Halvvägs genom kuren med 8,5 mån tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Magne
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 23:14

Halvvägs genom kuren med 8,5 mån tvillingar

Inlägg av Magne »

Hej,

Tack för insläpp här på forumet! Ska bli skönt att kunna fråga och kanske få lite stöd och hjälp på vägen med kurandet!

Vi har precis vaknat efter natt 6 på kuren av våra tvillingar (Födda 150428) så de är 8,5 månader nu. Vi har haft stora problem med deras sömn sedan de blev cirka 5-6 månader. Ibland har det varit läggningar och kvällar som strulat med mycket skrik eller bara vakna VÄLDIGT sent. Andra gånger har läggningarna fungerat bra (vi har då oftast lagt dem och suttit vid deras sängar tills de somnat eller i perioder gått och vyssjat dem till sömns) men då har istället nätterna varit hemska med många och långa uppvaknanden. Den sista veckan innan vi bestämde oss för att påbörja kuren höll vi verkligen på att gå under! Barnen (särskilt pojken) sov nästan ingenting på nätterna och var trött och grinig hela dagarna och vi mammor var utmattade och frustrerade och bråkade oss igenom kvällarna och nätterna. Vi var helt desperata när vi lånade Annas bok och började läsa om SHN!

Så i torsdags kväll började vi med kurandet efter att ha läst och pratat igenom och bestämt oss för ett schema. Vi har tvillingarna i varsitt rum men de ligger vägg i vägg och eftersom väggen är så tunn så är det i princip som att de ligger i samma rum (vi vill gärna flytta ihop dem igen när vi kurat färdigt). De sover i spjälsäng och vi har svalt och mörklagt i rummen.
Vårt schema ser ut som följer:

08:00 Vakna
08:30 Frukost (Gröt+macka i bitar)
10:30-11:15 Sova (45min)
11:30 Lunch (burkmat +frukt i någon form)
14:00 Mellis (gröt/macka +fruktpuré)
14:30-16:00 Sova (1,5h)
16:45 Middag (samma som lunch)
19:30 Välling
20:00 Sova

Första natten på kuren var såklart tuff. Båda barnen är vana att vi lägger dem och sitter vid sängkanten tills de somnar så ingen av dem behövde buffas särskilt länge eftersom de redan var lugna när vi lade dem. Flickan (K) skrek dock i 2 timmar sedan när vi gick ut, trots täta påminnelser och ganska många nya besked. Pojken (V) var inte lika arg men det tog 1,5 h innan han somnade första natten. Sen var det många uppvaknanden och nya ramsor/besked under natten. Redan andra natten såg vi dock stora förbättringar då V sov 6h i sträck och K 8h (har aldrig hänt förut). Natt 3 var väldigt bra för K som då sov från 20:35-08:00 med ett kort uppvaknande kl 06:45 som inte ens behövde ramsas. Natt 4 var väldigt bra för V som då sov från 20:22-08:00 med bara ett uppvaknande kl 07:45 när han blev lugnad av ramsan. Natt 5 var bra för K men då började det strula lite för V igen med flera uppvaknanden som behövde ramsas.

Och nu under natt 6 var det väldigt tufft för V! Han somnade på 14 minuter och sov sedan till 00:35 men var då vaken till 02:30! Vi provade att ramsa, låta honom vara, ramsa från sovrummet, spela lite Mozart. Vid två tillfällen gick vi in och gav nytt besked men ingenting hjälpte. När han slutligen somnade om var det bara för att vakna igen 40 min senare, då var han vaken till 03:30 och vaknade sedan på nytt 04:29. Vi kände oss väldigt uppgivna och frustrerade inatt. Vad har vi gjort för fel? Det gick ju så bra och var påväg åt rätt håll och nu känns det som att vi är tillbaka på noll och att ramsan inte fungerar alls.

Vi tycker också att det är väldigt jobbigt med läggningarna. De har visserligen blivit kortare för varje kväll men det är fortfarande en hel del skrik och protester när de ska läggas. Vi vill så gärna att nattningen ska bli något positivt och bra för barnen men trots att de skrattas isäng och är lugna vill tillrättaläggandet så blir de arga när vi går ut med ramsan. Särskilt flickan (K) skriker argt och vi känner att ramsan inte "tar" lika bra på henne. V lugnar sig snabbare vid läggningarna men nu är det ju han som har det struligt på natten. K har också blivit väldigt "mammig" på dagarna, vilket gjort att jag oroar mig lite för att hon eventuellt känner sig lite övergiven på nätterna..?

