3 månaders kille som inte vill komma till ro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man kan ha 12-1,5 2-45 om man har en tröttis, sen kortar man sista luren till 45 min när det börjar skarvas på långluren.

Det är jättevanligt att när man kurar så blir barnet tröttare i början fast det får mer sömn och det är samma sak för er nu. Kvällströttheten kommer att ge sig, två timmars vakentid på kvällen bör han klara. Ha honom med när ni lagar middag, jag hade mina pojkar i stokkestolens babyinsats vid diskbänken. Det var så bra då den var i höjd som en normal barnstol. Då kan liten se och känna på skedar, grönsaker etc. Sätt på radion, fläkten etc, ljud är populärt. Sen kan han sitta med vid bordet när ni äter, vissa låter sina små ligga på mage på bordet annars under måltiden (har aldrig provat det :wink: ). Tv kan funka en liten stund för vissa små, lite babblarna eller något färgglatt barnprogram.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Tin »

Hej,
tankte bara flika in att forutom att man absolut blir trottare i borjan av mycket somn, somn foder somn, precis som mamaA sager sa kan ju gnallighet ocksa uppsta om man inte ar riktigt proppis i magen.
Nar somnen borjar ordna upp sig med schema okar ocksa aptiten, vilken leder till battre somn, En god cirkel liksom.

Sa se om du inte kan propsa i varje maltid pa lite till. Det skall vara forratt, huvudratt, efteratt och kaffe och kaka. :)
Truga i lite mer. Kanske bjussa pa smakisar.

Nar mina tjejer var riktigt trotta och inget annat hjalpte sa var det bus framfor spegeln som gallde, om man har en halvtimme till sovdax och ogonen borjar klippa sa var det bara 100 procents businsats fran mamma eller pappas som fungerade. Det tar inte lang tid innan schemat satter sig i lilla kroppen sa ett par veckor med bu och trams for att halla liten vaken kan man ju bjussa pa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Tack för era svar! Så man ska alltså truga mat under den timmen då de får äta? Problemet nu är att han blir hungrig inom 2,5 timma. Å då skiter sig schemat ju om man ska ge mat då igen.

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Hur mycket ersättning får han per gång? Min erfarenhet är det krävs minst 120-150 ml under ett matpass(i omgångar). Jag brukade göra180 ml och försöka få ner så mycket så möjligt. Om jag inte minns fel så hamnade all mat i princip efter sovpassen i schemat så då bör det väl inte vara något problem? Eller vaknar han för han är hungrig? Om man har en väldigt hungrig bebis är smakisar en god idé som Tin säger, att tillsätta lite olja i ersättningen är också en tanke.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Han är enormt hungrig. Vi tycker han äter som en häst. Ibland äter han 210 per gång. Vilket är långt över de rekommendationer som står på förpackningen. Vi kör på Nan sensitive tvåan.

Ändrade schemat sen ni gav råd så nu SR det ut såhär:

06:00 mat

08:00 läggs för att sova
8:45 vaknar

09:30 mat igen

11:00 läggs igen
13:00 väcks/vaknar

13:00-13:30 mat

15:00 en liten lur
15:45 vaknar

16:30-17:00 mat

18:00 läggs för natten

Kramar
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Hungriga bebisar ska få så mycket mat de vill ha :D ! Jag hade börjat testa med smakisar,puré och gröt och sett om han gillade det.Min äldste blev överlycklig över att få smaka mat vid 3 månader medan min yngste var svårflörtad och gillade sin flaska :lol: , det är olika, man får prova sig fram.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Hej

Provade med skakis igår och han verkade gilla det. Ska man ge det en gång per dag? Tycker att han blivit lite hård i magen, eftersom han äter så himla mycket.

Inatt väckte vi vår lilla parvel vid 03:00 och gav honom mat. Är det för tidigt och se om han sover över 03:00 målet eller ska vi fortsätta ge honom mat?

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är upp till er om ni vill prova om han är redo utan nattmat, jag plockade bort vårt vid 3,5 månad på ersättning och lite smakisar(inga större mängder).

Blir magen hård så ge katrinplommonpuré, ren sådan(inte blandad med äpple) eller päronpuré.J ag upplevde att magen på lillebror blev bättre när vi kom upp i större mängder mat då han hade varit trögare med bara ersättningen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Hur ofta gav du per dag ungefär? Tycker det är svårt att veta.

