Kvällsmål och matvägran

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Kvällsmål och matvägran

Inlägg av Nat »

Hejsan

Lillebror J fyller 2 år om 2 veckor och är en liten man med god aptit. Han äter mycket och det mesta. Hans matschema är:
7 frukost
11:30. Lunch
14:30 mellis
17:00 middag
18:30 kvällsmål

Hans kvällsmål är en banan. Storebror 5 år äter inget kvällsmål. När är det dags att vi plockar bort lillebrors?

Sen undrar jag över storebror som äter så himla dåligt. Han fyllde 5 i september. När han var liten åt han mer eller mindre allt och nu är han väldigt kräsen. Han äter en rätt stor portion om det är hans favoritmat, men oftast äter han bara lite grann från maten. Han får inga alternativ, men vi har oftast en sallad på bordet som han kan "fylla ut" sin portion med. Känns lite läskigt när han äter så lite :(

Han växer ganska dåligt och har halkat efter på lämgden. Rent intellektuellt och fysiskt ligger han dock inframkant.

Han äter ingen fisk eller några skaldjur, av kött äter han bara köttfärs och bacon. Han äter varken potatis, bulgur, kenoa eller annan basmat.
Han gillar dock både frukt och grönsaker och såklart pasta (som alla barn) :mrgreen: =D>

Han får alltid smaka en tugga på allt innan han lämnar bordet, han någon slags förhoppning att han ska börja gilla lite mer saker när han smakar på det.

Just ja, frukosten är inget problem
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällsmål och matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det ena är att jag tycker nog ni äter middag en aning tidigt och tätt inpå melliset. Här skulle du med fördel kunna servera den 30-60 min senare. :wink: Då kanske även storebror får upp aptiten en aning till middagen.

Ang. lillebror, jag tycker att man ALLTID kan erbjuda lite kvällsmat innan man lägger sig. jag fick långt upp i skolåldern alltid en mugg med filmjölk innan jag lade mig. Allt för att fylla på innan man lägger sig. Min son vill inget ha, men ibland frågar jag. Vissa dagar om han har akitivteter kan lite extra behövas.

Sen ang. 5 åringar. Just runt 5 år (börjar ofta runt 3 men blir mer och mer) då kommer nämligen smaklökarna igång och är i full blomm till 6 år. Finns nästan inga 5-6 åringar som gillar något. :roll: Vi hade en tid där min son åt än mindre än din i sin repertoar. Jag har nu i över 4 år alltid försökt göra så att jag serverar 1 ny sak, 1 halv god sak och 1 sak jag VET de äter vid varje middag. Man måste alltid smaka på allt en tugga. (det tar minst 20 smakningar innan dessa nya smaklökar har vant sig. ) Sen får man äta sig mätt på det man tycker om. Äter man bara korv är jag bara glad, de flesta barn behöver protein och fett för att växa, (ledsen och säga att basmat, är ju just mest utfyllnad och tomma kalorier tycker jag) Men grönsaker, rotsaker är alltid nyttigt och går att ofta laga så det passar. Min son gillar inte potatis, men bakpotatis med massa fyllning, smör, creme Fraice med vitlök äter han gärna och knaperstekt bacon i. Han gillar saker med vitlök har jag märkt. Nu efter att ha vägrat i princip ALL fisk förutom rå lax i sushi åt han faktiskt igår stekt torsk för första gången på säkert 4 år. Så ge inte upp, plötsligt händer det. Men äter han dåligt till middag, försök erbjuda något innan han lägger sig.

Ps. tänk på att barn inte har rätt "ensymer" för att bryta ner hela köttbitar i munnen på samma sätt som oss vuxna och detta gör att helt kött ofta känns som det växer i munnen. Det är därför som köttfärs, korv och sådant oftast går bättre att få i dem. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kvällsmål och matvägran

Inlägg av Nat »

Tack för snabbt och utförligt svar :heart: :heart:

Intressant det där med kött, det visste jag inte

Kanske ska börja erbjuda storebror kvällsmål igen. Har du tips på snabba enkla men endå bra kvällsmål? Vi ger lillebror en banan..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällsmål och matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Visst är det spännande när man faktiskt får viss kunskap som ger lite stöd för varför våra barn är som de är. :wink: Men sen är ju vissa känsligare än andra. Har du läst om HSP barn? Titta lite här spännande! www.hsperson.se

Kvällsmål till killar tycker jag en halv avocado med örtsalt kanske är något? BAnan går bra med trukisk yoghurt? Kokt ägg med lite kaviar? jag har alltid kokta ägg i kylen som man kan ta när man är sugen. Det mest näringsrika som finns. :D Ofta har vi typ lite italiens salami som man också kan äta av. Men gärna något med lite extra fett och protein. BAnan är bra för det är tryptofan i det så det somnar man ofta bra på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Kvällsmål och matvägran

Inlägg av helamig »

Vill bara tacka dig fina torsmamma :heart: :heart: för ditt fantastiska engagemang och stor kunskap. :thumbsup: :thumbsup: :heart: :heart: :-({|= :-({|=
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällsmål och matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Tack rara fina gulliga! :heart: :oops: :-D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Kvällsmål och matvägran

Inlägg av helamig »

:-P :lol:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"