Dags att kura lillebror Max

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tack så mkt för svar å kloka ord!

Det gick inte alls med flaskan. Han smakade lite men blev tvärförbindelser å skrek i Högan sky. När hans pappa tog bort flaskan somnade han snabbt trots att han borde varit hungrig.

Nätterna är fortsatt kaos här med flera matningar men fram till kuren får det bli så så fokuserar vi på att få till dagarna.
Max äter bättre på dagarna nu men det verkar inte vara speciellt njutningsfullt för honom. Det är gnälligt men det går i a f ner. Mango är en favorit. Jag blandar i olja vid varje mattillfälle så lite borde det mätta å sedan får han bröstmjölk när jag inte får i mer pure.

Jag försöker vara noga med tiderna på dagen men det är inte lätt. Han vaknar efter 30-45 minuter och jag lyckas sällan söva om honom. Långluren går bättre för då är vi oftast ute å han sover gott i vagnen.

Vi har i a f bestämt datum för kuren: vi börjar kvällen den 14/2. Nu läser vi och jag klurar på ett schema. Han blir 5 månader den 15/2.

Det som gör det hela lite stressigt är att storasyster går på förskolan mellan 9-14 tis-Tors. Jag funderar på att se om hon kan gå 08.30-13.30 istället för jag tror att det funkar bättre med Max schema.

Vad tror ni om;
07.00 vakna, byta blöja och ta på kläder.
07.20 frukost; gröt m katrinplommonpure
08.00 amma
08.15 åka till förskolan (då borde vi vara hemma 08.45)
09.00 sova 45 min
11.00 lunch; grönsakspure + amma
11.45-13.15 sova
13.30 hämta på förskolan
14.00 mellanmål; frukt + amma
15.30 sova 45 minuter
Nu är jag osäker... Funderar på om vi ska ta middagen 17.30 å då ge honom gröt och sedan kvällsslurk 18.30 i form av amning. I så fall kör vi ett bad 18.15 och skratt till godnatt 18.45
God natt 19.00.
Eller;
Middag 17.00 grönsakspure + amning, bad 18.00 och sedan gröt som kvällsslurk 18.15..?
Skratt till godnatt 18.45.
God natt 19.00.

Tänkte sluta nattamma i samband med kuren så slår vi ihop alla jobbiga förändringar på samma gång.

Vad tycker ni?

Tack på förhand!
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

*tvärförbannad ska det stå. Skriver på mobilen! :D
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej,
Jag tror att vi väljer följande schema;
Max schema
07.00 vakna, byta blöja, ta på kläder
07.30 frukost; gröt + katrinplommonpuré + amma
08.15 åka till dagis/ut å leka
09.00-09.45 sova
11.00 lunch; grönsakspuré + katrinplommonpuré + amma
11.45-13.15 sova
13.30 hämta Ella på dagis
14.00 mellanmål; amma (ev banan med)
15.30-16.15 sova
17.00 middag; samma som lunch
17.45 bada
18.15 kvällsmat; gröt
18.45 skratt till god natt
19.00 sova

Hur nära inpå bör sista vilan ligga nattvilan? Är det ok så här? Tror att det blir för lång vakenperiod innan natten om jag lägger vilan tidigare och om jag lägger vilan senare hinner han bli lite hungrig (?) för att vila 45 minuter samt att han kanske inte hinner bli trött innan natten?

Har läst mkt nu å känner mig säker på allt utom attityden kring att inte amma på natten och om han får i sig ordentligt med mat. Bävar lite för hur det kommer kännas (för mig, jag är inte orolig för Max) om han vill ha bröstet å jag nekar honom. Jag slapp ju detta moment med Ella för hennes pappa tog henne i två nätter då. Jag vill gärna ha rätt attityd och hoppas jag kan hitta den men det är det jag jobbar med mest nu.

Han är hård i magen och gnäller/gråter lite när han ska bajsa, trots katrinplommonpuré. Det gör mig mer osäker än jag vill erkänna... Han vägrar både gröt och flaska men jag har köpt en ny gröt gjord på ris med mango och äpple som jag ska prova istället.

