Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Tin »

Hej,
3 sömnpass för 5-6 månaders och ner till 2 sömnpass för 7-8 månaders. Båda mina började krångla med sista em luren, (den där envisa 20 minutarn) vid 7 mån. Så jag lade om till två lurar: 12-45-2 och lade långa sovet senare. Så upp till 7 månader skulle jag fortsätta erbjuda sömn enligt 3 lurar schemat för att sedan känna efter och ändra till 2.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för svaret Tin! kram tillbaka!
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Hej igen, idag blir dotter 6 mån och det är ca 2 v sedan jag skrev men detta är fortfarande aktuellt så jag klistrar in mitt senaste inlägg och frågar om lite hjälp igen.....tack på förhand! :heart:

Hej!

Vi kämpar på och håller schema samt mycket mat och skratt! Vi har klarat oss från vargtimmen för det mesta ( peppar peppar) däremot är det fortfarande gråt/protester vid varje läggning samt uppvak efter exakt 40-45 min....lunchvilan är ju 1,5 ( har hänt att hon sovit hela ca 3 gånger utan uppvak!) annars är det jobbigaste läggningen på natten.

Kl 20 är det natt och efter ca 10 minuters protester och gråt ( ibland mer ibland mindre) somnar hon gott för att såklart vakna efter 45 min och bli arg/förbannad och mycket ledsen till och från, detta kan pågå mellan 15 min upp en timme ibland....vi har haft en del trafik inne i rummet som ni vet om ni läser tidigare inlägg men försöker verkligen nu att ramsa in i det sista och såklart buffa/solfjädra när det är kris....

Nu till vår fråga, tror ni att detta kommer att vända med tiden eller ska vi liksom "gilla" läget då hon efter detta oftast sover hela natten till 08 däremot blir ju den "riktiga" natten från ca 22 om ni förstår vad jag menar....?

Vi är oerhört tacksamma för alla framsteg och alla timmar vi får sova men vill såklart att lillan slipper detta upprörda stadie och inte alltid somnar in efter gråt och upprördhet! Och vi vill ju gärna själva ha kväll från 20 och inte 22-23.

Mat äter hon mycket av och schemat med mat och sömn är ändrat efter Torsmammas förslag med tider och innehåll ( se tidigare inlägg).
:heart: :heart:
Vår tjej är 6 månader om ca 2 v, bör vi dra ner på någon lur eller ändra något ? just nu 45+1,5+45
Tacksam för hjälp!
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

12+45+1,5+45 gäller till 7 mån innan man drar ner på tiden. :D

Man brukar säga att ju ledsamare läggningar desto mera skratt till gonatt är det som gäller. Så se till att det är riktigt roligt i minst 20 min innan läggning. Och nu skall din ramsa vara så pass övertygande att du kan ramsa omkull henne utan problem. Inga andra verktyg skall nu behövas.

Ang. 6 mån så läs gärna om Herr Vällingsson bland favorittrådarna. Mera aktivitet på dagarna (då menar jag inte underhållning eller träffa kompisar) utan hon behöver ÅLA, ÅLA; ÅLA ÅLA Dessa 6 mån behöver bli rejält fysiskt trötta och skall ligga på golvet och åla korsvis massor och sen äta massor massor massor. jag har skrivit flera långa romaner om detta. så även SÖK funktionen kan vara på sin plats och använda. :wink:

Det kommer och släppa om bara du gör det. Just nu har ni båda fastnat och har samma förväntningar, ni har skapat en "vana" kring ovanan. Så rejäla HÖGA husljud från läggning fram till 23 är mitt råd, så höga att hon hör den lätt genom ständ dörr och inte behöver undra vad som är på g. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för svaret!

Ang ålning, jag lägger henne ofta på golvet med leksaker framför sig och av med strumpor! Hon kan snurra runt sig själv och backa sedan blir hon lätt arg/frustrerad och då ställer vi upp henne i gåstolen, har du några tips på hur vi motiverar henne till att åla mer/framåt?

Ser ut som att hon "simmar" på golvet :) Eller kommer det bara av sig själv tänker jag?

Tack!
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tups! Sluta med gåstolen :wink:

Här kan du läsa om ålning och nu är det dags att börja lära och hjälpa henne hur man gör!

http://www.barnhjarnan.blogspot.se/search/label/samsyn

Se till och ha glidvänliga kläder, inga mattor på golvet och inga strumpor och bara armar. Sen övar man tillsammans 5min/10ggr/dag. MINST! Att bli frustrerad är normalt. Men ledsen skall man inte bli. Läs igenom alla 3 delarna på bloggen så kan vi prata lite till sen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Acnaib »

Hej!!

