3 månaders utan rutiner

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
BeckasBaby
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 09:19

3 månaders utan rutiner

Inlägg av BeckasBaby »

Hej. Jag är ny här och har läst igenom lite trådar, o det verkar som min hel ammande son som är 3 mån o 1 veckor, har väldigt dåliga rutiner!
Jag har förut aldrig hört om dem olika modellerna som används, men skulle verkligen behöva dem. Jag har varit sjukskriven pga för lite sömn och förmodligen kolik hos sonen, vilket satt mig i en ond cirkel
Hans skrik perioder o svårighet att somna utan att jag bär honom, har lett till stora ryggproblem o rädsla att lämna lägenheten! Vi kan inte heller lägga ner honom när han är vaken utan måste bära runt på honom, pga av smärta o/eller närhetsberoende.
Han sover väldigt oroligt, gasig mage o verkar drömma mardrömmar. När han sover den längsta perioden på dagen brukar ja få buffa om honom var 15min typ. På natten väcker han oss nästan varje till varannan timme o är orolig, ja buffar då om honom, utom när han ammas.
Jag är en person i stort behov av rutiner men det har fallerat totalt när lillen kom in i bilden. Förhållandet mellan lillens pappa o mig har tagit stor stryk o jag är rädd att det ska ta slut pga mig! Trötthet leder till ilska i mitt fall.
Nu till frågan. Hur kan jag få lillen mer lugn o följa ett sov-mat schema? O hur ska schemat se ut?
Jag skulle gärna vilja att han har en lång sömn period mitt på dagen, då jag gärna tar sovmorgon med honom fram till lunch ibland, då sömnen blir så hattig för mig på nätterna. Samt få honom att sova hela nätter o få bort att han vaknar vid 5 på morgon o är va vaken någon timme eller 2...

Såhär ser en dag ut nu ungefär (rundar av timmarna):
Somna 19,00-22,00 (3h)
Amma 22,00
sov 22,30-1,00 (2,5h)
Amma 1,00
Sov 1,00-3,00 (2h)
Amma 3,00
Sov 3,00-5,30 (2,5h)
Amma 5,30
Vaken 5,30-7,00
Sov 7,00-8,00 (1h)
Amma 8,00
Sov 8,00-9,00 (1h)
Amma 9,00
Sov 9,00-10,00 (1h)
Amma 10,00
Sov 10,00-11,30 (1,5h)
Amma 12,00
Sov 14,00-14,30 (30min)
Amma 15,00
Sov 16,00-16,45 (45min)
Amma 18,00
Sov 19,30-23,00 (3,5h)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Mina hetaste tips är
1. införskaffa "Barnaboken" antingen köpa eller låna på bibblan och läs där. Massor!
2. eventuellt efter 4 mån kan man även behöva Sova Hela Natten boken.
3. Läs denna tråden, tror den passar dig. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

Sist. Det absolut "vanligaste" schemat är att man har rytmen
12 tim natt (med 1-2 nattmål)
45 min fm lur
2 tim middagslur
45 min em lur.

Jag förstår att du vill/behöver lite sovmorgon, men mitt tips är att om du inför ett schema enl. de riktlinjer ovan så kommer du på några dagar kunna sova middag 2 timmar mitt på dagen också.
Jag hade själv en förlossningsdepression när min son var nyfödd, jag vet vad det innebär, men tyvärr så kan man inte riktigt äta kakan och behålla den. Så därför är detta schemat ovan det lättaste att införa då det går fort och barnet sover mera. Då får också du chansen att sova när han sover.

Det kan också vara värt att överväga lite extra påfyllning från flaska. Jag hade precis som du en son som skrek och ju mera han skrek desto mera luft svalde han med resultat att han skrek än mera och fick i sig alldeles för lite mat. Men jag pumpade och efterjagade detta med flaska speciellt på kvällen när mjölken var tunn och blaskig, då sov sonen längre också på natten.
Man kan pumpa och ha redo i flaskan i kylen. Bara att tratta i, du behöver inte värma och dutta. Utan fram med flaskan tratta i det han behöver efter varje SM måltid och som sista slurk på kvällen. Ställ den bara i kylen igen det som är över. Efter 24 timmar kan man släga det lilla som är över.

(om andra läser så är detta råd för en 3 mån, inte nyfödd!!)

Till sist värmde jag BM och hade lite ersättningspulver i detta som en "nattmacka" går att hitta under vanliga frågor och svar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
BeckasBaby
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 09:19

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av BeckasBaby »

Hej tack för snabbt svar... Vi har haft två tuffa dagar här hemma, därför kommer här ett sent svar tillbaka!

