Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Hur kommer jag i kontakt med någon expert på SHN?!?!
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Alla de som svarar här på kurforum är "experter" och mycket duktiga. Så du kan ställa dina frågor här.

Om du vill komma i kontakt med en personlig dipl. SHN kurar kan du försöka på listan, men de flesta tar betalt här är det gratis. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =27&t=7921
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Åh! Förstår att ni alla är experter såklart! <3
Försökte lägga in ett inlägg igår men det gick inte. Och idag brast jag lite grann.. Så det blev ett rop på hjälp
Blir natt 5 inatt för oss med SHN och dottern storskriker vid varje läggning! Dag som kväll. Känns inte som ramsan tar. Hon hatar solfjädern..
Tycker vagningen på dagarna är så svårt att få till. Hon ligger mest lch skriker i vagnen så fort den står still. Och schemat är så stressigt att hinna med då jag även måste gå till och från förskolan vissa specifika tider och lämna/hämta storebror. Känner typ att jag behöver pepp eller råd om man upplever att man liksom fastnar...

Andra natten gjorde hon dock stora framsteg. Från att amma flera ggr per natt och vakna ca 6 ggr innan jag tröttnade och tog in henne till mig. Till att natt 2 på kuren visserligen vakna till flera ggr men somnade om helt själv. Utan ramsa tom!
Vargatimmen är tuff dock!
Och utöver andra natten står det nu liksom still. Upplever väl att hon har fått något bättre aptit idag men EM vilan var katastrof och hon sov ca 15 min istället för 45.
Nattningen var full med rakt ut sagt gallskrik! Men hon somnade på 10 min... Stålsätter mig under tiden men det skär i mig att hon reagerar så starkt. Vid varje läggning. Men jag vägrar ge mig! Jag ska slutföra kuren!
För schemat ska man inte ändra under kuren eller hur?
Innan kuren körde jag vagnen fram och tillbaka tills hon somnade och det var inga problem att stanna den då. Gick fort och vi slapp ledsen bebis. Men det är inte okej enligt kuren? Hon ska absolut somna själv med ramsa ?

//sååå trött och sliten mamma nu
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag förstår, nu är hon vad jag förstår 8 mån?
- Hur ser schemat ut? kan vi titta på det och vilka tider du har att hålla?
- Hur mycket och vad äter hon?
- Är rummet totalt mörklagt och kolsvart även dagtid?
- Har du läst och läst om Internationella SHN boken minst 5 ggr?

Det standardsvar vi brukar säga vid ledsamma läggningar är ju ledsammare läggninger desto längre och roligare skratt till gonatt behövs. HOn är också 8 mån och skulle gissa att det är 8-mån ångesten som också är med och spökar.
Läs gärna i boken igen under säkerhet är trygghet kapitlet!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Schemat ser ut så här:

6:30 god morgon, ammar oftast en liten stund direkt
7:30 frukost gröt. Ganska liten portion.
8:30 sover 1h (under storebrors lämning)
10:30 Lunch. Ca 1/4-1/3 burk, lite efterrätt och ev amning(beroende på hur mkt hon äter)
12:00 sova 1,5 h
14:00 mellis. Oftast gröt, ibland en flaska ersättning
(14:30-15:30 hämtar vi storebror)
16:00 sova 45 min
17:00 middag 1/4-1/3 burkmat
18:00 bada, leka, skratta, nattslurk/amma
19:00 god natt

Hon ammar mer än gärna då och då. Försöker hålla det intill mattiderna men hon ammar gärna när hon är nyvaken mest för mys och närhet skulle jag tro.

Hennes rum har inte ens fönster så det totalt kolsvart! Jag ser ingenting när jag nattar.
Dagtid sover hon i vagnen. Blir en himla massa klä på och av då vi även hämtar brorsan med vagnen där på EM.

Hmm nej inte 5 ggr.. Har läst den noga 2 ggr och sen gått tillbaka många gånger och läst om vissa kapitel.

Ska läsa på mer absolut.
Och ja hon blir ju 8 mån nästa vecka så kan ju va känsligt pga det också då...
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vänta och göra ändringar lite MEN jag tror det hade varit bättre om du hade haft ett schema med bara två lurar, man brukar gå över till det vid 8-9 månader nämligen.Då skjuter man de två lurarna ca 30 min framåt från nuvarande tider.

Att sova i vagn kan vara problematiskt när man är så stor. Är det gott om plats i vagnen? Speciellt långluren brukar vara svår att få till i vagn.

Det var ingen matglad liten dam :wink: , men det finns alla sorter, prova dig fram med olika soter, hemmagjort och köpt och se om något faller henne mer i smaken. Välling mättar mer än ersättning, man kan gå över gradvis, börja med 25% välling/75% ersättning och arbeta upp till 100%. Det funkade bäst för oss så, att byta rakt av accepterades inte.Tänk på att ha maten nära långluren också så hon är riktigt mätt då.

