Råd gällande SM och sömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
AJAC
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 20:35

Råd gällande SM och sömn

Inlägg av AJAC »

Hej!

Känner att jag behöver lite råd och hoppas någon vill hjälpa mig! Jag har två barn sedan tidigare och kurade tvåan med SHN (var längesen så har glömt av det mesta dock), däremot har jag ingen erfarenhet av standardmodellen utan har precis börjat sätta mig in i den. Vi har en snart 3 veckor ung liten flicka hemma som jag vill skapa bra sömn- och matrutiner för. Sedan hon var 2 veckor har jag försökt tillämpa standardmodellen, men får inte riktigt till det. När jag gjort hela programmet så vaknar hon ändå så fort jag lägger ner henne, om hon då får en "komma-till-ro-igen-slurk" så är det samma visa när jag sedan lägger ner henne - vaknar igen. Samma sak på natten - hon somnar gott i min famn när jag ammat henne, men vaknar när jag lägger ner henne. Egentligen ska hon ju amma på båda brösten på natten också men det får vi inte riktigt till, blir bara på ena sidan. Hon kan dock sova flera timmar i sträck på natten.

Följande scenario har inträffat flera dagar i rad nu; jag har följt hela programmet till punkt o pricka (som tar minst 3 tim för oss då hon äter länge lilla matvraket - här behövs inte trugas! :)), hon har somnat till och jag har precis tänkt lägga ner henne i vagnen och gå ut och gå - men då har hon bajsat. Byta blöja igen, ner i vagnen, gå ut, men bara skrik. In igen efter en stunds försök med promenad och ge liten slurk igen, och så håller det på. Idag testade jag att ge en slurk till efter blöjbytet innan jag la ner henne istället för att lägga ner henne direkt efter blöjbytet - men då bajsade hon givetvis IGEN efter amningen! Känns omöjligt att följa något program! Till slut har jag låtit henne sova i min famn efter amning för att hon öht ska få någon sömn, stackarn. Hon har varit jättearg innan hon tagit bröstet idag, skrikit upp sig och inte tagit tag, vilket inte hänt tidigare. Jag har varit jättenoga ända sedan hon kom med att erbjuda bröstet vid minsta pip så har haft lugna o fina amningsstunder, dock oändligt långa. Hon måste vara SÅ övertrött, har inte sovit någon lur alls idag - inte ens kommit till ro vid mitt bröst för en lur. :-(

Summa summarum, problemen är alltså att
- hon äter jämt (och alldeles för lääänge) och sover knappt på dagen, sover nästan aldrig sina lurer.
- hon vaknar så fort jag lägger ner henne trots att hon ätit hur mycket som helst.
- hon sover enbart i min famn/på mig. Känns osäkert med tanke på plötslig spädbarnsdöd.

Ja ni förstår vilken ohållbar situation! Första veckan sov hon gott "hur och var som helst" tex i sitt babynest på dagen, men det är helt förändrat. Tycker det är svårt att följa en modell, min bebis är tydligen ingen "standardbebis" som bajsar på bestämda tider. ;-) Hur får ni andra till det?! Känns lite ledsamt att inte ens kunna gå en barnvagnspromenad, mina andra barn har alltid sovit gott när vagnen rullat... Brukar ju vara "ett säkert kort" när liten inte vill sova i sin säng tex (som nu är fallet...).

Ursäkta om inlägget blev rörigt, men jag är så trött och läget känns lite desperat. Hoppas ni förstår helheten! Hur ska jag bära mig åt för att skapa sunda vanor för min tjej? Känner mig som en så dålig mamma! :-( Får så dåligt samvete med gentemot mina andra barn - är som låst i soffan och har ingen tid över till annat än att amma och försöka få lillasyster att sova...

Tack på förhand och kram så länge! <3
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag hade gjort så att jag hade erbjudit amning under 1,5 timme sedan lagt för sov oavsett om hon somnar i famnen eller inte. Vid tre veckor börjar man lära de små att somna själv ändå så det passar bra nu. Man får hjälpa till lite med vagning eller buffning - sparsamt för att lugna, INTE SÖVA :!: . Tre timmar vaken leder till rejäl övertrötthet vilket ju gör att hon vaknar direkt.

