Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om du har en sådan dålig dag med dagssömnen, behöver du verkligen överväga att en sådan kväll lägga i alla fall 30 min tidigare. Hon skriker nog mest av övertrötthet nu. :wink:

Ang. 8 mån ångesten är den som värst under ca. 1 mån för att sedan avta. Håll ut, var stabil, tänk att du är grunden som tryggheten vilar på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

sen vi tog bort eftermiddagsluren är lillan jättegnällig och trött sista1,5 h innan nattning. Och hon har börjat vakna kl 5 istället för 6-6.30..
Tips någon? Ska man införa EM vila igen?
En 5 minutare gjorde ingen skillnad..
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hjälp!

Inlägg av Sarisparis »

Det låter som övertrötthet både hos dig och hos lillan :heart:

Hur sover hon på dagarna nu? Schema och effektiv sovtid? Du kan alltid lägga tidigare till natten om det blivit snålt med sömn under dagen, det kan göra under för morgonen också.

Har du läst på om åttamånadersångesten? Jag tillbringade mycket tid på golvet under den tiden med mina (skalade morötter, läste, ....). Då kan barnet vara MED en utan att man "räddar" genom att lyfta upp. Man visar att allt är som det ska, i handling :thumbsup: Och är hon med i det du gör? Ni kan ladda tvättmaskinen tillsammans, trycka på knappar, gnugga bort fläckar från golvet... (sök på social delaktighet eller läs i Barnaboken). Ibland när det känns som att man kört fast med sömn eller mat kan det vara skönt att släppa den stressen och istället koncentrera sig på vakentiden.

Och hur äter hon nu? Ge gärna banan innan luren (främjar sömn och ger skön mättnad) och spetsa all mat med olja eller osaltat smör. Liksom sömn föder sömn så bäddar en riktigt mätt mage också för sömn.

Läs Safarin igen, i SHN-boken, och gå vidare till Säkerhetskapitlet. Där har du grunden till Attityden som är det kuren vilar på. Läs igen och igen! Och var snäll med dig själv.

:heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Tre veckor sen kurstart. Hon skriker vid varje läggning. Tror vi börjar fastna i buffningar... Det enda som verkar lugna. Ingen 12-timmars natt än.
Hon vaknar i regel varenda natt numera. Förkyld och tandsprickning just nu. Kan det påverka?
Vissa nätter piper/gråter hon i 2 timmar. Vi buffar och ramsar. Varenda gång vi går ut eller ger påminnelse skriker hon mer.
Inatt skrek hon 45 min.

Tips på att kura om?
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Oj missat svara på era tidigare frågor.
Hon äter fortfarande dåligt gällande mat. Hon avskyr smör i maten. Men jag försöker med maten, sedan får hon sånt hon gillar frukt/gröt/ammar.


Hon leker mkt, kryper rör sig överallt. Är med mig på allt. Men ska absolut läsa på om mer social delaktighet. :)

Har börjat natta tidigare då hon inte orkade. Men hon har också börjat vakna tidigare på morgonen.
18:30 nattar vi och jag får oftast kämpa för att hålla henne i sängen till 06. Får nästan alltid används marginalkvarten.
Hon sover nu en vända på FM. 8:30-9:30
Sen igen 12:00-14:00 (många gånger vaknar hon innan 14 dock..)


Nu skriker hon igen.. Och ramsan gör henne bara mer upprörd. :(

Tack för era svar. Hade helt missat dem!
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, svaret är ju att ni har helt klart fastnat i "buffträsk" och inte låtit ramsan göra sitt jobb.

Snälla snälla, läs Lugnet och Säkerheten 5 ggr till.
Säkerhet är trygghet

Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.
När du lyckas med det, då växer självkänslan!
Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!
Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet.
Här har ni tyvärr fastnat. :(

http://www.annawahlgren.com/index.php/s ... r-trygghet

Så, Även om du väljer att kura om, så är det ändå ramsan du behöver jobba med och din egen attityd i detta. Är man mitt i 8-mån ångesten (går att läsa supermycket om i Barnaboken samt under "späda och små" om du söker där) behöver man vara rena tryggheten själv, inga tveksamheter, enormt lugn och massa övertygande till barnet.

Hon skriker sig er till sig. Och såklart blir hon fly rasande av att få en ramsa när ni nu buffat henne i 3 veckor. :roll:

Här har du även tråden om Buffträsk. Läs den och begrunda hur ni nu vill och kan gå vidare. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Läs gärna också här för mera inspiration + boken.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Så läs, läs, läs. Nya tag, och en plan A samt en plan B innan ni går vidare tycker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Blir att läsa på igen på kvällarna! Vänta ut förkylning och 8 mån-ångest sen tar vi nya tag.

Tack för svar. :)
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Dagar, nattning och tidig natt funkar fint nu.
MEN. Hon vaknar tidigare och tidigare. Börjar gny vid 4. Är helt pigg och vaken senast kl 5. Vilket väcker storebror, och bådas dagsrytm blir helt fel. Hennes dagvilor blir tidigare för hon orkar inte hålla sig vaken.
Och storebror hinner bli gnällig och trött innan vi ens kommit till förskolan. Hur tar man sig ur detta?
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Uppdatera oss på schemat är du snäll! I den här åldern borde det vara 12-20-1,5/2 om jag räknar rätt men skriv hur det ser ut tidsmääsigt. Är det kolmörkt i sovrummet? Inte övetrött när hon lägger sig? Hur bemöter ni uppvaken?
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Lillan är 9 mån
Tanken var att hon skulle sova till 6:30 men det har jag aldrig lyckats med. Vid 6 vaknade hon då vi startade SHN. Men nu är det 5...

