Vändningscirkus mitt i kuren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej alla kära forumvänner!

Nu är jag i stort behov av er visdom. Jag håller ju på att minikura Johannes och är inne på natt 5. Detta för att få 12 h nätter utan mat, införa spjälsäng, kasta napp och införa ramsan ordentligt. Vilket nu är gjort. Första natten var förstås en pärs men vi fick fina ramskonversationer och andra natten gick det mycket bättre. Jag upplevde att poletten hade trillat ner, han kände sig trygg i sängen och jag tänkte att vi var inne i en god cirkel. Sedan tredje kvällen skulle jag iväg och pappan fick natta. Då sätter lillen igång med en oväntad vändningscirkus, så pappa går in två gånger vänder snabbt och ramsar ut. (Till min fasa hör jag att dessutom lyckas storebror klämma sig in och tända lampan en av gångerna!! :evil:) Trots detta rabalder somnar Johannes fint (19.05) och natten blir lugn med någon enstaka ramsa. Vaknar 06.10 men jollrar glatt tills jag tar upp 06.35. Fjärde natten (natten till idag) nattar jag, han protesterar men blir tyst på ramsan. Efter ett tag börjar han jollra och så småningom högljutt så jag förstår att han vänt sig. Jag tänker fortfarande i termer av säkerhet så jag går in, vänder snabbt och ut med trygg, bestämd ramsa. 2-3 ggr vände jag tror jag. Sedan en natt utan åtgärd, men sov bara 19.15-05.40 och somnade inte om på pangramsa på morgonkvisten (det gjorde han första natten!). Jollrar glatt/mindre glatt och vänder sig. Hungrig? Tog upp 06.35.

Nu ikväll jollrade han/vände sig/knorrade i EN TIMME innan han somnade. Jag var inne och vände flera ggr innan jag insåg att det bara var underhållning, tyvärr spydde han just då (därav knorrandet/vändandet?) och jag fick gå in igen och byta viklakan vilket han skrattade och sprattlade åt... :cry:

Jag har kört SM från start (SM med Johannes på SoS) men till skillnad från sin supertröttis till storebror har han verkat så väldigt pigg och alert från dag 1. Jag har alltså fått för mig att han är en piggis, men nu är jag verkligen inte lika säker längre. Kanske är han i stället en konstant övertrött tröttis? Har egentligen alltid legat i underkant med sömnen, och tyvärr har vi inga hjärtan med piggisar nu så jag har förgäves försökt få information om piggis-fenomenet. Är det inte optimalt med 12-45-2-45 på såna? Körde ett tag 11-1,5-2-45 och så blir det ju om man börjar kompensera nätterna med fm-luren. Bör jag ha 11 h eller 11,5 h natt (vilket det ju blir i praktiken ALLTID)?

Han har alltid varit fm-trött och em-pigg men pga konstanta problem med tidiga morgnar har vakenpasset på morgonen ibland blivit hela 2 h. Han måste ha dragit på sig en stor övertrötthet även om det inte har märkts så mycket, tänker jag nu. Eller kan det vara tvärtom? Känns inte alls trött på em-luren, jollrar om jag lägger tidigare och vaknar efter 35 min (MEN inte pigg, alltid med ett skrik).

Sover i klädkammaren, naturligtvis beckmörkt, massa magläge dagtid (måste nu öva vändningar mer också), sover sina lurar som en klocka förutom sista som blir lite för kort alltså.

Schemat:

06.45 GLAD morgon, ammar
08.00 Sova 45
08.45 Vaken, ammar kort slurk, kl.10 äter MYCKET mat (halv banan, halv avocado och kokosolja)
11-13 sover ute i vagnen
13 Ammar mycket, ger mellis inom timmen, äter sparsamt av den.
15.00 Sova 45 (sover 35 i stället)
15.45 Erbjuder en slurk amning, äter sparsamt.
17.00 Matpuré (ex. morot med smör) äter mycket.
18.30 Ammar/ger bm på flaska, äter inte mycket.

Vill hålla igång amningen men han äter mer och mer annat. Tror han är mätt.

Fy, vilket långt och snurrigt inlägg.

Ska jag helt enkelt anse honom färdigkurad (dvs trygg) och gå vidare med de klassiska problemen tidiga morgnar och vändningscirkus som om kuren aldrig funnits? Dvs. behandla honom som den SM-bebis han ju trots allt är?! Och hur ska jag tänka om hans schema och sömnbehov? ÄR han en piggis och borde jag i så fall byta schema? Har sett att piggisar ofta har kortare nätter?! (Men vill ju gärna ha åtminstone 11,5 h natt eftersom vi tänker låta honom och storebror dela rum sedan).

