frågor om läggning vid dagsluren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej,
Jag håller som bäst på och kurar min 6-månaders flicka. Vi är nu inne på dag 3 och jag behöver lite stöd och hoppas därför på svar från någon erfaren kurare.

Som nu är lägger vi henne inomhus på dagen under kuren och uppföljningsveckan. När så schemat sitter så småningom avser jag övergå till vagnen vid sömnlurarna dagtid. Dag 1 valde vi vagnen vilket jag valde bort till dag 2 i och med att jag inte klarar av att ha henne skrikande vid uppvak innan luren är över med grannar så tätt inpå som undrar vad jag håller på med. Min attityd av självklarhet flyger sin kos när jag vagnar henne utomhus gallskrikande. Övergick därför till spjälsängen till dag 2. Läste därefter i boken, som jag läst massor i och nästan kan utantill, att ändra på något under själva kuren inte rekommenderas [-X men då var det redan gjort och nu håller jag fast vid beslutet. Men shit vad hon ogillar att ligga i sängen dagtid :shock: Sannolikt påverkas det av att vi kommit i otakt.

*Mycket buffande dag 2 i sängen dagtid (första gången i sängen och avstå buffning var inte ett alternativ, kris flera gånger om). Enbart en gång (x3) idag även om jag uppfattade det som om hon önskade flertalet omgångar många gånger om. Jag höll mig till ramsan och ett tillrättaläggande under 20 minuters läggning. Rätt eller fel? Enligt processen i kuren skall buffningen inte användas längre. Eftersom hon reagerar mkt kraftigare på läggningen vid daglurarna än kvällsluren önskar jag använda buffningen vid kriser dagtid. Kan det vara okej en dag till eller två? På natten biter ramsan och hon lyssnar men inte dagtid. Några tips?

*Hur förbereder jag henne på läggningen både dag och natt förutom att ha så kul som möjligt just innan läggning? Vad säger ni till barnen? Som varit nu så är jag så fokuserad på att säga godnatt till pappa att jag missat mig själv. Jag anstränger mig för att inte prata med henne sedan jag lagt ner henne i spjälsängen vilket känns lite abrupt. Började så idag att säga Hej då lampan, ses om en stund innan jag la ner henne i sängen. Men det kändes även det för abrupt. Ska jag berätta för henne om att hon ska sova en liten lur och pussa och krama henne och säga att vi ses om en stund, alltså stå och prata lite vid sängen eller börjar jag med det redan nere på lekfilten?

*Ska rummet vara helt mörklagt under dagslurarna eller skall det vara lite dagsljus från fönstret som kommer in? Har läst olika råd på forumet och i boken nämligen. Och jag använder en annan ramsa på dagen än natten vilket jag hoppas är rätt men dagramsan sitter ju inte lika bra som nattramsan ännu. Vilket jag hoppas är rätt?

*Jag använder marginalkvarten vid varje dagslur hittills eftersom det tar ca 20 minuter innan hon somnar. Synpunkter på det?

Tack på förhand!
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Så hur ser schemat ut, mat, sov, aktivitet m.m.?

Ang. läggning, varför inte förbereda henne INNAN skratt till gonatt (läggning) säga ÅH, vad mysigt och få sova, osv.... SEN massa skratt och bus 20 min. Flyg flygplan in poff ner i sängen, klappa huvudet, gå ut med den hurtigaste, mysigaste av ramsor. Det är ju liksom ramsan du säger gonatt med!

Jag personligen märkte att ju mera konstigheter man hittar på efter skrattet, desto mera konstigheter blir det hela. Så rummet för mig är alltid 100% mörklagt, dag som natt, inga lampor som släcks eller sägs godnatt till, detta gör man innan buset.

Buffet är ju bara ett "lugna" verktyg, inte ett mysverktyg eller ett söva verktyg, så att sluta så fort hon inte är i KRIS är helt rätt. Annars hamnar du i buffträsket där hon lär sig skrika för att få mer och mer och mer..... :wink:

Så jobba på med ramsan nu.

Det är det marginalkvarten är till för, använd den så länge du behöver och hon tar 20 min på sig, inga problem. :D

Fortsätt nu det fina jobbet du gör! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej och tack för svar och bra tips som jag tagit till mig :)

Juno blir 7 månader den 21 november. Schemat ser ut som följer:
19-7 sova
7 mat amning/gröt
8 vagn till skolan för att lämna brorsorna
9-9.45 sova
9.45 lek på lekfilten med mamma
10.30 mat amning/barnmat
11.30-13 sova
14 äta amning/gröt
15 vagn till skolan för att hämta brorsorna
16-16.45 sova
16.45 lek med pappa och/eller delta vid familjens middag
17.30 äta barnmat
18-19 bad, skratt-till-godnatt och nattslurk/amning
19 godnatt

