Hjälp med schema till 6 veckors

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Inatt hände det äntligen, på 10:e natten när jag nästan gett upp... Klockan är nu 06:40 och han har sovit sedan igår kväll utan att väcka oss en enda gång!!!! \:D/ Jag hör att han är vaken nu då han bökar runt men han klagar eller gnäller inte men utnyttjar nog marginalkvarten. Asså så jävla glad, ursäkta ordspråket! :D

Yes ska ha det i åtanke. Han sov sina 45 min igår på em luren efter att jag kortade ner lunchluren. :)
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Underbart, fantastiskt jobbat. =D> =D> =D>
Bade du och liten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Ja fast det blev bara en natt. Har haft 2 nätter nu med ett par uppvak där vi har fått ge ramsa, han har dock gett sig efter ett par minuter. Men vi jobbar på och hoppas att det släpper snart!
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Underbart,
jag brukar tanka sa att om det inte blir fel ibland (med ett extra uppvak) sa far ju inte liten och mamma chansen att trana pa ramsan heller. Det galler att vara optimist. :) Det ar litens jobb att stalla fragor "skall jag verkligen sova nu mamma=skrik om natten" och mammas jobb att svara "jajamensan, sov vidare, det ar inte morgon an = ramsan".

Kor pa, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Nu var det ett par veckor sedan jag sist skrev och tänkte att det vore på sin plats med en uppdatering :)

Nätter går hyfsat bra, jag skulle inte kalla Benjamin för en säker sovare men han sover helt ok. På kvällarna brukar han gnälla av och till ett par gånger, ibland mer och ibland mindre men när vi går och lägger oss runt 22-tiden så brukar det vara tyst. Beroende på hur mycket han gnäller så får han bara ramsa eller så tillrättalägger vi och en ramsa ut. Vissa nätter sover han utan att vi väcks fram till 6 på morgonen, han vaknar oftast innan kl 7 men då brukar han mest ligga och snacka vilket han får göra. Andra nätter vaknar han 1 gång efter kl 4/5 dvs under vargtimmen och vill ha hjälp att komma rätt, han rör sig väldigt mycket i sängen och ligger åt alla möjliga håll och sparkar av sig täcket. Då brukar vi gå in, lägga honom tillrätta och lägga på honom täcket, ut med ramsa och sedan brukar det vara tyst.

Sovstunderna dagtid går också hyfsat, han sover sällan hela den tid som han ska sova. Vissa gånger har det hänt att han har vaknat både 1 gång dagtid, 2 gånger kvällstid och 1 gång nattetid och har varit helt hysterisk. Då har det inte hjälpt med något som vi gjort, vi har testat allt för att få honom lugn i sängen men när han har skrikit hysteriskt oavbrutet i 1 1/2 h har vi tagit upp för att lugna honom och sedan lägga honom på nytt. Detta har skett 3-4 gånger sedan kuren, inte under samma dygn så vi har inte hittat något sammanband till varför han vaknar hysterisk. Vi har ingen aning om vad det beror på, mardröm kanske?? :-k

Att lägga honom går helt ok, vissa gånger säger han inte ett knyst men oftast gnäller han lite innan han tystnar. Vi brukar bara ignorera det och köra på husljud här hemma såsom tv på och fixa i köket. Har han svårt att komma till ro får han en ramsa.

Det som strular mest för oss är maten. Han har ganska god aptit men kräks tyvärr väldigt lätt och ibland mycket efter maten. Låter honom sitta still en stund efter maten och han får inte ligga på mage efter maten för att förhindra kräkningar men han kräks ändå en del vissa gånger. Vi hoppas att det blir bättre med tiden och att kräkningarna ger med sig. Inte heller här kan vi se ett samband utan han kräks oavsett vad han äter. Han är väldigt nyfiken på mat och testar allt men är tydlig med när något inte är gott. :)

Han är annars en väldigt glad kille och växer som han ska, gnäller oftast bara när det är dags att sova. Det jobbas just nu stenhårt här hemma med att försöka krypa och lära sig sitta :D

Tack så mycket för all hjälp som vi har fått här!!! =D>
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Sarisparis »

Tack för din rapport :D Alltid roligt att få höra hur det går!

Ja, mardrömmar kan man ha och sömnen är inte en spikrak linje även om kuren satt sig ordentligt. Släpp inte Attityden ur sikte, läs gärna lite nu och då i SHN-boken för att hålla kurfilosofin i bakhuvudet. Säkerheten och Safarin framför allt om du frågar mig!