Annars tror jag att Max kommer svara bra på kuren och jag vet att han kommer må så mkt bättre efteråt.

Om ni inte har några synpunkter på schemat så kör vi på det!

Med vänlig hälsning,
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Sarisparis »

Oj vad du jobbar på utan att ens få svar :oops: Forumet är magiskt :P :wink:

Ja, jag gillar ditt nya schema bättre än det förra. Tror inte att du ska lägga sista vilan senare än så heller, som du säger kan den bli för nära natten.

Härligt att ni är så väl förberedda inför kuren och att du nu har tid över att finslipa din attityd inför kurstarten till helgen. Läs, läs och läs igen. Ramsan är ju kurens viktigaste verktyg, så läs på igen om den. Och man kan aldrig läsa kapiteln Safarin, Lugnet och Säkerheten för många gånger.
Verktygen i all ära, men de fungerar för att den som använder den vet vad den håller på med. Forumet är fullt av gamla trådar med massor av pepp, nu när du har tid inför kuren så ta gärna en tur bland i kategorin Klistrade favorittrådar. Missa inte den här

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5252

Läs, läs, läs =D> :thumbsup:

:heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej,
Tack för svar!
Max har blivit förkyld med feber som kommer och går å tjockt snor :cry: jag hoppas att han är frisk tills på söndag annars får vi skjuta på kurandet.
Det positiva med hans förkylning, som givetvis givit oss mardrömsnätter, är att det stärker min attityd till att kurandet är livsnödvändigt för att vår familj ska fungera. Jag är så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen och det är stackars Ella 3 år som får ta de värsta smällarna med en mamma som inte orkar med trots eller tjat utan blir en surkärring :oops: jag har tidigare känt mig så stolt över mitt föräldraskap då jag följt barnaboken vilket givit mig säkerhet och ett tryggt, glatt och harmoniskt barn. Tyvärr är jag inte den mamman just nu eftersom jag är så trött att alla krafter går åt till att göra allt som måste göras. Tålamod är inte min starka sida!
Men som sagt, det har i a f raderat mina tvivel. Kurandet blir bra för oss alla, då kan jag återigen bli en mamma jag är stolt över!

Håll tummarna att Max frisknar till snabbt!
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Ylvispylvis »

Och vad står det då om sjukdom i boken som du nu förhoppningsvis läst flera ggr? ;)

Krya på sig och lycka till med kuren!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Haha jo jag vet, men jag är för blödig i mammahjärtat :roll: och det blir för många jobbiga grejer på en gång för den här mamman :oops: risken att misslyckas med kuren pga att jag släpper in oros-vargar är för stor. #-o Jag vill inte heller behöva störa genom att suga rent näsan på snor. Men du har ju rätt haha, när man är sjuk behöver man sin goda sömn än mer :wink:
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Ylvispylvis »

Ok, ville bara förhöra dig lite så jag vet att du läst på ordentligt! ;) Men självklart är det DU som väljer när ni ska köra, som du säger så är ju Attityden jätteviktig så känner du vargar kring benen är det nog bättre att vänta tills förkylningen gett sig.

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej,
Vi har bestämt oss för att köra på i a f imorgon. Max är feberfri men snorig.
Det är ju lätt att suga rent näsan på snor innan läggning men hur skulle ni göra om ni märker att det behövs under natten? Bara in å göra det i mörkret och sedan buffa och ut eller kan man tända lite svagt?
Är det ngn fara för kurandet om man måste göra detta eller går det bra så länge man bibehåller rätt attityd?
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Tin »

Hej,
härligt för er att ni köööööör. Hurra.
Jag var också tvungen att fixa med snor under kurandet, in med snorsugen, sug rent, ut igen. Attityd mössa på.
Självklart ska du sova lilla vän. Jag brydde mig inte om att buffa, bara in och ut. Bara du gör det med självklar attityd. Jag hade en sån där liten spöklampa som finns på Ikea, så jag såg näsan men kan du göra det utan lampa ännu bättre. Min lilla O sög på fingrarna och med snor i näsan gick ju inte det, och hon blev vansinnig men så fort jag tog bort snoret kunde hon sova igen. Så jag bedömde att det var värt det för oss att gå in och suga snor.

