Förkylning trasslar till det för oss

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tedsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2016, 13:38
Ort: Svedala

Förkylning trasslar till det för oss

Inlägg av tedsmamma »

Hejsan! Är i skrivande stund ganska så desperat och känner att jag inte kan hitta svar på mina frågor i forumet eller i SHN-boken och är ganska så ny här :) Hoppas att någon superhjälte-förälder här kan hjälpa mig. :wink:

Natten till torsdag började vi kura vår son som blir 5 månader på onsdag (född 160331). Idag är vi på dag 5, alltså första dagen av uppföljningsveckan. Det har absolut varit en del tuffa dagar och nätter men vi har verkligen ansträngt oss att vara självklara och gått in med rätt attityd och varit taggade på kuren. Men vårt problem är att vår son har blivit jätteförkyld och det blev han redan dag 2, detta påverkar hans sömn och han har svårt att komma till ro och somna om. Han vaknar orolig och ledsen (dag och natt), först vaknar han till för att han inte riktigt kan andas och sedan stegrar det. Han blir så ledsen! Det är här vi tappar självförtroendet. Vad ska vi göra? Innan han blir för förbannad/olycklig ramsar vi x4, men detta förvärrar det. För att få honom lugn efter första ramsan antingen buffar vi eller vagnar beroende på om det är natt eller dag, (han sover alla sina lurar i vagnen) tillsammans med en solfjäder med vänster hand. Och det kan ta tid att få honom lugn. När han väl har kommit ner i varv drar vi ramsan x4. Då stegrar ofta hans frågor och ramsan biter inte, alltså börjar vi om med buffa/vagna för att få honom lugn igen, och så här kan det hålla på 15-45 minuter. Vad gör vi för fel? Igår (dag 4) somnade han till ramsa x4 båda två lurarna och till godnattramsan utan vagning eller solfjäder :shock: Och idag går det inte alls. Inatt blev det så tufft att efter 45 minuter fick jag väcka min sambo då jag inte fick honom lugn, han gallskrek så det skar i hjärtat. Vi fick tända upp lite och skölja näsan och suga rent och ge honom en torr blöja och sen börja om. Då somnade han till pappas solfjäder och buffning och ramsa x4 efter 15 minuter. Men ibland är jag osäker att man väntar för länge med ramsan och solfjädrar för länge. Vi drar ofta ramsan när han slappnar av i hela kroppen och är tyst och lugn för att han inte ska brusa upp.

Det blev en massa text men jag hoppas att någon orkar läsa allt och kan guida oss rätt. Man är ju helt ny på detta och man blir lite osäker. Vi vill ju bli lika frälsta som våra vänner 8) Vill också tillägga att natt 3 sov han 11h (!!) och somnade om själv om han vaknade till. :shock:

Är som sagt ny på detta forum och har försökt leta mig fram efter svar på min fråga men tycker inte att jag har lyckats.
Skriver vårt schema också ifall det kan bidra med något. :)

Natt: 20.00 - 07.30 (11,5 h)
GODMORGONm mat, mys mm: 07.30-09.00
Lur 1: 09.00-10.30 (1,5 h)
Mat, lek och mys: 10.30-12.30
Lur 2: 12.30-14.00 (1,5h)
Mat, lek och mys: 14.00-16.30
Lur 3: 16.30-17.15 (45 min)
17.15-20.00: Mat, lek, bada, massage, nattslurk.
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förkylning trasslar till det för oss

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tyvärr så har ni kopplat samman ramsan med att gå in direkt efter och solfjädra vilket ger effekten att ramsan nu betyder att ni kommer in och hjälper till direkt. Jag förstår att det är svårare vid sjukdom men ramsa i så fall INTE först om ni tänker gå in. Om man ramsar bör man vänta minst 10 minuter om man uppfattar att det är krisläge och väljer att gå in.

Min erfarenhet är att bebis måste få reagera på ramsan för att den ska sätta sig ordentligt. Låt honom tillfriskna lite först och sedan kurar ni om igen och slutar gå in och håller er till ramsan. Det kan bli lite extra frågor men med attityden på plats så fixar ni detta :thumbsup:

Jag kan rekommendera vår huskur här på forumet som är att grovhacka en GUL lök med skal och allt, lägg i en skål, häll över lite timjan(valfritt) och häll över kokande vatten. Ställ skålen nära spjälsängen, typ under. Det luktar vedervärdigt men funkar super mot täppt näsa och ännu bättre mot hosta. Det finns en nässpray som heter physiomer som är en stor flaska med spraypip, det är bara koksalt men det funkar bättre i och med att man sprayar än droppar. Först den och sen snorsug så blir näsan ordentligt ren.

