Pepp inför kur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lea
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 22:52
Ort: Jämtland

Pepp inför kur!

Inlägg av Lea »

Hej! Jag är ny medlem här på forumet.
Har en dotter på 4,5 månad som vi har börjat kura idag. Jag sitter alltså uppe inför första vaknatten!
Det här är egentligen andra försöket. Förra veckan var första :( Då började vi med att ta bort nappen första natten. Jag hade läst boken flera gånger innan och kände mig sååå peppad! Allt för förberett och det var inga problem att hålla sig vaken, men under natten började jag vackla och tvivlade på att jag visste vad jag gjorde, vilket ledde till att vi hamnade i vagningsträsket #-o och jag drabbades av någon slags utmattning där jag grät i flera dagar och typ kände att jag inte tyckte om min dotter!

Min man fick ta semester den här veckan och ta hand om barnen, och jag har fått sova några nätter i sträck vilket fått mig på banan igen. Vi har nu läst på ordentligt båda två och jag känner mig säker på att jag vet vad jag ska göra denna natt, MEN jag är betydligt tröttare den här gången så lite oroar jag mig för att jag ska drabbas av samma osäkerhet igen.

Skulle vara skönt med lite pepp från erfarna kurare! :D

Vi har valt att köra med vagn då hon sovit i den sedan hon föddes och vi känner oss bekväm med vagning.
Vi lyckades i alla fall bli fri nappen på första försöket men istället för att stoppa i den nattetid så har det bytts ut mot att vagna, hon vaknar ca 1-2 gånger per natt men har egentligen aldrig varit någon nattätare, ätit en gång vid 04 trots att hon lagts för kvällen 07 sedan hon var 3 månader,nu äter hon inget på natten sedan förra veckan, men vaknar fortfarande till ett par gånger, inget skrik eller så och somnar fort om när vagnen börjar röra sig.

Jag är lite orolig att jag ska hamna tillbaka i depression efter ett par vakna nätter till, så den här gången får vi inte misslyckas!

Schema har vi följt sedan förra kurförsöket, så det är liksom redan "on track" , så för oss gäller det att få in ramsan istället för att sitta fast i vagnen tills hon somnar. Vi vill kunna flytta över till spjälsäng när det är färdigt :)

Ja hur gick läggningen ikväll då? En del protester när vagnen stannade och jag ramsade ut, fick ge beskedet flera gånger då ramsan inte hjälpte, inget konstigt såhär dag ett. Hon har inte skrikit hysteriskt eller varit ledsen, men arg och förvirrad skulle jag vilja säga. Tog 1 h och 20 min från läggning tills hon sov, och hon har inte vaknat något än. Blir väl där mot 02.30 då hon brukar vakna.

// Lea
Milo 141018
Minnah 160826
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av Tin »

Hej och valkommen till oss.
Vilken underbar gava du ger till din lilla alskling, att sova gott och hela natten.

Kura i vagn, inga problem. Fortsatt med det om det funkar bra.
Hur ar dagarna? Fulla med social delaktighet, fysisk aktivitet och riktig mat?
Ar hon ett SM barn?

Vagnstrasket vill ingen hamna i, mantrat skall vara att backa, backa, backa. Ett verktyg ar liksom ett budskap till liten "du ska sova", och inte en insomnings metod. Somna maste liten gora sjalv, annars kommer du blir staende dar vagnandes varje natt. Ofta borjar man med ett starkt verktyg, tills liten hajjar. Vagna, vagna, skak i handtaget, ga ut med ramsan. Vagna lugn, sen ga.
Sen backar du med ett svagare verktyg, tills ramsan tar over helt.

INGENTING (svagaste)
Ljud i huset
Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
Ramsa
Mozart
Ramsa igen
Tillrätta lägg
Solfjäder
Buff/vagning (starkaste verktygen)

Har ar en tanke: om du kanner sa om natten kan inte din man gora kuren om natten, och du ta dagen? Om det ar angestframkallande for dig, tar attityden stryk. Min man kurade de tva forsta dagarna hemma hos oss nar man ska vara vaken, sen tog jag over i 2 natter da man kunde sova och agera vid uppvak. Det funkade fint for oss, jag mar ocksa daligt vi somnbrist.