Jobbigt med kräks, been there done that :roll: Det går över med tiden men det är ju inte kul när man är mitt uppe i det. Antar att ni börjat med fast föda? Hos oss gjorde det skillnad vill jag minnas. Jättebra att du inte låter honom köra magläge direkt på maten.

Sonen kommer att låta er veta om ni glömmer att uppdatera schemat, men läs gärna lite i förväg i kurboken om scheman för kommande åldrar så att ni inte helt blir tagna på sängen.

Lycka till nu i fortsättningen också och glöm inte ramsan =D>

:heart:
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Tänkte ge en uppdatering igen och ställa lite nya frågor. Sömnen går överlag väldigt bra. :D Kräkningarna är bättre, kommer lite ibland men inte alls lika mycket som tidigare. Vi säger alltid ramsa när det är dags att sova. :)

Benjamin är nu 7 månader och vi har märkt att han ligger vaken större delen av kvällen och är ledsen vilket vi tror beror på att han sover för mycket på dagen så vi håller just nu på och testar ett nytt schema som jag hittade här på forumet med 2 sovstunder under dagen i stället för 3. Vårt gamla schema var såhär:
07:00 God morgon, byta blöja och sedan 150 ml välling.
08:45-09:30 sova 45 min
10:30 äta burkmat
11:30-13:00 sova 1,5 h
14:00 äta burkmat
15:30-16:15 sova 45 min
17:30 äta burkmat
18:30 välling
19:00 God natt!
Detta har funkat otroligt bra för oss fram tills för några veckor sedan då han var ledsen på kvällen och inte sov.

Detta är det nya schemat som jag hittade:
07:00 God morgon, byta blöja och sedan 150 ml välling.
08:00 äter 1 ägg samtidigt som jag äter frukost
09:30-11:00 sova 1,5 h
ca 11:30 äta burkmat
ca 14:00 äter mellanmål som lite mat, yoghurt eller banan
14:30-15:15 sova 45 min
ca 17:00 äta burkmat
18:30 välling
19:00 God natt!

Vi har nu kört detta i 4 dagar och det har gått ok, han har fortfarande varit väldigt ledsen på kvällarna och är lite mer gnällig dagtid. Han har sovit ca 1 h och inte 1.5 under första luren, jag hör hur han leker i sängen från sitt rum men är inte ledsen. Det jag har svårt med är att få till mattiderna med detta schema, han äter bäst när det går 3.5 h mellan måltiderna.
Jag upplever även att han är väldigt trött under dagen och att det är därför han är lite extra gnällig. Han har som sagt blivit ledsen på kvällen när han läggs, de senaste kvällarna har han blivit ledsen så fort vi lägger honom i spjälsängen trots att vi skrattar och leker det sista vi gör. Andra kvällen var han hysterisk i 2 h innan han somnade. Det är endast på kvällen som han blir ledsen, dagtid går det jätte bra att lägga honom. När han är ledsen börjar vi alltid med att avvakta för att se om det går över, ramsar sen, använder husljud, mozart, ja allt efter sova hela nattens alla regler med det biter inte på honom, utan han är jätte ledsen tills det går över.

Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på detta schema och gärna förslag på ett som kan passa oss. Jag ger det ett par dagar till innan jag gör någon förändring men funderar på att gå tillbaka till gamla schemat då det funkade så bra men korta ner sista luren till 20 min.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!
Ikväll har Benjamin vaknat och skrikit på samma sätt som han gjorde härom kvällen. Vi la honom som vanligt kl 19 och han började gråta som han gjort de senaste kvällarna trots att vi skrattar innan han läggs ner. Han grät ett tag men var tyst efter 5 min och det har varit tyst efter det. 19:54 börjar han gråta hysteriskt, avvaktar innan jag säger ramsa, avvaktar och sen ger ramsa igen. När han är såhär hysterisk biter inget, vi ramsar, avvaktar, kör husljud men han skriker bara hysteriskt. Har gått in en gång och buffade vilket han blir tyst av nästan direkt men så fort jag går ut med ramsa skriker han hysteriskt igen, detta har han gjort nu i 15 min. Har på Mozart nu och ramsar med jämna mellanrum, fasar inför ifall det blir som härom kvällen när han var hysterisk i 2 h. Detta har han gjort vissa kvällar även innan vi ändrade schemat.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej Martina,

Vill bara förklara detta med "hysterisk", i vår värld här på forum om ett barn är "äkta hysteriskt" så kommer detta barn att till slut svimma. Jag hoppas ärligt att han faktiskt inte är "äkta hysterisk" och skriker så till den milda grad att han tuppar av?

