Lillebror M:s kurtråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Avocado14 »

Hej och tack för svar Torsmamma!

Har en betydligt bättre känsla idag (och igår), då problemet med vändningarna har slutat och det känns som om lillebror har "accepterat" att på magen ligger man och sover. :D Vi har också kört jättemycket magläge på vakenpassen så han får vara aktiv där.

Natten har varit väldigt bra, kändes skönt när han igår somnade med bara 1 ramsa! Här vid morgonluren behövdes det dock 3 gånger igen, det har varit det vanliga hittills. Dessutom kom dett ett skrik kl. 05.15 men somnade om (eller blev tyst) av sig själv, det samma kl. 05.50 och sen kl. 06 hörde jag det underbaraste ljud från sovrummet: M som "pratar" för sig själv i sängen - dvs han ligger där och är NÖJD. Jag tog upp kl. 06.15 en vaken men nöjd och glad bäbis!

Jag gjorde "felet" igår morse och igår på lunchluren att ta upp en inte helt nöjd bäbis. :( Kändes som om jag inte orkade mer gråt och klagan, M vaknade 12.55 på lunchluren men somnade då om av ramsa, men vaknade igen 13.10 och då tog jag upp. Och så får jag dåligt samvete för att jag vet att det sänder fel signaler till honom. I alla fall - jag måste vara konsekvent hädanefter!

På em. luren igår la jag nån minut före 15.45 och han somnade väl ungefär 15.52, då väckte jag 16.05. Är detta rätt tillvägagångssätt?
Hellre lägga lite tidigare tycker du alltså Torsmamma? Och väcka vid "rätt" tid oavsett när han har somnat? (och om han inte hinner somna till rätt tid, ge honom 5 min när han väl somnat?)

Så angående mat. Det är en här som fortfarande vägrar frukost, mellis och kvällsmat. Jag försöker ge gröt till frukost och kvällsmat och nån fruktpure till mellis. Jag tolkar det lite som att han helt enkelt inte gillar det jag serverar, men det kan också vara så att han är mätt.

Hur gör man med amningen på bästa sätt nu? Idag när han vaknade t.ex. så har jag ju 2 stk helt sprängfyllda bröst. Jag gav honom då från bägge brösten vid 06.30 och när jag försökte med gröt runt 7 så var väl känslan att jag försökte tvångsmata en sån där anka som man gör "foie gras" av... Han kräktes en massa småskvättar hela morgonpasset sen så min tolkning är väl att han är för mätt efter amningen...? Men samtidigt måste jag ju tömma brösten på morgonen.

Sen har jag fått lägga lunchen tidigare, ca 10.30 för då är han jättehungrig. Det han käkar till lunch och middag är morotspuré, sötpotatispuré, pumpapuré, helt enkelt allt som är orange. Jag gör också en gryta på tomat, lök och morot och lite oregano som han tycker är supergod. Har försökt med andra smaker och kött och sånt - det funkar inte själv men om jag blandar i en liten sked i hans kära morotspuré eller liknande så kan det gå... Katrinplommon som han brukade äta förut går inte alls! Jag har brukat ge honom 4 stk iskubstärningar med grönsakspuré, men igår vid lunchen så prövade vi efter det med katrinplommonpuré, vilket han inte ville ha. Så gav vi 2 till iskubstärningar med morot/gryta som han slukade!
Middagen har jag också gett runt 16.15-16.30, när han vaknar från em-luren helt enkelt. En klassisk situation är att han är så hungrig/grinig att man måste ge bröstet först och sen kan man få i honom mat. Klurigt! Ska man helst försöka vänta med amning till efter maten, och då ge bägge brösten? Eller om han har hunnit bli riktigt grinig, ge ett bröst och sen vänta typ en halvtimme innan man försöker ge mat och ett bröst till?

Och kvällsmaten - vissa kvällar går det i honom lite gröt. Men jag tycker det är svårt att veta hur man ska fördela amningen. Runt 18 är han så trött att det ibland måste bli lite bröst innan man ens kan försöka med gröt.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt, visst är det där morgon jollret det vackraste! ;)

Nu är jag inte helt insatt i ert schema, tittade lite kort bakåt men hittar inte era tider... Kanske vore det bästa för er att ha natt 18.30-06.30 tänker jag?