Får man flika i med lite egna erfarenheter?! :)
Katarina1982 skrev: Ser ut som att hon "simmar" på golvet :) Eller kommer det bara av sig själv tänker jag?
Vår lilla Franz är 5 månader i morgon. Och honom har vi tränat en hel del ålning med. :) Han gjorde som er, låg på mage och "simmade". Han ville inte riktigt sätta ned fötterna. Jag tänkte att "han lär sig väl", men fick lite tips om hur man kan hjälpa till. Så delar med mig lite :)

Klä älsklingen i kortärmat, kortbent eller utan byxor. Det kan funka med byxor oxå, om du vill testa det! Tänk på att tröjan/bodyn måste vara glidvänlig. Inga tryck på, bara vanligt tyg. Velour är utmärkt om du har!
Lägg dig på mage på golvet med älsklingen. Lägg dig själv så att du ligger framför älsklingen, hon har fötterna åt ena håller och du åt andra håller och ni har huvudena mot varandra (förstår du?). Sen tar du tag i hennes händer, eller låter henne hålla om dina pekfingrar med sina händer. Växelvis drar du hennes armar framåt, vänster, höger, vänster, höger osv. Du backar själv (liggandes) och "drar" henne med dig. Hejje på och säg hur duktig hon är! När ni tagit er en bit, ge henne en puss och vänd på henne (nu har ni fötterna åt samma håll. Ditt huvud vid hennes fötter). Håll nu växelvis ner hennes fötter i golvet. Vik hennes ben så att säg högerfoten är vid rumpan, tårna/foten i golvet. Låt henne skjuta ifrån och gör sedan likadant med andra foten. Fortsätta så. Det kan underlätta om det finns något spännande att ta sig till längre fram på golvet. Hejja på!
Finns pappa till hands eller syskon eller mormor eller granne så kan ni göra händer och fötter samtidigt.
Gör så, flera gånger om dagen. Några minuter varje gång.
Detta ska vara en rooolig lek! Så skratta själv och ha kul så smittar det av sig. :lol: :D :wink:

Katarina1982 skrev: Ang ålning, jag lägger henne ofta på golvet med leksaker framför sig och av med strumpor! Hon kan snurra runt sig själv och backa sedan blir hon lätt arg/frustrerad och då ställer vi upp henne i gåstolen, har du några tips på hur vi motiverar henne till att åla mer/framåt?
Ta bort gåstolen. Förvisa den till källaren/garaget/vinden. Den behöver ni inte! Jag veeet. Det är SUPERSMIDIGT med gåstol. Barnet är så nöjt, kan ta sig fram, ser bra och själv får men händerna fria. Men nej. Det är inte bra. Inte egentligen!!
Det kan bli lite gnälligt nu i början när er lilla älskling ska lilla på mage så mycket, ålträna mycket och inte får tillgång till gåstol. MEN - hon vänjer sig snabbt - tro mig! Och när hon väl ligger där på köksgolvet och ålar runt bland stolarna, då - då är det ren njutning att se på!

Du fick en bra länk av TorsMamma. Gå in på den bloggen och läs på allt du kan. Ålning är viktigt, på tok för viktigt för att man ska ha råd att kasta bort dyrbar tid på fängslande anrättningar som gåstolar ;)

Jag känner en flicka som haft gåstol som sin favvoplats. Hon trivdes där. Massor. Föräldrarna satt henne i den, dagligen, många gånger dagligen. Barnet var sååå nöjd! Nu när barnet blev 1 år tänkte föräldrarna att nu är det väl dags för älsklingen att stå utan gåstol. Men nej. Flickan kan inte stå själv, utan gåstol. Hon är tvungen att ha något att luta sig mot. Sorgligt.
Visst, hon kommer lära sig att stå och gå. Krypa kan hon inte, inte åla heller... Om du läser i bloggen ovan så förstår du vad flickan gått miste om. :(

Som sagt. Vår lille Franz. Han simmade mest... Men nu. Han tar sig fram obehindrat. Från en dag till en annan. Vissa dagar kändes det hopplöst. "Han vill ju bara inte lära sig att hålla ner fötterna själv - gaaaaa" Men, från en dag till en annan ( nu i måndags) har han greppat hur det funkar. Nu är han ostoppbar, nästan ;)

Lycka till, kämpa på! Ni fixar det här! :heart:

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack snälla för långt och utförligt svar! Jag läste via länken från Torsmamma och wow vad mycket som händer i hjärnan vid ålning/krypning!


Vi ska genast börja träna och i sin tur hoppas jag även att madame blir lite mer stimulerad och lättare att lägga! Jag kommer givetvis återkomma när frågor och funderingar uppstår!
Vi har även börjat på babysim en dag i veckan vilket är supermysigt och dotter får göra massa kul i vattnet!

