Hjälp efter första natten..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammatillfrökenA
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 21 jan 2017, 08:43

Hjälp efter första natten..

Inlägg av MammatillfrökenA »

Hej!

Vi har lite funderingar efter första natten som vi gärna vill ha hjälp med! Det blev väldigt mycket och långa perioder av frågor då buffning hjälper men hon skriker igen direkt efter pappa (som har natt 1 och 2) släpper och börjar ramsa ut. Hamnade vi i buffningsträsket? Kan man göra det första natten? Man ska väl gå in och buffa då hon skriker upp sig?

Andra frågan är ang morgonen, hur gör vi då hon vaknat vid 6-tiden och inte kan somna om? Är kl 7 bör vi väl ta upp henne även om hon är vaken? Inatt hade hon bajsat också, men för framtida referens.

Jag kan även tillägga att hon vaknade ungefär de tider på natten som hon brukar vara vaken, vid ett-tiden och sedan tidig morgon kl 5! Jag måste även be om lite pepp för då stumpan var helt hes blev jag på bristningsgränsen, tur att pappan håller ihop det här! Men samtidigt vet jag ju att vi inte kan fortsätta ha en ständigt övertrött bebis som inte vill sova på nätterna, oavsett om det är i sin säng, hos mig eller blir buren.

Hela natten såg ut såhär:
Välling
Skrattet till gonattet

19.35 börja buffa
19.55 tyst, ramsar ut
19.55 börja buffa
20.06 tyst, ramsar ut
20.06 börja buffa
20.07 tyst, ramsar ut
20.08 börja buffa
20.10 tyst, ramsar ut
20.11 börja buffa
20.12 tyst, ramsar ut
20.13 börja buffa
20.27 tyst, ramsar och bekreftelseramsa

21.44 ramsa X4 eventuellt lätt vaken

21.56 bekräftelse x2 gnydde till somnade om

22.26 vände på sig bekräftelse x2

22.44 kraftigare snarkning bekräftelse 2x

22.57 vaknar och hostar ramsa x6 bekräftelse X2 somnar om

23.10 vaknar till och gnäller/skriker lätt ramsa 6x blir lugn väntar ett tag bekräftelse 2x

23.25 rör sig och lägger till sig bekräftelse 2x

00.01 skrik ramsa fungerar ej. Buffar allt från 1-20 min skriker så fort jag slutar och börjar ramsa mig mot dörren. Väntar enhalv upp till en minut innan jag går in igen.
Buffar ca 17 omgångar
Efter sista gången skriker hon när jag går ut ramsar högt och hårt 8ggr fortsätter skrika. Väntar några minuter skrikandet avtar ramsar mer lungnade 4ggr hon lugnar ner sig och blir tyst jag bekräftar. Tyst i någon sekund ramsar 4ggr och bekräftar direkt. Hon sover. 01.55

04.02 vaknar till och småskriket ramsar 4x direkt följt med bekräftelse 2x

04.06 enligt ovan

04.45 kraftigt skrik ramsa utanför x6 väta 1min ramsa x6 vänta drygt 1min ramsa x6 fortfarande hysterisk går in och buffar efter 1 min. Buffar ca 6min blir hysterisk så fort jag börjar gå ut ramsar färdigt x8 väntar ett tag ramsar igen väntar ytterligare ett tag innan nästa ramsa tar inte fortsätter att skrika går in och buffar igen kortare ca 4 min samma sak händer... går in och buffar en tredje gång ca 4min skriker så fort jag går ut efter ramsan väntar jag ca 1min ramsar igen väntar ca1.5 min hon lugnar ner sig ramsar mer varsamt hon blir stilla bekräftar hon smågnyr några sekunder blir tyst bekräftar igen. Hon sover 05.15

05.21 hon småpratar eventuellt i sömnen ramsar x4 blir tyst bekräftar

05.35 hostar ramsar 1x

06.25 skriker utöver sig. Ramsar utanför dörren totalt 4x6 ggr med ca 1 min mellan. Fungerar inte. Går in och buffar misstänker att hon har bajsat.
Får hon lugn börjar gå ut med ramsan. Hon börjar direkt skrika i panik. Ramsar enligt ovan med längre mellanrum hon går emellanåt ner i kraft och frekvens försöker bekräfta hon skriker mer.
Repeterar överstående. Forsätter skrika. Hon har bajsat och kl är 07.00, vi gör morgon trots att hon skriker:(

Vill inte vara hos pappan utan vill komma till mamma. Går ej lägga ifrån sig henne på skötbordet bara skriker.
Får äta välling i pappans knä, frid och fröjd.

