Hej igen! Och förlåt lgh40, här blev det visst en paus på ett par månader! Jag har försökt reda ut saker lite för egen del så att säga men känner nu att jag skulle vilja bolla lite.
Jag är en sån som har lätt för att kura ungar (även mina egna) och allt har flutit på som sig bör med de andra. Men inte riktigt med Otto. Han ställer nya frågor som jag inte riktigt har svar på

Han är 5,5 månader nu och vi började kura honom när han var nästan 4 månader. Trots att han är standardmodellerad från start så blev hans uppvak bara fler och fler. Han har vid något tillfälle sovit 6-8 timmar på egen hand men vaknade nästan alltid efter 3-4 timmar. Tack å lov är han VÄLDIGT glad för mat så där har vi kunnat öka så pass snabbt att han inte längre dricker ersättning. När vi började kura hade han redan då en rejäl matsedel
Nattningen har aldrig varit något problem! Han har alltid varit kvällstrött och har ALDRIG kvällstrasslat! Helt otroligt. Somnade runt 20 redan när han var ett par veckor. Nu ser schemat ut så här:
7. Morgon 270 ml välling. Ny blöja och ensamlek 30 minuter
ca 8 delaktighet vid frukost mm
8:45 sova 45 minuter
10:15 Mat. Minst 1 stor burk mat, helst hipps. En halv burk fruktpuré som efterrätt
oftast går vi ut här, eller gör ärende
11:30 sova 2 timmar
14. 270 ml välling (äter från 150 till alltihop)
15:40 sova 20 minuter. (extremt noga här att klockan inte får bli över 16)
17. Mat. Minst en stor burk mat, gärna hipps (blir ofta 1,5 burk) plus efterrätt
17:30 bada, hänga med brorsorna
18:30 270 ml välling och SENAST 19 sova (ligger och pratar länge om jag lägger honom efter 19 och sover lite mer oroligt, tolkar det som övertrött)
Vaknar sen aldrig innan 22. Ibland vaknar han när vi går och lägger oss. Jag gör oftast ingenting. Han kan ligga och vara sur en stund men somnar ofta om själv. Ska tilläggas att han sover i eget rum. Vi har varit lite veliga mellan spjälsäng och vagn eftersom han nyss varit förkyld och då behövde lite hjälp med vagnen ett par gånger för att somna om. Men nu är det spjälsängen som gäller då jag bestämt att han inte ska vagnas mer. Han KAN somna om själv. Efter 22 varierar det. Ibland vaknar han vid 24-01. Skriker han så pangramsar jag. Han tystnar. Sen kan det ta en stund. Han ligger och korvar sig, brölar till men verkar som han ska somna. Därefter kan han skrika upp sig igen och det slutar då ofta med att jag går in. Han är inte vaken (När han är vaken så ser jag med hela hans kropp att han ser mig liksom, han studsar av lycka

) men oftast ligger han på rygg då och jag bara vänder honom och ramsar mig ut. Han KAN vända sig tillbaka. Vi hade vändningscirkusen precis när vi började kura. Då struntade vi till slut i att vända honom och han somnade nästan alltid på rygg. dagtid rullar han på golvet och tar sig fram lite hjälpligt på det viset. Men är liksom inte vaken där på natten. Ibland kommer jag in och han ligger redan på magen och behöver alltså inte vändas. Och ibland vänder jag honom men han fortsätter bröla och ibland bli riktigt förbannad. Vanliga tider är som sagt 22, 00 eller 01, 03. Oftast bara ett tillfälle per natt, ibland 2. I natt var det vid 03 men höll på kanske 15 minuter. ibland tar det över 30 minuter innan han somnar om. Det är sällan han sover hela natten utan ett enda uppvak. Vi är rätt lata

och sällan att vi ramsar mer än en gång och går in mer än en gång. Morgonen var också lite meckig innan, vaknade alltid 05-06 och var vaken länge men tycker det är bättre. Om han vaknar, somnar han oftast om. Kan ligga och prata från halv 7 på sin höjd.
Jag tycker att han är meckig

bör han inte sova hela natten vid det här laget? Det har alltid varit nätterna som är de svåra med honom, dagslurarna är hur bra som helst. Han sover inte alltid sina 2 timmar där mitt på dagen men 8 av 10 gånger kanske. Har alltid sovit bra dagtid.
Är jag för otålig? Vad hade ni gjort/tänkt?