2 månader schema fundering

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Har kört SM sen vi kom hem från BB med överlag bra resultat och Alma är nu 2 månader. Hon är överburen och född efter igångsättning i vecka 42+0.
Det jag har lärt mig om henne är att hon är en tröttis. Klarar inte mer än 1.5 h vakentid utan att bli övertrött på dagen fortfarande. På kvällen går det bra med 2 h vakentid men går det längre tid börjar ett skrik som kräver öronproppar...
Hon skarvar vid 45 min nästan varje lur vissa dagar. det brukar gå bra att vagna om hon vaknar för tidigt. Sista luren är omöjlig att förlänga mer än 45 min...

Hon somnar själv vid lurarna och lägger sig för natten vid 19.30. Det funkar jättebra. Hon sover i genomsnitt 5 h och vaknar vid 1 +- 30 min framåt eller bakåt, och 04 +- 30 min framåt eller bakåt. Äter från 1 bröst vid 1 och får jag i henne från båda vid 4 tiden så brukar det bli bra resterande tid fram till morgon. Oftast är det stön och bök men hon verkar inte vaken... vid 2 tillfällen har hon sovit 7 h i rad men det var inte bestående. Varje natt är olika tycker jag men rör sig ändå kring 1 eller 4 tiden.

Jag har utgått ifrån schemat från Torsmammas översikt men justerat lite utifrån hur Alma har orkat. Sömn och vakentid stämmer inte. Önskar få feedback så att natten och skarvar förhoppningsvis ordnar till sig.

8 - väckning
9.30 sova 1.5
11 vaken
12.30 sova 2
14.30 vaken
15.30 sova 45
Go natt 19.30

Överlag är amningen en kamp känns det som... måste verkligen pausa länge mellan och hon äter väldigt snabbt men pga pauserna tar det fortfarande 1.5 h. Vid 2 månaders kontrollen på bvc hade viktkurvan börja dala.... blir osäker om hon blir mätt eftersom hon är ledsen vid läggning vilket hon inte var i början.
Idag verkar nåt ha hänt och det känns som att hon ökat produktionen de senaste nätterna och blivit mer nöjd igen.
Tacksam för feedback. Sover på mage i mörkt rum men kanske trång vagn....
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Vad bra att du har koll på vad lillan orkar och inte. 45 minutersskarven är en klassiker som kan vara nog så frustrerande, den enda boten är att verktyga MYCKET SPARSAMT, ju mer desto sämre resultat. Våra skarvar försvann inte förrän jag backade rejält med buffningen.

Vi hade samma tid för nattmål och jag avvaktade tills min minsting var över 3 månader för att jag tänkte att han själv skulle skippa ett nattmål eftersom han gjort det med det tredje nattmålet som han gjorde vid 1 månad - men nej [-X . Om hon bara äter från ett bröst vid första så tycker jag att du kan plocka bort första nattmålet OM du känner dig trygg med verktygen. Gör du inte det så är det bättre att vänta tills du är det.

Vad tråkigt att amningen är jobbig. Jag har haft amningstrul med båda mina pojkar och gått över till flaska rätt snabbt. Det var verkligen rätt för oss, både barn och mamma ska ju må bra av matsituationen. Det låter bra att hon blir mättare nu men glöm inte bort dig själv och att du också ska må bra :!: .

Schemat ser ok ut förutom sista luren, den kommer inte 15.30 väl? Förövrigt körde jag samma schema till lillebror vid 2 månader :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

tack för svar!
Jag var lite trött igår och skrev fel, det ska vara 16.00 såklart...
I några nätter nu har 23 matning kommit tillbaka???
Hon har sedan vaknat vid 0.30 och 3.30 sedan 5.20 och 6.50. Jag lyckades mata från båda bröst vid 3.30 men ingen skillnad... det var inte så här föregående natt men 3 nätter innan det. Nu vid 7 gjorde jag morgon...hon ligger och pratar och tittar på skärmen...
Hon ligger och pickar alltså inte bara bök. Sen kräktes hon med vilket inte varit bekymmer innan på natten.

