Modella 4veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Soffangren
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2016, 14:26

Modella 4veckors

Inlägg av Soffangren »

Har en 4 veckors, kvällstrasslare(!) sen 2,5 veckas ålder. Läst barnaboken och planerar att börja lägga hennes dagar efter SM och framförallt få henne att somna och sova själv i vagn och vagga vilket har varit ett gissel.

Några frågor :
1. Utgångspunkten för 4 veckors är väl 2 h vaken, 2 h sova? Men eftersom hon visat att hon är en tröttis tänkte jag sikta på 2 h varje mål men är hon helt slö vid 1,5 så tar vi sovningen redan då. Är det rätt eller fel? Borde sovningen då fortfarande vara bara 2h?

2. Tänker att hon ska sova i vagnen på dagen och vaggan på natten. När det är sovdags lägger jag ner henne, OM hon protesterar vagnar/buffar jag och slutar i tid osv. (Har en 3åring som SHN-kurades vid 1,5 år så har hyffsad koll på utförandet av den biten) Men om hon aldrig riktigt vill somna in utan vaknar stup i minuten ska jag fortsätta med vagnandet genom hela de 2 timmarna eller ska jag någon gång avbryta min envishet och köra ett till fullt mål istället?

3. Likaså om hon vaknar efter typ en timme, ska jag försöka vagna tillbaka henne till sömns hela sista timmen eller ska jag köra ett helt mål då direkt när hon vaknar? Och detta oavsett hur länge hon sovit?

4. Om hon skriker, vilket hon gör på kvällarna, no matter what, ska jag bara lägga ner henne och börja buffningen? Eller ska jag tysta henne först så hon åtminstone är tyst och hyffsat lugn vid själva nedläggningen?

5. Vad gäller nattmatning. Ska jag direkt efter första dagen av modellande skippa första nattmålet vid 1 (hon äter oftast två ggr, ca kl 1 och 5) eller ska jag låta nätterna vara något/några dygn och få dagarna att fungera först eller är det lika bra att köra järnet på engång?

6. Är det noga med att rapa ungen även efter nattmål eller går det att "fuska bort"?

7. Vad säger ni om att, trots Annas rekommendation, låta barnet sova på rygg? (Kurade 1,5 åringen på rygg då han aldrig någonsin valde att sova på mage trots att han kunde vända sig. Han sover fortfarande på rygg/sida)

Taggad men fortfarande lite osäker. Vill ha alla bitar på plats innan jag börjar på riktigt. Av någon anledning känns det svårare med så litet barn än det var med en 1,5åring...

Tacksam för all vägledning//
Sofia
Son född november 2013, SHN-kurades vid 1,5 år, sover fortfarande 11 h natt och 2 h dag.
Dotter född augusti 2016.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Modella 4veckors

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag känner igen känslan av att vilja få alltings att falla på plats men din lilla är så liten än och du får skynda långsamt :wink: .

1. Det är inte många små som orkar 2-2 så kör 1,5-2,5 istället och orkar hon vara vaken 2 timmar något pass så kortar du det sovpasset till 2 timmar.

2.Vi börjar lära de små att somna själv vid 3 veckor och det är en process som tar TID :wink: . Det kommer inte att gå av sig själv direkt och en så liten bebis kommer inte att svara på verktygen på samma sätt som en kurbebis. Man får helt enkelt hjälpa till med verktygen tills hon somnar men hyfsat sparsamt och bara hjälpa att få ro, somna ska hon ju göra själv. Vaknar hon hela tiden så är hon antagligen inte mätt eller en riktig skarvare. Prova att lägga en ihoprullad handduk som ett U runt huvudet i vagnen eller lägg i babynest så det känns trångt och tryggt.

3.Jag tycker det blir ett väldigt duttande med maten om man plockar upp efter 45 min-1 timme men vissa gör det och kör nytt mål igen. Jag hade vagnar/buffat OM jag känt att verktygen tar och det gör de ju bara som sagt om de används sparsamt. Det är när man använder dem för mycket som de INTE fungerar. Efter 1,5 timme kan man köra nytt mål om man inte når fram med verktygen.

4.Försök få henne lugn innan du lägger för natten.

5.Nej, du ska inte plocka bort nattmålet än. Det står att de kan sova 6 timmar vid 4 veckor men då måste du ha rejäl koll på att verktygen fungerar. Låt nätterna vara ett tag, två nattmål funkar bra i en månad till.

6.Jag fuskade själv bort rapningen vid nattmålen för annars vaknade min son till för mycket. Funkade för oss!