Just nu är det två mycket osäkra föräldrar som behöver support för att kunna fullfölja uppföljningsveckan. Vi har sannolikt hamnat i buffningsträsket. Detta trots att vi buffat väldigt lite i förhållande till vad som önskats av dottern. Vi ramsar och håller avstånd i långa perioder för att ge henne tillfälle att avreagera sig. Men hon har nu slutat att lugna sig. På dagarna har vi inte lyckats få henne att lyssna till ramsan en enda gång. Hon kör gasen i botten och protesterar så snart hon ser sängen mer eller mindre. Attityden av självklarhet har funnits hos oss båda men jäntan är envis och nu med sömnbrist i kroppen och flera timmar av mindre sömn än vanligt börjar vi vackla. Jag coachar mig själv till att vara safariledare men när hon inte ger med sig efter timmar av attityd med självklarhet så blir det så svårt att känna säkerhet.

Natt 6 (till idag fredag) vaknade hon precis innan kl 4 och gnölade. Jag ramsade och hon lyssnade och så höll vi på. I efterhand kan jag säga att jag avläste situationen fel då jag vid ett tillfälle valde att gå in och tillrättalägga då hon hade eldat igång sig. Efter det bröt kaoset loss. Hon blev därefter mycket förtvivlad och ramsan tog inte alls mer. Det resulterade tillslut i nytt försök av tillrättaläggande men det fungerade som sagt inte. Provade att ramsa men utan resultat. Ännu ett nytt tillrättaläggande efter ett tag och denna gång med buff. Hon lugnade sig kort men gick igång direkt då buffet upphörde. Hon var förtvivlad i över 2 timmar. Jag valde tillslut att gå in och buffa henne till lugn/söms och svagt ramsa mig ut. Helt i motsats till vad man ska men jag gjorde allt för att få henne lugn och inte behöva lyfta upp henne skrikande :oops: Hon höll sig lugn i 5 minuter. Sedan vaknade hon till och jag rusade in och väckte henne eftersom tiden inom marginalkvarten infunnit sig. Eftersom SHN förespråkar att barn skall lugnas för att kunna sova gott känns det så svårt just nu när vi inte lyckas lugna henne med ramsan. Hur gör man när man inte kan höra skillnad på "frågorna"? Ett skrikande/gråtande barn i två timmar vill jag inte uppleva igen utan att vidta någon handling som säkerställer att lugnet infaller. Pust... vilken jobbig bekännelse detta var att göra :oops: Jag har gjort så mycket rätt de första dagarna men just nu känns det som om allt jag gör är fel :(

Ge mig lite guidning i hur jag ska hantera situationen. Som det är just nu så känns det ohållbart och väldigt likt en skrikmetod då jag inte lyckas få henne lugn :shock:
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej igen,
Vill skriva och berätta att efter en lång läggning igår kväll så sov hon sedan hela natten fram till kl 06.50 utan uppvak där någon ramsa har behövts =D> Så visst gör hon/vi framsteg, det kan jag ju se och känna glädje över trots gårdagens bakslag. Såhär såg morgonens läggning till vilan ut:
Lek och bus med brorsan innan läggning
9.00 läggning i mörkt rum, tillrättaläggning och nallen, hurtig ramsa på väg ut men ljudliga protester från henne
9.07 ramsa x6 (inkl bekräftelse) Hon börjar nu lyssna till ramsan på dagtid på ett sätt som hon inte gjort tidigare märker jag. Men direkt då ramsan är klar börjar hon protestera igen. Sannolikt en massa svordomar och protester över att hon inte kan somna direkt.
9.11 hon lugnar sig och tystnar. Jag funderar på om jag ska ge henne en bekräftelseramsa med in i sömnen, beslutar mig för det.
9.12 Ramsar en betryggande ramsa (x3) Hon är tyst när jag ramsar men går såklart igång igen när jag slutar :roll:
9.16 Hon går igång ordentligt, jag vill gå in och tillrättalägga men ramsar istället x8. Till min förvåning lyssnar hon till ramsan och lugnar sig något men drar på full gas när jag är klar.
9.19 tystnar... jag avstår från att bekräftelseramsa
9.49 hör jag att hon vaknar med missnöjesljud, Jag rusar in och väcker henne och säger att det är morgon.

Vad anser ni om mitt agerande på ovan läggning? Själv kändes den rätt okej trots nästan 20 minuter. Tilläggas bör att jag rörde mig utanför rummet, bäddade sängar och skramlade lite i badrummet och surfade samt spelade musik (popmusik/dagtid) i mitt eget sovrum. Musiken är mest till för mig själv för att jag ska behålla min "safariledarattityd".

