Jag gav upp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jessicaflink
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 09 jan 2017, 14:13

Jag gav upp

Inlägg av Jessicaflink »

Hej!
Vi har en drygt 10-månaders son som vi tänkte börja kura i går kväll. Läst boken innan och laddat upp mentalt. Han är ett napp-barn men skulle i samband med kuren ta bort nappen. Han är van att bli buffad (fastnat i det träsket sedan innan) så det gick fort att få honom lugn i sängen, ramsade och gick ut. Sedan skrek han ju såklart, och jag gjorde enligt konstens regler. Men det kändes som att ramsan inte gick fram. Var inne hos honom ett antal gånger och lade honom tillrätta, blev genast lugn, men så fort jag slutade buffa och gjorde en snabb solfjäder började han gallskrika och sätta sig upp. Han skrek sig hes, ramlade i sängen och slog sig, höll på att kräkas i samband med att han skrek så mycket. Kändes som 5-min metoden (vilken vi provat en gång på vårt första barn men vi gav upp efter 10 min då hon skrek tills hon kräktes...). Så jag gav upp efter 50 minuter då han (och jag) var helt förstörda... Vad gjorde jag för fel?! Hjälp!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Jag gav upp

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oj, det tycks ha gått helt på tok för er :wink: . När jag läser känner jag att det nog vore en god idé att läsa boken några varv till.Det som är grunden till att lyckas är kurarens attityd av självklarhet. Står du och är förtvivlad känner han det på sig och reagerar därefter.

Det som behövs är alltså:

1. läsa boken så många gånger så du kan den baklänges i sömnen :wink: . Det gäller att inte tveka när du är igång. Gör anteckningar eller skriv av lathunden att ha att luta dig emot.

2. Attityden av självklarhet. Kom ihåg att arg är inte detsamma som ledsen. Lugn hos kuraren ger lugn hos bebisen.

3.var snabb när du buffat klart, SNABB solfjäder/tryck och ut direkt genom dörren medan du ramsar. Strunta i protesterna.

4 Avvakta noga(när ni är inne i en protestomgång, inte vid uppvak). Är han arg eller ledsen? Att gå in för ofta stjälper mer än hjälper så lyssna noggrant och ingrip inte förrän det verkligen behövs.

5. Han kommer att protestera på ramsan, detta MÅSTE ske för att den ska sätta sig, det är nämligen så det går till att lära sig att ramsan betyder att man ska somna om. När man kommer längre i kuren måste man vara noga med att se till att ramsan inte får kopplas samman med att man går in i rummet, dvs om det är kris så väntar man 10 min efter man sist har ramsat.

6. Vaddera sängen med ett tjockt spjälskydd för din egen del så du känner dig lugn att han inte skadar sig.

7. 50 min protester är helt normalt första gången, men kuraren måste behålla lugnet hela tiden. Att tycka synd om barnet gagnar inte barnet utan leder till misslyckande istället. Tänk på att du ger barnet en gåva med god nattsömn istället!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"