Fortsätta vid 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Hej

Jag har en dotter som iförrgår blev fyra månader. Vi har följt Standardmodellen sedan hon var ca 4 veckor, med vissa undantag. Hon har inte sovit i vagn och inte sovit på mage. Tyvärr har hon sedan hon var ca 2.5 månad inte heller sovit för sig själv på dagtid utan sover då i sjal.
För övrigt har vi följt Standardmodellen med att anteckna alla tider, sedan skapa ett schema och förlängt sömnen. Allt har fungerat mycket bra, hon sover sedan natt 1 i egen säng, det första nattmålet tog hon bort på eget initiativ och det har fungerat bra att sedan hon blev tre månader sova från 7 till 4 eller 5 för att sedan somna om igen till ca 7. Vi var därför förhoppningsfulla på att nu vid 4 månader ta bort det sista nattmålet och få hel natt 7 till 7. Nu har vi tyvärr stött på lite hinder på vägen som jag väldigt gärna tar emot tips om hur vi ska hantera på bästa sätt! :)

Senaste veckan har hon flera nätter vaknat 2 ggr på natten, först mellan 1 och 2 och sen vid 4 eller 5 igen. Vi förstår inte varför, detta har inte hänt sedan man skulle kapa första nattmålet. Vi hade gärna låtit henne vara och hjälpt henne somna om, men problemet är att hon i uppvakningsfasen alltid bajsar så hon har en full bajsblöja båda gångerna på natten så vi måste gå upp och byta.
Hennes första säng/vagga är nu för liten, så sedan 3 nätter tillbaka sover hon i sin spjälsäng som vi tänkte vänja henne vid i vårt rum för att sedan inom kort flytta in henne i hennes rum. Kan någon hjälpa oss med att förklara varför hon helt plötsligt vaknar två ggr igen och hur vi ska hantera det och förhoppningsvis gå över till hel natt?

Ett annat undantag vi gjort från Standardmodellen är att hon ammats i mörkt sovrum för att sedan direkt läggas ner. Oftast har hon alltså somnat vid bröstet men oftast sedan vaknat när hon lagts ner och då somnat själv i sin säng. Så det är väl en blandning av att ha somnat själv och inte. På natten har hon alltid somnat om själv i sängen efter att ha ätit. Nu tänkte vi i samband med att sova hela natten och byte av säng börja köra med ramsa. Är det ett bra tillfälle nu?
Det hoppas jag även ska hjälpa på dagen så att hon kan börja sova själv då. Tar gärna emot tips på hur jag gör denna övergång på bästa sätt? Förstår inte riktigt varför hon inte vill sova själv på dagen, eftersom hon alltid gjort det på natten. Hon är även inne i en fas (hoppas jag verkligen) då hon inte gillar att ligga i sin vagn så jag kan inte använda denna som hjälp tyvärr.

Hemskt tacksam om någon kan hjälpa!

/Karolina
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Ger du henne någon riktig mat nu? Många kan klara sig förbi 3 mån på amning och flaska, men att sätta en 12 tim natt vid 4 mån utan riktig mat på dagen är nästan omöjligt.

Sen skulle jag nog ändå rekommendera dig att skaffa ett andningslarm och lägga henne på mage, då kommer nog sängen fungera bättre också. Vissa vill ha den lite mera ombonad och då rullar en lång handduk och lägger runt kanten så den blir lite mindre.

Ett annat tips vissa små gillar är att ha sängen lite uppvärmd när man lägger dem.

Dagtid har jag 100% mörklagt också för att de verkar sova bättre så.

Annars är ett tips en rjäl stor dansk liggvagn, den kan många barn ligga i upp till 1 års ålder utan större svårighet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Tack för svar!

Så det är troligtvis för att hon är hungrig som hon vaknar oftare nu då tror du? Har precis börjat med smaksensation men hoppas komma upp i full portion gröt snabbt så är tanken att det blir sista målet. Nån som har erfarenhet av att det stabiliserar magen på natten.
Hur ska man annars göra nu när de ska klara sig en hel natt - gå upp och byta blöja och sen direkt lägga neroch härda ut några nätter även fast hon kommer va van vid att ha fått mat?

Gällande ramsa, är det en bra tid att börja nu?

