standardmodell med kräksbarn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Veera
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 okt 2016, 01:02

standardmodell med kräksbarn

Inlägg av Veera »

Hej,
Mitt första barn är nu 6 veckor och efter en rätt komplicerad efterdyning av förlossning börjar jag nu äntligen orka sätta mig in i hur man skapar rutiner och trygghet för detta. Kom därför in på tråden om standardmodellen och har i övrigt läst mycket (!) om hur spädbarn ska sova enligt olika tips och trix. Oj vilken djungel, helt klart två olika "lag" (sova på mage vs sova på rygg). Mamma och mina systrar har haft sina barn på mage - helt enkelt eftersom de sovit bäst så (faktiskt också sovit dåligt på rygg pga de där reflexerna). Jag är dock nojjig vad gäller spädbarnsdöd och har därför hittills lyssnat på rekommendationerna om ryggläge. Men då pojken sover ganska ytligt och rosslar och gnäller när han sover (och aldrig sover på dagen om inte han vaggas/hålls i famn) håller jag på att gå i bitar av sömnbrist. Därför har jag nu beställt mig ett andningslarm och tänker gå på det sunda förnuftet om hur en människa helst (oftast) sover - skyddat och ihopkurat - och i barnets fall, på mage eller sidan. Men hur går detta ihop med ett barn som kräks i princip alltid efter matning, ibland en timme efteråt (troligen magmunnen - har provat ALLT, mjölkfri kost, amningsnapp, flaskmatning, mm)? Han kommer ju ligga i detta kräks med huvudet då?

Följdfrågan är också hur denna standardmodell tyr sig med kräksbarn - efter att han kräkts är han ju ofta hungrig igen. Upplever också att han är hungrig när han bajsat jättemycket på en å samma gång - som om magen liksom "tömts". Han kan ibland vakna både av behovet att rapa, kräkas eller bajsa även om han sköter samtliga helt själv. I och med detta störs hans sömn lätt och han är hungrig. Ska jag då inte ge honom bröstet?

Har du några kloka råd och tips?

Mvh Vera
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: standardmodell med kräksbarn

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Veera och varmt välkommen hit! :D

Stort grattis till lille sonen!! :heart: :heart: :heart: Hoppas att du snart ska vara återhämtad efter förlossningen, tråkigt att det blev komplikationer... :(

Så bra att du vågar följa ditt eget sunda förnuft, det är en viktig faktor i föräldraskapet överlag tycker jag! Och enligt mig är Standardmodellen helt utformad i denna anda av självklarhet och förnuft, så det passar ju bra! :wink: Har du Barnaboken och läser i? Det är där standardmodellen beskrivs bäst, av Anna själv.

Nu har jag själv inga utpräglade kräksbarn men jag skulle ännu mer lägga barnet på mage i sådana fall eftersom man faktiskt kan kvävas av sina spyor om man ligger på rygg men garanterat lyfter undan huvudet om man ligger på mage. Det hände min son en gång ute i vagnen att han kaskadkräktes när han låg (vaken) på rygg och jag törs inte tänka på vad som kunde hänt om jag inte hade varit där för jag var tvungen att lyfta upp honom och liksom "tömma" ut kräkset för att han skulle få luft! :shock: :( Så jag röstar absolut för magläge, utan kudde men med en liten handduk eller något som snabbt kan dras undan vid huvudändan för att kunna byta?! Lika kladdigt blir det väl tyvärr oavsett om barnet ligger på rygg eller mage?

Hur ser era dagar och nätter ut? Har du börjat köra vakenpassen enligt standardmodellen? Du kan sedan välja att vagna eller buffa (se "verktygslådan") för att förlänga sovpassen om det behövs, men då krävs ju att liten är mätt förstås. Ofta ser det dock mer ut än vad det är i kräkset...

Mitt bästa tips ikväll är att läsa i tråden "Svar på vanliga frågor – läs här först" som finns bland favoriterna. Där finns svar på det mesta, samt "verktygslådan" och olika schematips.

Det är svajigt i början men vi hjälper dig gärna att hitta bra rutiner och så småningom hela nätters sömn!

Kram så länge!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"