Det är superviktigt att hon somnar själv för att lära sig att somna om själv, det ena är nyckeln till det andra :idea:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Hej,

Varför hon fått en EM lur är för att humöret ska hålla hela vägen. Men det får vi ändra efter uppföljningsveckan är slut. :)

Hon sover i en stor Emmaljunga så plats tycker jag hon har gott om. :) hon sover gott i vagnen, men själva läggningen är allt annat än ljudlös. :/
Om man skulle börja lägga i sängen (efter uppföljningsveckan) ska man tänka på något speciellt? Samma ramsa som man hade ute?
Lika mörkt i sovrummet även dagtid?

Nej hon äter inte jättemycket... :( dock ammar hon ju fortfarande då och då så jag tycker det är svårt att veta hur mkt hon får i sig.
Hon har börjat äta allt mer gröt på morgonen iallafall :)

Inatt (natt 6) sov hon 19:20 (nattning tog 20 min) till 6:15. Pep till i sömnen två ggr men somnade om själv :D
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Det låter ju som att ni är på god väg! Fortsätt så! Glöm inte den goda (och nyttiga!!) smörklicken i gröten och all annan mat. Mättar och gör gott.

Ja, ramsan byter vi inte! Men det är Attityden som gör att den fungerar...inte orden! ;)

Jag håller med om att em-luren ska bort, jag hade tippat på bättre kvällsläggningar då och bättre sömn på morgonen också.

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp!

Inlägg av Ylvispylvis »

Sover hon fortfarande 45 min på em? Jag hade genast kortat till max 20 min i så fall, kur eller ej. Den ska egentligen bort som sagt. Det har alltid gjort susen för mina barn. Och vid behov ge marginalkvart på långluren samt lägga tidigare vid behov.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Men att lägga henne inomhus någon lur under kuren, trots att vi kört allt ute hittills, vad säger ni om det? Bör jag fortsätta med vagn tills uppföljningsveckan är över?

Kan man ta bort EM luren helt mitt under kur?
:)
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Alltså, om du har Attityden av självklarhet så kan du göra det mesta även om det är kur...;) Och om du inte tror att hon kan somna pga för många lurar så sabbar ju det din attityd tänker jag. Så jag skulle hellre ta bort alt. korta den och VETA att hon är tillräckligt trött på kvällen, tex. Lägga inne går säkert fint, så gör jag själv. Återigen, vad tror du kommer att funka bäst? Bara du genomför förändringar med rätt inställning (har bestämt dig innan och tror stenhårt på ditt beslut!) och inte massa ängsliga frågor (blir det här bra? Tänk om jag sabbar allt nu, osv) så kommer hon att ta det med ro. Möt hennes ev undringar med Attityden på. Jag tycker det verkar som att ni har kommit tillräckligt långt i kuren för att hon ska klara någon liten förändring. Och ang. em-luren är jag ganska säker på att hon inte kan klockan?! :)

Detta är mitt svar, kanske andra tänker annorlunda men det viktigaste är Attityden!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Lite så ju tänker också. För nu verkar inte schemat riktigt funka. Om jag ändrar det för att slippa stressa så mkt själv så får ju jag bättre attityd till hennes schema. :)
Kortade ner den idag och lär köra samma imorgon. Men under nästa vecka ta bort EM luren.
Och då också försöka pussla om i schemat och senarelägga de andra lurarna. Ev. Få henne att sova längre på morgonen. Nu tar vi morgon 6.30, för det har följt familjens rutiner hittills. men ska hon bara sova två ggr om dagen bör hon sova till 7 iallafall.

Era 8 månaders klarar alltså att vara vakna från ca 14 till 19?

Tacksam för era svar! <3
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej,
ja eller sa lagger du tidigare. 18:30. Da blir det bara 4.5 timmar pa kvallen vaken och du kan fortfarande ha rutinerna med storebror.....
... hos oss sover vi fortfarande 18:30 till 6:30 och mina ar 4 och 7 ar. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Ja det är ju också ett alternativ! :)
Ska sitta och pussla på schema. Ska få ihop det med
Hämtning och lämning på förskola utan att hon somnar rullandes i vagn för då vankar hon så fort den stannar :/

Natten till idag sov hon nytt rekord! Somnade 19:20. Knölade lite vid 20:10 men somnade om själv. Sov sen till 6:25 utan ett pip! Tjoho!
Måste ju säga att attityden stärks när man ser framsteg :) :)
Själv vaknade jag kl 4 och undrade varför hon inte pipigt än :P
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Jag tror mitt självförtroende gått så pass i backen så detta funkar inte. Kväll 11 och jag sitter fortfarande och lyssnar på skrik och tårar inifrån dotterns rum. :(

Var så kallt ute idag så jag provade lägga henne inne. Katastrof. Hon sov 20 min på FM efter 15 min skrik och endast 30 min (istället för 1.5 h) mitt på dagen. Hon bara skrek innan och efter den halvtimmen.

Hur länge brukar de gå igenom 8 månadersångest?
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"