Jag har börjat få svårt att somna om på natten så nu är jag helt slut...
Det känns som att det inte kommer hjälpa att vagna bort nåt mål när hon sover så olika på nätterna. Nu känner jag mig för trött för att orka hålla på men om det skulle göra nätterna bättre så får jag ta tag i det.
Igår höll jag strikt schema och behövde bara vagna 1 gång vid första luren och 1 gång vid andra. Avvaktar mycket och vagnar bara vid gråt. Hon lyckas ibland själv att somna om. Men vagnen är trång och det blir mycket bök med armarna. Ibland räcker det att lägga tillrätta och solfjädra kort för att hon ska somna om.

Amningen funkade bra igår hurra!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vill bara tillägga att det hjälper definitivt att vagna bort nattmålen, du vagnar helt enkelt bort alla uppvak innan den tid du bestämt, troligen runt 04. Liten kommer att lära sig att mamma har koll på när det är nattmat och sluta vakna innan. Samla lite attityd först, svårt när man är trött :wink: men är du bara övertygad om att det funkar så gör det det. Det där pickandet har inte alltid med hunger att göra, i och för sig är där nog en ökningsperiod vid 8 veckor ( jag har själv aldrig märkt av dem) men det kan ha många anledningar.

Vad har ni för vagn? Kan hon inte sova i spjälsäng på nätterna och buffa? Annars kan ni kanske köpa en lite större begagnad äldre vagn om du vill vagna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Okej då tar vi fram attityd! Hade hoppats hon skulle sova över 1 målet själv snart...Ska vänta ett par nätter och se om det går tillbaka till det gamla och hon har slutat öka maten om det är det hon håller på med... har försökt erbjuda mer på dagen istället men det går icke..
På natten sover hon i sängen och där har hon mycket space. Upplevde att hon sov bättre när jag tog bort babynestet och la henne i sängen där hon kunde röra sig mer.
Hon sover bara dagslurarna i vagnen..det är en emmaljunga med en portabel liggkorg. Men ganska smal...
Har inte buffat så mycket men det vore ju smidigt också. Tycker inte hon svarar bra på buffning. Verkar bara bli argare. Kan jag vagna bort först och buffa vidare om det skulle inträffa bakslag på natten? Tänker att hon ändå snart kan sova dagslurar i sängen med och de kortare i vagnen.
Hon är en lugn och glad bebis och verkligen nöjd med livet.
Jag var rädd för att schemat var fel fördelat med för mycket sömntimmar. Men hon verkar tycka om det.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Är det superviking liggkorgen? Den verkar vara smalare. Jag hade citykorg till min nitro och den sov lillebror i till han var 5 månader med bra plats.

De svarar inte bra på verktygen om man använder dem för mycket och för länge. Buffa 8-16 gånger och räkna sedan tyst till MINST dubbelt så mycket innan du ingriper igen. Man strävar efter att buffa kortare och kortare med längre mellanrum. Der var inte förrän jag verkligen gjorde så som buffningen började ta, innan funkade den inte särskilt bra för då krävdes det buffning LÅÅÅNG tid och inte somnades det om då. Tyvärr får det bara motsatt effekt om man mysvagnar/buffar. Att bebis blir arg hör till processen :mrgreen: , så är det innan de accepterar verktygen. Du kan visst vagna på dagen och buffa på natten om du vill det också.

Schemat är helt normalt för en tvåmånaders, det är inte många som verkligen orkar 2-2 i verkligheten märker jag :idea: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Ja de är ju breda, denna är bara ca 35 cm inuti. Minns inte vad den heter...

Ikväll var vi iväg med kompisar och läggningen blev en timme senare. Hon var ledsen och övertrött..jag buffade då med ordentliga tag och hon tystnade snabbt. Jag solfjädrade lite och släppte.sen började hon igen. Jag buffade snabbt och bestämt igen några gånger och hon lugnade sig snabbt. Jag slutade och hon låg kvar och blundade strax och somnade nog innan jag ens kom ut från rummet. Det är nog bara att jag inte gett det en ordentlig chans.

