SM med Helge

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Helgesmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 11:07

SM med Helge

Inlägg av Helgesmamma »

Hej!

Helge föddes 4 veckor tidigt och är idag 11 veckor från sin födsel. Vi fick rådet från start att eftersom han var så liten (inte såå liten, 2900 g 48 cm lång) behövdes närhet närhet närhet. Och följa hans egen rytm såklart. Tills för en vecka sen stod vi med ett barn som ständigt låg vid bröstet. I dvala. Visste knappt om han var vaken eller sov haha och självklart sov han inte på nätterna. Det var inget skrik, men vaket och var jag inte vaken med honom protesterade han.

Jag fick nog och började följa SM, 2- 2 och sova i vagn på dagarna, vilket hjälpte enormt mycket. Idag är dagen D då vi börjar med schema och att han ska sova i sin spjälsäng på nätterna. Hittills har vi samsovit.

Känner att jag behöver stöttning i det här. Jag vill ju mitt barns bästa, men jag kan bli så osäker på om jag gör rätt med verktygen. I början somnade han direkt i vagnen, men de senaste dagarna har han börjat fråga och vi har nog vagnat lite för snällt. Idag var jag tuffare och lät honom fråga lite längre innan jag ingrep. Gör jag rätt när han bara är 7 (egentligen 11) veckor? För visst ska jag räkna honom efter hans planerade födsel och inte efter att han kom 4 veckor tidigare?

Likadant undrar jag för kvällen när det blir buffning på schemat. Ska jag låta honom skrika lite, eller ingripa direkt han börjar göra missnöjda (frågande) ljud?

Hur tycker ni hans schema verkar? Jag tror han är en trött is som lätt blir övertrött.

7 Godmorgon!
8.30 sova 1,5
10 mat osv
12 sova 2
14 mat osv
16 sova 1,5
17.30 mat osv
19 kvällsslurk
19.30 Godnatt!
22 matpåfyllning
03.30 matpåfyllning
Helge 2016 - 02 - 04 ❤
Helgesmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 11:07

Re: SM med Helge

Inlägg av Helgesmamma »

Okej en liten uppdatering.. Jag har märkt att liten både somnar och sover väldigt mycket bättre om jag lägger honom direkt när han blir trött, vilket alltid är efter 1,5 timme. Sen behöver han ändå sova 1,5 helst 2.. hur fasen snickrar jag ihop ett schema på det haha? På kvällarna är han även ganska grinig så han skulle nog behöva lägga sig redan 19/20...

Håller tummarna att någon skulle vilja förbarma sig över en nybliven SMare och mamma haha!
Helge 2016 - 02 - 04 ❤
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: SM med Helge

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!
Javisst behöver de minsta mycket närhet från början men precis som du insåg behöver det inte handla om dygnet runt. :) Min senaste guldklimp är prematur (6-7 veckor) och på prematuravdelningen var det väldigt mycket standardmodellen. Det var mat var 3:e timme dygnet runt, däremellan samvaro och sedan sömn ca 2 timmar åt gången. Ibland sov hon "känguru" under min tröja, ibland i sin egen säng på mage.

Till en början räknade jag dottern som den prematur hon är men ju äldre hon blev desto mer räknade jag henne från födelsedatumet. Tror att det var från 4 månader som jag tyckte att hon var i fas. Hon var en riktig tröttis och hade väldigt jobbigt att hålla sig vaken några längre stunder, framför allt på förmiddagen.

Jag gjorde inget mer precist schema än så, utan utgick från mat var 3:e timme även när vi kom hem. Och här var det viktiga att få i henne så mycket mat som möjligt. Det här har du säkert redan koll på, men just amningen/matningen och proceduren för det (med rapningar emellan, killa under hakan för att hålla vaken etc) är jätteviktig. Är barnet riktigt mätt så sover han/hon bättre.