Det spelar ingen roll om du bara ammar ett bröst på natten, så länge hon sover gott så räcker det. Jag gjorde likadant med vår lillebror.

Har du något babynest? Antingen lägg ett sådant i vagnen eller bädda med rullade filtar/handdukar. Speciellt en filt rullad som ett U uppe vid huvudet brukar ge trygghet. Man kan också lägga vetekudde eller varmvattenflaska för att värma upp sovplatsen innan man lägger, påminner lite om mammas varma famn då :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen säger jag med. Allt som MammaS säger stämmer. Läs i BB om "den egentliga födseln" är tipset. Nu är det dags som MammaA skriver. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AJAC
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 20:35

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av AJAC »

Tack för era svar och tips! :-)

Har ett Babynest i vagnen redan men den möjliggör ej magläge... Vet inte vilket som är att föredra? Har testat med vetekudde efter rådet jag fick, och det är nog till hjälp ibland. Den största boven är att hennes mage kör o krånglar hela tiden samt att hon är täppt i näsan och har problem med svalget, så hennes sömn blir störd även om hon egentligen VILL sova. :-(

Är det alltså helt fel av mig att gå ut på barnvagnspromenad när hon ska sova? Man vill ju gärna själv också få lite luft och motion! ;-) Om jag ska vagna så att hon somnar själv, hur ska jag gå tillväga när hon är så liten och jag ej ska vagna till sömns? Och hur gör jag på bästa sätt på nätterna? Behöver lite konkret vägledning där känner jag. ;-)

Vill komma igång men vet inte i vilken ände jag ska börja riktigt. Skulle ni vilja hjälpa mig med ett schemaförslag för min 3,5 veckors bebis? Eller är det för tidigt? Hon har ju inte hunnit få något "mönster" ännu. Den enda hållpunkt jag egentligen har i nuläget är att jag gärna vill att hon har sovtid runt halv två-tvåtiden på em. Helst inte heller för tidig kväll och morgon utan hellre lite senare.

Tack för hjälpen! Jag är tacksam för era råd! <3
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, magläge är att föredra men att ligga på sidan i babynest kan också funka ibland, man får prova sig fram.

Schema är för tidigt, det börjar man med vid 2-3 månader. Nu strävar du efter en rytm i fyra timmars cykler. 1,5 timme vaken brukar vara lagom och sen 2,5 timmes sov på det. Skulle hon orka 2 timmar vaken så korta ner sovet till 2 timmar o.s.v.

Nu är hon så pass stor att hon ska lära sig att somna själv. Du lägger ner, parkerar armarna ovanför huvudet och trycker till med en lätt solfjäder. Om det gruffas vagnar eller buffar du sparsamt, tills hon är lugn, somna får hon göra själv. Behövs det upprepning så gör man det igen.

Vill du gå ut med vagnen så vänta tills hon somnat ( gå 10 min efter hon somnat).

Vad är det du vill ha hjälp med på nätterna? Alla nattmål sker i mörker utan prat och så kort så möjligt. Bröst 1, blöjbyte ( om det behövs), bröst 2. Jag hoppade över rapandet då jag upplevde att det störde mer på natten.

Windy gaspipar från apoteket är bra vid magproblem. På dagid skulle jag rekommendera att du rapar flera gånger under ett sm-mål. Det finns en näsduch, tror den heter Physiomer, stor flaska som är mycket bättre än de vanliga koksaltspipetterna. Eftersom det är en spraydusch med koksalt så sköljer den bättre rent näsan än bara dropparna. Vårt klassiska förkylningstips här på en skål med grovhackad gul lök i skål med kokhett vatten över är också bra vid både nästäppa och hosta. Ställs under/bredvid sängen/Vagnen på natten. Luktar inte gott men är väldigt effektivt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AJAC
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 20:35

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av AJAC »

Tack så mycket MamaA för dina tips! :-)

Har märkt att Lillan sover bättre på sidan i nestet i vagnen, men hur gör man tillrättaläggandet då?