Kram
18-10-07
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Hallå igen!

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Vår lille grabb sover klockrent på nätterna nu. Men på dagarna är det en ständig kamp att få honom att komma till ro. Han blir väldigt arg. Efter ett tag brukar jag sätta på white noise på spotify då lugnar han sig direkt och somnar. Vill ju inte att han ska behöva ha på det där regnljudet hela tiden för att komma till ro. Jag vagnar fortfarande. Låter honom ligga längre och skrika sen går jag dit igen. Vagnar aldrig mer än 16 drag som du skrev. Gör allitd färre och färre. Vill inget annat än att han ska komma till ro och kunna sova!

Kramar Madelene
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Hej!

Funkar white noise så kör på det i bakrunden INNAN du lägger, det är ju precis som jag brukar sätta på radion. Då blir det inte att man ger upp vagningen utan gör det också om det skulle behövas.

Smakisar: När man börjar kanske man provar med en tesked två gånger /dag(helst morgon/lunch ifall magen reagerar är det ju bättre att den gör det på dagen än natten). Sedan kan man rätt snabbt öka upp mändgden beroende på hur intresserad bebis är. Med min äldste kom vi upp i hel portion gröt på en vecka(han hade nog kunnat äta det dag 1 om han fått :lol: ) medan lillebror var en lång kamp för att få honom att gilla något.

Har han tillräckligt med plats i vagnen förresten? Vissa liggdelar är ju så små. Sover han där på natten också eller i säng? Tänkte om det är säng på natten så kan det ju vara vagnen som krånglar. Tänk på mörkläggning även dagtid för att undvika störande synintryck. Barnvagnsgardin eller att ställa vagnen i mörkt rum är att rekommendera, alltid barnvagnsgardin om han sover när ni är iväg med vagnen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

okej! :)

Han sover i vagnen både på natten och dagen. Men på kvällen är det ju faktiskt mörkt och då somnar han otroligt bra! Får bli att beställa hem en gardin. Hoppas på att det funkar.

Stort tack igen!
Kanske kommer höra av mig igen om det är något jag undrar.

Kramar
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av mamaA »

Filt och klädnypor funkar också :thumbsup: men gardinen är bättre och kan knytas fast i handtaget när du är ute så den inte blåser upp.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Hej igen!

Vill bara kolla med dig igen. Mitt schema ser idag ut såhär:

06:00 morgon, mat direkt
08:00 sovtime igen
8:45 väcks/vaknar
9:30 mat
11:00 sovtime
13:00 väcks mat direkt eller efter en liten stund
15:00 läggs igen
15:45 vaknar
16:00-16:30 mat
18:00 läggs för natten och får en liten slurk mat

Jag tycker inte som jag skrivit tidigare att vår lille kille sover bra på dagarna. Han vaknar alltid efter 40/45 minuter. Jag sätter alltid på white noise när han vaknar och vagnar om det behövs. På morgonen tycker jag även att han blir väldigt trött redan vid 07:30, ska jag lägga honom då och låta honom sova 1,5 timma?
Kanske är jag som är otålig, det kanske tar lång tid att få in en rutin.

Kram❤️
18-10-07
Madelene
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:11

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Madelene skrev:Hej igen!

Vill bara kolla med dig igen. Mitt schema ser idag ut såhär:

06:00 morgon, mat direkt
08:00 sovtime igen
8:45 väcks/vaknar
9:30 mat
11:00 sovtime
13:00 väcks mat direkt eller efter en liten stund
15:00 läggs igen
15:45 vaknar
16:00-16:30 mat
18:00 läggs för natten och får en liten slurk mat

Jag tycker inte som jag skrivit tidigare att vår lille kille sover bra på dagarna. Han vaknar alltid efter 40/45 minuter. Jag sätter alltid på white noise när han vaknar och vagnar om det behövs. På morgonen tycker jag även att han blir väldigt trött redan vid 07:30, ska jag lägga honom då och låta honom sova 1,5 timma?
Kanske är jag som är otålig, det kanske tar lång tid att få in en rutin.

Jag upplever att han är väldigt gnällig. Att han blir hungrig väldigt snabbt. Försöker truga i honom mat under timmen då man ska ge men han grimaserar och vill inte ha mer. Kan man ge mat oftare eller ska jag hålla mig till de tiderna jag har.

Kram❤️
18-10-07
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"