En fundering jag har är om jag ramsar för ofta och stör henne med det? Vi uppvak i vargtimmen har jag förstått att vi ska satsa på en pangramsa (hur skulle ni beskriva den?) och sedan lämna henne ifred samtidigt som vi gör husljud eller t ex spelar Mozart. Men hur länge kan vi låta henne protestera utan att agera med något? Vad är alternativet till att lugna henne om hon tex går på i full hals utan uppehåll?

Som tidigare beskrivet så använder jag marginalkvarten för att låta henne få sina 45 minuter. Dock vaknar hon mer eller minera alltid efter 30 minuter. Som det är nu så hänger vi i rummet bredvid för att rusa in och låtsas som om det är vi som väcker henne så fort hon vaknar. Det blir ju förstås lite knepigt eftersom hon då oftast vaknar själv lite missnöjd och inte av oss med skratt och glädje. Ser ni några långsiktiga risker med det?

Jag märker att en sak som stressar mig är att jag läser i boken om vilket stadie hon bör vara i nu i kuren och så stämmer det inte med hur vi har det (t ex 2 minuters läggningar, svara på ramsan, kunna somna om själv etc). Har ni tips på hur jag kan tänka kring detta? Jag har verkligen försökt att följa bokens beskrivning så noga som möjligt med dessa är steg jag anser vi kan förbättra för ännu enklare läggningar:
- mer utevistelse
- mer krypträning
- längre skratt-till-godnatt

Tack på förhand!
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jättebra förslag till förbättringar! Hur är det med maten förresten? Funkar det bra? Vad äter hon?

En pangramsa är just det, ramsa med fyra verser högt och tydligt sen ingenting. Om hon drar igång rejält sen är alternativet Mozart, Jag vet någon här som sätter igång den på ipad och skjutsar in den genom dörren. Tanken är ju att barnet inte ska bara höra sitt eget skrik utan bli lugnad av rejält kraftfull musik.

Jag tror att ni har för lång sista lur, den bör bara vara 20 min i den här åldern och plockas bort helt vid 8-9 månader.

Jag håller med om att gå in och tillrättalägga under natt eller lur gör det hela värre men det vet du nu.

Tanken med ramsan är ju att den fungerar bäst sparsamt så lite sparsammare kan du nog vara, dvs vänta liite längre emellan varje ramsa. Vissa barn funkar helt enkelt inte att bekräftelseramsa, så länge du märker att ramsan börjat funka(vilket du ju gör) så hade jag struntat i det.

Jag funderar på om en väckarklocka skulle kunna funka för er? Många använder det, då är det KLOCKAN som talar om när man ska vakna inte mamma. Man har den utanför rummet när de är mindre och inne när de är större och den ringer vid väckning både morgon och lurar. Mina barn är 2 och 5 år och till den har jag köpt en speciell sömntränarklocka(de kan sova så klart men har en tendens att ropa när de vaknat). Det är ett får som man ställer på kvällen och det stänger ögonen och sen öppnar det ögonen och bräker på morgonen. Denna funkar jättebra för oss, jag fick inte till det med vanlig väckarklocka men det var kanske för att min attityd för den inte var 100%, som du vet är ju attityden allt. Oavsett om barnen för ljud/skriker när det är dags att vakna så låtsas jag inte om det utan går in med ett glatt och ljudligt:dags att vakna!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Tack för snabbt svar :)

Hon äter bra tycker jag. Jag ammar henne till frukost och sedan en portion gröt med fruktmos. Drygt tre timmar senare ammas hon igen och äter sedan 1/2-1 portion barnmat. Har valt att under kuren ge henne barnmatsburk för att säkerställa att jag kan kontrollera hur mycket hon får i sig. Jag tillsätter alltid extra smör och kokosolja. 3 1/2 timme senare ammas hon igen och sedan en portion gröt med fruktmos. 3 1/2 timme senare får hon en portion barnmat. Till kvällsslurk ammas hon. Jag har inte börjat ge henne extra vatten ännu men tänker att det bör jag nog börja med eftersom hon inte ammas lika ofta som tidigare. Mitt intryck är att hon äter bra och hon visar sällan att hon är hungrig mellan måltiderna. Hon tar god tid på sig när hon äter men jag försöker att som mest hålla på under 30 minuter. Några gånger har det dragit ut på tiden ytterligare.

Juno har alltid varit duktig att sova och somna om på natten :D Däremot har hon vaknat till emellanåt och gnölat men utan gråt och jag har då valt att amma henne. velat Det har gått smidigt. Det krångel vi haft är snarare att hon inte velat åka vagn och inte sova längre i stöten mer än 20-30 minuter dagtid. Hon har varit oerhört lättväckt. Vi har därför valt att bära henne i sjal och/eller bärsele (ergobaby adapt) och då har hon kunnat sova tre timmar i sträck.

Det finns en del jag funderar över som jag önskar förändra i schemat men eftersom det i boken står tydligt att inga förändringar får göras under kuren och uppföljningsveckan har jag skjutit detta från mig. När anser ni att följande ändringar är lämpliga att genomföra?