Om jag förstod dig rätt så sover din guldklimp i spjälsäng under natten? Om det är så, skulle jag föreslå att du provar att låta honom sova i vagn även på natten. Åtminstone tills han har växt på sig och är 4-6 månader. Fördelen är att du kan vagna även på natten om det skulle behövas. Dessutom kan du om det behövs lägga på ett tunt mörkt tyg över suffletten om det är svårt att mörklägga ordentligt i rummet. Jag använder en mörk sarong eller svart lakan. Buffning bör du vänta med tills han är 4 månader.

Jag gjorde så att jag köpte en extra barnvagn (på blocket) att ha inomhus och det var guld värt. Tänk på att ha en vagn som det är gung i. Min erfarenhet är att Brios äldre vagnar är både rymliga och har mjukare gung.


Jag lägger med några länkar som du kanske redan har läst men ifall du missat dem så finns det en hel del matnyttigt här:
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=8887
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=7785
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 40&t=21416

Du fixar det här hur bra som helst! Guldstjärna till dig. :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: SM med Helge

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej igen!

Ser att jag glömde påminna om magläget och andningslarm. :oops: Men det har du säkert redan koll på. :)

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Helgesmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 11:07

Re: SM med Helge

Inlägg av Helgesmamma »

Tack för svar!

Lillen ligger på mage och sover både på dagen och på natten. Vi har båda våra sovrum på ovanvåningen, det är därför vi vill att han sover i spjälsäng och inte vagnen på natten :D

Då kanske jag inte behöver följa ett schema än eller? Det jag tyckte var jobbigt med schemat var att 2- 2 inte gick ihop när han bara orkar vara vaken 1,5 - men det låter ju mycket mer logiskt att vi följer honom i den rytmen, den kommer ju ändras när han orkar vara vaken längre. Kloka du!

Inatt hade vi honom i spjälsängen och nattade vid 20 istället för 22 som tidigare. Han somnade på 10 minuter där jag buffade godnatt och sedan låg han mest och grufflade för sig själv tills han somnade. Sedan matade jag honom i sömnen vid 22 och han somnade om på direkten. Därefter fick vi ett uppvaknande strax innan 2 (vi bestämde oss för att köra all in och ta bort 1 målet också) Då buffade jag lite och gick sedan in i rummet bredvid och gjorde husljud med lådor och liknande haha.. jag fick gå in och buffa några gånger men efter 30 min sov han igen. :D vid 4 väckte jag igen för nattmål som han sen somnade direkt efter.
Jag hade förberett mig på en tuffare natt men tänker att den kanske kommer inatt och att han var så paff igår eller något?

Varför bör man inte buffa förrän de är 4 månader? Nu blev jag osäker igen haha, är jag för tuff mot honom?
Helge 2016 - 02 - 04 ❤
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM med Helge

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tror Hönsmamma menade att kanske kan du låna eller Blocket köpa en extra vagn billigt och ha den uppe så att du kan vagna nattetid, det är ett vanligt trick. Men funkar spjälis och buffa för er så kör på det. Vagna är bara så mycket enklare när de är pytte.
Buffa kräver ju att stå böjd over en spjälsäng nattetid istället för att dra några drag i ett vagnshandtag, som man ju göra i sömnen nästan. ;)

Vi buffade ettan fran tidig ålder i spjälis och det gick utmärkt det med, till tvåan hade vi vagn och kunde vagna vilket var mycket enklare. Mannen min bar helt enkelt upp hela vagnen till natten, det funkar ju det med ett par månader tills de behovde spjälis för de var för rörliga för vagn ändå vid 5 månader.

Prematurer ligger lite efter i början, tills de liksom kommer ikapp, men det märker man. Sikta på en 2,2 rytm, släng in lite marginal kvartar när liten kämpar och håll maten utspridd med minst 3 timmar. Och när du känner att han klarar det fina schema du har skissat upp kan du byta till det.