Kort sagt: HJÄLP!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen.

Inlägget for iväg utan dubbelkoll, något hände med forumet just när jag skulle posta det igår, schemat stämmer ju inte ens...det här är sååå pinsamt.

Ojoj, vilken natt. Han vaknade till flera ggr före midnatt men klarade sig själv. Sedan vaknade han 00.05 och somnade inte om ordentligt förrän 02 (idiot som jag är lyckades jag väcka honom när jag skulle titta till honom när han somnat första gången... ](*,) ](*,) ](*,) ). Uppvak i vargtimmen vid 04 som han dock klarade hyfsat (minns inte men tror att jag inte gjorde något). Sov faktiskt till 06.30 vilket får anses bra. Tog upp 06.40. Ska verkligen boa in sängen mer inatt så han inte kan vända sig så mycket! Känns inte rätt strategi att hålla på att springa in, det är underhållning och släpper in vargar också. Hade ju önskat att vändningscirkusen skulle hålla sig till typ 6 mån men den här killen är så tidig med ALLT. Det blir att tokträna vändningar på dagarna.

Huvudfrågan där jag känner vargarna finns är också just schemat. Nu på fm somnade han med protester 8.15. Vilket ju är tiden han ska sova egentligen, skrev fel. Långluren och em-luren ska också vara 15 min senare, 11.15-13.15 och 15.15. MEN det schemat jag skrev är det som sitter i hans kropp... Hur ska man tänka OM han nu är en piggis ändå? Orkar de mer på em, eller pressar jag honom snarare för hårt så han blir övertrött? En vecka kvar till 5 mån men han får ju ändå för lite sömn pga de tidiga morgnarna så kanske inte läge att så här mitt i kurandet korta någon em-lur?! (Nej, jag förstår det, är bara lite desperat). Så här går varg-tankarna i huvudet på mig.

I natt var de också i min säng, inte kul...ville verkligen inte hålla på att springa in, han får lära sig somna på rygg helt enkelt och det gjorde han ju en gång...men det blir ju för kallt utan täcke och han somnade tydligen så ytligt då att han vaknade när jag gick in efter 10 min för att vända honom och lägga på täcket...riktigt förtvivlad av trötthet och vargar blev han förstås då :cry:

Tro nu inte att jag helt har gett upp. Det kommer självklart att fungera men jag känner att jag behöver lite skäll och uppstramning för att hitta attityden igen. Jag är för slapp med den här helt enkelt, han klarar inte sånt. Storebror var av ett helt annat slag, även om det här är MITT fel och ingen annans. Men det löser sig med er goda hjälp!

Synpunkter på mat- och sovtider (och matmängd när ni ändå håller på) mottages alltså tacksamt, om än med viss bävan och skam.

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ylva :D

Ja du ber om det!! :P :D haha....

Ok, tillåt mig reda ut MIN syn på piggisar kontra tröttisar. :wink:

En tröttis behöver mer sömn/dygn än en piggis det är skillnaden. 11 eller 12 tim natt har inget med piggis och göra eller tröttis. :wink:
Sen skall vi inte heller blanda ihop morgon pigga, morgon trötta, kvällspigga, kvällströtta, detta har inte heller något med piggisar och tröttisar och göra. :P

Så först, AWs alla barns scheman var 1-2 tim mer sömn än de vi har på forum och i BB nu för tiden och för varje år kommer fler och fler föräldrar och påstår sig har mer och mer piggisar. :roll: Är det verkligen så att behovet av sömn minskar med mänsklighetens utveckling, eller blir vi helt enkelt så stimulerade, överstimulerade att vi har svårt att varva ner och stänga av? DET ÄR EN FRÅGA jag ställer mig!!
AWs barn hade 12 tim natt till både 10-12 års ålder. Idag sover inte en 6-åring mer än högst 10 tim/natt när jag frågar. De flesta lägger sig och somnar inte före 21 och går ofta upp före 07 eller 06.30. Jag ser dessa barn varje morgon och de är som små zomies och mörka under ögonen. Förutom min son som hade 12 tim till början av 3:an och nu har 20-07 9 år gammal. Ändå tycker de felsta att detta är alldeles för mycket sömn för en 9 åring... :roll:

Så jag personligen tror helt enkelt att du misstagit dig att din 5 mån är en "Piggis" just för att han är lättväckt och morgon pigg. Men det är min gissning. :wink:

Jag brukar säga att det är otroligt mycket vanligare med natt 18-06 än 20-08 de barn som har 20-08 är EXTREMT få och majoriteten är barn som gillar 18-06 faktiskt. Men en kompromiss har blivit 18.30-06.30 (just min son hade 19-07 inbygt i sig märkte jag ganska fort) Så jag är av den teorin att man anpassar natten till barnet, för att få minsta möjliga motstånd.

