2 månader schema fundering

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Ja det är alldeles riktigt uppfattat Tin :) det är underbart! Förutom nätterna :)

Jag ger gröt efter amning och vågar inte byta ut ett helt mål än. Magen krånglar då och då och jag märker ingen större hjälp av katrinplommonpurén. Nästan en halv burk borde väl hjälpa tycker jag??? Det känns som att det är långt kvar till 12 h nätter... Hon vaknar som oftast efter ca 5.5 h, är det natt innan bajsningsdag är det uppvak varannan timme .. bröstet hjälper bara. Sitter inte och buffar utan matar hellre så vi alla får sova en liten stund. Hon somnar vid 19. Sista uppvak varierar men senast 5 kan det bli. Alltså 2 ggr per natt.
Hon sover djupare och mindre flaxigt nu med gröt i magen. Hon har ätit ca en halv dl vid lunch och sen har jag gett på kvällen men då vill hon inte ha lika mycket.
Råd och tips? Ramsar nu för fullt vid läggningar högt och tydligt och blir det upprördhet ramsar jag efter buffning när jag går ut också.
Skarv vid långvila uppstår bara när det är krångel med magen. Men då låter jag henne sova längre på sista vilan... Hjälp! :)
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Hej!

Har du kollat så det är ren katrinplommon, inte uppblandad med äpple?Det ska vara 100% katrinplommon. Du kan blötlägga själv annars och mixa med blötläggningsvattnet. Päronpuré är också annars effektivt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Ja det är Nestlés rena katrinplommonburk. Får testa päron också då. Tips för nätterna? Det längsta hon har sovit är 7.5 h i stöten. Vissa uppvak klarar hon själv. Andra uppvak börjar med skrik och ju längre tid som går är det svårare att söva om med buffning. Är jag snabb går det oftast okej, andra gånger är det hungerskrik och då hjälper ingen buffning. .. ska försöka observera om det är ren vana att vakna eller om det är hunger... Förra veckan var första uppvak vid 22.20 varje kväll som hon klarar själv och sen nästa kunde vara kring 2. det varierar hela tiden! Tror du på mer mat innan det blir stabilt?
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tror inte det har så mycket med mat och göra utan rent ofogsvaknande och då kan man ju faktiskt komma på att det skulle vara gott med mat -nu omedelbart :mrgreen: .Det viktiga är att DU känner dig trygg med att det inte är hunger som spökar - attityden du vet- så lite extra mat just för dens skull skadar inte :wink: . Vår lillebror hade trög mage som blev mycket bättre ju mer vanlig mat han fick istället för ersättning, så var inte rädd för att öka upp och ge katrinplommon/päron till alla måltider.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Mm, sitter nog mer i min osäkerhet kring maten. Man blir lite less på bvc och deras kurvor så ens självförtroende bara sjunker.
Ska jobba på det nu när mannen ändå fortfarande har semester och ge mig på en liten nattkur igen kanske.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Tin »

Hej,
ja tank att sjalvfortroendet sa ofta far sig en torn hos BVC. Synd, kurvorna manra ju val forutsatter jag, att jamfora med normalsnittet,
Mina smalisar har alltid legat under kurvorna (nu med riktiga smalisar) de ater och vaxer och mar bra anda.

Mata sa mycket det gar vid vare maltid, sa du haller dina mat vargar i schack. Katrinplommon eller paron vid varje maltid, egen ar jattelatt att gora.
Sen om du marker att det ar t ex just groten som gor liten hard i magen, testa aggrora eller potatis mos istallet. Det maste ju inte vara grot.

Jag kanner ocksa att liten nog ar lite forvirrad nattetid, Ar det mat vid uppvak som galler eller inte, bast jag skriker och tar reda pa det. Kanns som om du far bestamma dig for hur du vill agera om natten, antingen har du bestamda maltider da du vacker liten, och alltid sover om om det vacks vid andra tidpunkter eller sa far det vara lite hipp som happ en tid till for att sedan gora en kurning och styra upp allt pa ett brade nar mamma ar redo. Hur kanner du for det?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Båda mina barn är smalisar med och är jättelånga efter sin far...
Jag bestämde att mat serveras kl 4. Kort uppvak strax innan 22, den var ny. Sambon buffade snabbt. Vidare 2 till uppvak innan 4 som jag buffade kort och hon somnade om fort. Vid 4 väckte jag men funderar ändå på hur länge hon hade sovit om jag inte väckt! :O hon åt lite slött från ett bröst och fnös åt det andra. (Droppade på låren när jag att på sängkanten och buffade haha...)
Jag är övertygad efter natten att det inte är "maten"! Vid 6.30 började hon böka och prata och prutta med munnen. Efter en stund bajsade hon... Tog upp henne 6.45 och bytte blöja och sen fick hon äta från ett stenhårt läckande bröst!