*korta ner både förmiddags- och eftermiddagsluren till 30 minuter (jag vet att det inte är ett naturligt sömnpass men för henne verkar det ju vara det. Hon har mer eller mindre alltid sovit i mellan 20-30 minuter i stöten, 45 minuter är därför segt att få till. Alternativt korta ner fm-vilan till 20 minuter.

*förlägga första och andra dagsvilan till vagn istället för säng (jag har valt att lägga alla dagslurar i sängen men kan inte gärna stanna hemma/inomhus hur länge som helst). Som det verkar nu kommer hon ju inte att ge upp sina protester i sängen på dagtid än på ett tag :(

* hon sover mer eller mindre alltid på höger kind när hon ligger på mage. Därav känns det knepigt när jag tillrättalägger henne och jag lägger henne på vänster kind (bort från mig) och som hon direkt protestera emot. Hon rullar och snurrar i sängen så jag tror inte hon ligger på samma kind hela natten men just vid insomningen verkar det vara höger kind som gäller. Innan kuren har vi alltid lagt henne på sidan när hon sover själv i och med att hon vägrat ligga på rygg och sova. Nu med kuren lägger jag henne på mage men jag funderar på om det inte passar henne bättre att jag alltid lägger henne på sidan, så som vi gjort tidigare... Synpunker på det? Jag är livrädd att testa olika alternativ som avviker från SHN-kuren då jag verkligen inte vill förvärra situationen ytterligare och ber därför om råd från er som kurat många ungar.

På långa dagsluren idag var det livat. Det tog ca 10 minuter att söva och sedan sov hon i 50 minuter. Tyvärr kunde hon inte somna om på nytt därefter. Ville inte lyssna till ramsan utan härjade och gick på i ytterligare minst 30 minuter. När hon så höll tyst i 15-20 sekunder så valde mannen att gå in och göra slut på vilan. Det var då inom marginalkvarten. Ikväll nattade min man och det tog honom 33 minuter. Hon skrek ihållande och hulkade mer eller mindre hela tiden, lyssnade inte när han ramsade och lugnade sig inte heller av musiken på hög volym. Och då ramsade han mycket sparsamt. Tillslut blev hon ju tyst men vi blir båda alldeles skärrade av hennes reaktioner :shock: Det är svårt att behålla attityden av självklarhet med ett barn som visar så höga och uppröra protester dag efter dag. Är det vanligt men barn som tar lång tid på sig att acceptera förändringen?

Kram till er alla som orkar med att läsa och ge goda råd och stöd under kuren <3
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av Tin »

Hej
menyn ser bra ut, du kan gott bjussa pa vatten dock. Undrar lite vad en portion ar for dig, en stor burk barnmat? Eller en lite mindre? Mina kunde gott lassa i en hel stor burk mat och fruktmos efter det bade till lunch och middag. Mina behovde ocksa en extra bit banan eller nat precis innan langluren for att vara riktigt proppis pa langsovet.

Hur ar det med fysisk aktivitet? Kryper hon? Tar hon sig runt sjalv? Jobba, jobb, jobba och bli trott. JAg hade ocksa barn som inte gillade vagn och kom fram till att det var for att de antingen hade for mycket kryp i benen eller inte sag tillrackligt bra ut, alltsa sitta upp. Absolut inte sova. Sa jag undra om hon ar tillrackligt fysisk.

Sen ar det ju det har med skrattet till godnatten, far ni henne att fullstandigt kikna innan laggning? Kittla, tramsa, tittut bakom spegeln, det roligaste ar ju nar mamma och pappa larvar sig riktigt mycket eller att ligga pa en kudde och bli dragen langs golvet fortare, fortare fortare. Ja du hajjar.

Till fragorna:

Vanta med forandringar lite till. Ge liten en chans att hinna ikapp. Sen kan du andra pa nedanstaende om du vill.

Lat luren vara 45 min pa morgonen, blir det 30 ibland sa visst men sikta mot 45. Kor 20 pa em istallet om du absolut vill korta, da det ar den luren som forsvinner forst.

Visst kan man sova i vagn istallet, men se till i sa fall att vagnen star still nar hon somnar, Somnar hon i rullande vagn kommer hon vakna nar vangen stannar. Har du en stor liggdel, manga 7 manaders ar for stora for maglage vid den tiden sa da kan det ju bli svart att somna menar jag om man plotsligt ska sitta och sova. Da vaknar man definitivt i skarven. Och visst far man vara hemma en del nar man lagger i sang, men bara en kort tid, hux flux ar ju dagsoven borta.