Gällande vilostunderna och att dra ner på dessa så undrar jag vad som är rekommenderat vid 7 mån? är det att dra ner på sista luren? Ta bort den helt? förlänga lunchvilan då? Tacksam för svar som alltid! Ni är super! :thumbsup: :heart:
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Acnaib »

Ja. Babysim är mysigt. Minst lika mysigt för mamma :) :heart:

Berätta gärna hur det går med ålningen sen :) :thumbsup: :heart:

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Absolut! =D>
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Hej!

Nu har vi kört stenhårt på denna sovmetod i ca 2 mån! Dotter sover mellan ca 10-12h per natt och vi är oerhört tacksamma!

Hon blir 7 mån den 16 mars och har 3 lurar ännu på schemat. Hon äter bra och vi håller verkligen på schemat!

Nu till min fundering....Tyvärr är varje läggning kombinerat med gråt och ja det är både gråt, skrik och protester. Vi har lärt oss höra skillnaden mellan "arg" "ledsen" etc. Är det fler som har det såhär?

Missförstå mig rätt, vill inte klaga men livet är rätt fyrkantigt för att vi just håller på rutinerna och tänker att det blir bättre när vi så småningom kan dra ner på lurar etc. Men det här med att hon kan läggas av vem som helst och att det tar 2 min ca är så långt ifrån vår verklighet!
Vill se om andra har det såhär eller om någon har råd/tips?

Oerhört tråkigt att höra dotter gråta vid alla lurar samt vi nattning och uppvaken efter 45 min dag som natt är fortfarande 9 av 10 ggr.

Tacksam för svar :heart:
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad tråkigt ni inte fått uppleva de där härliga läggningarna när de är glada och snackar sig själva till sömns.

Exakt HUR går läggningarna till numera?

jag skulle också gissa att ni förmodligen är på väg in i 8-mån ångesten. Den går att läsa mera om i Barnaboken och söka om här på forum. då brukar dessa saker komma som ett brev på posten. :wink:

Att livet känns fyrkantigt kan jag på sätt och vis förstå. Men vad är alternativet? Dålig sömn, grinig bebis, trött mamma?

För många är det en enorm trygghet att kunna förutse dagen veta hur den blir att alltid ha en glad bebis på dagen som är glad och nöjd. Detta brukar dessutom bli väldigt uppenbart när man träffar kompisar som har små griniga barn som aldrig är nöjda.

För mig var just schemat och att min son var som en skalman rena befrielsen! jag visste alltid när han skulle vara vaken, glad social och nöjd. Kunde lägga honom hos kompisar i deras säng på lurar och till natten, bara flytta med och åka hem utan problem. Visst tyckte vissa jag var lite fyrkantig men när alla också såg HUR glad han var, och jag var glad och pigg så ifrågasätter de oftast inte detta.

Så jag lever med devisen mår bebis bra mår mamma bra. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Hej och tack för svaret!

Kors i taket....igår och idag har två av 3 lurar funkat utan gråt! En underbar känsla....Dotter ålade runt i sängen och kämpade samt snackade med sig själv.... ;) Detta trots andra tanden på gång och feber...hm....väldigt otippat!

Kan man redan nu börja gå in i 8-mån ångesten då hon än inte ens är 7 mån?

För övrigt är jag mycket tacksam som jag skrev tidigare för sömnen vi har nu och att livet känns fyrkantigt är nog också för att vi inte upplevt något annat än läggningar hemma....alltså vi har inte kunnat flaxa runt, besöka andra utan gjort det men hemma senast till läggning! och som jag skrev så har det alltid varit gråt och protester....hoppas att vi kommer dit då vi kan flexa mer? kanske blir det lättare när man går ner från 3 till 2 dagslurar? tänker lite bara....

Att gå tillbaka till kaoset innan finns inte....har nog fortfarande inte kommit över de hemska nätterna innan....kommer på mig själv varje natt än och får andas och tänka "det är inte så längre, slappna av".....så vi kommer såklart köra på! Attityden finns där och ibland kommer jag på mig själv att "tycka synd om" då hon gråter mycket men gaskar upp mig rätt snabbt!

Läggningarna går till som så att vi busar och skojjar efter vällingen/nattslurk sedan lägger vi dotter i hennes rum och ramsar ut, skillnaden igår och idag har väl varit lite mer och högre husljud inte för att vi var tvungna utan det var mycket att göra....

Tror också vi har backat lite i ramsandet....känner att det till och från har varit lite för mycket från vår sida kanske....svårt!

Jag förstår att det är svårt att ge oss konkreta råd? men gärna fler tankar. Ska beställa BB och läsa mer om 8 mån ångesten och andra utvecklingssteg.

Tack på förhand! :heart:
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, låter bra!! :D :heart:

Ang. 8-mån ångesten så är vissa "damer" en aning tidigare, utveckling är ju liksom inte ristat i sten. :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 13:50

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Ja och denna dam har legat före i utvecklingsstegen hela tiden så det skulle inte förvåna mig!

Fler som har det som vi eller har tankar/tips?
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"