Ang. lurar är det ju lite detta "marginalkvarten" är till för. Säg exempelvis att en lur skall vara 15-15.45. Somnar de då säg 15.10 ja då får man sova till 15.55. Vet man att just insomningen är just 10 min på denna luren, ja då kan man ta och lägga 14.50 så de somnar till 15.00-15.45.
Men säg att han somnar 15.30, ja då får man sova närmaste natruliga skarv INOM marginalkvarten, då blir luren 15.30-15.50 (dvs. 20 min)
Hänger du med? Så man klockar oavsett alltid ett nartuligt sömnpass. 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim. Och marginalkvarten kan man anväda både innan och efter, men inga lurar tidigare eller senare än marginalkvarten.

Ang. maten. Här kanske du vill göra som så att du ammar det första du gör på morgonen, det verkar ju passa både dig och sonen. :wink:
Sen kan du ge en "andra frukost" säg att du ammar 6.30 då kan du servera andra frukosten runt 07 och då ge lite mackbitar, kanske omelett bitar eller så. Då borde han stå sig bättre till lunch. Till lunch och middag om du kan, servera mat först och sen efterjaga med amningen, då han verkar gilla att amma så kan du med fördel servera detta direkt efter maten.

Han kanske helt enkelt inte gillar gröt? Det är ju liksom inget måste med gröt och välling. Även yoghurt typ turkisk med lite frukt är gott som mellis. Måltiderna låter mumsiga, fortsätt så, blir strålande fint. Jag hade massa olika tärningar i frysen och tog ut lite av olika inför varje måltid beroende på vad jag ansåg sonen vilja ha. Även matomelett stavar var gott och skoj.

Du kan ju amma som kvällsslurk om du vill.
De kan ha lite svårt att sova en HEL lunchlur om de inte ätit väldig tätt inpå, så äter ni tidigare ge lite extra mosad banan innan luren (innehåller tryptofan som främjar sömnen)

Kör på nu! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Avocado14 »

Hej och tack för bra svar Torsmamma! Jag tror jag fattar det med marginalkvarten nu!

Och med maten ska det säkert lösa sig, det enda jag tycker är så konstigt är att han ibland äter gröten men ganska ofta bara vägrar. Det är därför jag tror det är lite humörsbetingat och kanske inte bara smak... Jaja, prövar på! Jag har i alla fall börjat få i lillen lite fruktpuré genom att värma den lite i mikron först - då gick det tydligen galant. Sen tror jag det är 2 st nya gaddar påväg i överkäken och det tror jag har påverkat lille M här med en del gnäll.
Just nu är mormor och morfar på besök också medan pappa är på kurs, så det är lite upp och ner här hemma.

Tack för tips!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Avocado14 »

Hej igen!

Nu har vi suttit och utvärderat schema här hemma, och är inne på att byta till bara 2 lurar på dagen för lille M. Han blir 7 månader i morgon.
Detta är för att em-luren alltid varit "bökig" i de 2 veckor vi har haft nu sen vi startade kuren. Dessutom hade M tendenser till att kunna skippa denna lur redan innan vi kurade (då trodde jag det var pga de struliga insomningsmönster vi hade då...) Vi har också haft tidiga morgnar denna vecka, några riktigt jobbiga dagar faktiskt. Men en del av detta tror jag kan förklaras med tänder som nu har tittat ut i överkäken. Men även när han vaknat "nöjd" så har det varit ca 1/2 timme för tidigt. Och eftermiddagsluren har egentligen hela tiden tagit 10-15 minuter med protester (läs skrik och gråt) för att sen hinna sova bara 5 min eftersom det tagit så lång tid att somna.

Ser detta ut som ett ok schema?

06.30 Gomorron + amning!
07.30 frukost
08.30-09.15 Sova 45 min
Utetid
11.30 lunch
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.15 mellis
Utetid
17.00 middag
18.00 ev kvällsslurk = amning + ev. gröt
18.30 God natt! Zzzzzz

Vet att det blir en kamp där på eftermiddagen att hålla M vaken, men det är det schema som känns bäst utifrån hans rutiner och som vi tror är genomförbart i vardagen.

