Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tessanbessan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 okt 2014, 18:34

Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Inlägg av Tessanbessan »

Hej!

Har två barn. Flicka, snart 2,5 år, som kurades som 1-åring. Det bästa jag gjort någonsin! Förutom att skaffa barn då :lol:
Det har funkat bra sedan dess! Hon sover nätter igenom och nattas på en halv minut. Ett och ett halvt år sedan nu och nu kan jag väl våga säga att vi aldrig kommer ha problem med vakna nätter med henne :)

Vi har även en son, snart 6 mån. Han har jag använt BB på, haft SM i bakhuvudet hela tiden utan att följa det slaviskt. Han sov över 01-målet vid två mån och ganska snart därpå sov han både till 05 och 06 utan mat.

De senaste veckorna/månaden har vi dragits med sjukor, både förkylningar/feber/kräk. Det har gått runt hos alla och vi blir inte friska. Lilleman har börjat sova allt sämre och häromnatten fick han mat tre gånger. Detta kan jag inte tillåta, men jag var utom mig av trötthet. Nästa natt fick han mat en gång men med tidigt uppvak som följd (kl05), och detta mönster har upprepats sedan dess.
Vi har även de senaste två veckorna börjat ge honom mat. Gröt till frukost och kväll. Potatis eller likvärdigt till lunch och frukt som mellis. Han får inte i sig så mycket av detta så varje mål blir ju fast föda först, följt av ersättning (han ammas inte).

Jag kan SHN-kuren utantill och skulle inte ens behöva läsa på om jag skulle göra den på honom. Den satte sig så i ryggraden när jag höll på med dottern att den kommer sitta kvar där :) Så jag tänkte börjat i fredags, men min man var inte med på noterna. Så jag fegade ur, trots att jag vet exakt vad vinsten är. Han är mer inne på att han är förkyld så det är därför han inte sover, det är tänder på g...ja, lite allmänna ursäkter. Jag vet ju dock att kurade barn sover genom tandsprickning :D
Men jag gjorde ett schema, vilket är svårt när man har två såna små och den ena går på dagis. Tiderna ska passa dagis-dagarna, plus de andra fyra dagarna då jag har båda hemma. Lilleman gillade inte alls mitt schema och nätterna blev snarare ännu värre. Han blev övertrött av att jag väckte honom och vägrade då äta och nu äter han mindre dagtid än vad jag önskar och han har gjort innan, vilket ju inte hjälper för en god natts sömn.

Men eftersom vi har BB och det andra i bakhuvudet sedan innan så är allt med social delaktighet, utevistelse, egen lek, skrattet till go'nattet etc en del av vår vardag. Tänker inte ens på det, det bara händer. Samma för lilleman alltså.

Så min tanke var att det kanske skulle räcka att få struktur på dagarna för att återgå till så som det var innan denna sjukdomsperiod. Han sover i egen säng, han nattas vaken och nöjd med lite buff och lite vaggning. Inkl nattslurk tar det ca 15-20 min, så där är det egentligen ok. Det är att han vaknar några gånger/natt. Oftast räcker det med lite buff, och en gång per natt har han nu de senaste veckorna då fått mat. Allt mellan 01-04. Detta vill jag bort ifrån. Plus att han nu de senaste dagarna vaknat 05-05.30 och vägrat somna om. En gång är ingen gång men fler gånger är....så jag vill inte att det ska gå för långt. Vilket det egentligen redan har. Jag är slutkörd.
Och att han vaknat så tidigt innebär ju att hela dagen kommer på sniskan. Nu vet jag helt plötsligt inte om det är hunger eller trötthet när han blir på dåligt humör.

Så här hade jag tänkt:
Natt 19.30-07
Frukost 7.30 (gröt+ers)
Tupplur 9-10/10.30
Mat 10.30 (frukt+ers)
Tupplur 12-13.30
Mat 13.30 (detta är det kritiska på dagen, se nedan)
Mat 13.30 (ers)
Sova 15.30-16.30
Middag 17 (puré + ers)
Kvällsmat (gröt+ers)

Han får som sagt i sig en tesked kanske av fast föda/måltid, därav alltid tillägg med ers.
Kritiska moment är runt lunch. Jag måste hämta på förskolan och går då hemifrån 13.45. När han var "bebis" :wink: var det inga problem, han somnade så fort jag la honom i vagnen vare sig han precis vaknat eller ej. Bara han var mätt såklart, men det har jag sett till :)
Men jag får inte ihop det tidsmässigt! De dagar dottern är hemma från förskolan så behöver hon sova lunch (hon är en riktigt sjusovare), och då brukar vi gå ut vid 12-12.30, hon sover sedan mellan 1-2 timmar. Detta gör ju att lilleman bör sova den tiden även de dagar hon är på förskolan. Men det medför att han vaknar precis innan jag behöver gå och hämta. Jag hinner inte väcka honom, hämta, gå hem och sedan ge mat. Oftast går vi direkt till lekplats eller bara fortsätter vara ute efter hämtning.
Jag har försökt leta efter bra scheman för förskole-småsyskonen, men har inte hittat något bra. Tips?

