7 månaders vaknar hela tiden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Edithsmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 jan 2017, 10:26

7 månaders vaknar hela tiden

Inlägg av Edithsmamma »

Hej!

Min dotter på 7 månader sover mycket oroligt och jag vet inte mera vad jag skall göra.
Viid 5 månader flyttade vi henne i eget rum, tog bort nappen och slutade nattmata. Några nätter tog det men så började E sova bättre och lugnare. Tidigare vaknade hon med 10-30 min mellanrum då hon tappade nappen.

Nu somnar hon fint själv i sängen men vaknar till 10-15 gånger varje natt då hon vänder sig från mage till rygg. Ofast räcker det med att gå in och vända henne tillbaka till mage, men hon vaknar igen titt som tätt av att hon ligger på rygg.
De senaste nätterna är det precos som om hon inte vill igga på mage, utan rullar direkt till sidan eller rygg. Men då hon inte sover längre en max 30 minuter så..

Jag har försökt vara konsekvent och tar inte upp henne ur sängen utan vänder bara och buffar lite vod behov. Men det lättar inte alls blir bara värre. Har säkert att göra med att hon blir merar rörlig och vill börja ta sig framåt. Men är det något jag kan göra för att få henne att sova lugnare? Alla tips tas tacksamt emot.
Vi har inte kurat henne enlig SHN.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 7 månaders vaknar hela tiden

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad har ni för schema? Hur äter hon? Social delaktighet och fysisk aktivitet dagtid? Åla korsvis massor och träna vändningar på dagen är superviktigt!!

Hon är troligen också på väg in i 8-månadersångesten så det är extra viktigt att ni är stadiga som furor. Men behöver schemat för att kunna säga mer.

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 7 månaders vaknar hela tiden

Inlägg av Ylvispylvis »

Buffar lite vid behov, förresten? Är hon i upplösningstillstånd? Har ni inte infört ramsan?
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 7 månaders vaknar hela tiden

Inlägg av Ylvispylvis »

Har hon tidigare sovit hela nätter 12 h utan problem?
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Edithsmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 jan 2017, 10:26

Re: 7 månaders vaknar hela tiden

Inlägg av Edithsmamma »

Schemat för Edith:

Ca 7.00 vaknar
8.00 morgongröt + 150 ml ersättning
10.00-12.00 sova ute
12.00 lunch + ersättning 150 ml
14.00 mellis fruktpuré
15.00-16.00 (sover mellan 45min - 1h) sover ute
16.00 middag + ersättning 150 ml
19.00 kvällsgröt ombyte
19.30 ersättning 150 ml
20.00 godnatt

Vi leker aktivt mellan mat och sovpassen och är även ute och går med vagnen.

På natten buffar jag de gånger hon inte somnar om. Antingen gråter hon och ligger och sprattlar eller så är hon vakne och ligger på mage och tittar upp med huvudet.
Edithsmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 jan 2017, 10:26

Re: 7 månaders vaknar hela tiden

Inlägg av Edithsmamma »

Edith har aldrig sovit en hel natt utan auppvak. Bästa natten har hon sovit mellan 20-04 och efter 04 vaknar två gånger men somnat om då jag har gått in och vänt henne till mage tillbaka,
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7 månaders vaknar hela tiden

Inlägg av mamaA »

Hej!

Träna vändningar mycket på dagarna så hon inte behöver göra det på natten :wink: . Kan hon göra det på dagen kan hon även göra det på natten nämligen. Annars kan man bygga upp med ihoprullade badlakan under madrassen för att skapa en "ränna" där det är svårare att vända sig. När du är säker på att vändningarna sitter på dagtid hade jag gjort en liten minikur och infört ramsan.

Hu går det med maten? I den här åldern tycker jag att minst 2 mål borde vara helt utbytta mot bara riktig mat. Varför är det både kvällsgröt och ersättning eller är det samma mål?

Ert schema är aningen ovanligt :wink: , jag tror att det blir på tok för kort lur på eftermiddagen för att orka med 4 timmars vakentid.Detta kan påverka natten rejält, liksom att ni fortfarande går in mycket, när ramsan väl är i bruk brukar de flesta fatta vinken och uppvaken både minskar och de somnar om själv. Ett vanligt schema för 7-månaders kan vara 12-45-1,5/2-20 men eftersom ni redan har gått över till två lurar och man brukar göra det vid 8-9 mån ändå så är det lika bra att köra på två från början, dvs 12- 45-1,5/2. Jag rekommenderar verkligen 12 timmars natt och att ha långluren mitt på dagen så hon orkar med kvällen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"