SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej igen!
Inatt har Jacob sovit bra till klockan 5.50 och jag roar mig nu med att läsa trådar om vargtimman medan jag sitter utanför hans rum och tittar på Nyhetsmorgon och ägnar mig högljutt åt tvätten. En fråga där:

Inser att jag måste välja en strategi för morgonen. Om jag väljer ramsa vid första pip; hur ska jag tänka kring ramsanset sen under hans vakentid på morgonen. För det är väl verkligen återhållsamhet som gäller på morgonen med ramsandet, men samtidigt måste jag ju svara på hans frågor. Känner mig lite osäker där. Nu på morgonen tex har han inte somnat om och nu varit vaken 05.50 -06.36. Han tystnar ibland med drar igång igen, växlar mellan frustrerad och arg men ledsen tycker jag inte han varit. Så hur ska jag använda mig av ramsandet där?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Sarisparis »

Ramsan är som du säger till för att svara på hans frågor. Det handlar alltså om att kommunicera. Just på morgonen är det lätt att fastna i en dialog som stör mer än den gör nytta, så jag skulle råda att verkligen lägga krut på första ramsan. Se den som upplysning och information om att det fortfarande är natt. Sen kan du påminna, beroende på hur han låter, men gör allt för att budskapet ska nå fram direkt. Det kan vara lockande att börja med en liten lätt ramsa men jag tror mer på en rejäl punktsättande som informerar om att nu sover vi vidare eftersom det är natt.

Och alltid, är det verkligen KOLsvart i sovrummet? Minsta lilla ljusstråle pockar på uppmärksamhet. :wink:

:heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

...och nör jag ändå är igång kan jag konstatera att lunchluren börjat krångla. För femte dagen i rad vaknar han tidigare. Pust, lite uppförsbacke just nu. Några tankar kring schemat, något som bör justeras?

Tack för input om pangramsa på morgonen. Innebär alltså att man måste vara beredd som i kuren....tänker att det inte räcker att sova i sin egen säng då utan man måste vara beredd utanför lillens rum? Och hur ska jag tänka kring husljud..dämpa husljudet när han tystnar så att jag inte fastnar i något "husljudsträsk".

Om man ska sammanfatta det som funkar mindre bra nu är det:

- gråter nästan alltid när han ska sova
- sover oroligt på natten, vaknar ibland och behöver ramsa
- vargtimman
- börjat vakna tidigare på lunchen

Hmm....tacksam för lite input. Tack!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nu är väl Jacob 6 mån om jag har rätt? Hur ser schemat ut? 12+45+1,5+45 är ju vanliga rytmer.

De saker som oftast orsakar besvär som de du beskriver är frustration.

1. Mer mat! Och jag menar MYCKET mer mat! En 6-mån har så dåligt tålamod att man har oftast max 20 min på sig att få ner all mat som skall i. Så man måste mata, fort, fort, fort , fort. Fortare än de oftast hinner svälja undan. Och mycket extra berikat med fett. Inför långlur och natt brukar jag rekommendera banan, det hinnehåller tryptofan och är förstadie till melatonin. Det sover man också bättre på.

2. Mera ålning och ålträning. De har MYCKET energi och behöver åla massor, massor massor. De skall vara så fysiskt utmattade att de inte orkar bråka med sömnen.

3. Social delaktighet.

4. Utevistelse, minst 1 tim fm och 1 tim em. Och då inte passivt liggandes i vagn, utan sittandes eller ute i gräset utforskande.

Här är en humoristisk historia om samma problem.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack! Vi har haft 12-45-1,5-45, men har nu tänkt 12-45-2-20. Hade faktiskt inte ens tänkt tanken att dra ner på lunchen. Är det att föredra framför att dra ner på em-lur?