Fm luren sov hon utan skarvar, långluren vaknade hon efter 45. Avvaktade tills hon skrek och fick hålla på med korta vagndrag en stund innan hon somnade om. Jag bör väl bara ingripa vid gråt och inte stön och stånk?
Tack för feedback och kram till dig
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Härligt! Det är så skönt när man känner att verktygen funkar!

Vissa säger att man ska ingripa vid minsta pip men målet är ju att de ska somna om själva så jag tycker det är bäst att vänta på skrik.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Inatt körde jag första natten för att få bort nattmålet vid 1 tiden. Dagsscehmat sitter klockrent och de flesta lurar kräver inget ingripande vid uppvak vid skarvar. Antigen klarar hon själv att somna om eller så hjälper några drag med vagnen.
Jag har bestämt att nattmålet ska bli 3.30 (från 19.30).
För att senare justeras från 19-04 (vid 3 månader??). Tänker jag rätt?
Natten flöt på okej med en övertrött läggning men jag låtsades som inget....det var ett test för att flytta fram läggning till 20.00 men det går verkligen inte!!
Natten är alltså 19.30-08.00, är detta dumt?
Efter lite små ingripande från mig under ett par tillfällen
Innan 3.30 var hon lagom intresserad av 2 bröst... verkade inte så hungrig...
Vid 4 var vi färdiga efter mkt trugande med bröst 2....hon somnade snabbt om och vaknade flera gånger framåt morgonen men jag lyckades med att få henne att somna om tills väckning 7.50 eftersom det började bli lite väl bökigt.

Jag själv sov inte något alls för soffan var sjukt obekväm....
idag följer vi schemat på minuten och hon är så nöjd så.
Har jag ställt till det med att försöka få bort både nattmål och ha så långt till morgon?
Jag tänker att jag kör fram till söndag kväll, sedan blir det flytt till sängen.
En annan positiv grej är att vi sedan ca en vecka tillbaka är färdiga med bröst x4 på en timme!
Uppskattar feedback...
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

Hej!

Våra förslag till två-månadersschema ser ut så här:11-1,5-2-1,5 eller 12-1,5-2-45 eller 11-45-3-45-45. Jag hade själv 11,5 timmes natt vid två månader och 1,5-2-1,5 eller något liknade men sista luren blev sällan mer än 45 så den var klurig :^o . Om du går in på svar under vanliga frågor här på Späda barn och små kan du hitta lite schematankar under andra punkten.

Jag tror att det är för lång natt du har för det ska funka optimalt men ge det några dagar/ en vecka och se hur det går.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Ikväll fick hon en liten powernap. Och mannen fick i henne liiite ersättning vid 17.30.
Efter mkt möda från mitt håll ikväll så blev klockan nästan 19.45 innan hon somnat.. kaaanske kan räkna det som 20.00 med marginalkvart :)
De dagar jag börjat dagen 7.30 blir allt bara fel... annars får jag leva med en morgonmatning till innan jag inför 12 h natt vid 4 månader. Så länge den första matningen försvinner så! Tack för svar!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av mamaA »

I så fall om du tänker två matningar vilket jag har haft till tre månader( då funkar det utmärkt med en) så om du tänker 20-08 så är nog 02 och 05 de bästa tiderna. Det funkar liksom inte med en matning till efter 04, det sabbar frukostaptiten då :? .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Precis... det är det jag har märkt :( jag kör såhär nu så får jag justera om det blir knas...hon verkade inte hungrig vid 3.30 ändå. Och fick truga vid frukosten vid 8...
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Känns som att hon bara klarar ca 3 h efter nattmatning så 5 vore ju bättre men upplever att både hon och jag har svårare att somna om.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Jag blir tveksam nu att det kommer hålla... mitt tänk. Jagjag kör på 2 och 5 och låtsas som om inget hände inatt :) gick ändå sjukt smidigt. Hon är så duktig min tjej!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"