Jag törs nog säga att han har lärt sig att skrika er till sig och det är detta han nu jobbar på, anledningen till att jag säger detta är när du skriver så här:
Har gått in en gång och buffade vilket han blir tyst av nästan direkt men så fort jag går ut med ramsa skriker han hysteriskt igen, detta har han gjort nu i 15 min.
Detta som jag läser här betyder för mig att han har nu lärt sig att skrika från 0-100 på några få sekunder OCH det funkar. Att skrika och ha det jag kallar för "skrik fest" i 2 timmar tycker jag inte heller är ok, detta skall brytas! En del liksom hamnar i ett läge där det bara totalt låser sig, detta skall vi också bryta. :(
Så nu till min tanke kring hur man kan bryta. :D

Om han nu blir i princip tyst direkt du buffar, blir han också lugnare och hulkar och låter annorlunda så fort du kommer in genom dörren? Faktum är att jag har på vissa barn som verkligen fastnar i sitt eget klagande och skrik men som tystnar samma sekund de märker jag kommer in eller så fort jag tar i handtaget m.m. så vänder jag direkt och GÅR UT med den i särklass mest punktsättande ramsa man kan få till.

Ett exempel på ett barn som jag kurade var, så fort jag gick så skrek han igång direkt. Så fort jag kom in och kom till sängen så lugnade han sig. Då gick jag ut igen och ramsade REJÄLT OCH BESTÄMT tjoff, sov! typ.
Nästa gång han skrek gjorde jag så att jag GÅR JÄTTEHÖGT mot dörren, tar i handtaget, bebis slänger ner huvudet, väntar på buff. Jag börjar på ramsan, stänger och avslutar utanför för att vara SÄKER på att han faktiskt lyssnar!
Nästa gång hör man hur han skriker men lyssnar på mina höga fotsteg, då går jag bara förbi dörren och ramsar i förbifarten.

Så avgör hans reaktion samma sekund du tar i handtaget, ta i lite så det hörs att du nu tar i handtaget och öppnar, blir han lite paff? Tyst? Då får han en ramsa. :wink:

Om han skriker samma även när du kommer in, lägg honom ner om han står, tryck till och gå ut, och då är det en i särklass hurtigaste, mest punktsättande ramsa man kan få. Nästa gång lite mindre, lite mindre och mindre. Han SKALL lyssna, det är detta ni måste få honom att lära sig. Även om han skriker i 180 så skall han hinna ta ett andetag och lyssna om ni är på G? DÅ har du fångat honom, och DÅ funkar ramsa och Mozart m.m. anser jag.
Men ditt jobb är att jobba på att ramsan verkligen har den effekt det är tänkt. :D

Sen brukar vårt råd och motto vara, ju ledsammare läggningar desto längre och mera skratt till go natt, minst 20 min REJÄLA skratt. GÅ in och gör ett supersnabb läggning, ha allt mörklagt, klart, bara flyga in mitt i skrattet och pang ner i sängen, ut med den mest hurtigaste och gladaste ramsan som finns! PUNKT!

Så sätt nu stopp för skrikfesten han har hittat på, det klarar du, se till att du inte känner dig frustrerad eller arg, utan andas rejäl djupandning YOGA andning, räkna till 10 innan du ens överväger att säga ramsan eller gå in. SAmlad, lugn och fin och förmedlar trygghet och stabilitet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Soffangren
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2016, 14:26

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Soffangren »

Hur går det MartinaM? Är själv uppe i ett halvkrångligt kurande och läser mycket på forumet här och är nyfiken på hur det gått för er de senaste veckorna... Heja heja!
Son född november 2013, SHN-kurades vid 1,5 år, sover fortfarande 11 h natt och 2 h dag.
Dotter född augusti 2016.
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Förlåt för sent svar men julhetsen och resor kom vägen. Har jobbat på med det som du skrev TorsMamma och vissa kvällar/nätter är det superlugnt och vissa skriker han.