Schema för en 4-5 mån skulle jag ha som så 12+45+1,5(2)+45 ovasett tröttis eller piggis. Allt under denna tiden finns inga så piggisar, bara överstimulerade för mycket intryck barn. Som med största sannolikhet är ganska känsliga individer. :wink:

Ang. mat. Jag förstår att du vill amma, mitt hetaste tips är att du gör som du gör, påbörja måltiden med amning och fyll på med riktigt mat. Allt inom 45 min. Men jag tycker du har lite för många måltider och för tätt på kvällen där. Frukost, lunch, mellis, middag och kvällsslurk vill vi ha. :D 3-4 tim mellan.

Sen är det ju precis som du säger, som den SM bebis han är är han trygg och kan detta. Låt honom somna på rygg och öva vändningar på dagen i massor. Har han svårt för att vända och jobbar på det finns de som rullat ihop en filt och lagt under madrassen runt kanten så det blir svårare att vända sig och rulla runt. Funkar någon vecka eller två medans ni övar på dagen. :wink:

Sover han i klädkammaren så kanske han kan ha en aning varmare pyjamas och inte behöva täcke eller filt?

Jobba på med ramsan som det verktyg det är. Blir han faktiskt genuint förtvivlat ledsen DÅ kan man vända som om inget hänt och gå ut, då kommer han ligga kvar. :D

Hur ser dagarna ut med aktiviteter, social delaktighet m.m.? har du mycket ljud på om dagen och när du lägger på kvällen så han har mycket störande ljud runt sig? någon lur i vagn ute på dagen? Tänker han behöver lite "Härdning" för ljud och störande saker. :P

Titta gärna någon stans där jag skrivit ner Tors schema 4-5 mån. Tror det var ganska bra tider.
Men säg något i stil med detta:

Natt 16.30-06.30
Frukost
Fm lur 8.00
10.15 Lunch
Middagslur 11
14.00 Mellis (gärna banan här för sömnen)
Em lur 15.00
17 (17.30) Middag
18.10 slurk
Skratt och gonatt
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack, Amen och Halleluja på det svaret och piggis-utredningen (som jag helhjärtat tror du har rätt i)!!! :D =D> :heart:

Piggare än storebror är han, men storebror hade mycket mer sömn än normalt så det talar ju mer för att Johannes är mer som en "normalis". Sedan rannsakade jag mig själv idag just när det gäller schemat och mattiderna och jag är helt med på ditt förslag, det är ju så han har det i kroppen liksom. Sovit till sju en enda gång i sitt liv och då somnade han väl typ 21 eller nåt... :roll: Kanske kan synka ihop med storebror längre fram, vem vet. Och visst är maten för tätt på em, ska försöka skjuta fram amningen till 17, men kan jag ändå börja med amning? Känns som att han inte orkar mat då...och kvällsslurk brukar inte heller bli så många droppar tyvärr. Erbjuder flaska med pumpad mjölk men han leker bara med den (och han tar flaska om han är hungrig).

Jag har boat in honom mycket mer nu men dessvärre lyckades han ändå vända sig ikväll... Men somnade rätt fort ändå, 19.15 (fick oväntat besök ikväll så hann inte lägga tidigare än 18.45 som jag hade tänkt). Ett uppvak har han redan haft och då förtvivlan över att inte kunna somna var uppenbar gick jag in och vände och se, han somnade om på någon minut =D>. Jag hade ju helst sett att trafiken helt skulle ha upphört vid det här laget men jaja...Det får vara vid kris.

Dagslurar i vagn ute om det inte är typ -20. Ingen hänsyn tas, det fixar storebror och de skotergalna grannarna :mrgreen: :roll: :lol: Skarvar i princip aldrig på dagen och har inte gjort det på månader.