Det jag behöver lite hjälp med ang nätterna är främst hur jag ska göra för att få till bra sömnvanor, hur jag ska lägga upp det rent konkret med vagning etc... Som det är nu sover hon bara på mig och vaknar ofta. Behöver hjälp med hur jag ska bryta detta på bästa sätt med hänsyn till hennes mkt unga ålder... När ska jag ta upp henne för att amma och när ska jag låta bli? Hon bör väl få äta två ggr per natt iaf känner jag medan hon är så liten, så att mjölkproduktionen inte minskar. Det blir ju en väldig kontrast mot hur det är nu så känns för radikalt att hon ska sova sex timmar per natt med en gång. Nu är det ju inte fråga om kur, utan mer skapa goda vanor från början. Känner mig lite vilse (kan nog inte tänka riktigt pga all sömnbrist) och önskar lite konkreta råd hur jag ska börja!

Tusen tack på förhand, kram! ❤️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av Tin »

Hej kära du, och grattis till tillskottet.

Tillrättaläggandet funkar bara vid magläge, jag försökte anpassa till sidoläge med min etta men ja som du märker blir det inte samma distikta signal, var lägger man armarna liksom. Så vid 6 veckor när det började vevas med armarna så gick det inte längre, hon väckte sig själv. Så det fik bli magläge, och sömnen kom som ett brev på posten.

Jag känner att du behover studera standardmodellen mera, läs läs läs. Det finns utmärkta länkar här på forumet. Det stora jobbet görs dagtid, med måltider på 1,5 timmar. Man får inte somna på bröstet, man måste lära sig äta ordentligt, vaket, tror du att liten tjuvsover, dra direkt ut tutten och se till att liten vaknar igen. Mätt mage föder sömn. Då kommer lurarna dagtid fungera, och funkar maten och sovet dagtid kommer natten lösa sig. Så mitt bästa råd är foka dagtid.

På natten, lägg på mage med larm i vagen, och vagna for att kunna lugna, inte till sömns.
Vanligt med småttingar under en månad är mat vid 22, ett vid 01 och ett vid 04 om man har morgon vid 7 (anpassa beroende på när er dag börjar.) Folj dags rytmen sa gott det går, och lär liten att somna, hjälp att ligna med vagning.
Att man börjar skirka direkt vid nedläggning burkar betyda inte riktigt proppmätt mamma. Därav uppmaningen att se över om liten verkligen inte sover det minsta lilla på tutten.

kram Tin :heart:

PS Du fixar det här, vi löser det tillsammas
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
AJAC
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 20:35

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av AJAC »

Tack snälla Tin för ditt grattis! :-)

Och tack för ditt svar, ni är så snälla o goa! :-)

De senaste dagarna har jag kunnat gå med henne i vagnen o hon har varit nöjd, så skönt! Så det var nog ngt tillfälligt... Var rädd att hon skulle rata vagnen för all evighet. ;-) Men måste få till det här med att hon ska somna själv... Kanske får bli magläge framöver och skippa nestet.

