Akut hjälp - påbörjad kur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack!! Håller med, vet att jag inte ska behöva solfjädra! Han har ju förstått hur ramsan fungerar nu så den bör räcka!

Kvällarna och nätterna fortsätter gå åt rätt håll känns det som. Så otroligt skönt att inte oroa sig för läggningen!!! Fjärde kvällen i rad som gått toppenbra! Och ikväll stannade jag bara väldigt kort vid tillrättaläggandet innan jag ramsade mig ut.

I natt avvaktade jag när han vaknade kl 01 innan jag ramsade och höll mig från att ramsa för mycket, jag klarade mig på en ramsa även om det tog ett tag för honom att lyckas somna om. Men vargtimmen och dagsluren får jag fortsätta jobba på!

Funderar på att prova att ha kolsvart i rummet även på dagen för att se om det gör nån skillnad (såg tips på det i en annan tråd). Men vill att han ska förstå att det inte är natt utan att det bara handlar om en sovstund... :? Och ska undvika solfjädern och enbart gå in och lägga tillrätta vid kris. Kanske även kan vara något att prova väldigt många ramsor i rad vid dagsluren tills det känns som att ramsan faktiskt tar (även något jag läste i en annan tråd). Hmm... alla dessa beslut! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

I natt sov han hela natten, tjoho!!! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av TorsMamma »

Wohooooo!!!!

Behåll nu känslan du har JUST nu så du kan ta fram den om det kommer några hinder på vägen framöver. Det är detta som är "attityden" :D

jag hade och har alltid kolsvart i sovrummet även dagtid när barn sover. Jag tycker inte man måste skilja så mycket..... :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Lade sonen för 20 min sen och har sedan dess redan hunnit baka bananbröd som nu står i ugnen! Så himla underbart!!! Vad mycket tid jag fått!

Varken mörklagt rum eller Mozart gjorde dagsluren bättre idag dock tyvärr... Men men! Fortsätter kämpa med den! Och är ju såklart superglad om kvällarna/nätterna fortsätter åt rätt håll!! Det var ju faktiskt bara en vecka sen vi körde igång på riktigt!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

discoannali skrev:Lade sonen för 20 min sen och har sedan dess redan hunnit baka bananbröd som nu står i ugnen! Så himla underbart!!! Vad mycket tid jag fått!
:thumbsup: =D>
discoannali skrev:Varken mörklagt rum eller Mozart gjorde dagsluren bättre idag dock tyvärr... Men men! Fortsätter kämpa med den!
Ja, ge inte upp schemat, dagsluren kommer han att behöva minst 1.5 år till. Men ibland tar barnen små sömnbehovsskutt och det är lätt att fastna i ett schema som inte längre svarar emot de reella behoven. Kan du uppdatera oss med hur schemat ser ut?
discoannali skrev:Och är ju såklart superglad om kvällarna/nätterna fortsätter åt rätt håll!! Det var ju faktiskt bara en vecka sen vi körde igång på riktigt!
Ja, precis, så långt ni kommit på bara en vecka :shock: \:D/

Jobba lugnt och fint och lyssna på det TorsMamma säger om att behålla känslan - Attityden i kroppen framöver!

:heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack!!!! :-) :-)

Ja det känns så bra när det går framåt! Det känns nästan galet att jag för två veckor sedan var vaken typ 5-10 gånger på en natt och satt vid hans säng tills han somnade om!
I natt vaknade han två gånger men jag behövde aldrig ramsa, han somnade om efter lite gnäll från och till. Sen vaknade han också kl sex och då funkade varken ramsa eller Mozart. Men vet ju att vargtimman kan spöka länge...

Schemat känns ändå bra! Det ser ut så här:
07.00 - God morgon
07.30 - Frukost
11.00 - Lunch
12-14 - Dagslur
14.30 - Mellanmål
18.00 - Middag
19.30 - Godnatt!