Jag började direkt läsa på Annas hemsida samt tråden du rekommenderade efter dina kloka ord. Tack!!
Började natten mot torsdag att få ner nattmålen till 2 st, kl2 samt kl 6...blev gnälligt vid 24,men lyckades buffa om honom.
Sov 19-22
Kvällsmål 22
Sov 22-2
Natt mål 2
Sov 2-6
Natt mål 6
Vaken 6-7
Sov 7-9,30
Vaken 9,30-12, 30
Sov 12,30-13,15
Vaken 13,15-16
Sov 16-16,15
Vaken 16,15-18,30
Sov 18,30-19
Vaken 19-19,30
Sov 19,30-22

Sen har vi gått o blivit väldigt förkylda hela familjen så lillen har svårt att andas genom näsan. Vilket leder till väldigt orolig sömn, både dag som natt. Gårdagen va riktigt jobbig, efter en ändå bra natt, han sov 3 ggr 45,15,30 min på dagen... Vid läggning kl 19 va han nästintill omöjlig pga den dåliga sömnen på dagen... Blev inget fredagsmys där inte. Men inatt klarade vi natt mål kl 2 samt kl 6!
Ska iväg nu på dagen o införskaffa en nässug så kan sover bättre mellan målen!
Hur ska ja göra för att få in 45,2,45 på dagen? Jag har hittat Väldig bra tips här på hur man fixar nätterna men inte dagarna?!
Jag hoppas verkligen gårdagens sömnbrist på dag tid va en engångsföreteelse... Så jag får saker gjort hemma.

Jag tänkte köra på detta några dagar, verkar inte som jag behöver ta till extra flaska på kvällen. Han är mjölkprotein allergisk också vilket gör det svårt med ersättning.
Men tänkte om man kan börja introducera riktig mat? Typ mosas banan, hemmagjord äpplemos... Tips där mottages också gärna!

Tack på förhand...
Vill verkligen berömma o ge massa kärlek till er som tar er tid att hjälpa oss vilsna... Tack!
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av lgh140 »

Vilken tuff starn ni har haft! Jag håller med TorsMamma - i barnaboken finns det mesta du behöver veta. Jag är ju inte hjärtebarnskontrollant men såhär tänker jag: din attityd av självklarhet, lugna på plats (alltså utan att ta upp) och proppa in så mycket mat det går ;) Då brukar det mesta lösa sig. När mina tvillingar var runt tre månader hade vi också svårt med bröst och flaska så jag började ge riktig mat tidigare. Morot/palsternacka/sötpotatis/banan/Avocado/katrinplommonpure osv med en STOR klick smör eller ekologisk kokosolja. Lite försiktigt i början för att kolla så magen tål men sen så mkt barnen ville ha.

Lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
BeckasBaby
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 09:19

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av BeckasBaby »

Tack!... Jag försökte att ge banan igår. Men han spotta bara ut det! Han tyckte det va en väldigt konstig smak med syntes på minerna... Sen är ja lite rädd att han ska sätta i halsen.

En helt annan sak. Vi (jag o lillen) har varit förkylda i snart 3 veckor. Snoriga, ont i halsen, sega, lite högre temp än vanligt. Ja får ju gå o snyta mig o ta näsdroppar helatiden, men han kan ju inte det. Vi ger saltvatten lösning men det tycker han ju är super obehagligt. Sen blir det ju att han får svårt att äta för att han är täpt i näsan... Han är ju självklart mer grinig nu med...
Några tips hur vi kan bli friska eller iaf underlätta detta frustrerande skede!?
Jag brukar inte vara sjuk längre än 1 vecka...
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av lgh140 »

Så jobbigt med dessa förkylningar.. Sover han på mage? Då brukar ju det mesta rinna ut så man iaf slipper snorstopp långt upp i näsan. Sen pillar jag ut det värsta med lillfingernageln när det är torkat eller droppar i bröstmjölk eller koksaltlösning och trycker ut. Barnen blir superförbannade, men sen kan de iaf äta ett tag. Koka upp vatten med lök och ställa vid sängen/vagnen kan också hjälpa för att lätta upp andningen och ett varmt bad eller en dusch hjälper också tillfälligt.