Vi har hittills inte fått M att äta någon som helst frukost - fattar inte om det är morgonmjölken som är så himla mättande eller om han helt enkelt inte gillar gröt som du skriver Torsmamma. Men det konstiga är att han ibland äter gröt - om han alltid vägrade så skulle man ju fatta men nu är det så konstigt, att han vill ha ibland, ibland inte. Nu har han fått pröva att gnaga lite på en smörgås och det tyckte han var kul ... tills han idag kräktes upp hela maginnehållet och några brödklumpar = usch...
MEN han äter i alla fall alltid en stor lunch och en stor middag och mellis med frukt så det kanske inte är så stressigt detta med maten??
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tycker det är lite tidigt att utvärdera schemat redan, att det tar tid att somna på sista luren gör det ju för alla, jag räknade alltid med 10 minuters insomningtid och SEN 20 min lur. Vanligtvis byter man ju till två lurar vid 8-9 månader. Tidiga morgnar är ju dessutom vanligt, inte bara bland kurbarn utan även sm-barn.

Frukosten hade jag inte oroat mig för, mina killar drack välling till frukost och stod sig bra på det, ibland någon mackbit eller så men de var för mätta för gröt sen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av TorsMamma »

Jag fyller på: "Det viktiga är inte att de sover varenda minut som schemat visar, utan att de har förutsättningarna" Så försök ha detta i åtanke när ni tänker på schemat. Nästan inga barn behöver 2 lurar vid 7 mån. Så ge det hela lite tid. Om någon dryg vecka blir det dessutom sommartid! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Avocado14 »

Har bara lust att gå in och skriva, även om vi - ta i trä - inte har några problem just nu.

Jag kommer ihåg när jag läste en hel del på forumet innan vi kurade storebror, jag var osäker på om det var rätt väg att gå eller inte. Och sen efteråt har jag insett att folk skriver ju bara här när de har problem, så då får man lätt intrycket att alla som kurar får problem... :wink: Men det är väl därför "Livet efter kuren" - tråden finns! I alla fall:

Vi valde mot rekommendationerna att byta till 2 lurar och det har känts som rätt beslut. Dock hade vi en del problem med tidiga morgnar ett tag, som jag nu i efterhand VET att det berodde på för mycket osäkerhet här hemma, vi hade besök tidigt i kuren som ställde upp och ner på rutiner och skapade osäkerhet hos mig och därmed hos lillebror också. Jag blev också extra osäker av att lillebror inte betedde sig precis som storebror. Typiskt. #-o

MEN efter en "vändpunkt" en morgon när jag var inne och körde statisk solfjäder i nästan en timme, och var på gränsen att ge upp, så vände det plötsligt bara - kanske lillebror insåg att "mamma ger inte upp"... hihi. Det vände för mig också och min säkerhet är numera på topp vilket ger en sån trygghet för barnet!!! Jag gör inte alltid rätt och tummar lite på Annas regler, men gör det på mitt sätt och konsekvent. Det blir så tydlig signal till honom, och det är så skönt att han börjat verkligen respondera på ramsan, vilket jag inte tyckte han gjorde på de första veckorna! Nu om det blir en tidig morgon så vet jag att jag får honom att somna om eller i alla fall ligga tyst och nöjd och jag vet att nästa morgon sover han längre.

Det känns så skönt att jag har ett tryggt barn som sover gott och är nöjd! Och all min noja över mat har släppt, det tog sin tid men nu äter han både frukost och kvällsmat ordentligt! Den här veckan är min sista som föräldraledig och jag ser fram emot en ny period där pappa är hemma och får njuta av barnen!

Ville bara skriva hur skönt det känns och hur nöjd jag är att vi inte gav upp. Och dela med mig av en glimt från vår härliga vardag:
storebror har hela tiden sedan lillebrors kur började gått och "härmat" ramsan här hemma. Eller kommit fram och sagt "du ska säga ramsan" om lillebror gråter på sitt rum... Så häromdagen får jag vara med om ett fantastiskt skådespel när storebror tar sin kära vän nallen, lägger honom i sin säng, går ut och stänger dörren och säger ramsan fyra gånger med riktig sjungande melodi och bekräftande fjärde gång!! :lol: Han väntar nån sekund, och öppnar sedan dörren och sjunger vår egna "gomorron"-sång som vi sjunger både för storebror och lillebror när vi väcker. "Gomorron min älskling, gomorron min skatt, det är så fint att se dig" etc... Mitt hjärta bara smälte av kärlek. :heart: :heart: :heart:

Vår ramsa är för övrigt "nu ska vi sova, sov så gott" - vilket man såklart kan få in i en massa situationer i vardagen. "Nu ska vi äta, ät så gott" säger storebror gärna och pappan berättade nyss att han även satt på toan och sa "Nu ska vi kissa, kiss så gott!" :lol: Eller på vägen hem från lekparken idag, jag säger "nu kommer nog snart pappa". Varpå storebror svarar "nu kommer pappa, papp så gott!"
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Tin »

Vilken underbar lasning.

Hejja dig och hejja lillebror. =D> =D> =D>

Vet du vad, precis det har:
Jag gör inte alltid rätt och tummar lite på Annas regler, men gör det på mitt sätt och konsekvent.
det ar att ha attityd. Det handlar inte om att gora exakt som Anna, utan gora det pa ditt satt med en enastaende overtygelse. Da accepterar de sma och tryggheten kommer for liten och sakerheten for de omma foraldrarna.

Och denna:
lillebror insåg att "mamma ger inte upp"..
. Du har alldeles ratt, han hade upp till denna stund fragat och fragat och fraga om han verkligen skulle sova och plotsligt foll poletten ner nu nar mamma var sa dar extra trygg och bestamd. Ok, jag hajjar mamma. Du har overtygat mig, jag ska sova.

Om (eller nar) nasta fnurra dyker upp, for det gor dom, det ar de smas jobb att utvecklas och da och da ifragasatta. Las da ditt eget inlagg igen och hitta attityden. Det ar mycket enklare nar man gjort det en gang, men ocksa latt att glomma bort nar det varit lugnt i huset lange.

Fantastisk lasning, bra jobbat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej underbar läsning!!! :heart:

Snälla snälla, kan du inte gå in och klistra in detta med under livet efter kuren? Skulle vara sååååå fint! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Avocado14 »

Tillbaka igen med lite problem som vi skulle behöva hjälp med.

Lille M är nu 11 månader om några dagar. Vi har precis flyttat till ny bostad sen en vecka, och denna vecka har läggningarna varit jättejobbiga för M. Mycket gråt och ledsna protester varje gång. Jag tänker direkt att det är något han inte "gillar" med sitt nya rum... Det är lite konstigt för vi har varit här på nya stället tidigare och han har sovit dagslurar här, då i en resesäng som är lite mer som en "korg" med mörka nätväggar. Nu har han spjälsängen igen och då är det jätteledsamt vid bägge dagslurarna och till kvällen. Så tråkigt, för innan kunde han gärna somna utan att säga något, speciellt till kvällen.
I nya rummet så står hans spjälsäng dessutom inte i ett hörn utan längs med en vägg (däremot i ett "hörn" mot ett skåp).

En annan tanke vi har här hemma är att det kan vara dags för bara 1 lur/dag?

Han sover numera 19-7, 9.30-9.50 och 13-14.30.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Protester mot att lägga sig brukar inte indikera schemaändring, snarare om han har svårt att somna men inte är ledsen. En lur brukar man ändra till från 12 månader men även senare för vissa då det brukar vara svårt att hålla sig vaken och pigg hela förmiddagen.

Bestäm dig för att antingen flytta sängen eller låta den stå kvar men att anamma attityden av självklarhet och inte ifrågasätta sängens placering. Gör inte ni det kommer han inte att göra det heller sen, er attityd kommer att smitta av sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Avocado14 »

Hej och tack för svaret.

Det har lugnat ner sig vid läggningarna nu, men det tog lång tid, nästan 2 veckor i nya huset! Lillebror har ofta reagerat mycket på förändringar men det här var i mesta laget tyckte jag. Nåväl, nu fungerar det mycket bättre och vi har fått tillbaka ungefär som det var förut, skönt!
Tror vi väntar ett tag till med att skära ner till 1 lur, han brukar vara rejält trött vid 9-tiden så den där förmiddagsluren behövs.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej vad skönt för er nu. :D Dock vill jag säga att 2 veckor för en 1 åring inte är så nämnvärt lång tid. :wink:

Ifrågasätt nu inte den goda sömnen så gör inte barnet det heller. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"