För att svara på din fråga, så nej han är inte så hysterisk att han svimmar men han skriker och gråter på ett sätt som han inte gör annars, detta sker 1 gång under natten och oftast på kvällen/tidig natt. Vi får ingen kontakt med honom om vi går in och försöker lugna honom i sängen, har ju gått in för att kolla blöja etc när han har skrikit en längre period och då fortsätter han att skrika. Han tystnar inte bara av att höra oss vid dörren utan det enda han blir tyst av är buffning och eftersom jag vet att han gillar det undviker jag det. Ramsorna funkar fortfarande inte bra när han har dessa skrikperioder trots att jag säger dem högt, hurtigt och bestämt för att sätta punkt, ikväll har han nu hållit på i 30 min. Jag ger ramsa men avvaktar också hela tiden så att han får chansen att lugna sig. Jag skulle bra gärna vilja veta varför han skriker såhär vissa kvällar och inte lyssnar på ramsan medan han andra gånger inte säger ett knyst på hela natten. :-k
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!
Tänkte ge en liten uppdatering. Det har inte varit några större gråtattacker sedan jag skrev sist, det är lite gnäll och gråt vissa stunder på kvällen framförallt vid läggning men det tror jag beror på att lilleman vill sitta upp, leka och krypa när han läggs. Vi ignorerar det såklart och lägger honom tillrätta och ut med bestämd ramsa. Vi jobbar på men däremot har han börjar äta sämre och sämre. Från att ha ätit väldigt bra så kniper han ihop munnen totalt oavsett om det är mat eller välling. Hoppas det bara är så nu en period och att det går över snart.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Visst är han precis 8-mån nu? I så fall rekommenderar jag dig att läsa om 8-mån ångesten i BB. Den är PERFEKT! BEbis kommer att hitta dina svaga punkter, allt från matvägran, till skrika vid läggning på nytt sätt, till inte gå att lämna ens 1 meter, utan måste vara med, ända in på toa osv... Tänk, lung och trygg och stabil. Behåll rutiner, tider och allt annat. Plockmat, brukar bli poppis runt just 8 mån, de vill plocka och täa själva! Kickärtor som jag satt och skalade var poppis, gjorde små omelett grejer, typ omelett med fisk och dill, Omelett, med kyckling, broccoli osv.. Bakade denna smeten i en brödform och vattenbad i ugnen, tog ut och lät svalna, skar i stavar som sonen åt. PERFEKT!

Förlägg mycket av arbetet till golvet går att göra det mesta där en kort tid. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av trebarnscirkus »

Vill bara skriva att detta är en bra tråd med mycket tips och råd från Torsmamma att hämta för oss med knepiga läggningar =D> Både vad gäller läggningsrutinen och tips på plockmat. Så TACK Torsmamma! Min lillis vill allra helst äta själv och är bra på det. Men det tar ju längre tid än 30 minuter för henne att få i sig all mat när hon pillrar i sig maten själv. Mycket hamnar på sidan och hon behöver börja om igen. Hon ser ut som en sengångare men en mycket nöjd sådan :D I många fall tar hennes matstunder vid lunch och middag ca 45-50 minuter. Jag tänker som så att det får ta den tid det tar nu i början och att hon med tiden förhoppningsvis blir allt säkrare och då äter lite snabbare. Superbra med tips på bra plockmat. Igår gjorde jag frikadeller, får se hur de gillas vid lunch idag :lol:
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Ja det är en lång tråd men massa bra tips och råd!!!

Vi jobbar på, lillkillen är nu 8,5 månader och visst har du rätt TorsMamma om att han ska vara med överallt, t.o.m in i badrummet kryper han om vi är där. :) Han vill vara med överallt men känns nöjd om han får det, vi spenderar stor tid på golvet och han kryper med full fart här hemma. Maten går hyfsat, han har svårt att hålla fokusen längre perioder och det går sakta framåt med att äta själv. Det är inte alltid han äter det jag gör och lägger fram utan kastar det mesta på golvet. :wink: Jag tror helt klart att vi genomgår 8-mån ångesten.

Benjamin har de senaste dagarna sovit sämre på kvällen och vaknar någon gång efter 5 på morgonen. Han sover nu 14.5 h/dygn men jag börjar fundera på att minska det till 14 h/dygn redan nu. Han sover 1.5 på fm och 45 min-1 h på em så kanske dags att minska fm luren med 30 min eller tycker ni det är bättre att avvakta tills han blir 9 månader?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"