Kan du inte lagga henne att sova i andra andran pa spjalsangen? Da skulle hon ha ansiktet bort fran dig nar du tillrattalagger. Ett tillrattalaggande ar ju en snabbt tryck pa kinden daremot sa om hon vill ratta till huvudet direkt sa far hon det, det ar mest ett budskap, som en ramsa fast i handalag. NEr pa mage, ut med armarna som en kaktus, tryck pa kinden. Mamma ut ur rummet. Tycker inte ni ska lagga henne pa sidan. Kor maglage som hon ar van vid och vill.

Barn som protesterar, hm ja. Det finns alla sorter. Jag skulle inte se det som en protest daremot, utan som en riktigt hog och tydlig fraga: SKA JAG VERKLIGEN SOVA MAMMA? Ja det skall du lilla alskling, varm och trygg ramsa.

Man nar ibland en kulmen nar barnet kor ett sista ryck for att sedan acceptera att ja, dom vaktar faktiskt darutanfor och jag kan tryggt somna.
Jag kanner att om jag vet att jag gjort allt i min makt dagtid, med mat, fysisk aktivitet, social delaktighet, karlek och kramar, utevistelse, torr bloja, skon pyjamas, harlig sang, magen full, morkt svalt rum, schemalagd somn, skratt anda ner i magen. Da finns det bara sova kvar om natten, och jag som foralder kan fokusera pa att genom ramsan formedla denna inre trygghet for jag vet att liten har fatt allt hon behover.

Ni gor ett fantastiskt jobb, kram.

Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej och tack för ditt svar! Många kloka tankar och tips.

Jag trycker i henne så mycket som går, nästan så det står ut genom öronen. Hon har börjat att protestera mot mina stora portioner så jag backar lite nu och trugar henne inte lika mycket längre. Har köpt större matburkar men oftast så får hon bara i sig en mindre burk + tillsatt fett + amning. Det känns okej. Hon bajsar flera gånger per dag så matsmältningen verkar i alla fall fungera.

Hon är ganska fysisk, rullar mycket åt alla håll. Inte lika bra på att åla/dra sig framåt. Men det kommer snart. Hon får ligga rätt mycket på golvet och stå lite i hoppgungan varje dag. Vid varje vagntur sitter hon upp. Det hindrar henne dock inte från att somna. Vid några tillfällen har jag fått rycka upp och istället bära henne för att hon inte ska somna.

Vi kämpar på med skrattet till godnattet. Det går väl lite framåt men det är ofantligt svårt att få henne att skratta. Hon gurglar till lite men mycket mer än så kommer det inte ur henne just nu. Men men... även det tror jag kommer släppa ju äldre hon blir. Storabrorsorna är roligast verkar hon tycka så de är oftast med och roar henne innan läggning. Tack för värdefulla tips på hur vi kan skoja/roa henne :D

Vi avvaktar schema förändringar för dagslurarna ett tag till. I och med att hon tar ca 10 minuter på sig vid varje läggning blir ju dagslurarna (45 minuters) inte mycket mer än 30-35 minuter. Låter det vara så tills insomningen går snabbare.

En förändring gjord vad gäller måltiderna. Har idag serverat henne gröten innan 9-luren istället för direkt efter amningen vid 7-tiden. Detta eftersom hon knappt vill ha någon gröt direkt efter amningen. Serverar nu gröt en timme senare, ca 8.20-8.40 och därefter är det toalett och skoj innan 9-luren.

Jag längtar ut på mina lååååånga promenader men vill inte äventyra de framgångar vi nu rönt med snabbare läggningar i sängen. Väntar därför ett tag till med att övergå till att lägga henne i vagnen på dagtid. Hon tar vanligtvis 10-15 minuter på sig att somna. Protesterar alltid vid ramsa ut även om hon inte låter lika olycklig längre. Hon har i tre nätter i rad sovit hela natten 7-7. Även om hon vaknat tidigare än 7 har hon legat lugn kvar i sängen och gjort små ljud, somnat om, låtit lite igen. Vi går in vid 7 eller strax innan beroende på om hon är vaken eller inte. Det känns som en stor seger =D>

Jag känner att min safariledarattityd börjar infinna sig alltmer. Dock fick hon ikväll ett psykbryt där hon skrek upp sig något alldeles. Hon nådde väl på nytt någon slags kulmen. Ramsan som brukar ta hjälpte inte alls, Mozart förvärrade lät det som och hon accelererade successivt hela tiden upp sig. Efter 25 minuter konstant skrik som nu lät riktigt oroväckande funderade jag över om hon fastnat i något i sängen. Beslöt mig för att gå in och tillrättalägga. Hon satt inte fast någonstans. Däremot var hon mycket, mycket upprörd. Jag la henne tillrätta och solfjädrade henne en låååång stund. Valde att inte buffa då det sedan tidigare inte känns som ett verktyg vi ska använda oss av längre. Tog istället till en lång solfjäder utifrån ett tips på en tråd jag läst här på forumet. Hon blev till en början ännu mer upprörd, ja mer upprörd än hon var kan hon nog inte bli. Jag fokuserade på att hålla henne i en fast solfjäder och förmedla lugn, lugn och lugn. Sedan hon lugnat sig, slutat skrika och inte andades ryckigt längre smög jag snabbt ut med ramsan i lugn och stilla ton. Hon reagerade inte. Hade sannolikt somnat. Jag var inne hos henne i 10 minuter. Jag hoppas jag inte äventyrade något av det idoga arbete vi redan lagt ner i och med detta. Det kändes rätt i den situationen och jag kände mig nöjd med mig själv som lyckades avbryta henne skrikfest. Låt oss nu hoppas att natten fortlöper smidigt [-o<