Tacksam för svar!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp efter första natten..

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Ok, så första natten är det inte ovanligt att man antingen står och buffar 45 min, eller i andra fall springer ut och in 10-20 gånger med kortare buffomgångar.
Hur har ni lugnat henne innan kuren?
Nu andra natten är ju BUFF ett "krisverktyg" så kort in, lugna, VÅGA låta henne fråga tillbaka och i värsta fall "rasa av sig" ja, jag har haft egen son skrika sig hes någon gång, även hört andra barn. Det är hjärtskärande men inte farligt.

Jag ser inget som avviker er första natt från de flesta kurningar så kämpa på!

Dock, läs igen om ramsan, både i boken och under verktygslådan här! http://www.annawahlgren.com/index.php/sova-hela-natten

Skriv ut lathunden också!

Sist, ramsan är som ett "fyrfaldigt leve" Hipp Hipp, "HURRA! HURRA! HURRA! Hurrrrraaaaaaaaa!" Detta är EN ramsomgång och vi skriver detta som X4.
Man gör liksom aldriget ett "tvåfaldigt leve" om du är med? Ramsan är ALLTID MINST X4 och bakar man ihop ramsan med bekräftelsen blir det X3+X1 =X4. De första dagarna är också bekräftelsen alltid X4!
Har man sen MEGA kris så kan ramsan vara X6, X8 eller X12.

Sen vill jag poängtera, det finns inga "tider" i hur länge man ramsan eller väntar eller pausar. Utan det är detta som betyder LYSSNA! Lär er LYSSNA! Vissa är 12 sekunder, andra 12 min. LYSSNA är nyckelordet, inte si och så många minuter hit och dit. Om du hänger med?
Det vi dock säger är kör inte ramsan X4 för att sen direkt gå in, för då betyder ramsan, "HÅLL UT, MAMMA KOMMER"!
Då väntar man en bra stund för att SEN gå in, verktyga, gå ut med ramsan. Så man inte "öververktygar". :D

Så kör nu på, läs i boken igen. Läs även "Säkerhet är trygghet" kapitlet inatt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammatillfrökenA
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 21 jan 2017, 08:43

Re: Hjälp efter första natten..

Inlägg av MammatillfrökenA »

Tack så mycket för svar!
Andra natten gick mycket bättre, läggning gick toppen! Helt otroligt. Hon svarade också bra på ramsan under natten. Men då kommer vi till vargtimmen. Ramsan tar inte, och pappan fick buffa fyra gånger tot mellan 5.20 och 6.40.. Hon bajsade och klockan närmade sig 7.00. Vi såg inget tecken på att hon skulle kunna somna någon gång snart så vi gjorde morgon... Hon har alltid gjort tidiga mornar så jag är orolig att just detta mönster är svårare än övriga att bryta. Fast iof så kändes det som att hon inte kunde lära sig somna själv heller och det gick ju!

Inatt (tredje natten) är det min natt och fram till vargtimmen känner jag mig säker på vad jag ska göra och när. Men, då hon hör av sig (med stor fråga alltså, är det en liten fråga kan jag ju avvakta) efter kl 04.00 så ger jag den distinktaste pangramsa jag har. Men sen då? Bör jag gå in någon gång (se i feta texten nedan)? Sen, som jag förstår det finns det en del knep (typ musik & husljud) för vargtimmen, men ska vi börja med sådana verktyg nu, eller prova en natt till med ramsa?

Vi vill verkligen komma underfund med detta så snabbt som möjligt. Dels för att det känns som att det blir svårare om hon får in en rytm att vakna den tiden, och dels för att hon ju i nuläget får för lite sömn då vi håller schemat på dagen. Lilla A är 9,5 mån så vi har utgått från Tors schema (vilket hon är ganska van vid redan) men förskjutit lite här och där pga storebrors förskoletider.
Natt 7-19
Välling 7.00
Frukost 8.15
Sova 9.30-10.15
Lunch 11.00
Sova 12.15-13.45
Mellis 14.30
Middag 17.00
Sova 19.00

Om vi ska köra ramsa igen så läste jag detta, visst är det en bra summering? Jag hittade följande text i forumet!
"sonica skrev:
Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.