Vad gäller maten så tar det ett tag innan de får in tekniken. Prova igen med samma sak och mosa ordentligt och blanda ut med lite kokosfett så brukar det gå bättre. Och sen amma (eller flaskade du) så mycket det går inom timmen så aptiten är god till nästa mål 3-4h senare. På dagarna lugnar du med samma verktyg som på natten så att liten blir tillräckligt lugn för att kunna somna själv. Har du läst i favorittrådarna här på späda och små? Finns en massa bra grejer där.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
BeckasBaby
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 09:19

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av BeckasBaby »

Okey, tack för tipsen!... Han sover på rygg, försökt med mage men han vaknar bara o skriker då! Som tur är nu somnar han i babysittern på dagarna, vilket då gör att huvudet är högt o han andas lättare!!
Har köpt Nässug som vi ska prova sen. Ska även prova lök tipset på natten!!
Jag tror även en anledning till att han är så grinig på dagarna är för att han får för lite sömn... För på morgnarna är han en ängel. Han sover vara ca 20-30 min var 4 ggr på dagarna (mellan 10-18) så han är nog trött!? Han finner ingen ro, men sitter han i babysittern kan ja gunga om honom till sömn när han vaknar. Funkade idag iaf! :)
Annars är det Bärsele som gäller, svårt nu bara när ja är sjuk. Har ingen ork att bära honom i 1 timme ...
Tänderna har vi diskuterat... Kan han ha ont av dem redan? Han vill ju bita på våra fingrar helatiden. Om det gör att han sover dåligt?

Provade med mosad banan på morgonen, det va inget han gilla om man bara gick på ansiktsuttrycken... Men ja ska prova varje morgon så han lär sig. Köpte några klänmisar ja ska prova med!
Han får Minifom och det smakar ju super beskt, riktigt äckligt om du frågar mig. Men det verkar han gilla!? ;P

Ska fortsätta läsa dem!.... :D
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av lgh140 »

Haha, vilken liten tvärtemot-kille ;) Har du lyckats ta dig till bibblan och lånat barnaboken? Den är ju supertjock, men lätt att hitta aktuella kapitel tycker jag. Tog fram och läste om 3-4 månadersbarnet igår för att fräscha upp minnet lite (min lilla är drygt tio veckor). För att kunna hitta ett sätt som fungerar för er är det viktigt att förstå och hitta det som ligger som grund för allt du kan läsa här. Nu känner ju inte jag Anna, men hon förmedlar ett lugn och en säkerhet som liksomr det som krävs för att få ett litet sm-barn :)

Lycka till med allt tillsvidare!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
BeckasBaby
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 09:19

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av BeckasBaby »

Ummh, tvärt emot o grinig kille är va han är :P

Nu har han gått tillbaka till att väcka mig kl 01,00 på natten o vill ha mat!.... Det går verkligen inte att bluffa om honom! Han är vrål hungrig.... Då somnar han vid 22 o får (enligt mig) ett stort nattmål! Börjar tappa tålamodet o styrkan nu... Detta funkar inte på min baby. Har inte kommit till biblan då min förkylning tog ny fart igår. Feber, halsont o ont i hela kroppen... Svårt att återhämta sig med en bebis som behöver uppmärksamhet o vill bli buren all vaken tid :(
Orkar inte höra mer gnäll nu...
Vet inte vad jag ska göra!?
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: 3 månaders utan rutiner

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vi är flera här som varit i din situation och gudarna ska veta att det är fruktansvärt jobbigt. Jag vagnade och ammade min son hela min bröllopsnatt. Hade förlossningsdepression och ville hoppa ut från ett fönster. Bokstavligen.

MEN. Det här jobbet måste du göra själv. Med vårt stöd givetvis. Men viljan, pluggandet och genomförandet är ditt. Kanske tillsammans med din man? Det blir lättare om man är två!
Det du behöver göra är:

- Bestämma dig för att du måste göra en förändring. Sluta tänka att det inte går och att du ger upp. Detta kan faktiskt rädda din tillvaro. Vad har du att förlora?
- Spika ett schema. Finns massor av förslag i klistrade trådar som heter mat- och sovtider.
- Läsa om hur man matar enligt standardmodellen.
- Varje barns skrik är en fråga. Läs om de olika verktygen för att lugna. Bestäm dig för hur du ska hantera hans uppvak.
- Läs i Barnaboken om hur tillvaron måste fortsätta sin lilla gång, även efter barnet är fött. Tror det heter sysselsättning?

Jag läste ALLT på hemsidan medan jag väntade på min bok. Här finns i prinicip allt du behöver i form av olika trådar med andras upplevelser och hur de gjort samt schemaförslag, verktygstrådar och mattips. Det är bara att köra igång. Gillar han inte banan? Nähä! Prova gröt! Kör på nu!
Jag fattar att du har det tufft men här inne kör vi inte med styrkekramar och annat som inte hjälper. Här HJÄLPER vi! Men DU gör jobbet!

När du läst allt du kan komma över, spikat schema, infört någon mat eller annat utöver bröstmjölk, har attityden (finns tom tråd om det, attityden av självklarhet!), har läst om verktygen och känner dig redo så finns vi här!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"