Men framförallt är lite snor i näsan ingen hinder för en kurning, så ta till dig det och känn dig trygga med att bara köra. Så lite spring som möjligt, tänk UT UT UT och SOV SOV SOV.

Kör bara, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej,
Tack för svar!
Nu har vi börjat!
Han är väldigt kvällstrött och brukar (innan idag) sova redan runt 18.15-18.30 så jag tog beslutet att påbörja läggningen 18.50.
Han skrattade mycket under skrattet-till-godnattet men jag märkte att det började övergå i gnäll så jag tyckte det var bättre att lägga honom medan han var glad.

Vi har skaffat ett apnélarm men medan jag buffade märkte jag att lampan på larmet började blinka på varje buff så jag var tvungen att avbryta och tejpa för lampan så att den inte skulle störa och sedan börja om.

Jag lämnade hans rum 18:58 med en glad ramsa och han blev arg direkt så jag gick in och buffade igen. Ramsade glatt ut kl 19 och lyssnade av. Han var ilsken! Påminde*6 men han blev ännu argare så jag gick in 19:02 och buffade igen. Då är han sur och muttrar hela tiden medan jag buffar men tystnar ganska fort ändå och jag ramsar ut glatt 19:06 och lyssnar av. Ingen reaktion. Ger bekräftelse *4.

Hoppas resten av natten fortlöper lika enkelt haha. Jag är suuuuupersömnig redan så jag fattar inte hur jag ska hålla mig vaken. Har bunkrat upp med kaffe.

Ha en go kväll!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Tin »

Vilken underbar start!
Heja heja.
=D> =D> =D>
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Tin »

Jag finns har om det behovs pepp eller fragor. Kanns alltid battre att vara tva.
Min tidszon ar tvartom sa det ar dag hos mig.

kram
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Åååå vad skönt med lite pepp och hjälp!

Han vaknade 20:48 och jag buffar och går ut med glad ramsa 20:49. Han gnäller lite men jag gör inget. Noterade att han verkar ha svårt att andas med näsan. Ger bekräftelse *4 och då går an igång igen.
Sedan upprepas detta 3-4 ggr men det händer så tätt att jag inte hinner kolla på klockan eller anteckna. Han blir i af jättearg medan jag ramsar mig ut men jag avvaktar på utsidan och ger påminnelse * 6 eller 8 men han skriker upp sig så jag går in och buffar. Sista gången jag är inne suger jag rent hans näsa så gått det gick i mörkret men han hatar nässugen och gör motstånd. Han blir helt ifrån sig när jag gör detta så medan jag buffar hulkar han och snyftar men lugnar sig.
Han börjar gapa när jag är på 3e versen när jag ramsar mig ut men jag märker att han går ner i tonen och tar pauser så jag avvaktar och bara lyssnar. När han tystnar ger jag bekräftelse *4. Tyst 21:17

Än så länge är det enkelt men i vanliga fall hade jag nog givit honom bröstet runt kl 22 och sedan låtit honom ligga kvar vid mig så jag förmodar att om den vanan sitter i så kan det bli lite tuffare då. Men jag känner mig säker. Det gör verkligen skillnad att ha det där apnélarmet för annars hade jag nojat haha.
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Tin »

Hej, bra jobbat igen. =D>

Jag brukar tanka att det ar litens jobb att stalla fragor pa nya rutiner ......... tills han ar nojd med svaret fran mamma. Brukar han vakna och fa tutte ar det klart att det undras vad som star pa i natt.
"Ska jag erkligen bara fortsatta sova mamma?" undrar liten,
"'Japp det ska du kara du, jag vaktar." buff buff ramsa ramsa
"Ar du helt saker mamma?"
"Absolut, somna om alskling." ramsa ramsa
"Vaktar du mamma?"
"Det kan du lita pa, sov min skatt". bekraftelse ramsa

Ni har en dialog liksom, full av karlek.

kram pa dig Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"