Dag 5 nattning och dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Lite bakgrundsinfo Theo (7 mån 18/2) har alltid varit väldigt aktiv, tröttnat på allt inom 30 sek. Om han fått en leksak till sig så har den varit intressant i 30 sek, sedan har han börjat gnälla och bli otålig och man måste ta fram ny sak som även den varit rolig i 30 sek. Känns som att han inte haft någon ro i kroppen och har gnuggat sig i ögonen ca 30 min efter han sovit. Som att han varit konstant övertrött helt enkelt och han har alltid haft svårt att komma till ro. Både jag och min sambo har upplevt honom som rastlös, orolig och faktiskt även otrygg. Även fast vi gjort allt vi kunnat (i våra ögon) som att bära, vyssja, vagga, samsova, byta till egen säng, aktivering, sång, musik så känns det som att det aldrig varit tillräckligt. Vi har känt oss just otillräckliga. Han hade "kolik" i 4,5 månad. Och när den avtog (början på dec) började han vakna 1 gång i timmen och nu på slutet eskalerade det till 1-3 ggr/tim. Vi stod vid ruinens rand, vad gör vi för fel..? Jag kände mig desperat och kände bara inte en natt till, jag orkar inte. När jag läste om SHN kände jag att boken talade direkt till mig. Det var rätt känsla vi hade, han VAR otrygg. Vi gjorde allt vi kunde som vi trodde var rätt, men som visade sig vara det motsatta. Jag mår dåligt av att tänka på vad vi utsatt honom för. Men vi visste inte bättre. Nu kände jag; SHN -vi kör! Utan tvekan, vi har inget att förlora. Och här är vi nu dag 5.

DAG 5
Vi känner oss väldigt nöjda och förbluffade över hur BRA det har fungerat på vår son Theo (7 mån på tors 18/2). Han verkar så lugn i sig själv, kan sitta o leka med saker själv i 15 min och har börjat göra krypframsteg (står i gungar i krypposition!!) Jätteroligt! :D

Natt 1, den var kämpig, men vi tog oss igenom den med pepp, pepp och ännu mer pepp. Theo sov några sporadiska timmar.
Natt 2, Sov 8 timmar i sträck (aldrig hänt innan). Rusade in på morgonen då jag var övertygad om att han dött. Men han hade helt enkelt sovit gott =P~
Natt 3, Orolig natt. Flera uppvak. Mkt ramsor och en del buffar.
Natt 4, Sover 11 timmar i sträck. ELVA. Vi kan knappt tro det är sant. Är i chock. Glada, euforiska och väldigt trötta..??

Nu till lite frågor.
Alla kvällar har tagit ca 20 min för honom att somna (med undantag för första natten).
Rutin: Nattslurk, skrattet till godnattet i ca 20-30 min o direkt ner i säng. Husljud utanför eller Mozart.
Tillvägagångssätt: Sidoläge, 4 markerande buff, sedan solfjäder i ca 10 sek. Ramsar ut och lyssnar lite halvt medan vi försöker "göra annat".
Reaktion: lite mutter, bökar runt runt runt, gnäll, skriker upp,. Ramsar. Lyssnar, väntar någon minut, ramsar igen om det fortsätter. Tillslut går jag in och lägger tillrätta. Solfjädrar, går ut med ramsa.
Min fråga: Ska gå in o lägga till rätta? Eller ska jag låta detta ebba ut enbart med ramsan?
Jag får gå in o lägga tillrätta 1-2 ggr. Sedan bökar han runt och somnar. Tar 20 min.
Han ska väckas 7:30. Han har vaknat 6:30, ligger inne o pratar lite för sig själv o bara är. efter 20 min blir han orolig, börjar fråga. Jag avvaktar och svarar sedan med ramsa. Han tystnar och samma upprepas efter 20 min. Så håller det på tills vi gör morgon.
Min fråga: Är detta okej? Att han ligger o är vaken sista timman innan vi ska göra morgon?

Dagslurarna kan han vakna ca 5-15 min tidigt oavsett lur. Ska vi natta om honom vid alla tillfällen? När är det okej att vakna?
Gällande marginalkvarten. Ex: Om han ska sova 10-10:45. Men somnar 10:15, ska han ändå väckas 10:45, eller ska han sova sina 45 minuter? Om han somnar 10:00 och vaknar av sig själv 10:30, ska han nattas om, eller kan man använda kvarten på så sätt också?
Alltså, marginalkvarten, ska den påverka sömntiden eller vakentiden?

JISSES vilket långt inlägg. Men jag har så mkt att berätta och jag är så fascinerad av hela kuren, forumet och allt som hör till SHN.
Hoppas någon har tid/lust/ork att svara på mina frågor:)

Sovschema: 12h, 45, 1.5, 45

Hälsn Emma
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Sarisparis »

Hej och välkommen till Annas forum :D

Vilken underbar läsning! Fantastiskt att höra hur mycket mer tillfredsställd er pojke är under den vakna tiden, och vilka framsteg han gör =D> Bra jobbat mamma och pappa :thumbsup: =D>

Till dina frågor:
Emman skrev:Min fråga: Ska gå in o lägga till rätta? Eller ska jag låta detta ebba ut enbart med ramsan?
Jag får gå in o lägga tillrätta 1-2 ggr. Sedan bökar han runt och somnar. Tar 20 min.
Jag tycker inte att du behöver gå in och lägga till rätta. Han bökar ju ända runt innan somnar sen. Låt ramsan göra jobbet! Och det är absolut ingen fara att han bökar runt, grymtar och har sig innan han somnar. Han är ju också så pass stor att han själv kan hitta den sovposition han föredrar. Låt sömnen vara hans egen i så stor utsträckning som möjligt skulle jag säga. :D
Emman skrev:Han ska väckas 7:30. Han har vaknat 6:30, ligger inne o pratar lite för sig själv o bara är. efter 20 min blir han orolig, börjar fråga. Jag avvaktar och svarar sedan med ramsa. Han tystnar och samma upprepas efter 20 min. Så håller det på tills vi gör morgon.
Min fråga: Är detta okej? Att han ligger o är vaken sista timman innan vi ska göra morgon?
När ni nått kurens slut, efter elva dagar, skulle jag råda er till att utvärdera schemat. Om jag läser dig rätt så har ni natt 19.30-7.30. Min erfarenhet är att natt mellan sju och sju tas emot bättre av de flesta. Att börja dagen vid sju är en klassiker. Men jättebra att ramsan förmedlar sitt budskap även där på morgonkvisten, där har ni jobbat bra =D>
Emman skrev:Gällande marginalkvarten. Ex: Om han ska sova 10-10:45. Men somnar 10:15, ska han ändå väckas 10:45, eller ska han sova sina 45 minuter? Om han somnar 10:00 och vaknar av sig själv 10:30, ska han nattas om, eller kan man använda kvarten på så sätt också?
Alltså, marginalkvarten, ska den påverka sömntiden eller vakentiden?
Marginalkvarten kan användas åt båda hållen. För korta lurar på 45 min skulle jag råda att använda den så att den effektiva sovtiden blir just 45 minuter, vilket motsvarar ett naturligt sovpass. Att väckas efter 30min är inte alltid uppskattat. :lol:
Vaknar han själv efter trettio minuter skulle jag kanske inte jobba på ett omsomnande eftersom sovtiden så snart är slut. Attityden av självklarhet kan ta en rätt långt så gå in och "väck" honom innan han skriker upp sig ordentligt. :wink:

Om du är helt ny på forumet så råder jag dig också att läsa runt lite i gamla trådar, det finns ett gäng fantastiska under Klistrade favorittrådar. Och läs gärna om och om igen i SHN-boken, särskilt Safarin och Säkerheten!

Jobba vidare nu på samma sätt och njut av att skörda frukterna!

:heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Arg vid läggningar

Inlägg av Emman »

Hej!

Det är 14 dagar sedan vi kurade vår son (7 mån). Nätterna är som en dröm. Han läggs 19:30 och vaknar till 1 gång runt 5:30, ramsas och väcks 7:30.

Har svårt att få dagslurarna att gå smidigt. Han somnar till slut. Men han är så himla ARG när han märker att han ligger i vagnen. Han vrålar och snurrar runt. När han är arg brukar jag låta honom "arga av sig" innan jag agerar med ramsa. Det tar 15-20 min varje gång innan han somnar. Arga vrål, ramsa, arga vrål, ramsa o så håller vi på tills han nöjer sig med ramsan och somnar. Jag vagnar inte, utan lägger honom tillrätta i vagnen (precis som jag gör när han ska sova i sin säng) går därifrån med ramsa och karusellen börjar vid tillrättaläggandet.

Det är en liten karusell vid nattningen också, men upplever inte att han är lika förbannad då. Han somnar på ca 15-20 min då med, men kan ligga o muttra och visst, lite vrål, men inte alls som på dagen.
Ska vi korta ner något pass, eller är det för tidigt?

Sovschema: 12, 45, 1.5, 45

Någon som har något bra tips?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Var snäll och håll dig till en och samma tråd kring ett och samma barn och kur, så blir det lättare för oss att se hela historiken. :D

jag tog mig därför friheten att slå ihop dina trådar.

Så 7+8 mån kan man dra ner schemat med 30 min mot vad du har idag. Antingen göra fm luren 20 min eller em luren 20 min. Man kan om man har en SUPERPIGGIS gå över till 2 lurar, men då blir det rytmen 12+45+2 som gäller. Man lägger den långa luren lite senare bara.

Sen ang arga/ledsna läggningar är regeln, ju argare och ledsnare de är, desto mera "skratt till go natt" dag som kväll skall till. Minst 20 min! Att sen få muttra av sig eller vara arg av sig är ju hans privilegum, men detta kommer att gå över.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!

Tack för bra respons! Nu är vår lilla knodd 8 mån och nog har lite 8-månadersångest smugit sig in, han vill gärna ha mamma i sitt synfält hela tiden, men inga inga större problem:)

Läggningarna dag som kväll går jättebra. Han ligger o babblar lite o somnar efter 10 min. Men vi måste justera schemat på nåt vis. Han sover aldrig 1,5 tim på dagen utan endast 45 min, max en tim. Vårt schema är 12,45,1.5,20. Vet inte om vi ska ändra till endast 2 lurar som du skrev i föregående inlägg? Tror inte han fixar så mycket vakentid.
Han vaknar oftast runt 7 och det blir en ledsam historia fram till 7:15 då vi får göra morgon.

Tacksam för råd.
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej

Om du tror att han inte fixar så mycket vakentid finns det några alternativ - ett kan vara att ha ett schema med 11,5-45-1,5-45; ett annat kan vara 12-20-1,5-20. Det ena ger 14,5 timmar och den andra 14h10min, men han är ju 9 månader om ett par veckor om jag har räknat rätt så det kanske är dags ändå att gå ner mot 14 timmar? Ofta brukar våra guldklimpar signalera det ganska tydligt, det gäller bara att vi föräldrar hänger med i svängarna. ;)
Det kan alltså vara dags att börja snegla på schema för 9-11månaders, dvs 14 timmar exempelvis 12-45-1,5. :)

Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!
Nu har vi kört 12-20-1,5-20 I 14 dagar, men han sover fortf endast 45 min på långluren. Enda sättet att få honom sova lite längre är att jag går ut och går med honom. På så sätt kan jag vagna om honom när han vaknar efter 45 min, till sömns ca 15-20 min till. Men jag vill kunna lägga honom inne i säng eller i vagn ute utan att behöva gå 1,5h varje dag. Men jag funderade på att köra 12-45-1,5. Är det okej att byta schema nu igen? Han sover fantastiskt på nätterna och är sällan arg numera när vi lägger honom utan babblar för sig själv, bökar runt och somnar i de mest konstnärliga sovställningar:)
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Sarisparis »

Hej!

Grattis till era fina nätter, bra jobbat =D>

Skulle du kunna lägga in schemat med mat och sovtider? Spontant undrar jag om morgonluren "stör" långluren och om han skulle kunna vara ännu lite mättare inför densamma. Banan som efterrätt vid lunchen kan vara en god idé och med mina små lade jag långluren nästan direkt efter lunchen, bara så att vi hann ut fem minuter och bli ännu lite tröttare innan läggning :wink: Sen var det väldigt uppskattat att få lägga sig i sängen och sova (länge).
Skulle också vilja se tiderna för det schema du funderar på (12-45-1,5).

Funderar lite på om det kanske är så att han föredrar sängen framför vagnen? Gillar han att böka runt och sova konstnärligt så kanske vagnen känns trång?

Återkom!

:heart:
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej!

Här är vårt nuvarande schema.

07:30 Morgon
08:00 Äta (Gröt)
9:45-10:05 Sova (20 min)
11:30 Äta (lagad mat + katrinplommon + frukt)
12:30-14:00 Sova (1,5h)
14:30 Äta (frukt)
16:15-16:35 Sova (20 min)
17:30 Äta (lagad mat + katrinplommon)
18:30-19:30 Bad, nattslurk (200ml välling) Sova

Idag sov han 1h på långluren i sängen. Längre än han brukar alltså, men ändå för kort.
Jag läste mig till någon på forumet som gav förslaget 12-45-1,5. Har inte lagt upp något schema än, bara funderat på det litegrann om det kunde vara en idé.

Under de 2 korta lurarna (20 min) får jag alltid väcka honom, känns som han skulle kunna sova mycket längre. Men detta gäller inte långluren.

Tack för snabb respons!
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sover han alltid i vagn på dagen? Långluren är svår i vagn upplever jag, säng brukar däremot funka bra. Prova att mörklägga rummet också. Rejält med utevistelse på förmiddagen där han får uppleva mycket så sover han gott sen.

Man tror ofta att de små inte kommer att klara längre vakentid som det blir med två lurar men det funkar faktiskt ofta bra. De första veckorna kan bli lite gnälliga mot kvällen men då kan man lägga en halvtimme tidigare utan problem. Man skjuter ju de båda kvarvarande lurarna framåt med minst en halvtimme också ( kan vara upp till en timme) så det inte blir för lång vakentid på kvällen. Om vinsten blir att han sover hela långluren får han ju ändå mera sömn :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej hej!
Nu var det ett tag sedan vi behövde hjälp eftersom allt fungerat så bra. Sonen är 12,5 månad och nu har morgnarna blivit tidiga var och varannan dag. Han har börjat vakna vid 5-tiden istället för 7:30. Han kan ligga vaken över 1 timma (har kamera i rummet) utan att säga ett ord, gnyr till lite ibland, men är såklart jäääättetrött fram till första sovningen 10:30. Hans schema är 12, 1.5, 20. Eftermiddagssovningen tar längre o längre tid att natta. Gick på 5 min innan, nu tar det 20-25 min. Funderar på om det kan vara dags att ta bort andra sovningen, vad tror ni?
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Nu är lillgrabben stor nog att fixa det med en tupplur på dagen. Precis som han signalerar. ;) Det brukar vara så att det är vi föräldrar som blir förvånade av strul tills vi inser att det kanske är dags att ändra schemat. :D 13,5 timmar räcker gott åt honom nu när han passerat 1-årsstrecket. 12 timmar + 1,5 timmar dagslur, eller 11,5 timmar natt + 2 timmar dagslur. Oftast passar det bra att lägga luren efter lunchen.
Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Tack för snabb respons.
Då fick jag det bekräftat:)
Ändring i schemat blir det ögonaböj. På med attityden och lugnet. Återkommer med rapport nästa vecka.
Ha det gott!
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
Emman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 17:16

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av Emman »

Hej! En fråga angående tidiga morgnar. Vi har ju nu gått över till endast en lur sedan 4 dar tillbaka; 12-13:30. Han lägger sig 19:30 men har vaknat kl 6 i drygt 2 veckor nu. Han kan oftast ligga o prata eller vara tyst inne på sitt rum 1 timma. Men han är ju alldeles på tok för trött 2 tim innan luren kl 12. Vi har gett han en 5-minutare för att det ska gå. Min fråga är, ska vi ramsa honom direkt när vi hör honom kl6 istället så han får en signal från ossatt han ska sova vidare? Något annat tips? Eftermiddagarna från 14-19:30 går rätt bra, han är trött sista timmen.
Sigge 180907 SM sedan 3 veckor
Theo 150718 kurad 7 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dag 5 nattning och dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

1. se över mörkläggningen! Det måste absolut vara KOLSVART i rummet om du går in där och tittar kl. 12.00 mitt på dagen.

2. DÅ (om 1 är åtgärdat) kan man pangramsa.

:D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"