Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej!
Vi har det bra på semestern. Lite varmt så vill håller oss faktiskt mest inne på hotel rummet med ACn på. Flygresan gick verklign jätte bra! :D Det går bra för Clara att sova nätterna men tupplurerna på dagen funkar verkligen inget vidare för oss. Har ni några tips?
Vi har inte varit ute utan stannat inne på hotel rummet i 3 dagar, idag var vi på stranden och Clara sov i resturangen som hade AC.
Jag har en fundering hur ni brukar göra om det är aktiviteter som faller inom sov tiden. Detta är tex fallet för en baby massage som jag vill göra och även simning. Och om det inte gör det hur hinner man me? ;) Eller får man helt enkellt stå över med sådana här aktiviter?
Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Härligt att resan gick bra och vad skönt med "semester"!! Hur är det när en tupplur är "inget vidare"? Vaknar hon för tidigt och skriker eller verkar hon pigg?

Jag vill först av allt slå ett slag för riktig mat, får hon något sånt nu eller? Jag kanske inte har läst tråden tillräckligt noga? Mat är såå viktigt för sömnen i den här åldern.

När det gäller aktiviteter så avstod jag t.ex. babysim (var iofs inte så jättepeppad) eftersom tiden var så usel. Det kan ta flera dagar att rätta till schemat igen för så små bebisar så är det en aktivitet som är varje vecka så sabbas ganska mycket. Alternativet är att ändra schemat (men det är ju inte säkert att det blir bra alls) eller avstå. Eller försöka hitta en annan grupp med en tid som funkar, beroende på var du bor.

Du får givetvis känna efter själv hur viktig aktiviteten är för dig (jag törs lova att Clara inte bryr sig nämnvärt ;)) och välja hur du vill göra. Det är säkert också olika hur bebisen reagerar på ändringar i schemat. Jag skulle inte ha kunnat hålla min förste son vaken extra länge för då somnade han...Så var det på vår föräldragrupp, men som MamaA (hurra!!) påpekade så var det mest för min egen skull jag gick dit så det gjorde inte så mycket att han sov utanför mest hela tiden.

Men jag rekommenderar alltså inte en regelbunden aktivitet som krockar totalt med schemat.

Njut nu av semestern och ha det så skönt, slappna av och släpp lite schemaångest så orkar du ta nya tag när du kommer hem! Tänker jag. Ni behöver ju förstås inte vända upp och ner på världen för det...;)

Kram

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej Ylva
Tack för snabbt svar :)
Hon brukar somna när hon skall för tupplurerna men ja hon vaknar för tidigt och skriker. Vi vangnar sparsamt fastän det är svårt specillet om man är ute men vi är verkligen mest på hotellt.
Nej Clara äter ingen mat än utan jag ammar enbart. Och hon får äta tills hon kommer av själv. Igår tex när vi var på stranden så gav jag henne även en påfyllning innan tuppluren bara så att jag viste att om hon vaknade så var det inte för hon var hungrig eller törstig.
Tack för att du även svarade om aktiviteter. Jag tänkte nästan det också. Men även under vaken tid känner jag att det är svårt att hinna med det.
Bra tips att slappna av med schemat också men jag vågar inte :( :( men bra att veta att man kan om jag vågar
Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Tin »

Hej,
vilken lycka med semester. Varmt och bad och ingen vardag for de vuxna.

Vill ocksa sla ett slag for grot, vaknar hon efter 20 minuter? Uppvak i skarvar brukar alltid vara mat. Aven om de ater tutte sa mycket det gar ar det ju anda inte lika bukfylligt som grot.

Ang aktiviteter, vet du det andras sa snabbt i takt med att de vaxer, hux flux gar ni ner till tva sov och sen till ett och da finns det mer tid for aktiviteter om du onskar. Det gar snabbare an man tror. Jag vagrade ocksa aktiviteter som lag pa sovtid, det var inte vart det, liten blev ledsen och trott, gick inte att halla vaken och schemat pajjade. Markte ocka att hande det for mycket en dag, blev det en stokig sov dag dagen efter for liten. Sa vi vantade tills hon var 6 mander da oppna forskolan pa morgonen fungerade for oss. Till dess hade vi besok hemma av andra mammor, men da kunde jag lagga min bebis nar det behovdes.

Tank ocksa, en gang ar ingen gang. Blir det knas en dag med en daglur, ga bara vidare. Nya tag nasta dag. Lat inte lite uppvak forstora semestern. Fokusera istallet pa social aktivitet, fysisk aktivitet, massor med mat sa gor ni ett gott jobb.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej Tin
Tack för ditt svar! Ja det är mysigt. Väldigt annorlunda med en bebis gemfört med hur och vad vi brukar göra under semestern men det är så mysigt att vara tillsammans :heart:
Nej hon vaknar inte efter 20 min utan tupplurarna som är 1h brukar hon vakna efter ca 30-35 minuter och den som är 2h brukar hon sova ca 60 minuter och så vaknar hon och vi burkar få henne att somna om 2 x 15 min.
Jag kan inte börja med gröt nu när jag är borta utan det för vänta tills jag är hemma. Och jag vet inte heller vad motsvarigheten är i England där vi bor. Jag vill börja med att ge ersättning för påfyllningen som är 15 min innan läggning när vi är tillbaka
Ja, jag får kolla på hur vi ksall ändra schemat nu när hon blir 4 månader :) Hon är 15 veckor nu :)
Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Filippasmamma »

Skönt att semestern går bra!!