7. Jag säger att magsovning är överlägset lättast. VISSA barn sover bra på rygg men inte många. Andningslarm är ett måste i vilket fall som helst! När barnet sover på rygg gör någon reflex att armarna faller till sidan och väcker barnet oftare än om de sover groda på mage.

Kvällstrassel är inte kul men det är tyvärr bara att uthärda och prova olika saker som kan hjälpa. Ammas hon? Extra bröstmjölk/ ersättning i flaska för att ge på kvällen. Ibland är de för trötta för att suga ordentligt och då funkar flaskan bättre. Napp funkar för vissa. Det brukar ge sig runt 2 månader och man kan då lägga tidigare för natten, håll ut!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Soffangren
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2016, 14:26

Re: Modella 4veckors

Inlägg av Soffangren »

Dag 3

Tack för bra vägledande svar. Började i måndags trots att det från början inte var tanken, men tiderna föll sig så bra och till fm sovningen vagnade jag henne ute och det fungerade riktigt bra! Så sen körde jag på med tiderna, målen osv. Första och andra sovningen på dagarna har fungerat bra, nu är det tredje dagen. Dock är hon så sjukt svår att hålla vaken på dagen! Hon dåsar sig mest igenom både morgonen och lunchen. Vi kämpar på alla möjliga vis. Idag känns det mest som att hon antingen dåsar eller vaknar till och är gnällig. Svårt att få till ett riktigt umgänge då hon dåsar till så fort man håller i henne...

Kvällstrasslet ( = det stora gisslan):
Dagssovningarna fungerar som sagt bra, men kvällssovningen är svår! Är meningen att den ska vara kl 17-19 ca, men hon börjar kvällstrassla redan här och vaknar innan kl 19, gärna runt 18 och sen är hon igång och skriker mycket, i omgångar. Hon vill inte äta när hon kommit igång utan skriker bara åt tutten. Hon kan ta uppehåll och lugna sig och då kan man passa på att mata och hon får i sig bra med mat. Men sen sätter hon igång igen. Hon får även powernaps (väcks inte ur dom utan vaknar själv efter några minuter) under dessa perioder men börjar, om inte direkt, så efter en liten stund igen när hon vaknat.
Igår kväll hade hon lugnat sig bra och jag kunde amma henne ordentligt ett sista mål, gick upp, tog på pyjamas och hon var vaken och lugn. La ner henne i vaggan och det tog inte ens en minut så började hon skrika igen. Det enda som faktiskt hjälpte är att gå runt med henne tills hon somnar i famnen, tog igår ca 10 min, så kunde jag lägga ner henne och hon sov 21:30-01:30. Men då går man ju där iaf och är en vandrade säng! Vill ju att hon ska somna in själv i vaggan! Vad borde vi göra under dessa kvällar som vi inte gör?

Buffandet:
Har inte fått till det, första kvällen buffade jag en stund och hon tystnade och var tyst i flera minuter, började gnälla och jag buffade på igen och hon tittade en stund igen. Men sen gick det inget vidare, hon skrek upp sig fullständigt och inget buffande hjälpte. Till slut tog jag upp och ammade och hon somnade. Vagnandet på dagarna har dock fungerat ypperligt och hon kan redan nu ligga vaken en stund och somna om själv. Gnäller hon vagnar jag några få tag och hon sover vidare. (fungerar dock inte lika bra under kvällssovningen).
Son född november 2013, SHN-kurades vid 1,5 år, sover fortfarande 11 h natt och 2 h dag.
Dotter född augusti 2016.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Modella 4veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kvällstrassel är tyvärr vanligt som sagt,liksom att sista luren strular, jag hade samma med min minsting. Han sov bara 45 min-1 timme på sista luren och var svår att få att somna för natten, vissa kvällar blev klockan både 11 och 12 innan jag fick honom att slockna #-o . Jag vet att vissa har fyra lurar istället eller lägger in en 20 minuters powernap. Går det att vänta att mata om hon vaknar efter en timme? Hon vaknar ju inte utav hunger egentligen.

På kvällen kan du nog inte räkna med att hon ska kunna somna själv än, det är det svåraste tillfället så här är det ok att hon får somna vid mat eller i famnen. Kan hon sova i vagn på natten också annars? kanske funkar att vagna vid läggning annars?

Kan en bärsele hjälpa sovandet under sista luren? Det ska ju inte bli en vana för all framtid men kan vara en lösning om hon sover bättre då tills hon slutar kvällstrassla.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"