Och nu till den stora frågan: ska jag köra en full kur eller kan det räcka att få struktur på dagarna och hoppas att han får i sig mer mat? Svårt att kura om han inte äter mer riktig mat?

Jag behöver inte bli övertygad i kurens fungerande, enbart hjälp med att tänka så jag kommer på rätt spår och även få styrka och mod till att övertyga pappan till att sluta med alla "ursäkter".

Stort tack på förhand! Vad vore livet utan detta forum :)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Mitt råd är att du kör en sk minikur för att få till strukturen. Du är inne på det själv när det gäller att få till en struktur för dagen och det du behöver lägga till är en struktur även för natten. En minikur betyder att man kör kuren, men att den mest sannolikt inte kommer att kräva användandet av så många av verktygen eftersom han inte är någon stor sömnstrulare :) Så fram med SHN-boken och läs på den ett par varv och sedan kör ni "by the book".

Schemat hann jag inte kolla djupare på just nu men vill påminna om de naturliga sömnpassen: 5 min, 20 min, 45 min, 90 minuter, 2 timmar, 3 timmar.
/Hönsmamma
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej igen

Nu har jag tittat lite på ditt schema och har några alternativ som kanske kan funka. Utgångsläget är naturliga sömnpassen, 3-4 timmar mellan målen, 15 timmar sömn för 5-6 månaders plus att ni går kl 13.45 för hämtning av storasyster.

Alt 1 med 12 timmar natt
7.00 God morgon
7.15 frukost
8.45-9.30 vila
10.00 mat
11.30-13 vila
13 Mat
15.30-16.15 vila
16.15/16.30 mat
18.30 kvällmål och sedan skrattet till gonattet :D
19 Gonatt!

Alt 2 med 11,5 timmar natt
7.00 God morgon
7.30 frukost
9-9.45 Vila
11.00 Mat
12.00-14.00 Vila (förslagsvis i vagnen så kan du enkelt promenera till förskolan medan han sover)
14.15/14.30 Mat
16.15-17 Vila
17.15/17.30 Mat
19 Mat och sedan skrattet till gonattet :D
19.30 Gonatt

Du har ju BB och kurtänket i ryggmärgen, vilket underlättar för dig. om jag har uppfattat dig rätt så är du nu osäker på om det är trötthet eller hunger som gör att sonen är på dåligt humör? Det här vet du bäst själv, men om det är så att du är osäker på den frågan så kan det kanske vara så att den osäkerheten skiner igenom och din självklara attityd vacklar. Jag tror att du i nuläget måste bestämma dig för hur du vill ha det. Med sömn kommer ork att äta och med matlust kommer god sömn. Sedan är han så pass stor så att andelen "riktig mat" bör öka för att han ska bli mätt. Mina barn har alla tre vägrat burkmat så vi var tvungna att alltid göra egna pureer. Nu kanske du redan gör det så kom ihåg att det krävs 10-15 gångers smakprov innan man börjar tycka om något. ;) Något som funkade bra för alla våra tre är vanlig, hederlig havregrynsgröt. Jag mixade grynen och kokade dem till en gröt. SEdan tillsatte jag en 1/2 tsk rapsolja. Om den blev för tjock använde jag vatten eller havremjölk för att späda ut.

Keep up the good work, som man säger over there! 8)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Tessanbessan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 okt 2014, 18:34

Re: Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Inlägg av Tessanbessan »

Tusen TUSEN tack för din tid! Så otroligt glad och tacksam jag är för det.

Schemat med 11,5 timmars natt passar oss perfekt, TACK!!
Man fastnar så lätt och blir blind på nåt vis, skönt att få hjälp att få upp ögonen. När det väl börjar gå utför går det så snabbt, och ju längre det går ju jobbigare är det att ta tag i.
Det har funkat jättebra tills för någon vecka sedan. Han sov bra på nätterna och dagarna hade vi ett ungefärligt schema men vi följde det inte slaviskt. Vilket funkade då, NU är det andra tider och han behöver styras upp.
Mat får han i sig mer och mer. Skönt! Tack för tips på riktig mat!
Han har fattat grejen nu, det var bara mamma här som inte hade något tålamod över;)
Igårkväll åt han full portion gröt och inatt åt han bara en gång, rätt håll även om det inte är "perfekt". Imorse vaknade han, om än lite för tidigt i min smak (6.15), och jollrade. Vi gick upp 6.45, så jag marginalkvartade lite där men han var nöjd och glad så då funkade det bra tyckte jag. Det har inte hänt på ganska länge, utan det har snarare vart missnöjt när han har vaknat.

Ja det sitter lite i ryggen, mycket av det iallafall. Vi har tex aldrig tagit upp honom ur sängen på nätterna, mer än när han skulle äta. Så där känner jag att vi har koll. Han sover alltid i vagn ute dagtid, oavsett väder (inte alltid lika kul för mamman men men;), och när det ska sovas somnar han på en halv minut. Där får jag tacka SM tror jag. Och om han inte somnar på stört har jag helt enkelt gett honom för lite mat, så då har han fått mer och sedan somnat direkt. Det där hade jag i n g e n koll på med vårt äldsta barn.

