir 6 mån om en dryg vecka. Såhär ser hans dagordning ut:

07:00 Vaknar
07:15 Morgonmål (ammar + lite frukt)
09:00 Dagslur 1 (1,5h)
11:00 Lunch (ammar + fruktyoghurt, banan etc.)
12:30 Dagslur 2 (1,5h)
14:30 Mellanmål (ammar + frukt)
16:00 Dagslur 3 (45 min)
18:00 Middag (ammar + fruktyoghurt)
19:30 Kvällsgröt
20:00 Sova natt (11h)

Tycker första natten gick riktigt bra. Efter första chocken av att bli läggd på mage och buffad somnade han efter ca 15 min. Vaknade ett par gånger på natten och var på semigott humör följande dag. Natt 2 tog det 40 min för honom att lugna sig på kvällen men också den natten gick ok ända tills vargtimmen kl. 5 då han var vaken och arg i nästan 2h. Somnade lite före 7, vi gav honom marginalkvarten och väkte honom 7:15. Tredje natten var det pappas tur att lägga, tog 50 min innan han lugnade sig den kvällen. Vaknade igen vid 05 och somnade inte om före vi "väckte" honom kl. 7. Pappa var rätt osäker på sitt ramsande och det lät lite olika varje gång så vi beslöt att jag sku ta över tills sovandet löper.

Nu har vi snart hållit på en vecka och man kan klart se ett visst mönster. Bob gråter sig till söms varje kväll. Det tar mellan 45 min-1,5h för honom att somna och han vaknar varje natt ca 5 på morgonen och somnar sällan om. Dagarna går bra, han är på gott humör och somnar snällt i vagn efter lite vagning.

Vi kämpar så vi är alldeles svettiga för att få ihop skrattet till gonattet, men ibland verkar Bob vara så trött att han inte riktigt orkar skratta. Jag proppar så mycket mat i honom som jag bara förmår (han vägrar för tillfället äta salta portioner, typ morot, potatis, kött etc.), men kvällsgröten går bra och frukt likaså. Natt 1-3 buffade jag som markering men de senaste nätterna har jag bara gjort en snabb solfjäder och ramsat ut ur rummet. Han jagar upp sig senast då jag lyfter händerna från hans rygg och efter då är det ilsket gråt som gäller. Han lugnar sig ibland och då lägger jag oftast in en ramsa. Brukar undvika att ramsa under gallskrik. Under de första nätterna lugnade han sig fint med buffningen och solfjädern, men problemet är att han jagar upp sig sammam sekund jag lyfter mina händer. Borde jag då bara fortsätta solfjädra?

Har är nu mina frågor:

1. Ser vårt schema ok ut?
2. Tycker inte riktigt att han nöjer sig med ramsan, hur kan vi förbätta den? Känns hemskt att han gråter sig till söms varje kväll. :cry:
3. Borde jag förlänga solfjädern? Den tar nu bara ca 2 sekunder :shock:
4. Under vargtimmen har han ett par gånger lyckats vända sig på rygg och då tror jag han har svårt att somna om. Han kan inte vända sig tillbaka än. Borde jag smyga mig tyst in och kolla läget med jämna mellanrum? Lägga tillbaka på mage och ramsa mig ut?
5. Ska jag lita på att han får tillräckligt med mat på dagen trots att han vägrar äta "riktig mat"?

Nånstans har det gått fel, kommer bara inte riktigt på var?
Kul att vara tillbaka!
Tacksam för svar,
Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Ja, jag måste erkänna att jag är lite fundersam till schemat. Ni har 2 timmars vakentid innan första luren, 2 timmar innan nästa och sen bara 1,5 till sista luren. Är han verkligen tröttare då efter två långa lurar? Det känns som det kommer att vara svårt att hålla i längden för honom att somna på sista luren med kortare vakentid när kuren väl satt sig. Min personliga åsikt är också att 11-timmarsnatten krånglar till det onödigt, att ha två lika långa lurar kan bli krångligt då han helt plötsligt kan få för sig att han är utsövd eftersom han redan sovit 1,5 timme på fm och vakna efter 45 min på långluren. Jag slår ett slag för 12 timmars natt och schema 12-45-1,5 -45/20.