Och vet du, det ar en slingrig vag for bade foralder och barn att lara sig sova och somna sjalv, du leder sa gott du kan, barnet foljer. Kanner du att det inte blev riktigt ratt en natt, nya tag nasta natt, Utvardera vad du vill gora annorlinda och genomfor. Ni kommer komma fram i mal. Du ar tilllracklig. Du kan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Lea
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 22:52
Ort: Jämtland

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av Lea »

Hej! Tack för svar! :)

Hon är inte SMbarn tyvärr. Jag började läsa boken så sent.
Hon äter 2 riktiga mål mat om dagen (gröt och puré)
Vakentid hänger hon med oss när vi grejar hemma, sitter i sin gåstol och pysslar med saker, ligger i babygymmet på mage eller rygg.
Långluren sover hon ute i vagn så hon får frisk luft varje dag.
Har du mer tips på fysisk aktivitet som passar liten? :)

Vagningen la vi på hyllan natt 2 och har inte behövts tas till alls! Varje dag/natt har det gått enormt mycket framåt!
Tanken var att min man skulle ta första två nätterna denna gång, men han hann inte läsa på tillräckligt för att känna sig 110% säker, och vi kunde inte vänta då vi behöve passa på när båda var hemma en längre tid.
Det gick faktiskt jättebra den här gången, det kom ingen ångest under natten så jag lyckades behålla attityden och allt gick över förväntan! Det booztade ju självförtroendet inför nästa natt som gick ännu bättre osv.

Vi kör nu endast ramsning och sedan Mozart som starkaste verktyg, det har räckt. När backar man med Mozart så vi inte fastnar där?

Sedan en schemafråga: Det står ju att man ska följa schemat till punkt och pricka nu förutom ev marginalkvart. Men då det tagit lite längre till vid läggning och omsomningar nu så hinner hon bli övertrött om vi håller henne uppe även om vi lägger en kvart tidigare.
Kan man lägga ännu lite tidigare för att slippa att hon blir övertrött, det tar sååå mycket längre tid att komma till ro då

Tack så jättemycket för tips och pepp! Det har hjälpt massor!
Milo 141018
Minnah 160826
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Härligt att höra hur bra det går!

Jag hänger inte med, hon hinner bli övertrött trots att vakenpasset blir kortare pga att ni låter henne sova längre pga att hon vaknat mitt i luren #-o ? Det är jättevanligt att barnen blir tröttare i början av kuren, sömn föder sömn så istället för att bli pigga direkt blir de tröttare :wink: . Det kommer att ge sig efter någon vecka tror jag och det är viktigt att hålla schematiderna så mycket så möjligt nu i början för att bebis ska lära sig tiderna, det är ju inte så lätt om klockan ändrar sig hela tiden, eller hur :wink: !? Försök hålla er till schemat och bara utnyttja marginalkvarten.

Förslag på social delaktighet: Sitta i matstol och vara med när du lagar mat, ligga i tvätthögen i tvättstugan och "hjälpa till" - kanske få trycka på knapparna. Sitta med vid matbordet när ni äter och få smaka på något etc.

Gåstol brukar vi undvika då det blir så passiv rörelse utan det är magtid på golvet som gäller och sittträning i den här åldern för att bli härligt trött så det är SKÖÖÖNT att få gå och lägga sig och sova.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Lea
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 22:52
Ort: Jämtland

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av Lea »

Haha ursäkta luddig förklaring!
Det jag menade var att det tar längre tid för henne att somna, så vi lägger henne en kvart tidigare, så brukar hon somna när hon ska, men sen vaknar tidigare ibland och vägrar somna om trots alla möjliga medel, hon brukar vara lugn och mest klaga eller bara surra för sig själv så vi tar inte upp henne förrän tidigaste inom marginalkvarten innan hon ska upp, men då blir det blir ändå för länge tills nästa lur, hänger du med? Dålig på att förklara känner jag. :p
Iaf så har vi inte haft det problemet idag, hon vaknade en sväng i långturen men efter ramsa så somnade hon om själv efter en liten stund, så det går ju framåt [-o<