Jag vet ju precis vart det gått fel denna gång, och jag behöver bara lite pepp:) Vi har haft ursäkter på ursäkter, faser hit och dit, men om bebisen är i en fas så behöver han väl sova mer, inte mindre och sämre tänker jag. Så ja, självklart är det jag som vacklar. Tror det egentligen är så att nu är det JAG som lider av sömnbrist, och då ska väl inte jag föra över det på bebisen. Han är ju glad för det mesta, om än något mer missnöjd nu för tiden. Med dottern som vi kurade vid ett års ålder led vi båda av enorm sömnbrist, hon var glåmig och håglös och åt knappt. Och då gjorde jag det för att "rädda" henne, nu är det mer av egoistiska själ har jag tänkt. Även om jag vet innerst inne att det inte är så. Barn mår bra av rutiner! Hoppas du fattar hur jag menar:)

Och jag vet ju precis vad belöningen blir, glada barn, glada föräldrar:) Och skrattet till go'nattet är väl det bästa för hela familjen. Det jobbar vi fortfarande med, vi har dock slarvat lite det sista med det nu när sömnbristen tagit över. Dottern sover ju dock som en prinsessa ändå, detta är ju helt magiskt. Kan knappt fortfarande fatta att det är sant även om det är 1,5 år sedan hon kurades.

Återigen, TACK för att du tagit dig tid att hjälpa! Betyder otroligt mycket ska du veta!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Inlägg av Tin »

Hej svejs,
vad skont att du kanner att attityden har kommit ater. Det ar ju det som kravs for att liten ska lita pa att det du gar faktiskt ar ratt.

Jag brukar alltid ha i bakhuvudet att vad som an star pa (sjukdom, utecklingsprang, resa etc) sa ar prio 1 alltid den goda somnen och det ruckas INTE pa. For varken mamma eller barn. Precis som du sager.

For vet du, attt du vill sova gott om natten ar oskca en giltig anledning man inte behover skammas over. Jag ar likadan, far jag sova gott och tillrackligt ar jag en kul, aventyrlig, pahittig mamma med attitydmossan pa. Far jag inte sova ........ja hualigen. Du hajjar, sa att du vill styra upp somnen ar skal nog aven om du ja ocksa vill skanka liten den goda nattsomnen for livet.

For ovrigt skadar det inte att lasa pa i BB om och om igen aven om du minns mycket, finns manga sma guldkorn att atervanda till.

Mer mat, folj schemat, njut av livet och skrattet till gonattet och sa ses vi har nar det svajar, du har en fraga eller behover pepp.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tessanbessan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 okt 2014, 18:34

Re: Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Inlägg av Tessanbessan »

Hej!

Tack så mycket för bådas tid, hönsmamma och tin:)

Här är vi stuck in reverse. Det känns som att det nu är jag som skapat sömnproblem som vi inte hade innan. Det blir nämligen bara värre och värre...och värre.

Vi införde schema, har hållt tiderna! Jag är ju van sedan tidigare kurat barn att ha fasta tider så just det är inte ett problem. Tiderna passar oss dessutom bra, och de har ändå flutit in helt ok i lillemans egen rytm. Han vaknar oftast självmant efter sina sovpass, ibland får jag väcka.

Det gick bra och kändes som det gick åt rätt håll. Men nu vaknar han allt mer på nätterna, sedan en vecka tillbaka ungefär. Vi vet inte varför, vi kör på samma rutiner som alltid. Han äter riktig mat på dagarna nu. Stora portioner gröt till morgon och kväll, puréer av potatis/majs/kyckling/fisk etc till lunch och middag. Däremellan ett par mål ersättning och frukt.
Han behöver egentligen inte äta på natten och det har han självmant hoppat över för det mesta. Nu kommer han dock aldrig till ro, vi pratar uppvak allt från fem minuter till en timmes mellanrum. Vi har samma säng, samma rutin vid läggning, tar aldrig upp när han vaknar på natten utan buffar och vaggar tills han är lugn. Vilket ju alltid funkat och han har sällan vaknat på nätterna. Men efter vi införde det mer striktare schemat än jag hållit innan, så är nätterna en kamp. Vi införde schemat för att det höll på att gå utför och för att vi ville styra upp hans och våra dagar. Men det har alltså gått mer utför sedan schemat...jag vet att det är en process och allt det där, men nu vet jag varken ut eller in. Ska vi köra på kur fullt ut? Istället för att hoppas att det ska reda upp sig med schemat och fulla måltider.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Peppning och mod att styra upp snart 6 mån-bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är mycket som händer i kroppen vid 6 månader, bebis är på gång att lära sig sitta, åla, krypa, tänder som kommer etc. Mycket som bearbetas på natten, speciellt öva vändningar :wink:

En tanke är att det kan vara dags för eget sovrum. Jag upplever att bebisarna sover bättre när de inte störs av mamma och pappas ljud.

Avvakta och se om det passerar gör det inte det kan du tänka på kur.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"