Du kommer troligtvis att märka sen när kuren satt sig att han kommer att sova bättre även när han är sjuk. Min tvååring har hög feber och ont i munnen(kindtänder eller höstblåsor :-k ) och skriker och gråter en hel del under dagen för han har ont men sover tack och lov som en stock hela natten [-o< .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tedsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2016, 13:38
Ort: Svedala

Re: Förkylning trasslar till det för oss

Inlägg av tedsmamma »

Tack snälla för svar! :heart:
Förkylningen är ihärdig och han är mer trött än vanligt. Löktricket har vi kört med från start och tror det är lite placebo på den :wink: Vi försöker hålla till schema varje dag men nu när han inte riktigt är i stöt är han lite tröttare än vanligt, då försöker vi utnyttja marginalkvartarna men inte alltid detta går. Vi kommer antagligen att kura om från scratch när han mår bra igen och den igentäppta näsan inte ställer till det för hans sömn. Men i nuläget har vi ALDRIG tagit upp honom ur hans säng när han varit ledsen vilket känns bra, och vi har lagt honom 20.00-07.30. Vi har tröstat honom på plats i form av solfjäder och en lugnande buffning och detta har tillslut fått honom till ro trots att det har varit tufft många gånger. Ska göra ett nytt ordentligt försök med ramsan när vi är krya igen! Dock är nätterna helt ok. 1-2 uppvak, så han sover ca 4-5 timmar i stöten.

Jag har lite planer på att göra små justeringar i schemat. Bland annat tidigarelägga natten och godmorgon (19.30-07.00) När är det en "bra tid" att göra detta så det inte påverkar negativt?

Tack igen för svar :heart:
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Förkylning trasslar till det för oss

Inlägg av Tin »

Hej,
gor allt pa en gang.

Nar du anser liten ar frisk (oftast ar det mer mammas attityd som behover vara tillrackligt stark) sa kor du bara.
Nytt schema, infor ramsan, kurstart. Pang.

Till dess laser du SHN boken 2 ggr till och filar pa ditt schema.

PS. Nar man ar sjuk behover man sin somn extra mycket. Sa jag ar extra noga med att somnen fungerar vid sjukdom, sa var stark i att propsa pa att de sover. Visst sug nasan, byt loken, bjussa pa en extra ramsa, men sen ar det sov som galler. Nu har jag stora barn (3 och 6) och till dem sager jag "vi ska sova oss friska".

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
tedsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2016, 13:38
Ort: Svedala

Re: Förkylning trasslar till det för oss

Inlägg av tedsmamma »

Jag vill tacka för alla bra svar! Utan att ha behövt röra i schemat så känns det som att vi har fått kläm på det! Lilleman har sovit tre nätter i rad i 11,5 h. Endast ett uppvak vid 6-tiden men har då somnat om på ramsa. Vi har blivit frälsta! :D

Undrar en sak till, hur gör jag när eventuella tillställningar 'stör' schemat? Vi har mamma/barn gympa en gång i veckan och i helgen är vi bortbjudna och vi kommer inte hinna hem till 19.30 när lilleman ska sova. Vad är ert råd här? Kan man tumma på timmarna i schemat någon gång ibland? Jag tänker att man måste ju leva också men det är så färskt fortfarande, endast två veckor sedan som vi införde kuren. Och så har vi babysim kl 8.30 och första luren är egentligen klockan 9. Detta gör mig lite stressad..

Tack igen till bästa forumet och till alla kloka människor som finns här :heart: \:D/
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förkylning trasslar till det för oss

Inlägg av mamaA »

Hej!

Så här i början ska man vara försiktig med att störa schemat, det bör få sätta sig rejält först, då blir ev undantag just det-undantag- men nu medan han lär in schemat ska allt vara som vanligt.

När man är borta på kvällen nattar man i vagn/resesäng. Sen när det är dags att åka hem lyfter man över bebis i bilbarnstol i det mörka rummet han sovit i ( med stängd dörr och babyvakt!) och går snabbt ut till bilen UTAN att någon försöker prata med bebis, det är ju fortfarande natt, då händer ingenting :!: . Man kör hem och vips in i sovrummet som är mörklagt sen innan, om det behövs snabbt blöjbyte och bums ner i säng och ut med ramsan, ju snabbare desto bättre.

Baysimmet låter verkligen inte optimalt tidsmässigt. Eftersom ni har första luren på 1,5 timme går den verkligen inte att slopa så om det hade varit jag hade jag hoppat över det, i alla fall ett tag tills schemat sitter i ryggmärgen och det är en kortare första lur.

Självklart måste man leva också men för att få en kur att fungera måste man skynda långsamt :wink: . Det man försakar i början har man igen i mångfald sen :!: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tedsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2016, 13:38
Ort: Svedala

Re: Förkylning trasslar till det för oss

Inlägg av tedsmamma »

Tack för svar, kloka ord och stöttning!! :heart: Det känns skönt att veta vad man ska tänka på nu i början när metoden är så färsk.

Det gick jättebra att natta i vagnen och sedan flytta honom till bilstolen och sen ner i sängen när vi kom hem. Trots två uppvak gick det smärttfritt. Och med babysim så har jag anmält oss till andra tider så att det inte stör lillemans lurar.

Tack igen!! :heart:
:heart: Mamma till Ted 160331 Startade SHN-kuren när han var strax 5 månader gammal.
:heart: Och till Otto 180426 Startade SHN-kuren när han var 6,5 månader gammal.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"