Sja testa lägga henne på mage på dagen och se om det funkar plus mörklagt.
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag vet inte om jag rekommenderar ramsa, hon är ju inte van vid verktyg alls och ramsan ska ju gälla alltid, både dagtid och nattetid. För att kunna använda ramsan måste man först använda de andra verktygen, man kan inte börja med B utan att ha gjort A :!: . En stor sak är att lära sig att somna själv vid alla lurar och natten.Grejen med sm är ju liksom att det är vi vuxna som leder, att hon inte "vill" sova själv på dagen är ju något som man jobbar med med vagning/buffning. Ni gör självklart det som känns bra för er men verktygen funkar inte bara som de ä,r det är attityden bakom som gör att de tar och då måste man vara konsekvent och göra likadant.

Magen kommer att ändra sig med mer mat troligtvis så avvakta och se.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Nu får du två svar samtidigt! =)

Jag tycker att det lutar åt att ni behöver göra en liten kur för att få rätsida på tillvaron, som visserligen låter väldigt trevlig på det stora hela. Men först måste hon givetvis få MER MAT!! Absolut troligast är det därför hon vaknar.

Har ni alltså inte använt några verktyg hittills (vagning eller buffning)? När vi har satt hela nätter har vi (trots att vi kört SM från start) kört en liten minikur med buffning första natten och sedan låtit ramsan ta över från andra natten. Detta finns det flera trådar om här på forumet. Jag kan verkligen rekommendera att läsa Sova Hela Natten-boken (finns att köpa på forumet eller låna på bibblan) för att hitta rätt Attityd av Självklarhet när du ska sätta ramsan som verktyg, den är SÅ bra! Jag skulle vänta med att införa ramsan tills du känner dig stensäker på Hur, När och Varför den ska användas. Om du tror att det handlar om att "härda ut" så har du HELT FEL. Du behöver mer kunskap om verktygen och framförallt Attityden för att kunna leda ditt barn vidare till hela nätter, tänker jag.

Visst är det möjligt att mer mat gör att din lilla sover hela nätterna av sig själv. Det har dock inte mina gjort, och eftersom du dessutom vinner så mycket på att införa ramsan på rätt sätt tipsar jag om SHN. Att kura ett SM-barn är INTE samma sak som att kura ett barn som sover katastrofalt dåligt. Sjal på dagtid är väl däremot inte SM, som du själv skriver, så det återstår att se hur populär du blir när du inför säng helt plötsligt. Var beredd på många frågor! Självklart även när du lägger henne i vagnen. Det är inte en "fas" utan hon har börjat ställa frågor och fått tvivelaktiga svar. Hon är inte säker på att hon kan sova tryggt i säng/vagn på dagen.

Oavsett hur du väljer att göra måste du ha en tydlig strategi klar för dig innan du sätter igång. Verktygslådan, mer info om kur mm finns på forumet att läsa om! Du ska genomföra saker, inte testa dem.

Kram och glöm inte käket! =)

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Tack Ylva och mamaA! Uppskattar alla svar jag kan få! :)
 Har inte läst boken, utan bara läst sammanfattningar av SM genom denna sida samt olika trådar, men nu ska jag beställa den. Förstår helt vad ni menar att vi säkert saknar kunskap om verktygen. Attityden är nog rätt i grund och botten så det handlar nog om att vi till del inte haft all info, varit lata på dagarna och låtit henne få vara i sjalen samt nu för lite mat. Jag tror på metoderna för jag tror på att barn behöver ledning av vuxna,  fasta rutiner, rätt mängd sömn och trygghet i och för sig själva för att vara glada och lyckliga. Hoppas att det är i rätt linje med attityden som ni skriver om.

Det är bra att påminnas om att hon ställer frågor och att vi inte lyckats ge tillräckligt tydliga svar. Tack! Det är inte helt lätt det här med att vara förstagångsförälder och man tycker nog att saker bara förändras och kommer plötsligt i hennes beteende (som med gallskriket heeela promenaderna med vagnen senaste veckorna) men så är det väl inte.

Väntar med ramsor (dag och natt) tills vi läst boken och ökar upp mat så snabbt vi kan. Får läsa på mer om kurande också Ylva.
Vi vill tillbaka till nätter med ett uppvaknande och förhoppningsvis snart nätter med bara sömn.
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av Tin »

Hej
Jag tror på metoderna för jag tror på att barn behöver ledning av vuxna, fasta rutiner, rätt mängd sömn och trygghet i och för sig själva för att vara glada och lyckliga. Hoppas att det är i rätt linje med attityden som ni skriver om.
Jajamensan. =D>
Det är inte helt lätt det här med att vara förstagångsförälder och man tycker nog att saker bara förändras och kommer plötsligt i hennes beteende (som med gallskriket heeela promenaderna med vagnen senaste veckorna) men så är det väl inte.
Nej just det, inget som ar vart att gora ar latt :) . Och inte heller kommer saker besta som de ar, nar man har en liten somnfnurra, matfnurra, vandningcirus, tillvaxs fas, tonars trots etc etc. This too shall pass. Aven om det inte kanns sa nar man ar mitt uppe i det.