Tack Tin för dina fina ord på slutet av ditt inlägg. Jag tar dem med mig och tänker på att jag anstränger mig mycket för att hon ska ha det så bra som möjligt på dagarna så att hon sedan kan sova gott på natten. Varje gång hon lyckas sova hela sin sovstund eller natten och vaknar rosig och glad på kinderna känner jag stor glädje.

Kram till er alla som tipsar och stöttar i denna process!
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av Tin »

Hej igen,
tack sjalv for dina fina ord.

Jag tycker mig hora i ditt senaste inagg att det vant lite, tom som om du har full koll koll pa laget. Som om safariledaren har kommit till sin ratt och tom hanterade en liten kris alldeles utmarkt med en lang solfjader. =D>
Jag tror att liten kanner samma som jag och borjar acceptera att mammas nya schema och nattsomn faktiskt ar har for att stanna och att du vaktar. Tre hela natter i rad, snabbare insomningar, och glada uppvak om morgonen. Fantastiskt jobbat, malet ar narmare. :P

Och du, om det tar ett par steg tillbaka hux flux, minns da vad som fungerar, just den har attityden och agerandet som du beskriver sa harligt i ditt inlagg. Precis det fungerar, sa kor pa bara.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Tack för svar! Varje gång jag känner vargarna nafsa mig i hälarna och jag får svårt att mota bort dem går jag in på forumet och får oftast tillbaka attityden. Tack och lov för det och TACK alla som skriver och guidar.

I natt vaknade hon två gånger, en gång strax innan 4 och en gång strax innan kl 5. Både gångerna gav jag en pangramsa och hon tystnade. Härligt när råden i bok och på forum fungerar 8)

Imorgon är kuren och uppföljningsveckan avklarad. Jag räknar med minst 2 veckor till innan schemat sitter som berget. Hur länge till tycker ni att jag bör ta det lugnt med besök (både på hemmaplan och borta) och uteaktiviteter (t ex besök i shoppinggalleria, besök på jobbet, öppna förskolan etc). Är hon redan redo för denna typ av aktivitet eller bör jag avvakta ytterligare några dagar? Det börjar bli lite smått långtråkigt för henne känns det som med bara mamma att titta och leka med dagen lång. Eller så är det kanske mest min känsla :roll:
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av mamaA »

Hej!

Under vakentiden tycker jag inte att det är några problem att vara iväg men under lurarna är det vettigt att sköta dem hemma för din egen attityds skull, det är lätt att tappa attityden inför andras frågande blickar tyvärr :? .

Tänker du på att mörklägga under dagtid när hon sover också? Speciellt viktigt om man är ute med vagnen också och bebis vaknar till, då är det lättare att somna om om man inte möts av en massa synintryck.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej och tack för svar!

* När jag använder vagn första gången vid daglur, ska jag då "vagna" henne enligt metoden, dvs snabbt vara på plats och vagna vid varje uppvak? Eftersom vagn är nytt för henne tänker jag att hon kanske inte svarar på ramsan på samma sätt som hon oftast gör i sängen. Jag mörklägger vagnen, sedan tidigare, vid dagslurar med ett lakan som täcker över den öppna del som inte suffletten döljer.

*Vid dagslurarna tar det fortfarande mellan 5-15 minuter för henne att somna. Oftast frågar hon efter oss med mycket gråt, vilket känns så tungt, andra gånger med mer frustration/irritation eller gnöl. Är det fortfarande viktigt att jag alltid ger henne en bekräftelseramsa efter det att hon tystnat? T ex idag vid lunchvilan tog det ca 5 minuter av gnöl och frågor och jag uteblev med att bekräftelseramsa sedan hon somnat. Det kändes rätt. Var på övervåningen, där hon sover, och pysslade och antar att hon hörde mig i alla fall. Så... skall bekräftelseramsan fortfarande alltid ges efter lugnet inträtt?