Här kommer ett citat från Anna gällande läggningen:

"Gör tillrättaläggandet tydligare, mer distinkt, låt det ta några sekunder mer. Här får inte finnas någon otålighet eller brådska, utan tillrättaläggandet ska kännas betryggande välkänt och "rätt" för honom, inte som en fråga eller en hastig pliktskyldighet från er sida. Därmed inte sagt att det ska ta evigheter, men en halv minut för det hela (armarna upp, benen ut, huvudet åt sidan bort, "mot sömnen") skulle ni kunna kosta på er. Sedan en ramsa på väg ut och utanför och bort (hög och glad) och ingen mer trafik!! MÖJLIGEN, vid absolut behov, kan han få en lugn och enkel påminnelseramsa om insomnandet drar alldeles kolossalt ut på tiden. Men det ska vara undantaget, inte regeln. Här får inte byggas upp något nytt mönster av diverse åtgärder och ingripanden som återkommer regelmässigt - då lär han sig DET och ligger och väntar på det och ni sitter snart alla fast i en allt märkligare och krångligare nattningsritual. Nu efter uppföljningsveckan ska han fortsätta själv, om man säger. Han ska hitta sina egna sköna turer kring insomnandet. Ni måste göra era "baksteg" FÖRST, för att han ska kunna göra sina framsteg. Ni måste helt enkelt backa, om han ska kunna fortsätta framåt :idea: Trafiken upphör alltså och man avpersonifierar läggningen totalt, när man en gång tillrättalagt, ramsat och gått och dragit till dörren. Då är det allmänna husljud därutanför som gäller."

Min tanke var att ni verkligen använder er av husljud efter läggning ala Anna ovan. tvättmaskin, diskmaskin, tv, radio, dammsugare eller Mozart på rejäl volym.Bebis ska slippa höra sig själv.

Eftersom du är mitt i kuren fortfarande i uppfölningsveckan kan du ju inte gå in och vända innan han somnat. Däremot kan du göra det EFTER han somnat. Träna vändningar mycket på dagtid.

Tidiga morgnar kan sitta i LÄÄÄNGE, antingen ger man bara pangramsa eller gör inget alls om bebis är nöjd eller så spelar man Mozart om bebis är upprörd.

Äter han inte pureér alls så prova att ge matpuré och sätta frukrpuré längst ut på skeden och se om det accepteras. annars hade jag serverat gröt MINST två mål om dagen gärna tre. Glöm inte att ha i rejält med fett i all mat t.o.m. fruktpurén ( smör eller smaklfri kokosolja). Sötpotatis brukar annars också vara populärt eftersom det ju inte är salt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mickan
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 15:16
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av Mickan »

Hej och tusen tack för svar!

Schemat har 2 timmar vakentid framför varje dagslur och 3h15 min före läggdags. I vilket skede kan man ändra på sitt schema? Jag antar att det inte är bra att göra det nu mitt i kuren?

Tack för mattipsen! Idag åt han rejält mycket mera gröt än vanligt, men när det var dags för kvällsgröten var han fortfarande så mätt efter middagen som slutade en timme tidigare att han inte åt en enda sked kvällsgröt. :shock: Tänker mig att han nog ändå ska klara natten.

Igår kväll solfjädrade jag Bob rejält längre än jag nånsin tidigare gjort, typ dryga 5 minuter, men han skrek hela tiden. När han lugnade sig ens lite beslöt jag mig för att ramsa mig ut. Han var säkert väldigt konfunderad över detta plötsliga solfjädrande och jag kände mig urdum och misslyckad efteråt. #-o Han somnade på ca 20 min efter mycket skrik och en ramsa och en rejäl dos husljud. Sedan vaknade han två gånger under vargtimmen men klarade omsomnandet helt själv. =D> Så den natten gick i princip riktigt bra till slut. Vi väckte honom 6:45 när vi tyckte han började röra på sig.

Dagarna löper perfekt, det är nu bara läggandet som fortfarande är jobbiga. Ikväll gjorde jag som de tidigare nätterna: tillrättaläggandet, relativt snabb solfjäder (under gråt) :oops: och ramsa ut. Massor med husljud: kranar som rinner, diskmaskin som töms, storabröder som stojar och tv:n på hög volym. Somnade efter mycket skrik på ca 25 min.