I med sjukt mycket mat, och lus las boken nar den kommer. Bade en och fem ganger. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Hej hej

Nu har jag läst boken Sova hela natten. Skulle kört igång en kur förförra helgen men då blev vår lilla tjej sjuk för första gången. Så nu kör vi efter nyår, då är hon 5.5 månad. Har några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig besvara. :-)

Det står att det viktigaste är att barnet ska ha förutsättningar att sova och inte viktigt att han/hon sover hela vilorna under kuren. Vår tjej sover ofta 19-06 nu så vår kur kommer nog vara mest behövd på dagen. Vad gör jag om hon vaknar innan vilan är slut på dagen? Buffandet och solfjäder skulle väl bara användas första dygnet? Ska jag låta henne ligga kvar hela tiden även om hon vaknar?

Ramsan efter att den satt sig, ska man fottsättningsvis säga den x4? Eller besked 2 ggr? Tillrättaläggandet, fortsätter man med det i längden?

Gällande mat, varför kommer den alltid bara direkt efter sömn i schemaförslagen? Är det inte svårare för dem att somna exempelvis för den längre vilan mitt på dagen om de inte ätit på 2 h?
Har skapat ett schema nedan. Ser det ok ut? Kan tänka mig att slurkarna ska bort men kan man då justera så hon äter i mitten av vakenpassen istället eller vänjer de om sig lät under en kur?

7 vakna och amning
8.45 slurk
9-9.45 sova ute promenad el stilla vagn
11 Grönsaks- och fruktpuré
12-13.30 sova i sängen
13.45 amning
15.45 Slurk
16-16.45 Sova i sängen
17.15 Gröt
18.30 amning
19.00 Godnatt

Tacksam för svar!! :-)

/Karolina
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av Sarisparis »

Hej och välkommen hit!

Ja, jag håller med dig och jag har alltid lagt mat innan sov, tycker att det funkat bättre. Schemaförslagen är ju just förslag, som anpassas efter hur det ser ut just hos er. Du kan ta en titt här för fler schemaförslag. Jag kikade lite och hittade detta, vad tror du om något åt det hållet? En tanke om ditt schemaförslag: det behövs mera mat, ser bara två måltider utöver amningen.

Nils 4 mån schema. funkat kanon! Nils är en liten tröttis.
07 vakna och amma
07.30 gröt
08.45-9.30 sova 45
11 lunch
11.30-13.30 sova 2h
14.30 mellis
15.30-16.15 sova 45
17.30 kvällsmat
bad bus lek.
18.30 kvällslurk
19 sova natt

Förstår jag dig rätt att er tjej sover hela nätter? Att det är dagarna som strular? Hur strular det, rent konkret?

Min spontana tanke är att kuren känns lite överambitiös om nätterna redan sitter. Men samtidigt att ett schema gör dagarna smidigare för alla. Som jag läser ditt inlägg så kan din tjej sova och gör det gärna när alla förutsättningarna är uppfyllda. Så det skulle inte förvåna mig om hon bara tackar och tar emot ett välbyggt schema som gör att hon läggs för sin lur när hon är mätt och belåten, fysiskt trött efter en massa ålning och full av intryck efter att ha fått vara med där det händer hemma hos er (utan att för en skull VARA det som händer, om du hänger med i hur jag tänker).

Har du läst Barnaboken? SHN-boken är ju skriven för familjer där sömnen blivit ett problem. Den tar man till för att få hjälp att styra upp den ohållbara vardagen. Barnaboken å andra sidan ger massor med tips och råd för att ta sig fram på den goda vägen från början så att säga. Rekommenderas mycket varmt!