*Igår vid lunchvilan vaknade hon upp efter 35 minuter och gick inte att hejda med ramsan. Hon eldade upp sig något kopiöst och lät som om någon skrämde livet ur henne. Rädd mer än arg. Jag beslöt mig tillslut för att gå in och göra en lång solfjäder än en gång (var ju bara någon dag sedan jag gjorde den senast). Det tog denna gång ca 20 minuter för mig att lugna henne vid hennes säng innan hon somnat in. Jag ramsade mig tyst ut. Hon vaknade men gick inte igång som tidigare. Nu var tiden inom marginalkvarten så jag avvaktade bara ytterligare någon minut innan jag stormade in som världens självklarhet och tog upp henne. Risken att hon skulle gå igång igen och att jag inte skulle kunna lugna henne på ytterligare en lååååång solfjäder ville jag inte riskera. Rätt eller orätt agerat?

Kram till er finisar som stöttar och coachar :heart:
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Vilket jobb ni gör, hatten av!

Jag har skummat din tråd och funderar på om en grej som kanske kan minska eventuella uppvak är att ge maten först och bröstet sen? Hos oss har den ordningen lett till ett större matintag på det stora hela.
trebarnscirkus skrev:* När jag använder vagn första gången vid daglur, ska jag då "vagna" henne enligt metoden, dvs snabbt vara på plats och vagna vid varje uppvak? Eftersom vagn är nytt för henne tänker jag att hon kanske inte svarar på ramsan på samma sätt som hon oftast gör i sängen. Jag mörklägger vagnen, sedan tidigare, vid dagslurar med ett lakan som täcker över den öppna del som inte suffletten döljer.
Nej, vagningen används som buffning (oftast för mindre barn som alltid sover i vagn). Vill du lägga henne i vagnen framöver så är det främst Attityden som ska jobba. Inga tveksamheter om att hon kanske inte kommer att gilla den osv, då blir hon bara osäker. Men, kolla noga att hon verkligen har plats i vagnen. Barn som fått vänja sig vid att sova i säng och breda ut sig som de vill kan uppleva vagnen trång och obekväm och därmed protestera.
trebarnscirkus skrev:*Vid dagslurarna tar det fortfarande mellan 5-15 minuter för henne att somna. Oftast frågar hon efter oss med mycket gråt, vilket känns så tungt, andra gånger med mer frustration/irritation eller gnöl. Är det fortfarande viktigt att jag alltid ger henne en bekräftelseramsa efter det att hon tystnat? T ex idag vid lunchvilan tog det ca 5 minuter av gnöl och frågor och jag uteblev med att bekräftelseramsa sedan hon somnat. Det kändes rätt. Var på övervåningen, där hon sover, och pysslade och antar att hon hörde mig i alla fall. Så... skall bekräftelseramsan fortfarande alltid ges efter lugnet inträtt?
Nej, jag skulle inte ha gett bekräftelseramsa i det läget. Som du säger, du var i närheten, hon hörde dig och hon somnade lugn. Det är vad som räknas. Som jag läser din tråd har ni jobbat in ramsan bra så du kan baka in bekräftelseramsan i sista versen om du vill nu istället.
trebarnscirkus skrev:*Igår vid lunchvilan vaknade hon upp efter 35 minuter och gick inte att hejda med ramsan. Hon eldade upp sig något kopiöst och lät som om någon skrämde livet ur henne. Rädd mer än arg. Jag beslöt mig tillslut för att gå in och göra en lång solfjäder än en gång (var ju bara någon dag sedan jag gjorde den senast). Det tog denna gång ca 20 minuter för mig att lugna henne vid hennes säng innan hon somnat in. Jag ramsade mig tyst ut. Hon vaknade men gick inte igång som tidigare. Nu var tiden inom marginalkvarten så jag avvaktade bara ytterligare någon minut innan jag stormade in som världens självklarhet och tog upp henne. Risken att hon skulle gå igång igen och att jag inte skulle kunna lugna henne på ytterligare en lååååång solfjäder ville jag inte riskera. Rätt eller orätt agerat?
Tycker du hanterade lunchvilan du berättar om bra. Helt rätt att undvika verktyg så långt det går och jättebra att du fick väcka henne, även om den reella sömntiden inte blev vad den skulle just den här luren. Glöm inte att du alltid kan lägga lite tidigare till natten om dagen varit strulig. Sömn föder sömn så lägg hellre tidigare än senare på kvällen.