Schema
05:00 vaken glad, tar upp henne och pratar glatt. Ammar mest för mys. (Och så man hinner vakna själv)
07:00 frukost gröt
08:00 sover 1h (har jag missat att det bör va 20 min??)
10:30 lunch mat+frukt
12:30 sover 1.5h
14:00 ammar (innan hämtning av storebror på förskolan)
15:30 mellis gröt (då vi inte hinner det innan hämtningen)
17:30 middag mat+frukt
18:00-19:00 bad, mys, amma, skratta hela familjen
19:00 god natt. Somnar på 2 min.

Sover och somnar om själv fram till 5. Ibland piper hon vid 4. Men då brukar hon somna om efter ramsa.

Tycker schema och sonens förskoletider (9-15) blir svåra att få ihop. Har ingen bil så det är promenad som gäller. 20 min enkel väg..
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Kolmörkt i sovrum ja. Övertrött ja men vissa dagar. Eftersom hon vaknar så tidigt är hon trött tidigt. Uppe från 14 till 19. (Ibland har det blivit 14:30-19. Och ibland 14-18.30) men ska man natta ännu tidigare är jag rädd att hon ska vakna ännu tidigare..
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Ok, fler frågor!

1 Hur är det meningen att schemat SKA se ut? Det är ju liksom dessa tider ni måste hålla oavsett VAD som händer. Jag menar hur skall hon kunna "lära sig klockan" och bli en liten skalman om ni hela tiden flyttar visarna? :roll:

Så här måste MÅSTE ni hålla tiderna. MAX magrinalkvarten oavsett VAD som händer. Är hon EXTREMT övertrött så lägger man 30 min tidigare på kvällen.

Sover hon i samma rum som storebror? Hur gammal är han? Hur ser hans schema ut?

2. Om hon nu vaknar tidigare och tidigare och ni tar upp henne, hur tänkte ni då få henne att sova längre? Ni bekräftar ju varje dag att NEJ, hon skall minsann upp när hon vaknar oavsett... Jag förstår att ni förmodligen vill "skona" storebror, men då måste ni nog flytta någon av dem en tid till lugnare plats så ni verkligen kan jobba in tidiga morgnar några veckor så det funkar för alla.

Har ni morgon för henne kl. 07. Borde ni ju kunna ha första FM luren till eller från förskolan i vagnen, den är ju endå bara 20 min. :wink: Men hon skall somna i stilla stående vagn! Långa luren kan ju då vara runt 13 eller typ, 12.45

Hur tänker ni kring det jag skriver ovan?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Tanken var att natten ska vara mellan 19-6.30. För ska hon somna i stillastående vagn innan vi går (vilket hon alltid gör) så behöver hon somna senast 8.30 för sen går vi 8:40. Så planen var aldrig mer än till 6.30.
Så schemat bör se ut så här (men vi har tappat det..)
6:30 god morgon! Amma
7:30 frukost
8:30 sova (brukade ha 1h till det men ska bli 20 nu då)
11:00 lunch
12:30 sova 1.5h
14:00 amma
15:30 mellis
17:30 middag
18-19:00 bada, leka, amma, skratta

Från början hade vi en schema med för mkt dagsvilor. Så då började vi ändra om försöka flytta. Och sen dess har vi väl inte riktigt hittat nåt som funkar.
Att vi tagit upp henne trots kl är 5 är ju dels för storebror men också för att hon är galet pigg. Sitter och babblar, pruttar med munnen och är superglad.
Någonstans accepterade vi att hon är så. Men nu började det innan 5... vi har dock aldrig tagit upp henne innan 5. Nu sitter jag och ramsar och vägrar plocka upp henne. Hon somnar inte om. Pip, gnäll och knöl där inne.


Hon sover vägg i vägg med brorsan. Mkt lyhört. Väldigt lättväckt bror. Han är snart 3 år. Han brukar vakna vid 6 har alltid gjort. Han somnar mellan 20 och 20.30.. sover 1h på dagen. Han sover alldeles för lite det vet vi. Men sambon vill inte att vi kurar honom.
Blir svårt att flytta honom då alla sovrum är intill varandra. Men vi ska kika på vad vi kan göra.
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Ok, så nu har vi ett schema som kan fungera. Sovtimmar för en 9-11 åring brukar man säga är ca 14 timmar. Anna har som regel, det är inte sova varenda minut som är det viktiga det är att ha FÖRUTSÄTTNINGARNA. Den tid man inte sover av sina "förutsättningar" anser vi vara "egentid". Vill man då spendera den tiden med att "Prutta" med munnen är det liksom hennes privilegum.
Ang. just detta med att de vaknar då, så ger man en så kallad "påminnelseramsa" eller en "pangramsa" läs mera om just detta. Använd sök.

Hur ser mörkläggningen ut för henne? Är det verkigen om du går in och stänger dörren kl. 12.00 mitt på dagen så pass kolsvart att du inte ser handen framför dig?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Hjälp!

Inlägg av Ellie90 »

Ah okej. Men om det övergår från prutta med munnen till ledsen så Pangramsa?

På dagarna sover hon ute. Inga problem med dagsvilan. Utom om man går iväg medan hon sover då vaknar hon när vagnen stannar.

Hennes rum har inget fönster, det är mörkt. Jag hittar knappt ut vid nattningen. Sen har vi en svag svag lampa utanför så det lyser inte in direkt på henne vid öppning av dörren. Har en babyvakt där inne med en liten lampa i och för sig. Men tycker inte man ser nåt där inne ändå. Menar du att ett sånt litet ljus kan störa från att somna om?
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"