:heart:
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Hej och tack :-)

Ja precis, vi har kört standardmodellen på henne sen hon var 3-4 veckor och det har funkat bra. Nu när hon får mer mat har hon även börjat sova över 4-målet.
Anledningen till att jag skrev från början, som du kan se i tråden ovan, är att vi gjort vissa "fel" jämfört med standardmodellen. På kvällarna ammas hon i mörkt rum och somnar ofta vid bröstet. Å på dagarna har hon sovit i sjal på mig. Jag blev rekommenderad av andra här att läsa SHN och kura.

Så det vi behöver är att komma in i att hon ska känna sig trygg i att somna själv och att hon kan somna överallt med rutiner för vilorna på dagen.

Jag har börjat lägga henne i sängen på dagarna, men än så länge står jag kvar med en solfjäder på henne medan hon protesterar i 10-15 min.

Därör tänker jag att en kur ändå kan vara till hjälp, för att sätta sömnen på dagen och etablera ramsan som kan hjälpa.

Så hur gör jag på dagarna under kuren? Bufflar och solfjäder, sen ramsa? Å ska hon ligga kvar hela den tänkta tiden?

Sen undrade jag också gällande framåt sen, hur många gånger ska man ramsa och ska man göra tillrättaläggandet alltid fortsättningsvis?

Tack för tankarna om schemat! Då efter nyår när hon är y.5 månad kan jag tänka mig att utöka maten ännu mer och bara amma morgon och kväll.

Tack för hjälpen!!

/Karolina
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du har fått ett superschema av Sarisparis, Huruvida du vill köra hel kur eller någon form av "minikur" är så klart upp till dig. Men svaret är ändå att verktygslådan är densamma och allt fungerar ungefär samma. Lära bebis somna själv och somna om själv.

Ang. mat så behöver du inte göra antingen eller, man kan om man vill amma först och fylla på med lite mat efter vid samtliga måltider. :wink: Och sen ju äldre bebis blir så kan man byta plats på dem och mata först och amma direkt efter. :D

I vagn, så vagnar man LUGN och skakar i handtaget och går därifrån, vissa ramsar vissa inte. Jag ramsade för det passar mig. Sen skall hon helst sova 10 min innan du börjar rulla vagnen.

I sängen kan du första dagen buffa.

Läs i SHN boken ordentligt om ramsan, den hänger med hela livet i princip. Jag har ramsat 6 och 7 åringar också. :wink:

I början sägs ramsan X4 (X6, X8, X10...) och sen bekr. ramsa X4. Efter några dagar så bakar man ihop dem, så då är hela alltid X4 där sista versen är bekr. ramsan.
Tillrättaläggandet kommer nog göra några månader, så länge hon tillåter, men sen kommer du nog mest bara flyga in henne i sovrummet, pff ner och GÅ ut!

Läs läs läs :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Ser kom en jul emellan och jag glömde svara när jag såg ditt svar Torsmamma. Förlåt för det och tack för dina svar! :-)

Ikväll kör vi och jag känner mig laddad! :-) En sista fråga, på dagslurarna, om hon som nu idag vaknar efter 30 min på sin 1.5 h lur. Då gäller samma som på natten att hon ska ligga kvar hela den tänkta tiden ändå?
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av mamaA »

Japp!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Tack för snabbt svar! :-)

Nu har vi kört en natt och det gick ok. Hon somnade på 25 min igår och sov till 5.50.. Sen somnade hon dock inte om och det kändes som om det gick sämre och sämre fram till 7. Jag var inne 3 ggr annars var jag utanför och rasade och väntade alltid minst 1 min och på att hon skulle låta. I början hade hon lite jollerperioder men sista halvtimmen va hon bara upprörd hela tiden. Hon hörde ramsan varje gång och blev tyst några/någon sekund (ibland mitt i) men skrek annars hela tiden. Så vid 7 väntade jag på några tysta sekunder eftersom man inte får "väcka" när de gråter.
Kunde jag gjort nåt annorlunda eftersom hon inte somnade om. Nu inför dagen, som kommer va vår stora utmaning eftersom hon redan sover bra på nätterna, känns det ju som om ramsan blivit mindre och mindre verksam.
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Behöver lite förklaring :wink: : Vad betyder väntade minst 1 minut på att hon skulle låta? Är det en minikur du gör, inte regelrätt kur? Att gå in kombinerat med ramsan bör ju behandlas MYCKET varsamt för att inte förstöra ramsan verkning. Menar du att du går in för att buffa då?

Lite svårt att svara på exakt varför hon inte somnade om innan jag fått svar på ovanstående frågor men gissningsvis för att hon inte sammankopplar ramsan med att somna om än.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"