Jag upplever att ju äldre de blir klarar de bättre lurar som trasslar. I värsta fall lägger man tidigare på kvällen och tar nya tag nästa dag... Gällande aktiviteter har jag också hoppat aktiviteter som inträffat på sovtider. Det är inte värt en gnällig bebis... Jag har fått justera schemat för 5 månader med kortare sovtid när hon var 4.5 månad så snart är du där med... Det är klart lättare med mer mat, men du får helt enkelt vänta om du inte vill börja med det och se vad som händer då. Jag ger både mat och gröt och ammar och det funkar jättebra för oss. Gladare och nöjdare bebis får man leta efter... Lycka till och kram till dig
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej!

Nu är det länge sedan jag skrev. Allt flyter på bra med Clara men hon har börjat vakna tidigt (ca 1 timma innan uppstigning) men är aldrig ledsen utan ligger och pratar. Eftermiddags luren är svårare brukar det ta allt ifrån 20-30 min innan hon somnar.

Hon är nu 9 månader och jag har kört på med 12-45-2-45. Jag har läst i Barnaboken samt på forumet att när de blir lite äldre så kortas eftermiddags luren ned.

Jag tror Clara är en ”tröttis” med tanke på att hon har sovit nästan 15,5h fram tills nu så vad tror ni om 12-45-2-20? Eller skall jag korta ner 2 timmars luren till 1,5 timmar? Eller skippa den sista luren helt? Clara gillar inte förändringar så vill helst om det går, för hennes skulle, göra en ändring i schemat som vi kan ha länge. Men det är ju bara om det går. Hon har varit på ovan schema sedan hon var 11 veckor gammal (med en amning under natten men inte längre).

Hon har också börjat vrida sig i spjälsängen med sovsäcken på. Ibland ligger hon väldigt obekvämt vilket också får mig att tro att detta är ibland anledningen. Har ni några bra tips hur man kan förebygga det?

Tack på förhand och kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det hörs som hon signalerar att det är dags för en förändring :wink: . Vid 8-9 månader brukar man byta till två lurar just för att det börjar bli svårt att somna på sista luren. Även tröttisar brukar klara att byta då. Det känns inte riktigt lönt att minska ner sömnen på 3 lurar när det ändå ska bytas till två lurar snart ändå. Ska du ha en förändring som varar länge så är det att minska ner till två lurar, sen runt året brukar man byta till en lur. Kör på 12-45-2 men skjut fram båda lurarna med minst en halvtimme, det ska vara 4-5 timmars vakentid inför natten. Det kan vara lite gnälligt på em i 3-4 veckor men det ger sig så småningom när de nya tiderna sätter sig i kroppen.

Sovsäcken? sovpåse menar du? Hon är ju så pass stor så hon kan vrida sig själv åt vilket håll hon vill tänker jag. Det är nog inte så att hon vaknar för att hon vänt sig utan att hon vaknar och vänder sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Tack mamaA för snabbt svar, som alltid :wink: . Kan jag bara ta bort 45 min på eftermiddagen och behålla de andra tiderna som de är? Andledningen att jag frågar är för på luren efter lucnh så sover hon tills 14.45 och så lägger jag henne för natten 20.00 så det är 5 timmar och 15 minuter vaken tid innan hon sover för natten.

Yes jag menar sovpåse så klart :lol:

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

Tja, kanske :wink: , vad tror du själv, orkar hon det? Det kan funka men är hon en tröttis... [-( . Skriv upp hela schemat så ser vi vad som blir bra.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej igen mamaA

Så här ser vårat schema uts om du hjälpte m,ig att sätta ihopför ca 7 månader sedan :heart:

8.00 God Morgon
9.45 - 10.45 Sova
10.45 - 12.45 Vaken
12.45 - 14.45 Sova
14.45 - 16.45 Vaken
16.45 - 17.45 Sova
17.45 - 20.00 Vaken

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

hej!

Jaså var det jag som gjorde schema :wink: .

Jag hade nog i alla fall flyttat fram tiderna 15-30 minuter, två timmar på morgonen ska ju inte vara några problem och sen 2 eller 2.15 på andra passet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Tack! Du är en ängle!! Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
Clarasmamma
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 aug 2016, 11:41

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej!

Nu har vi kört på det ändrade schemat i 1 vecka men Clara vaknar ändå 1 timma tidigare på morgonen och eftermiddags luren funkar så där. Hon sover inte hela 2 timmar utan vaknar tidigare. Det kan variera men hon brukar vakna efter 40-60 minuter. Hon är brukar inte vara ledsen utan ligger och pratar och jag låter henne ligga i sängen tills det är dags att gå upp.

Vårat schema ser ut så här nu:
8.00 morgon
10.15-11.15 sova
11.15-13.30 vaken
13.30-15.30 sova
15.30-20.00 vaken

Hon hade jätte svårt att vara vaken på morgonen (innan det var dags för luren 10.15) i början men det har satt sig bättre. När hon inte sover hela eftermiddags luren så är hon självklart trött vid 5 tiden och gäspar och kilar sig i ögonen.

Har ni några tips?

Kram
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det kan ta lite tid innan förändringen sätter sig. Massor med fysisk aktivitet på mellanpasset. gärna frisk luft också så hon är riktigt trött. Det är ju lite klassisk skarvning och så länge hon är nöjd så kan man inte göra mycket, möjligtvis en liten upplysningsramsa men då får man också vara beredd på att ge sig in i en rejäl ramsdiskussion :wink: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"