Detta blev ett väldigt långt och krångligt inlägg märker jag nu! Tror helt enkelt att vi behöver lite stöd och hjälp (tips/råd/uppmuntran) så att vi kommer vidare med kuren för vi vill verkligen ge våra fina barn en god nattsömn och få ordning på detta för hela familjens skull.
Tar tacksamt emot alla tankar och förslag!

Mvh
Signe
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Halvvägs genom kuren med 8,5 mån tvillingar

Inlägg av Acnaib »

Hej Signe och välkommen hit :)

Jag tycker att ni har gjort ett strålande jobb. De första nätterna gick ju verkligen som de ska! :thumbsup: Bra jobbat!!

Hur har ni det med "skrattet-till-godnatten"? Skrattar barnen så att det kluckar i magen hela vägen ner i sängen? Om man verkligen har skrattat så man kiknar så är det svårt att bli arg så snabbt inpå när mamma eller pappa ramsar ut ur rummet. Lägga lite extra krut på skrattet kanske?

Äter barnen bra på dagen? För att man ska kunna sova gott hela natten behöver man ha ätit bra under dagen. Det vet du säkert. Som jag ser i ert schema så har ni ganska tätt mellan vissa måltider. Hinner barnen bli hungriga igen där emellan? Om de äter bra så är det ju toppen, men annars så brukar AW rekommendera 3-4h mellan måltiderna just för att man ska ha hunnit bygga upp ny aptit :)

Sen inför natten nu. Den har ju redan börjat för er del. Men försök att boostra på er så mycket attityd ni bara kan uppbringa. På natten sover man - PUNK! Jobba med olika tonlägen när ni ramsar, så att barnen HÖR vad ni säger genom ramsan.
Jag personligen har inte börjat med mozart eller liknande. Mest för att, ja... på natten sover man. Mozart oxå. Vet att AW skriver om mozart i vargtimmen. Men jag tror mer på PANGramsan där. Har du läst om den i SHN? Ramsa pang på en gång när barnet vaknar i vargtimmen och sen inget mer ;) Gnälls det igen så får man hållas.
Det är viktigt att man backar en del med ramsan, så att den inte tappar kraft. Försöka låta barnen lugna sig själva. Allt mindre ingripande med ramsan. Barnen ska inte vara ledsna dock - då ramsar ni för att trygga barnen om att ni finns där och vaknat.

Har ni Barnaboken? Isf, läs om 8-månadersångersten. Den kan oxå göra så att barnen blir lite mer gnälliga. Den kommer och den går ;) Sen är det lugnt ett tag :)

Bär båda barnen sover hela natten så är det bara bra att flytta ihop dem igen :)

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Magne
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 23:14

Re: Halvvägs genom kuren med 8,5 mån tvillingar

Inlägg av Magne »

Hej igen och tack för snabbt svar!

Vi ser alltid till att skratta och busa innan läggdags och försöka få barnen att skratta ända ner i sängen. Vi skulle såklart säkert kunna lägga ännu mer krut på detta men ibland känns det lite konstlat och "hysteriskt" kan jag uppleva. Vill ju inte att det ska bli just konstlat, utan roligt på RIKTIGT, vilket kan vara lite svårt när alla i familjen är trötta och så. Hur länge ska man skratta och skoja? Vi brukar bara få till ca 10 minuter efter välling och tandborstning. Är det för kort tid tycker ni?

När det gäller maten så äter de ganska bra, särskilt till frukosten vräker de gärna i sig (inte så konstigt efter lång tid utan mat). Vi skulle egentligen gärna ha lite längre mellan måltiderna men tycker det är väldigt svårt att få till så att de hinner med alla mat- och sovtider på dagarna. Det tar ganska lång tid att byta på, mata, lägga, klä på och plocka upp TVÅ barn varje gång när jag är själv på dagarna. Därför kan de inte äta DIREKT efter sovstunden eller uppvaknande utan jag behöver lite tid att förbereda/eventuellt byta blöja eller trösta osv. Men vi ska försöka se över schemat nu när uppföljningsveckan tar slut. Skulle även vilja förlänga förmiddagsluren eftersom det känns som att de får lite för lite sömn på dagarna. Tänkte kanske förkorta natten något så att de vaknar 07:30 och sedan sover 1,5h mellan 09:30-11:00. Vad tror ni om det? Tar gärna emot förslag på ändringar av schemat. Vi kan dock inte lägga dem tidigare eftersom min fru pendlar i jobbet och kommer hem först 18:30 på kvällarna.