Han är trött kl 12 (men inga problem att hålla honom vaken) och behöver ju sova två timmar då (vilket han skulle kunna göra om jag promenerade med honom (men det vill jag ju såklart inte varje dag!).
Han somnar på några minuter i vagnen kl 12 om den rör sig men att få honom att somna själv i sängen (trots att han är trött) har hittills inte gått.
Undrar om jag ska köra på i sängen ändå eller om jag ska göra något slags försök med stillastående vagn. Skaka och gå iväg liksom...
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

Bra schema :thumbsup:

En grej som kanske skulle göra luren lite mer uppskattad är att putta lunchen en anings framåt så att han i princip går och lägger sig efter maten, riktigt mätt och belåten. Minns när mitt mellanbarn var kring året så åt vi först en stadig lunch och sen gick vi ut på gården i typ fem minuter. Jag lät honom röra sig så fritt som möjligt för att göra sig av med den allra sista energin och sen gick vi in igen och bytte blöja och så var det direkt i säng. Vad tror du om ett sånt upplägg?

Äter han bra? Barn har tendens att sova extra gott på en riktigt mätt mage.

:heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack för tipset!

Det är inte alltid lätt med maten, ibland äter han jättebra och ibland är det svårare. Men det har blivit mycket bättre sen vi startade om kuren tycker jag! Däremot är det alltid som svårast att få honom att äta när han är riktigt trött så är lite osäker på hur det skulle gå om vi flyttade fram lunchen... Tror inte han skulle få i sig lika mycket då. Men kanske ändå värt att prova... :-)

Jag är liksom lite rädd för de dåliga dagslurarna i sängen, känns som att de kan förstöra hans numera mer positiva bild av sängen på natten. Om han står och gallskriker där på dagen liksom. Därför jag skulle vilja få vagnen att funka på dagen! Plus att jag vill kunna vara iväg i samband med hans sovstund och inte vara lika låst hemma...
Har försökt söka i forumet på tips om Dagslur i vagnen på dagen för större barn men tycker tyvärr inte att jag lyckats hitta så mycket info där...
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är svårt att hitta just på grund av att det är svårt att få till långluren i vagnen, den brukar i regel bli hälften så lång när de ligger trängre. Har man en rejält rymlig vagn eller en rejäl attityd kan det gå, men det är svårare att lära äldre barn att sova långlur i vagnen. Jag lyckades efter ett tag med min äldste men min yngste har alltid vaknat efter en timme. Det kan vara bättre att faktiskt få till längden på luren rätt i sängen och senare prova i vagn igen när sömntiden satt sig mer.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Uppdatering från oss!

Jag har nästan gått och undrat om det där bakslaget aldrig skulle komma. Allt har nämligen gått så himla bra sedan starten egentligen när det gäller kvällarna och nätterna. Det är inte så att han sover hela natten varje natt men när han vaknat har vi knappt behövt ramsa och han har vaknat en eller max två gånger per natt. Och jag har äntligen fått börja sova jag med!! Så underbart! :-)

Men nu verkar något slags bakslag ändå ha kommit! Igår kväll vaknade han till och ville inte alls bli lugn, ikväll är det samma sak fast hittills har han redan vaknat två gånger, superledsen, och jag har behövt ramsa flera gånger.
Jag försöker att hålla mig lugn och vara sparsam med ramsan (och hålla mig från att gå in!!) ändå men det tär på energin detta! Om någon vänlig själ där ute skulle vilja skicka ett lite styrka och hejarop till mig så skulle det tacksamt tas emot för jag känner att jag behöver lite stöd just nu, och bekräftelse på att dessa bakslag ändå går över! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

Undrade just hur det går för er, tack för uppdatering!

Ja, nu har du chansen att verkligen befästa ramsan och budskapet att på natten sover man.

Jaga inte upp dig, bakslag är just bakslag och inte början på ett nytt skede. Håll lugnet och lägg istället fokus på att det som händer dagtid. Gör saker ihop och glöm aldrig att tacka honom! Man kan sortera tvätt, trycka på knapparna till tvättmaskinen, gnugga bort fläckar, städa badkaret... Ta varje chans att skratta ihop och försök att få till en rejäl utevistelse per dag. En god dag följs gärna av en god natt.

