Kura på sida

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elonia
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 mar 2016, 20:40

Kura på sida

Inlägg av Elonia »

Har en liten 6 månaders som alltid sovit bäst på sidan.
Hon gillar att ligga rygg också men kommer ej till ro. Mage tycker hon är förfärligt och reser bara huvudet och börjar tillslut gny.

Kan vi kura på sidan?

Tacksamma för svar!
Flicka född 20 september 2015.
Skall börja kura den 16 mars 2016.
Elonia
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 mar 2016, 20:40

Re: Kura på sida

Inlägg av Elonia »

Hej igen,
Jag sträcker ut handen igen efter svar på om att kura en bebis på sidan.
Att ligga på rygg kanske skulle fungera men hon blir så alert och vaken på rygg.
Mage har hon ogillat från födsel.

Skall börja kura i nästa vecka och vill verkligen vara väl förberedd och kanske tränat lite på henne innan med buffningar etc. Se om jag kan lugna henne med det. Fungerade ok i natt trots att jag inte börjat kura fullt ut. (hoppas inte att smygstart på något sätt kan förstöra...?)

Sen undrar jag även över det här med napp. Förstår att det är starkt rekommenderat att slänga nappen. Men hon verkar ha ett enormt sug behov - eller är det kanske jag som skapat det??? Hur har ni andra gjort?

Super tacksam för svar!!!

En desperat nybliven mamma!
Flicka född 20 september 2015.
Skall börja kura den 16 mars 2016.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura på sida

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Som svar på dina frågor. JA, det GÅR att kura på sidan. Men oavsett sovställning rekommenderar vi andningslarm!

Sen vet vi här soom varit med en tid att i princip ALLA barn brukar efter 1-2 dygn sova avsevärt mycket bättre på mage bara de får chansen. Att buffa och solfjädra går också mycket bättre och lättare på mage. Så skaffa LARM oavsett är rådet!!

Övar gör vi INTE på våra barn! de är inga övningsobjekt. Detta får du göra på någon annan, pappan, en förälder, vän eller så!

Man gör inte heller någon "smygstart" av verktygen då de lätt blir förbrukade då inför kuren. Så spara på krutet och förbered dig ordentligt. LÄs, läs, läs!! Läs boken internationella sova hela natten minst 5 ggr innan kuren och sen en gång/natt under kuren!

Ja, du behöver ta bort nappen! Sugbehov är i princip borta till 6-mån, så det är ingen ursäkt. Och måste du gå in och stoppa i nappen för den åkt ut har du ingen nytta med kuren tyvärr. :( Så hon glömmer den på 1-2 nätter om bara DU gör det! :wink:

Det du kan smygstarta med är schema, mat, träning och socialdelakighet! Spika ett schema skulle nog göra ett för en 7 mån... Men det är min tanke. Mat, mat och mera mat är det som gäller. Frukost, lunch, mellis, middag och kvällsslurk. 3-4 timmar mellan förutom kvällsslurken som kan komma så tätt inpå middagen som 1 tim.
Träning, en 6 mån behöver MYCKET ålträning. Så täna på ålning på golv utan mattor, glidvänliga kläder och inga strumpor på fötterna. MINST 5min/10ggr/dag. Slopa gåstolar och hoppgungor.
Socialdelaktighet kan man läsa om i Barnaboken och söka om här på forum för tips!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elonia
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 mar 2016, 20:40

Re: Kura på sida

Inlägg av Elonia »

Härligt! Tack för dina svar. Då skall jag genast avvakta med buffande ramsor etc och verkligen ta till dem med råge kvällen då vi startar vår kur.

Nappen skall bort!! Upplever att den är den största boven i dramat och verkligen är anledningen varför hon inte kan varva ned på egen hand. Det är ett så invant mönster med nappen och hon lugnar sig inte förrän hon får den. Oavsett vad så skall den bort.

Tycker det är väldigt svårt att få till 3 h mellan målen då jag försöker hålla kvar i amningen och där trilskas hon lite då hon är så intresserad av annat. Så det blir mycket snuttande och däremellan mat som jag precis adderat och som hon tacksamt nog älskar. Allt jag ger henne. Puh!

Jag håller på att känna av schemat lite. Tycker det är svårt att spika ett fast schema som passar henne. Men har ju flera här på forumet att klura på. Kanske bättre att köra på något som känns bra och hoppas att det passar henne fint. Allt beror ju på hur pigg/trött hon är på morgonen när vi väl lyckats få till en hel natt.

Hon ålar och rör sig mycket och länge. Har precis börjat förstå att hon kan vända runt så det är vad hon håller på med på dagarna just nu förutom att äta.

Tack igen för ditt svar.
Nu till läsning inför nästa vecka. Hoppas att jag hinner arbeta upp tillräckligt med förtroende, lugn och säkerhet till dess.
Spännande och nervöst.
Flicka född 20 september 2015.
Skall börja kura den 16 mars 2016.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Kura på sida

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Hoppas läsningen av SHN-boken peppar dig lika mycket som TorsMammas svar :D Vill du fylla på med lite annat så rekommenderar jag också att du kollar igenom pepp-trådar här på forumet, tex den här förhållningssättet

I boken: missa på inga villkor Safarin (s38) som illustrerar kurens kärna ypperligt.

Vad härligt att ditt barn redan älskar mat, det underlättar oerhört. Varför inte börja med att spika mattiderna, som en stomme i schemat? Frukost, lunch, mellanmål och middag. Börja med maten och fyll på med bröstmjölk.

Läs nu vidare och återkom så peppar vi :D

:heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura på sida

Inlägg av Avocado14 »

Vill också stämma in i peppandet! Det kommer att gå jättebra och absolut vara värt det!

Med risk för att göra mig ovän med er med mer erfarenhet här så kan jag avslöja att vi buffade vår son ganska ofta innan vi började med kuren... :oops: Vi använde det som ett knep för att få honom att somna om, om vi hade lagt honom vid 19.30-tiden och han sen vaknade upp vid 21 eller så, så kunde han faktiskt somna om (ibland!) med lite buff. Men då gjorde vi det alltså på "fel" sätt, dvs vi buffade honom helt till sömns. (Det var ju ingen som helst hjälp vid kuren då barnet måste lära sig att somna helt själv.) Men sen vaknade han ju igen kl. 22, 24 , 01 , 03 jaaa hela hela natten massor av gånger... inte kunde man stå och buffa då. :) Kuren har varit en helt fantastisk hjälp i vår familj - vi gjorde som det står i boken och buffade bara de första 1-3 nätterna av kuren. Sen behövdes inte det verktyget längre. Med detta vill jag inte uppmana er att buffa innan ni börjar kuren (!) bara säga att det är nog inte världens undergång om ni har gjort det.

Vill önska er lycka till och säga att ni kan bara glädja er åt framtiden med sovande barn och föräldrar hela natten!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura på sida

Inlägg av TorsMamma »

Avocado14, jag tycker du beskriver mycket bra exakt HUR viktigt det då är med "attityden" :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"