Ska vi tro att han med denna metod kommer att lugna sig snabbare för varje natt, eller ska vi ändra på nåt?

Tusen tack för hjälpen!!
Kram, Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag räknade visst fel ser jag :oops: men ge det en vecka minst med detta schemat, sedan hade jag ändrat till 12-45-1,5/2.

Det låter ju verkligen som ni gör framsteg. Det viktigaste i kuren är kurarens attityd av självklarhet, känner du dig dum av att solfjädra fem minuter hjälper ju inte det. Varför inte bara göra ett långsamt och stadigt tillrättaläggande följt att en solfjäder med rejält tryck, inget som tar lång tid men lugnt och stadigt sedan börjar ramsan direkt på vägen ut. Ska man hålla en solfjäder länge är det tills de somnar som en krisåtgärd annars blir de mest förbannade. Var konsekventa med detta och förmedla att ni vet exakt vad ni gör så kommer det att ge sig och kör på med husljuden som ni gör. Lysande att han somnade om själv på morgonen.

Att ramsa ett argt barn funkar liksom inte , då måste de "rasa av sig" först, sparsamt med ramsor när han tytsnar till tillfälligt i så fall, låt husljuden överrösta honom.

Om ni inför gröt vid fler måltider kan ni ju byta ut kvällsgröten mot flaska eller amning istället, det brukar ofta kunna slinka ner lite lättare än gröt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mickan
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 15:16
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av Mickan »

Hej igen,

Vi är nu inne på en och en halv vecka av kuren och jag kan med nöje konstatera att Bob somnar (efter högljudda protester) på under 10 minuter (husljuden har gjort under!) och när han vaknar vid vargtimmen somnar han antigen om av sig själv eller så gnölar han fram sig till väckning, lite beroende på hur tidigt han vaknar. Han vänder sig vanligtvis både vid läggning och vid vargtimmen på rygg. Idag lade jag ett tjockare täcke runt honom med tanken att det eventuellt blir svårare för honom att vända sig. Få se om det funkar :)

Tack för stöd och svar på mina frågor! Känns skönt att ha nätterna tillbaka :D

Kram, Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vilken härlig rapport :D ! Det man kan göra som ibland hindrar vändningar är att bygga upp med ihoprullade handdukar under båda långsidorna på madrassen så att han ligger som i en ränna, det brukar göra det lite svårare att vända sig när det inte är så gott om plats.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mickan
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 15:16
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av Mickan »

Hej igen,

Det är snart två lite på två veckor sen vi kurade lille Bob och läggningen har börjat funka bra nu efter att vi införde mycket husljud. (Det fina med husljud är att hela köket är skinande rent efter att vi putsat och fejat, damsugit smulor och tömt och fyllt på diskmaskinen :D )

Dock har Bob nu helt klart fastnat i vargtimmet trots att vi redan trodde vi hade klarat den biffen. Han vaknar vanligtvis mellan 4:30-6 och somnar inte om. Vi väcker honom vanligtvis en kvart innan 07 då hans riktiga väckning borde vara, och försöker rusa in just som han tar en paus i skrikandet. Han orkar vara på semi gott humör (och jag tror han försöker somna om) i ca 1,5h efter att han vaknat, men efter 2h börjar det olyckliga gråtandet. Jag brukar ge pangramsa då han vaknar och ibland har jag gett ett par till ifall han varit tyst en längre stund och sedan jagar upp sig igen. Jag får den känslan att han vet vad som gäller: ingenting händer på nätterna, men han tappar sedan tålamodet efter att ha varit så länge vaken. 2h måste kännas som en evighet för en bebis :shock: . Till saken hör att han fortfarande vänder sig till rygg på kvällen (jag vänder tillbaka på mage innan jag själv går i säng) men han är väligt kvick och bra på att vända sig så jag tror inte att det tar många sekunder innan han också vid vargtimmen har vänt sig.