Har du Barnaboken? Läs om ettåringen och framåt.

Ställ inte undan SHN-boken och läs gärna om Safarin och Säkerheten såna här gånger.

Lycka till och uppdatera gärna igen!

:heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack för fortsatt pepp! Uppskattar så himla mycket att få stöd och har ingen annan jag känner som kurat så känns lite ensamt ibland! :-)

Ja, det är klart att du har rätt! Vi försöker göra det mesta av dagarna och som du säger är det oftast de bästa dagarna som följs av bra nätter!
Igår var ändå en bättre natt tycker jag. Han vaknade vid tolv och behövde då en ramsa, sen vaknade han igen 06.20 men lyckades somna om själv och blev sedan väckt vid kl 07! :-)

Jag har bara SHN-boken och inte Barnaboken, kan det vara värt det att läsa även den alltså? I så fall kan jag definitivt tänka mig att skaffa den!

Tack igen för pepp! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

discoanneli skrev:Igår var ändå en bättre natt tycker jag. Han vaknade vid tolv och behövde då en ramsa, sen vaknade han igen 06.20 men lyckades somna om själv och blev sedan väckt vid kl 07! :-)
Somna om själv på morgonkvisten? Då är ni ju i hamn och inne på överkursen om man får blanda metaforer hur som helst! Bra jobbat =D> :thumbsup:
discoanneli skrev:Jag har bara SHN-boken och inte Barnaboken, kan det vara värt det att läsa även den alltså? I så fall kan jag definitivt tänka mig att skaffa den!
Jag är ju lite partisk, men gillar du SHN kan jag nästan garantera att du kommer att älska Barnaboken. SHN är ju skriven som en hjälp när något gått fel (sömnen), Barnaboken är skriven till alla och vill inspirera till trevliga vanor, från början. För sömn men också för mat och allmän levnadsglädje. Se till att få tag på ett ex och läs! Den skiljer sig också från SHN-boken såtillvida att inget hindrar att man läser den duttvis. Så börja du med ettåringen och sen går du vidare bakåt och framåt som du känner! Annas tanke var att den skulle vara en vän att hålla i handen och jag tycker att det är precis vad den är. Rekommenderas mycket varmt!

Klappa dig nu ordentligt på axeln! Häng gärna kvar här på forumet, ta t.ex. en tur inne på Barnafostran och titta lite på favoriterna till att börja med :thumbsup:

:heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack! Då ska jag nog ta och införskaffa den! Känns som att det kan finnas många bra tips och råd där! Tack för tipset!

Ja, jag tror nog att jag ska ta att läsa igenom min egen tråd också för att se hur långt vi faktiskt kommit! Det är lätt att glömma det som varit och det är bra att få lite perspektiv när något känns jobbigt!

Igår vaknade han nämligen först vid nio, då hördes ett nytt skrik som varken jag eller min man kände igen, det lät rätt hemskt faktiskt, men tror att han testar oss! Det blev ändå tyst efter ett par ramsor. Han vaknade igen vid halv elva (en ramsa behövdes) och igen vid tolv (behövde i alla fall inte ramsa) Samma skrik även dessa gånger! Närhan vaknade 06.05 med samma skrik igen och inte lugnade sig undrade jag om han kunde fastnat eller nåt. Gick till slut in med en lång solfjäder (han lugnade sig direkt så det kan inte ha varit någon fara egentligen, det lät nog värre än det var bara), men tyvärr somnade han aldrig om utan vi gjorde morgon kl 06.45. Ändå glad att han kunde ligga kvar och vara tyst åtminstone.

Ja, det går med andra ord upp och ner men det lär det nog fortsätta göra ett tag har jag en känsla av! Ändå ljusår bättre än det tidigare var!! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Ylvispylvis »

Heja heja!!

När det är nya skrik som låter hemska kan du alltid smyga in när han sovit gott i 10 min och kika så det inte är ngt allvarligt.

Ja, Barnaboken är superbra och räcker ju i måååånga år framöver!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "