Kura 11-månaders tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Kura 11-månaders tvillingar

Inlägg av stiina »

Hej! Jag fick för ett tag sedan rådet av en god vän att prova sova hela natten-kuren. Våra 11 månaders tvillingar har aldrig sovit bra. Dom sover oroligt, ska bäras, vaggas, vyssjas. När vi lägger ner dom så vaknar dom inom en timme. Vi har ca 10-30 uppvaknande per natt och jag och min man snittar 3-4 timmars osammanhängande sömn per natt. Vi börjar bli desperata, inget vi har provat hjälper. Jag hoppas så innerligt att detta ska funka då varken vi eller dom mår bra av att sova såhär lite. Dagen är inga problem, vi lägger bara ner dom i vagnen så sover dom 2-3 timmar utan uppvak. Det är kvällarna/nätterna som är problemet. Hur funkar det att kura tvillingar ni som har gjort det? Har ni några goda råd, tips och pepp på vägen? Jag har fått låna boken och streckläser i detta nu. Har en tanke att påbörja detta på söndag, då har både jag och min man hunnit läst in oss. Jag hoppas så innerligt att detta ska funka, vi har två väldigt bestämda barn som gärna gör sig hörda högt och tydligt. Tack på förhand, har hört att detta forumet ska vara ovärderligt!
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 11-månaders tvillingar

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkomna! :D
Köra tvillingar brukar gå utmärkt. Man kan köra dem båda i samma rum tycker jag då lär de sig. Kan ta någon extra dag längre men klart värt besväret. Under tiden fram till söndag, läs läs läs läs Ni behöver läsa boken minst 5 ggr och ställa frågor ta fram en plan. Och sen när ni kurar läsa den 2-3 ggr till under kuren. Låter hårt, men är såååå värt besväret!

ha dem båda i var sin spjälsäng i samma rum, om möjligt försök skärma av så de inte ser varandra. Det skall också vara totalt KOLSVART i rummet. Går du in där kl. 12.00 mitt på dagen och stänger dörren skall du inte kunna se din egen hand framför dig. :wink:

Öva buffning på varandra inte på barnen, detta skall ni kunna perfekt när ni kör igång. 11 mån behöver 1-2 lurar på dagen lite beroende på hur de har det idag. Totala sömnbehovet brukar man säga är 14 tim/dygn. Vid 12-15 mån 13,5 tim/dygn. REkommenderar att ni inför 12 tim natt från början så blir det lättare senare. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Kura 11-månaders tvillingar

Inlägg av stiina »

Tack för svar! Jag känner mig peppad men har några funderingar. Anna skriver i boken att tvillingar ska sovas avskilda under starten av kuren, vad är fördelen respektive nackdelen med det? Kommer det krävas av oss att vi kurar båda två då dom är två så vi båda måste ta nätterna? Isf, bör vi ta samma tvilling alltid?
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Kura 11-månaders tvillingar

Inlägg av stiina »

Sen en annan fundering. Vi reser bort nästa vecka Tors-söndag, är det då bättre egentligen att påbörja kuren efter det? :)
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Kura 11-månaders tvillingar

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Underbart att ni tänker kura, det kommer att fungera bara ni inte "hoppas" utan VET varför det fungerar!! ;) Attityden är sååå viktig att ni anar inte. Ni måste skjuta alla era vargar innan ni börjar och känner ni att attityden kommer att vara det minsta sämre när ni är bortresta (och det är den som regel alltid) så vänta tills ni är hemma igen så de små slipper fråga mer än nödvändigt!!

Samt eftersom era små inte alls sover stabilt i nuläget och eftersom uppföljningsveckan ingår i kuren så bör ni absolut vänta, tänker jag.

Lycka till!!

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 11-månaders tvillingar

Inlägg av TorsMamma »

stiina skrev:Anna skriver i boken att tvillingar ska sovas avskilda under starten av kuren, vad är fördelen respektive nackdelen med det? Kommer det krävas av oss att vi kurar båda två då dom är två så vi båda måste ta nätterna? Isf, bör vi ta samma tvilling alltid?
Båda i samma rum eller var sitt är lite som ni känner er bekväma med. Det tar någon extra dag om de är tillsammans. Men jag tycker det är värt det. Se bara till att det är avskärmat mellan dem så de inte ser varandra.

Det är alltid mycket skönare att vara två med tvillingar, men man kan ensam, dock är det MYCKET jobbigt med allt spring. Lättast är att man tar var sin 2-3 nätter så kan man ta en hel natt själv sen då man i princip inte buffar längre. Då ramsar man dem båda över en och samma kam. Därför gillar jag båda i samma rum.

Gör det som ni känner er bekväma med, det är viktigare att ni har full attityd än att ni tvekar. Som Anna säger. Hellre tveklöst fel än tveksamt rätt. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"