Jag vill helst göra egen mos så det blir lite kok sen. Sötpotatisen har inte gått ner lika lätt som gröten men vi tränar. Tyckte att mycket av vattnet försvann efter upptining så den blev stabbig. Fick hälla i lite mer vatten och olja. Tror inte hon gillade den konsistensen...

Jag kör på en matning vid kl 4 i ett par veckor tills jag kan få henne att äta mer mat och tills ramsan sitter sen satsar jag på att få bort 4 matningen med. Kram!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Tin »

Hej,
stralande jobbat, =D>

Buff loste uppvaken, underbart. Mat serveras vid 4a, vill mat inte ha, trugas man en stund. MAn mate ju vanja sig att bli vackt och fa mat ocksa. :) Kanns som om attityd mossan ar pa hos mamma och pappa. Underbart.

Vad valde du for schema? Hur manga timmar?

Angaende mos, ja konsistensen var jatteviktig for mina barn. Tina i mikro blen ofta fel, darmot kunde jag tina pa diskbanken eller i kylen och sedan blanda med smor/gradde och da funkade det battre. Alternativt sa angade jag lite ny mat, hade fardiga kuber av sotpotatis i kylen som kunde angas pa en kick. Vissa gronsaker funkade inte alls pga konsistensen pa moset t ex broccoli blev aldrig bra, daremot var palsternacka och morot favoriter.

Blir morgonbajs ett aterkommande tema kan man styra upp det med maten ocksa, men en gang ar ingen gang. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Hihi tack! :) Tack för tips om maten!

Jag följer det klassiska 3 månaders schemat med natt 19-07
Sova 45 min vid 8.45
Sova 2 h vid 11.30-13.30
Sova 45 vid 15.30-16.15
Hon ammas 7, 10.30 vid ca 11 får hon gröt
Sen ammas 14.00 och sist 17.00 gröt vid 18 och nattslurken 18.30!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Jag kanske ska undvika katrinplommon och bara ta det när det dröjer med bajsning? Kokade potatis och morötter och det gillade hon men fick bara en smakis, sen gjorde jag gröt nu ikväll. Håller tummarna att det inte blir nån bajsning på morgonen och en lugn natt!!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Succé!!
Första uppvak 0.30, krävde lite snabb buffning. Nästa uppvak vid 02 somnade hon om själv efter 1 minuts bök. Väckning 04 för mat, sen började hon tjöta vid 06.48. inget bajs. För tidiga uppvak kommer nog bli ett bekymmer nu men får se hur det hela utvecklar sig!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Liknande natt igen, gnydde till innan 22 men löste själv. Nästa var innan 02 som krävde buffning. Väcktes vid 4 för mat. 6.17 vaknade hon och tjötade i ett par minuter. Nästa sak jag minns är klockan som ringer 7 och väcker mig. Väckte henne nån minut över 7 :)
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

=D> =D> =D> Härligt!!!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Blandade nätter, helt klart lugnt när hon har lyckats bajsa på dagen. När hon fick morot och potatis var det katastrof.... Då var hon verkligen hård i magen i 2 dagar. kör med sötpotatis och gröt istället! I natt var helt underbart, hon kved till vid 2.45 första gången och sen vaknade 3.45 så då matade jag henne. Dock vill hon inte ha bröstet sen vid sju, har fått vänta till 7.30 typ... Och länge sen innan nästa bröst och truuuuga. Är det dags att ta bort nattmålet helt då? I morgon ordnar jag med mörkläggning i det som ska bli hennes rum så får hon flytta ut. Hoppas jag slipper springa för mycket mellan rummen men satsar på att ramsa och buffa bort nattmålet nu...
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Hej!

ja, är hon inte hungrig på morgonen kan du plocka bort nattmålet, det brukar vara en bra indikator :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"