Natt 7 gick bättre för lille V. Vi tror att han har tänder på g för han verkar ha ont i munnen. Igår somnade han på 10 min men vaknade efter ett tag igen och skrek/klagade till 21:25 när min fru gav honom lite alvedon och nytt besked. Efter det sov han till 06:20, somnade om själv, vaknade 07:20 och gnällde i omgångar fram till 08:00 när det var godmorgon. Jag gav bara pang-ramsa två gånger under sista timmen och han lugnade sig av den men var nog för pigg för att somna om helt. Jag håller med om att det inte ska vara Mozart på natten, då ska det vara mörkt och tyst och fokus på lugn och sömn. Lilla K sov i alla fall från 20:20 till 08:00 inatt! Hon vaknade och gnällde till vid 04:30 men somnade om själv. SÅ stolt över henne!
Vi försöker att ingripa så lite som möjligt med ramsan men tycker det är svårt att avgöra ibland. Det skriks, som sagt, mycket vid läggningen och vi ramsar kanske för mycket då. Ska man ramsa när de gallskriker eller när de klagar lite "lugnare"? Jag vill inte (och vet att metoden heller inte förespråkar) att de ska ligga och skrika sig till sömns, samtidigt som jag vet att man inte heller ska ramsa stup i ett. Som sagt, fortfarande svårt att avgöra det, tycker jag.

Och jo, både jag och min fru är psykologer och vi känner väl till separationsfasen och allt vad den innebär. :-P Förmodligen är det därför lilla K är extra mammig och klängig just nu. Men i svaga stunder oroar jag mig för att hennes beteende är en reaktion på att hon blir "övergiven" på nätterna. Men jag vet ju att hon inte blir det, hon hör ju att vi är där och kommer om hon behöver oss.

Återkommer med uppdatering om hur det går för oss under resten av veckan!
Tack igen för ditt svar och dina råd!

Mvh
Signe
Magne
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 23:14

Re: Halvvägs genom kuren med 8,5 mån tvillingar

Inlägg av Magne »

Måste bara tillägga att vilken FANTASTISK skillnad det är att ha två utvilade och pigga barn jämfört med trötta och griniga! För att inte tala om känslan av att själv vara utsövd, vilket jag fick uppleva imorse för första gången på EVIGHETER! Helt underbart. :-)
Sedan vi började med kuren har lilla K lärt sig att dra sig upp på möblerna och lille V har både lärt sig att sätta sig upp och krypa och jag kan inte låta bli att tänka att det är tack vare att de äntligen fått (nästan) tillräckligt med sömn och ordentliga rutiner på dagarna! :-)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Halvvägs genom kuren med 8,5 mån tvillingar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ang ramsning tänk så här: När du vill ramsa - gör ingenting
När du vill gå in - ramsa
jag tycker att det är en bra tanke att ha med sig. Generellt så kan man tänka att så lång som ramsan är så ska det vara MINST dubbelt så lång tid emellan till nästa ramsa och ramsorna ska bli kortare inte längre.

Man brukar ha tre lurar fram till 8-9 månader så det är bra med två lurar på schemat. Förläng inte fm-luren för då kommer troligtvis middagsluren att krångla med tidigare uppvak. Behövs det mer sömntid så förläng middagsluren till två timmar. Det är dock naturligt och vanligt att de är extra trötta i början av kuren fast de sover mer än de brukar. Jag tror det är svårt att ändra morgontiden just nu för att schemat ska hålla. 12 timmars natt är att rekommendera så kan ni inte lägga 19.30 så hade jag behållt det som det är. Sen är det oftast så att många bebisar har en inre klocka ställd på 19-07 har vi märkt :wink: men det får man utvärdera senare. Tidiga morgonuppvak dras många med ett bra tag, upp till 1-2 månader så det är inget ovanligt. Pangramsa och sen inget mer är bästa strategin.

Jag tycker också att det är för tätt på maten och att sista luren är lite sen. Det är dumt att ändra något än men jag tänker om man lägger sista luren 30 min tidigare och mellanmål 15.30. Sedan middag 18.30 och en vällingslurk 15 min före läggdags.

För att få ett naturligt "skrattet till godnattet" så kan man ge barnen ett bad varje kväll med mycket stoj och stim. Brukar kännas lite mer naturligt :mrgreen: , sedan är kittling oslagbart.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"