Läs gärna din tråd igen så ser du vilka framsteg ni gjort och vad bra du jobbat. Och så får du suga i dig de fina svaren från TorsMamma, mamaA och Tin en gång till :thumbsup:

:heart:
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej och tack för fint svar och beröm :D Jag har ändrat så att amningen sker efter maten och hon äter nu mer och ammar allt mindre och sover allt bättre =D>

Jag känner mig sannerligen lite av en vardagshjälte som lyckats få till att både dagslurar och nattsömn för lillan nu fungerar utan, alltför många, besvärliga läggningar och uppvak. Nu sover hon ute i vagn 3 ggr/dag (45 min, 1,5 h och 20 min). Hon protesterar lite kort vid nedläggningen men oftast bara i några sekunder eller någon minut innan hon tystnar. I vagnen sover hon vanligtvis hela sina sömnlurpass utan uppvak. I sängen inne vaknade hon oftast efter 30 resp 45 minuter och det blev stökigt att få henne att somna om igen. Att övergå till vagn har varit en stor befrielse. Men sannolikt har det gått så smidigt pga allt arbete vi lagt ner tidigare samt att attityden var på plats från början 8) Det är lite knepigt att ha henne liggande på mage i vagn även om vagnen tillhör de mest rymliga. Hon har ju definitivt inte samma utrymma att röra sig på och kan inte vända sig till rygg om hon så skulle vilja.

*Önskar att lägga henne på rygg att sova och undrar vad ni har för erfarenhet av det?

Min föreställning är att det är skönare att ligga på rygg i en vagn under promenad än magläge, framförallt om vägen är kuperad. I framtiden vill jag kunna kombinera hennes dagslur med promenad för mig. Även om hon alltid ska somna i stillastående vagn.

*Hur länge ska vagnen vara stillastående vid insomningen?

Efter dagsluren på em (20 minuter) är hon vanligtvis väldigt sömning och lite gnällig/mammig så kanske hade hon behövt sova lite längre ett tag till. Avvaktar dock med att ändra något i nuläget. Hon vaknar oftast vid 6-tiden om morgonen men ligger kvar och snackar, somnar ev om och bajsar innan vi går in och gör morgon kl 6. Det jag upplever tight och stressigt med dagens schema är att hinna med alla aktiviteter mellan kl 17.30-19.00. Se nedan aktiviteter:
17.30-18.00 middag (i verkligheten blir det oftast middag 17.40-18.10)
18.05 bad (i verkligheten 18.15-18.35)
18.30 nattslurk (i verkligheten 18.40-18.50)
18.40 skrattet-till-godnattet (i verkligheten 18.50-19.00 vilket är för kort stund men å andra siden har vi jätte svårt att få henne att skratta, har taggat ner mina krav på mig själv kring detta lite och satsar framförallt på att skapa en rolig och busig stund framför en mysig).
19.00 läggning - här varierar hennes protester mellan 20-4 minuter.

*Har ni några god råd på justeringar till nedan schema? En tanke jag har är att tidigarelägga hela schemat med 30 minuter. Dvs mat redan kl 17 och bad 17.40 etc. På så sätt bör vi garanterat bättre hinna med skrattet-till-godnattet.

*Är det bra att båda föräldrar är med vid lek-skratt-stund innan läggning och att sedan jag (mamma) piper iväg strax innan läggningen? Som det är nu bevakar hon mig hela tiden för att se om jag försvinner och blir ledsen/orolig när jag inte är i närheten. Känner mig kluven om jag ska vara nära sista studen över huvudtaget de kvällar jag inte lägger? Hur tänker ni?

En fundering jag har är när jag ska ändra i schemat framgent när hennes sömnbehov ändras, kanske vid 9 månader? Vet att vi ska läsa av henne och se när hon signalerar men hur gör jag schemaändringen på smidigast sätt? Detta är vad jag i en framtid vill uppnå:
*två dagslurar istället för tre
*ev tidigare uppstigning(06.00 eller 06.30) men inte gärna tidigare läggning på kvällen

Hämtning och lämning av killarna på skolan sker vid 08.00 och 15.00 så schemat måste vara anpassat till dessa tider.

Tack för värdefulla tips, idéer och fin uppmuntran :heart:
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ryggsov brukar bara funka på kortare lurar max 45 min, annars vaknas det ofta i 45-minutersskarven. Låt vagnen stå 10 min efter hon somnat, sen kan du gå.Glöm inte att täcka för öppningen i vagnen, minskar synintrycken ifall hon vaknar till.

Jag tänker så här att syskon brukar vara den bästa motorn i skrattet till godnattet, skrattar de så skrattar hon. Kanske lite allmänt bus för hela familjen,kittling t.ex. Jag och min äldste (5år) brukar ha pusskalas innan läggning, man attackerar helt enkelt varandra med blöta pussar :mrgreen: .

Vill du ha kortare natt måste du lägga till den tiden på dagslurarna istället och det funkar inte för alla barn. Jag tycker 12 timmarsnatten är det enklaste att ha och vill du ha tidigare morgon så är det bästa nog en tidigare läggning. Man brukar gå ner till två lurar vid 8-9 månader men jag vet faktiskt inte hur det funkar vid 11-timmars natt, då får du antagligen ha 1,5 timme på förmiddagen och 1,5/2 timmars lucnhlur för att få ihop sömnen och den längre fm-luren kan ställa till det för tidigare uppvak på middagsluren då.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"