Natten har verkligen gått bra! Hon vaknade vid 05 och tog sin tid att somna om, men det gick tillslut:)

Tack för tips på aktiviteter! Idag har vi kört mycket mag- och sitträning! Och så har hon varit med när vi storstädat huset inför visning! :D
Milo 141018
Minnah 160826
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av mamaA »

Aha :wink: ! Hur lång tid är längre tid? 30 min? För tiden för luren är med insomningstid, man ger barnen FÖRUTSÄTTNINGEN att sova hela luren men sen om de inte sover varje minut så är det ingen katastrof så länge de är nöjda. Borde kanske vara bättre att lägga i rätt tid för luren så vaknar hon kanske liite senare så det är närmre till nästa lur då istället, som det är nu så uttnyttjar ni ju marginalkvartar åt båda hållen och det ska man ju helst undvika i början av luren när tiderna ska sätta sig i kroppen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Lea
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 22:52
Ort: Jämtland

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av Lea »

Okej då fattar jag!
Idag har alla läggningar tagit några minuter, med bara ramsa ut+bekräfteleramsa :D
Nu när jag fattar bättre hur vi ska tänka så kommer vi inte avvika från schemat.
Hon har sovit jättebra inatt med endast ett uppvak kl 05 (i vargtimmen) så det tog ett tag för henne att somna om men det gick!
Blev så otroligt stolt över maken när jag läste "loggen" imorse om hur kan han gått tillväga. Han var själv lite nervös för just vargtimmen, men han visste exakt hur han skulle göra.

Blir så imponerad över att en ramsa kan ta så bra på en sån liten. Även om vi tror stenhårt på metoden så trodde vi nog det skulle vara svårare. Men man får så tydliga kvitton på att man gör rätt och att det verkligen fungerar!
Det finns bara en väg och det är framåt!

Kram på er! <3
Milo 141018
Minnah 160826
Lea
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 22:52
Ort: Jämtland

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av Lea »

Hej igen!
Nu är vi på dag 4! Natten har varit sådär.
Hon vaknade vid 02 och somnade inte om förrän 04, inget skrik bara gnäll och stånk och bök, men envist!
Kände mig först förrvirrad, tidigare nätter har ramsan funkat och plötsligt inte! Jag smygkikade in i rummet och insåg till förfäran att jag glömt dra ner rullgardinen vid läggningen och med fullmånen vi haft var det ju riktigt gryningsljus där inne!
Jag gick snabbt in och drog ner den, la henne tillrätta och ramsade ut. Men det krävdes Mozart för att hon skulle somna tillslut.

Jag har stött på några frågetecken, inget jag förmedlar till henne då allt vi gör med henne är självklart! Men i boken riktas mycket till vad man gör för att lugna upprörd bebis, vilket gjort att jag kanske låtit argare i tonen än nödvändigt när jag ramsat ibland bara för att hon är "seg" men inte upprörd.
När går man ut med ramsa i mjuk ton och när med mer bestämd?
Läggningarna är inga problem, varken på kvällen eller dagen, men när hon vaknar tidigare men inte skriker känner jag att jag inte riktigt vet vad jag ska göra, bara vänta? Förstår hon då att hon ska somna om även om det tar en liten evighet?

Jag borde vill inte köra massa störande verktyg på henne om hon inte är upprörd? Men jag vill ändå förmedla att det inte är dags att vakna än.
Milo 141018
Minnah 160826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp inför kur!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tonen på ramsan bestäms av VAD du vill förmedla. Finns ju många olika tonlägen. Just när hon bökar och så kanske hon skall ha en "Påminnelseramsa" dvs. en som har, du vet du kan sova vidare, vi håller vakten. Du klarar det, Tonen! :D

Så bestäm, vad är frågan? Sen ger man det svar som passar frågan. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"