Lite mer noggrant schema nu med justeringar:

6.30 Morgon, amning 5-10 min, erbjuder en gång till vid 7.
8.00 Sova 45 min.
8.45 Vaken, leka med storebror och jobba på golvet på mage. Mat kl 10.
Utevistelse innan långluren
11-13 lur i vagnen
13 vill jag gärna amma när han är nyvaken och storebror sover, men kanske kan skjuta på det till 13.30 iaf. Sedan mellis-tillägg vid 14. Mer magläge, ger brodern mellis. Sitter i knät och pillar på någon sak.
15.00 sova 45
15.45 Social delaktighet med bror, Pappa, läsa bok och jobba. Magläge och hjälpa till med matlagning mm.
17.00 middag men vi andra äter 17.30...Så det blir ofta en lång sittning eller ryggläge i babygym och titta på oss.
18.10 fylla på med amning
18.30 Godnatt!

Tusen tack igen! :heart: Det hjälper att skriva av sig. Och så kan man få suveräna svar också!! :D

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av Ylvispylvis »

Alltså, han är på mage tills han inte orkar mer. Åltränar också såklart. Tar sig snart fram själv. Kan få vara i bärsele ibland på em vid avancerade aktiviteter som dammsugning, svår matlagning mm. Vänd-träning är det nya som vi måste få in. Social delaktighet i form av att göra fotoalbum men tyvärr ligger det nere nu för det är så mycket inför jul.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av TorsMamma »

Mycket bra!!! Försök att få in något "riktigt" vid varje måltid, även om du börjar med bröstet så ge typ gärna sötpotatis med katrinplommon, broccoli och päron m.m. vid varje tillfälle, så han inte får bara BM och/eller ersättning. I vissa fall kan man göra egen bovetevälling från råsmart mamman. Inte provat själv men ett tips.

Schemat blir nog strålande bra! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen och god fortsättning, gott slut osv... :D

Här har vi jul och har inte uppdaterat alls...förlåt! Men det går framåt både med sömn, mat och morgnar även om det INTE är perfekt ännu. Möjligen maten...för nu har han fått aptit den lille skruttungen =P~ :lol:

När det gäller vändningarna så har de blivit mycket färre men när jag hör att han behöver hjälp (ca 1-3 ggr/natt) går jag snabbt in och vänder och ut som om inget hade hänt. Då somnar han faktiskt om och han närmar sig sakta men säkert sina 12 h nätter även om det tagit lååång tid. I natt var det faktiskt 12 h, fast med 2 vändningar. Jubel! =D> Insomningarna går bättre och bättre för varje kväll men inte heller där är det helt smärtfritt. Nu ska vi snart ut och resa i en hel vecka så det blir nog till att återkomma... :roll:

Framgångar:

* Mycket korta uppvak, skriker inte upp sig om jag vänder i rätt tid

* Delade rum med storebror i två nätter nu i helgen och det gick över förväntan! Jag lät honom då inte skrika upp sig utan vände honom när jag kände på mig att det behövdes...

* Somnar om mycket snabbare på nätterna och i vargtimmarna

* Somnar om många uppvak själv

Nu är han 5 mån och jag har kortat em-luren till 20 min (förlåt Torsmamma :wink: ). Det gav faktiskt riktigt bra resultat på både insomningen på kvällen och omsomningen på morgontimmarna vilket ju gör att hans totala sömn per dygn blir mycket mer än tidigare! :D Gladare och nöjdare gosse nu, helt klart! Den goda cirkeln är på väg!!

Hade självklart hoppats och räknat med att skriva att NU sitter nätterna perfekt men vänta bara, det kommer! Och då har vi ju vändningscirkusen överstökad på samma gång, eller hur?! :wink:

Kram och gott slut på året! :D

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat!!! =D> =D> :mrgreen:

Har man 12+45+2+45 schema så är det dags att dra ner till 5 mån så att ha fm 20 min blir nog strålande fint.
BRA JOBBAT!

Gott Nytt År! :sleep: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vändningscirkus mitt i kuren!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Vill bara säga att jag har återgått till tråden på sos "SM med Johannes" och där finns en uppdatering. Måste tyvärr meddela att han inte är en säker sovare ännu eftersom mamma är för lat. Men jag anser inte att han är ett kurbarn längre eftersom han nu "sover" 12 h (med vändningstrafik) sedan länge. Några fina nätter men absolut inte tillräckligt för att kunna kallas säker. Vändningsträsk är det också så troligen bara att bestämma sig och köra ramsdiskussioner och till 100% sluta med trafiken, men jag måste ha ett lämpligt datum så jag vet att jag får sova ikapp lite dagtid. Funderar även på schemat, hoppas vi ses på Späda och Små!

Tack för all hjälp och kram!!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"