Dag 5 nattning och dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!
Vi har tejpat rullgardinen så det kommer inte in en gnutta ljus. Vi har pangramsat så fort vi hört honom. Om han har stått upp i sängen så ser vi hur han lägger sig ner när jag ramsar från vårt sovrum. Då håller han på o fingrar på sina gosedjur, säger inte ett knyst, MEN han somnar inte. Så han är fortfarande jättetrött under dagen.
Solfjädern ska ju endast användas som krisverktyg och det är ju inget skrik jag ska svara på. Men ska jag använda verktyget ändå? Mönstret måste brytas på något sätt. Vi får aldrig väcka honom och tala om att nu är det morgon utan hans uppvak blir bara tidigare o tidigare. Idag vaknade han 5:30. Ramsade honom och han ligger där tyst, babblar till ibland bara och jag går in 7:15 och gör morgon. Hur ska vi göra?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag hade absolut testat att lägga honom senast 19 på kvällen för att inte få en övertrött kille. Har själv en i exakt samma ålder som också är väldigt känslig för både övertrötthet och för mycket sömn på schemat. Nu vet du ju att han inte har för mycket sömn, alltså skadar det inte att lägga tidigare. Min son har samma lur men läggs 18.45 eller senast 19. Konstigt nog brukar tidigare nattning ge längre sömn på morgonen. Sömn föder sömn. :sleep:

Kram!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!
Oförändrat läge. Han vaknar 6 varje morgon. Och får han inte en 5-minutare på fm blir han så trött att han inte kan äta lunch kl11 utan sitter mest och skriker och är missnöjd. Han säger fortfarande inte ett pip när han vaknar kl 6, utan först kl 7. Ska vi ställa vår klocka på 6, pangramsa honom även fast han inte låter och se?
Eller ska vi bara fortsätta ge honom 5 min på förmiddagen?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är inte riktigt införstådd med hur han verkar sova nu? Lägger du honom tidigare än 19.30?

Det är mycket ovanligt med barn som har en naturlig rytm på 19.30-07.30. Det är MYCKET vanligare att de flesta (majoriteten) har 18-06 som standard. Några färre 18.30-06.30 och än färre 19-07.

Jag skulle nog fundera på om inte er kille faktiskt inte är en 19.30-07.30 kille. Hhar du lagt honom kl. 19 och han vaknar 06 får han ju ändå mera sömn på natten. Det kan faktiskt i 1-2 veckor vara värt att prova och lägga 18.30 och ha morgon 06.30 för att få vara den som "väcker" att få väcka är lite av en lösning för mångas morgonproblem. :wink:

Och då passar nog också en långlur kl. 11.30 bättre. BAra en tanke.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!

Nu har vi fått en ordentlig fnurra på vår lille säkra sovare, 18 månader gammal.

Han har sovit klockrent efter kurningen i februari 2016 till december 2016. Vi har sällan haft förmånen att få väcka men han har nöjt legat och snackat/lekt med sina gosedjur mellan 30 min till 90 min. Alltså tills vi har gjort morgon kl 07:00. (kamera i rummet, därför vet vi)

Sovtider är 19:00 till 07:00.

Middagslur 1,5h ca 11:45-13:15 (han inskolas just nu på dagis sedan 2 veckor tillbaka)

I december fick han falsk krupp och efter det, influensa. Vilket ledde till att vi sprang in i hans rum ganska mycket och därmed ruckade på hans sov-rutiner. Så fort han blev frisk så körde vi rutinerna som vanligt.

Problem:

1. Han har inte skrikit vid läggningen sedan kurningen. Men det har han börjat med nu. Han skriker i 45 min. Skriket kommer inte direkt vid läggning utan efter ca 5-10 min. Han är delvis arg men när han skrikit tillräckligt länge så övergår det till att han blir ledsen. Vi har provat att ramsa honom x4, x8, x12 men han vill inte lyssna på det. Då har vi bara husljudat genom dammsugning och diskplockning. Till slut känns det som han ger upp och somnar.
Ska vi lägga tillrätta ?(brukar aldrig bli bra, ju mindre vi är i rummet desto BÄTTRE är vår erfarenhet)
Ska vi ramsa, lyssna av ramsa igen?
Eller ska vi bara ramsa en gång vid nattning och sedan låta han vara tills han tröttnar? (Fast med husljudande)
Musik??


2. MEN... Det stooora problemet är att han vaknar alldeles för tidigt och kan inte somna om. Det började med att han vaknade vid 06:00 och vi försökte med ramsa men den lyssnade han inte på alls utan blev bara ännu mer förbannad. Vi har läst lite på forumet och hittat att musik är bra på morgonen. Så imorse när han vaknade 05:00 och skrek så startade vi Mozart. Han somnade om 06:45. Då fick han sova till 07:15.
Vi har funderat på väckarklocka, kanske det kan hjälpa?
FInns det något Mozart-träsk här att se upp för :?: :!:
Vad är det bästa rådet för uppvakning i vargtimmen?

Det är kolsvart i hans rum
Han är ute på dagis 1 timme på fm och ute 1 timma på em (hemma)
Han äter som en häst :)
Sovningen på dagen är aldrig några problem. (sover i vagn ute)
Skrattet till godnattet har vi. Vi busar runt ganska mycket och han är alltid glad när vi lägger honom.
Han är ju en liten ordningsman :) och hjälper till mycket hemma, disk, tvätt, dammsugning, sopning, plocka undan, duka fram osv

Sedan 3 veckor tillbaka har han blivit lite förändrad. Han som vet precis hur allt ska vara och hur det fungerar men vill bara göra tvärt emot. Han söker våran blick när han: springer i soffan, bankar med skeden i tallrik och glas, slänger blöjan på golvet och "sittstrejkar"
Kan detta vara förtrots..? :roll:

Kan vi göra på något annat sätt? Är det bara att vänta ut, eller ska vi förändra något?
Är jättetacksamma för all hjälp vi kan få. När gossen inte somnar förrän närmare 20 och vaknar 05, blir det inge roligt på dagis heller..:/ Det känns som han behöver vägledning och trygghet. Hur hjälper vi honom?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är ju mycket som pågår i livet för honom just nu, dagisinskolning, testa om de gamla rutinerna fortfarande gäller och sen eventuellt lite förtrots på det :wink: .

Detta är en övergående period men det är viktigt att vara konsekvent i sina "svar" för att göra fnurran så kort så möjligt. Imorse somnade han ju faktiskt om, då är ju Mozart en bra lösning för er. Jag hade ändå pangramsat en gång först för att så småningom kanske bara behöva just pangramsan. Väckarklocka -yes! Vi köpte en som ser ut som ett får som visar en färgad display en halvtimme innan det är dags att vakna och sen öppnar ögonen och bräker när det är dags att vakna (finns spå bla jollyroom och babyshop). Ögonen stänger man vid läggning- nu ska fåret och "xxx" sova brukar vi säga. Den har funkat jättebra för oss då vi har en kille som gärna tycker att han kan bestämma när det är morgon själv :mrgreen: . Det funkar säkert lika bra med vanlig väckarklocka också men jag kände mig inte bekväm med det själv när vi gjorde det så det här blev bättre för oss.


Läggningen gör ni helt rätt med att inte gå in, det blir bara mer drama då :wink: . Jag hade nog ramsat max tre gånger, korta men ljudliga och bestämda ramsor och sen husljudat. Jag brukar dra igång diskmaskinen när min minsting ska lägga sig om han protesterar(rum bredvid köket). Radio eller tv funkar också bra. Varför inte lägga lite tidigare, i alla fall 15 min? Det kan ju vara så att han blir lite för trött nu när han är på förskolan så han är övertrött vid läggning. Eller så är det helt enkelt en fråga om allt är som vanligt trots att dagarna är annorlunda nu. Man kan lägga upp till 30 min tidigare inför natten utan att det påverkar morgonen.

Förtrots? Ja, det har vi haft gott om. Jag tycker i och för sig snarare att det har kort och gott varit vanlig trots som kommit i perioder från och till. Min äldste gick in i sexårstrotsen tidigt också (vid 5 år) så vissa är väl tidigare helt enkelt. Vid trots så avleder man det man kan och väljer sina strider. Mycket kan avvärjas med humor :lol: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Tack för svar mamaA.
Han har sovit bra 2 nätter när han inte varit på förskolan och vi bara har varit jag min man och sonen. Idag har vi varit i skogen med mormor o morfar. Nu ikväll så la jag honom som vanligt. Han låg tyst och blixt stilla. Efter 15 min drog han igång och har skrikigt och varit jätteledsen om vartannat. Ramsade 2 ggr. Sedan blev det dammsugning i 45 min. Men det eskalerade efter dryga timmen. Såhär ledsen brukar han aldrig vara. Min man fick ta till krisverktyg solfjädern och han lugnade sig efter några minuter. Solfjädern i 5 min, sedan somnade han. Den har vi inte använt sen kurningen tror jag. Ett steg fram och ett steg bak.. Hej o hå. Nästa vecka ska han gå längre själv på dagis och pappan börjar bli blek. Han tycker inskolningen är pest lilsom jag. Men vi hoppas och tror på det vi gör för om inte vi gör det, hur ska då våran son bli övertygad.. Även om det river o sliter i kropp o själ och jag ibland vill göra motsatt så är vi övertygade om att det BLIR bra. Inser att det här var mer ett pep talk till mig själv...
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är ledsen, men jag kan i ärlighetens namn inte ge några lämpliga råd till er. Jag tycker ni svarar själva på era frågor med detta...

"Han har sovit bra 2 nätter när han inte varit på förskolan och vi bara har varit jag min man och sonen."

Anna säger: Världen måste få vara liten innan den blir stor. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av mamaA »

och jag som faktiskt tror på förskola från tidig ålder säger så här :wink: :

Det kan bli lite struligt på nätterna i några veckor men om man bara är konsekvent och inte inrättar krisläge varje kväll och springer in och ut ur rummet så löser det sig när han vant sig vid förskoletillvaron. Kruxet är nog snarare att det inte känns bra för er, DET är ett större problem faktiskt då känslan går igenom även om ni försöker maskera den.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Torsmamma: Jag ville nog bara gå igenom våran dag i skrift för att ventilera känslorna lite. Känns som att vi gör allt rätt, men ibland får det väl ta liten tid helt enkelt. Sååå skönt och betryggande att veta att ni finns där ute i form av stöd, pepp och uppfriskande av det självklara som man själv glömt av! Tusen tack:))
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

MamaA: Tack för pepp! Idag var det bara lite klagande o sedan lugnade han sig av sig själv och somnade utan överdrivna husljud, ramsor eller annat. Första dagen idag som det gick bra på förskolan själv. Dramatik vid lämning (såklart) men efter det hade allt varit bra. Han var lugn och glad vid hämtning, nu känner jag mig MKT mer tillfreds i själen. Det är PRECIS som du säger. Det är känslorna inom mig som löper bananas och som driver mig mot tvivlen; gör vi rätt? Vad frågar han nu? Ska vi ramsa igen? Osv. Det blir bra detta!
Tack för din tid.
Kram kram
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!
Nu var det ett tag sedan vi behövde tips och råd.
Sonen är nu 1 år och 10 mån. I ca 6 veckors tid har han vaknat mellan 04:30-0510. Vaknar han med skrik, ramsar vi/spelar Mozart/gör ingenting och han lugnar sig, ligger o snicksnackar och gör detta i ca 1 tim innan vi gör morgon. För det mesta vaknar han och roar sig själv. Läggdags kl 18:30. Vi lade honom kl 19 förut, men sedan han började i förskolan lägger vi honom 18:30. Men dessa tidiga morgnar..De är ute 2 ggr om dagen på förskolan och han sover ute i vagn mellan 1-1,5 tim på dagen. Något tips över vad som kan råda bot på dessa tidiga morgnar som inte verkar rätta till sig?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

När är det tänkt att ni skall ha morgon? Den tiden du beskriver är ju då solen börjar gå upp nu på sommarhalvåret. Är det verkligen KOLSVART i hans sovrum? Gå in kl. 12.00 dagtid stäng dörren i 5 min och titta, sipprar det in ljus, täck för! Jag fick en tid i denna ålder även rulla en handduk och lägga i underkant på dörren då det sipprade in ljus.

Sover han enbart 1 tim, på förskolan och ni har natt 18.30-06.30 kan det faktiskt behövas läggas ÄN tidigare, ca 18 i vissa fall. Han behöver 13,5 tim sömn/dygn nu.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!

Vi har tejpat rullgardinen så där kommer inget ljus in. Däremot har jag inte tänkt på dörrspringan, ska kolla det under dagtid! Sovtid är mellan 18:30-06:30. Men det har väl nästintill aldrig hänt att han sovit till dess, snarare kl 06:00.
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"