De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.

Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.

Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid.
Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då.
Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.

Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.

Att bara stå och tjata med ramsan, till ett ilsket skrik, har ingen verkan, sätt in den när den behövs, när hon ber om hjälp, när tröttheten hörs genom skriket. När ilskan har lugnat sig.

Besked, påminelse, Bekräftelse.
När ramsan tar, så drar du i hop, den ramsan med påminelsen. Men först ska den få följa barnet in i sömnen, så det får den betingade reflex den är tänkt att vara."




Jag misstänker ju starkt att hon är vaken till morgon även med denna metod, så om vi ska använda något av de andra verktygen, hur funkar de? Jag har läst på om husljud osv, men då gäller inte längre "på natten händer ingenting"?#-o Vi tror dock av alternativen så är husljud det som passar bäst..

Att inte svara med ramsa eller göra nåt alls under vargtimmen tycker vi känns lite väl drastiskt!


Vi ska ordna en väckarklocka också så kan vi ju börja med dagslurarna. Förhoppningsvis har vi en till em luren! Det kan alltså vara samma larm som till morgonen? Eller bör kanske vara det?

Långt inlägg med många frågor! Hoppas någon kan hjälpa :D Tusen tack!
MammatillfrökenA
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 21 jan 2017, 08:43

Re: Hjälp efter första natten..

Inlägg av MammatillfrökenA »

Just det, jag svarade aldrig på din fråga om hur hon lugnats förut. Hon har sövts i sin säng eller i famnen vid läggning. I slutet har det nästan enbart varit i famnen. Förut då det gick (efter många om och men) att få henne att sova i sin säng var jag halverst nere i spjälsängen för att hon "nästan" skulle vara buren... Ohållbara lösningar! Under natten hjälpte nästan bara att gå med henne i famnen, men oftast vaknade hon då vi la ner henne.

Glömde också skriva att dagarna gått bra! Gått bra att lägga henne (avsaknaden av tutten trodde jag skulle bli problem men icke!). Hon har dock vaknat just innan båda dagarna på 45 min luren. Är det viktigt att jag väcker henne så hon kan börja lita på att vi har hand om hennes sömn? Viktigare än att hon sover prick 45 min? Hon är dock trött idag så det känns som att vi inte kan fortsätta hur länge som helst med endast två lurar på dagtid om inte vargtimman ger med sig!

Tack igen!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp efter första natten..

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är inget krav att man måste väcka men det är bra att bebis är lugn när man "väcker" oavsett om de sover eller inte. Jag brukar alltid gå in med ett glatt "nu är det dags att vakna" även om bebis är vaken redan. Just nu är det viktigt att hon lär sig tiderna, att de sätter sig i kroppen så jag hade nog satsat mer på det än att prioritera att väcka.

Vargtimmen kommer att ge sig men det kan ta tid så det gäller att ha tålamod :wink: . Jag tycker du gör rätt med endast pangramsa, jag hade inte gått in då hon troligen tor att hon ska få komma upp då istället. Mozart på hög volym är det många som använder, jag har en kollega här som brukar rekommendera Mozart på Ipad som hon öppnade dörren en springa och skjutsade in. Detta behövs ju främst om bebis är väldigt arg för att hon ska slippa att bara lyssna på sig själv. Är det absolut kris kan man ju ta till buffning men skilj på upprörd/förbannad bebis och ledsen/hysterisk bebis.

Om det är absolut övertrötthetskris på eftermiddagen så går det att ge en 5-minlur, men det är verkligen 5-min från hon somnat, bara en liten powenap inte mer, annars kan natten påverkas. Försök dock att hålla schemat så gott det går, ni har faktiskt inte hållit på så länge, så ni kommer att se framsteg när hon är klar med sina frågor(uppvak). Man får se det som att vissa bebisar behöver övertygas mer än andra :wink: .

Väckarklocka är en jättebra metod, sätt igång direkt. Ställ klockan precis utanför rummet och låt den alltid ringa innan ni går in så att hon får stänga av den.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"