Forsta natten gick ju utmärkt, ni gjorde båda ett strålande jobb. Jobba pä mot samma mål och vet att det kommer alltid baksklag, men eftersom du vet det så tar du det med ro. T ex blir de alltid sjukt hungirga vid 3 månaders, och då kan de plötsligt vakna en extra gång om natten innen tuttisarna har ställt om sig och levererar mer mat. Sånt som händer, det slingrar lite, men ni tuffar stadigt på.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Helgesmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 11:07

Re: SM med Helge

Inlägg av Helgesmamma »

Jag måste bara börja med att säga hur tryggt det känns att ha detta forum och ni kloka människor att vända sig till! Då känns det verkligen som att även om det krånglar så vet jag att det kommer bli bra tillslut ;)

Jag glömde skriva det Hönsmamma att vi matar på så mycket det bara går :) I början sa han aldrig nej till lite mer när jag bjöd, det fanns liksom inget stopp. Men nu, när han säkerligen börjar bli lite mer trygg att det finns, har det hänt flera gånger att han kniper ihop munnen och vänder bort huvudet. Mätt :D

Hur ska jag tänka med hungern, jag har nämligen läst i forumet att många börjar ge smakisar runt 3 månader för att få mer mättnad. Ska jag tänka att han är 2 månader nästa vecka, eller om han blir sådär superhungrig att han faktiskt är 3 månader och kan börja så smått med smakisar?

Även natten till idag gick superbra, väldigt lik den första natten. (Vi fortsätter med spjälsängen, men tack för tipset om en extra vagn :) ) Vågar knappt tro att det går så enkelt? Blir så himla tydligt att lillen behöver, och har behövt hela tiden.., min ledning och så tacksamt tar emot den när han väl får den! *värker lite i mammahjärtat*
Vi är definitivt beredda på bakslag, men det känns så bra när du skrev så Tin! Vi kommer fixa det med ett lugn - för vi vet att det blir bra tillslut ;)
Helge 2016 - 02 - 04 ❤
Helgesmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 11:07

Re: SM med Helge

Inlägg av Helgesmamma »

Jag skulle behöva lite expertråd nu igen haha..

Helge har hunnit bli 4 månader och sover jättefint på nätterna, däremot har vi stött på problem när pappan nattar.

Helge nattas med flaska och vi nattar varannan natt. Sen en vecka har Helge börjat skrika och vråla när pappan nattar och vägrar att dricka ur flaskan. Vi vet inte alls vad det är som är fel. I början trodde vi att han var för trött så vi provade att lägga lite tidigare (19 istället för 19.30) men det hjälpte inte. Inte heller hjälpte det att bada innan läggdags, pga värmen som vi haft i dagarna. Vi vet helt enkelt inte.

Jag känner att jag som mamma inte vill ta alla nattningen alltid - så hur löser vi det här? För tillfället har vi lagt ner honom i sin säng igen och så har han fått skrika klart och oftast somnat och så har pappan tagit upp honom efter ca 10 min och då har han tagit flaskan igen och sedan somnat för natten.

Tror ni det är någon fixide han har fått för sig? Är det någon som har något tips på hur vi ska gå till väga?

Tack på förhand!!!
Helge 2016 - 02 - 04 ❤
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Helge

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, ibland får de små för sig saker :wink: , det är bara att köra på och låtsas som ingenting. Prova att ge flaskan på annat ställe än vanligt, kanske framför tv:n, gå runt och mata - bara för att bryta mönstret. Att plocka upp och mata efter han somnat kan göras någon gång men bör inte göras till en vana.

Nattslurken har ju för övrigt inte med nattningen att göra. Ge nattsslurken, går inte hela ner är det ingen katastrof, min äldste vägrade nattslurk tills han var 8-10 månader. Sedan är det skrattet till godnattet, det ska vara roligt att lägga sig :mrgreen: , och bums ner i sängen med en hurtig ramsa (om man har börjat använda den än).

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Helgesmamma
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 apr 2016, 11:07

Re: SM med Helge

Inlägg av Helgesmamma »

Tack så jättemycket för ditt snabba svar och dina tips! Vi provade att ge maten i soffan ikväll med liv och rörelse runt omkring så att det inte blev nattningen - och det fungerade toppenbra! Inget skrik och bara att stopp ner lillen i sängen, nöjd och glad somnade han på direkten :D
Helge 2016 - 02 - 04 ❤
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Helge

Inlägg av mamaA »

Strålande :D !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"