Det är svårt att sätta på Mozart för hans två äldre bröder (8 och 10 år gamla) bor för tillfället i samma rum. Jag har funderat på att förkorta sista dagsluren till 20 min ifall det eventuellt sku hjälpa, annars har vi ännu inte gjort ändringar i schemat. Han är exakt 6 mån nu och enligt schemat borde ha få 14h45min sömn per dygn. Jag sku gärna hålla 11h natt (alla andra vaknar 07 och sku ogärna lägga honom tidigare så att Bobs pappa hinner umgås också lite). Vi stuvar i honom så mycket mat det bara går och har också tillagt olja på menyn. Dagslurarna går bra, han är ju rätt trött när natten för tillfallet blir endast knappa 9h :(

Finns det fler tips på vad man kan göra för att få honom att somna om? Det står att vargtimmen kan spöka lääänge, men talar vi då dagar, veckor eller månader? :shock:

Kram, Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av mamaA »

Hej!

Att dela rum med syskon är trevligt MEN inte förrän man är en säker sovare. Säker sovare tycker jag inte man kan räknas som förrän man sover hela natten utan uppvak i 1-2 månader i alla fall.

Måste de vara i samma rum så skaffa avskärmning runt bebis säng med draperier på skena i taket så han absolut inte kan se något överhuvudtaget. Många små störs av ljud när de sover, det är därför vi ofta rekommenderar eget rum för att föräldrarna stör barnen med prassel,snarkningar etc under natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mickan
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 15:16
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av Mickan »

Hej, tack för svar.

Under första kurveckan var stora pojkarna hos sin pappa (de bor varannan vecka hos oss) och förra veckan sov de i vårt sovrum medan vi sov på madrasser i vardagsrummet. Men det är inte en lösning som vi klarar av längre tider. Så ända möjligheten är att pojkarna sover alla i samma rum så som de nu har gjort de senaste 3 månaderna. Bobs säng har höga kanter så han ser nog inget, men han hör dem nog.

Finns det andra grejer vi kan göra? Hur ser du på sista luren, ska vi förkorta den?

Kram,
Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag förstår att det är frestande att vilja dra ner på sömnen i hopp om att saker löser sig, men tyvärr är det en dålig ide. Dy ligger redan 15 min för lite på schemat med sömn.... Vi brukar säga sömn föder sömn. :wink: 5-6 mån skall 15 tim sömn/dygn (minst) Om inte så skall man ha förutsättningarna som vi säger.

Har du sett över mörkläggningen rejält? Det bara måste vara KOLSVART när bebis sover och nu när solen går upp tidigare så skall man inte kunna se handen framför sig om du går in kl. 12.00 mitt på dagen.

Jag misstänker att med barn födda 06 och 09 så kanske det inte är kolsvart om någon av dem behöver gå upp på natten och kissa eller så? Och då måste ni hitta ett sätt att skärma av runt Bob så han får det kolsvart tyvärr.

Se nu till att ro dessa tidiga morgnar i hamn. Ju mer konsekventa ni är om morgonen desto snabbare kommer det gå över. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mickan
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 15:16
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av Mickan »

Hej,

Tack, det där med att sömn föder sömn påminde också min mamma om, så var de faktiskt med min förstfödda också. Bra, då kämpar vi med att han ska nå sina 15h per dag. Kan jag använda mig av en marginalkvart för att nå 15h? Ska man till det yttersta undvika marginalkvarten nu i början eller är det ok att ge honom 15 min extra under dagslurar för att kompensera för de två timmar han ligger vaken om morgnarna? Vi har väckt honom så gott som varje morgon 06:45 för att undvika total hysteri.

Vi har faktiskt för ett par dagar sedan satt upp extra svarta gardiner utöver spjälgardinerna, så nu börjar det bli riktigt ordentligt mörkt i rummet. Ska tänka på att stänga dörren (skjutdörr) ända fast, då kanske vi når totalmörker.

Tack för ditt svar, vi kämpar vidare här :)

Kram, Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Gråter sig till söms, snart 6 mån baby

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Hur ser det aktuella schemat ut nu och hur gammal är han? Det är långluren (mitt på dagen) som är bäst att förlänga om du känner att det är absolut nödvändigt. Absolut inte em-luren.

Mörkläggning är sååå värt! Ge de äldre en liten ficklampa som de kan ha om de behöver smyga på toa (och endast då!) hellre än att ha ljust i rummet.

Kram och kämpa på!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"