Jag har läst på om standardmodellen, men jag känner att jag ändå inte riktigt får till det i praktiken. Känns som att dygnet är för kort och att vi helt enkelt inte hinner med alla mål och lurar, vi får till tre standardmål men det ska ju vara fyra minst. Jag kan se två anledningar. För det första kommer vi upp för sent på morgonen, tjejen sover gärna ett par, tre timmar på morgonkulan och kanske fram till förmiddagen och då passar jag på att sova vidare jag också eftersom man är så trött. Kanske ska jag ge ett ordentligt standardmål i ottan innan denna sovstund så att det blir ett ordentligt mål och en ordentlig lur av det? Men om jag då ska "göra morgon" så tidigt, måste jag dra upp rullgardin och hela den baletten?? Och kan jag låta henne sova kvar hos mig i sängen? Blir lite slarvigt på nätterna/tidig morgon nu då hon ofta bara äter på ett bröst o sen somnar vi om "i ren utmattning". För det andra tar lillan sådan tid på sig att äta så att vi hinner inte med ett standardmål på två timmar med allt vad det innebär, utan det tar tre timmar... Och då försöker jag ändå att hålla henne vaken under målen så att hon suger hela tiden men hon blundar ju samtidigt. Men äter gör hon! Det där att de själva släpper bröstet finns inte på kartan för min tjej. Ska jag bryta henne tidigare så att man hinner med? Men hur ska jag då känna mig övertygad att hon verkligen är mätt när jag sedan lägger henne för att sova? Det är ju viktigt att man hinner med fyra standardmål på en dag för att det ska fungera, så här måste jag göra någonting åt situationen. Det var därför mina tankar gick åt schema så här tidigt... Eller i varje fall någon slags riktlinje.

Tack för tips på nässpray. Förutom svalg/näsa (hon "grymtar" ngt alldeles, undrar ibland om det är ngt problem m svalget) och magen så är hon välmående och växer bra, och hon är ingen skrikig o missnöjd bebis. Jag ska kolla upp hur och när man använder Windy och hoppas att detta kan hjälpa henne med hennes mage. Jag tycker mig märka att på nätterna vaknar hon egentligen för att hon är hungrig kanske två gånger, resten är på grund av att magen krånglar (fast hon ammar ju då också för att komma till ro). Amningen är ju så mkt mer än mat; lugnande, rogivande, tröstande och ger närhet...

Som vi har det nu är hon vaken för mycket, äter för länge och sover för lite. Måste styra upp det här nu...! ;-)

Tack för all hjälp och kram på er! ❤️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker så här, hennes magproblem kan bero på att hon äter för ofta och för länge. Magen behöver vila mellan måltiderna. Tänk själv när du småäter en hel dag, inte mår du särskilt bra då?

Om hon tar så lång tid på sig att äta kanske du skulle kunna toppa med utpumpad bröstmjölk eller ersättning i flaska i slutet av varje måltid innan läggning. Maten går ner fortare då och då kanske hon får mer i sig... :?:

Att hon inte kommer till ro när du lägger ner henne beror helt enkelt på att hon är övertrött. Om du börjar införa i,5 timme vaken och 2,5 timme sova, först någon dag med att sova på dig eller i rullande vagn, bara för att få in rytmen och få bort den värsta övertöttheten. Sen kan du köra samma tidsintervall men lägga i vagn istället och öva på att somna själv. När du styr upp dagarna så kommer du att hinna med sm-målen och ni kommer inte att vara lika trötta på morgnarna. Två nattmål är lagom för en månadsgammal ungefär, inte oftare än var 3-4 timme i alla fall.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AJAC
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 20:35

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av AJAC »

Hej och tack för råd!

Jo fast hon småäter inte, jag ammar henne enligt standardmål. Däremot äter hon länge, därav ryms inte målet inom 1,5 eller ens 2 timmar. Jag använder amningsnapp och jag tror det är det som stället til hennes mage, hon får i sig luft...

I natt vaknade hon och ammade kl 1 och kl 5, resten av natten sov hon själv. Så det var ett framsteg! Peppad av detta tog jag upp henne tidigare idag och gav första standardmålet, men hon ville inte riktigt somna om efter det.. (Annars brukar hon ju sova vid den tiden). Mitt på eftermiddagen gillar hon att sova 3-3,5 timme, men här ska jag alltså väcka henne?

Vi får klura vidare... Vill ju samtidigt försöka följa hennes rytm.

Tack så länge! ❤️ Kram!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Råd gällande SM och sömn

Inlägg av mamaA »

Hej!

Har du läst mer om Standardmodellen? Det känns som du måste bestämma dig hur du vill göra :idea: . Var och en gör som de vill men SM och att följa bebisens rytm går inte riktigt ihop :roll: . Vi hjälper dig gärna om du vill styra in henne på Standardmodellen :heart:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"