Vi får försöka öka på maten lite mer ändå. Imorgon är det 6 månkontroll och jag tror att han har passerat 10 kg. Så han är väldigt stor. Hur ska man tänka när man matar; mata tills han säger stopp? Jag tänker att han aldrig kommer säga stopp, han äter jättemycket :shock: . Något tips på måltidsdryck när jag ändå är igång...tänker att man borde kunna fasa ut ersättning nu och ge vatten, men han tar det verkligen inte trots bestämt trugande. Och jag är ju mån om att få i honom vätska.

Ålträning ja, har inte börjat med det alls. Får ta tag i det omedelbums.
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ibland kan den där tvåtimmarsluren vara problematisk och 1,5 funkar bättre, när man sen går över till två lurar så kan man förlänga till två timmar igen.

Mata på bara :mrgreen: ! En stor burk puré + lika stor burk fruktpurè brukar vara lagom ungefär två gånger om dagen och så rejält med gröt eller yoghurt till mellanmål.

Vi gav kokosvatten till storebror när han var liten. Inte så billigt, dock :oops: . Det återfuktar kroppen mycket bättre än vatten. Renee Voltaires är bättre i smaken än övriga tycker jag.

Har du provat smaksatt vatten? Låt jordgubbar och citronbitar ligga in en kanna med vatten, supergott. Melonvatten är också gott :D . Prova att ge på tesked eller i glas, nymodigheter verkar vara populärare :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Tack för handfasta tips! Vi har ökat på rejält med maten. Jag trodde nästan inte han kunde äta mer, men jodå, det går alldeles utmärkt. Och så försöker vi trappa upp ålträning så att han ska bli trött. Utevistelse får han i mängder, han är med mycket i lantbruket och jobbar, men vi kan nog öka på mer aktiv delaktighet nu.

Peppar, peppar, men de tre senaste dygnen har han både sovit hela lunchluren och hela nätterna, nästan fram till sju. Känns finfint. Vi jobbar på! Tack!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Jag ville bara titta in och ge en statusrapport hur det går för oss. Det går alldeles fantastiskt bra! Jacob är så nöjd och glad med livet. Han är outtröttlig i sin nyfikenhet och sin iver att upptäcka allt. Matglad är han och äter mängder. Han ryms inte inom BVC normalkurvor utan ligger på sin egna långt över och lika glada är vi för det. :D

Och sömnen? Han sover ffa, vid 7 månader, 12-45-2-30. Kanske dags att dra ner på fm-lur snart men vi väntar lite till. Det känns som att han nu äntligen är en säker nattsovare. Det var flera veckor sen han vaknade på natten. På morgonen vaknade han tidigare oftast strax efter 6 men nu sover han oftast till ca kvart i sju.

Jag är medveten om att allt går i perioder. När det kommer en uppförsbacke nästa gång tror jag att jag kommer kunna ta det med ro.

Tack för allt stöd på forumet! Och tack Tinis som, irl, med omtänksam beslutsamhet styrde in mig på SHN med mitt första barn. Men mest av allt; tack fantastiska Anna. Det går inte en dag utan att jag tänker på vad du och dina tankar kring barn har betytt och betyder för mig och för hela min familj. :heart:

Vi hörs snart igen :)
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Tin »

Vilken underbar rapport,
bebis sover, äter, njuter av livet.
Och mamma likaså med attityd flaggan i topp. =D> =D> =D> Mycket bra jobbat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vill bara tillägga att vanligtvis låter man förmiddagsluren vara som den är och plockar bort em luren vid 8-9 månader. De övriga två lurarna skjuts lite fram tidsmässigt och då vill man ha kvar 45 minuters luren för att inte eftermiddagen ska bli allt för lång när det ska vara vakentid ända till läggdags.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack för input om att korta ner lurar. Ska försöka förhala det hela en dryg månad till. Då börjar storasyster förskoleklass och vi kommer nog få göra schemaändring utifrån hennes hämtningstider. Jag lär nog återkomma så :lol:
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej igen!

Jo...det var det där med schemaändring. Lilleman har börjat krångla lite vid lurarna, vakna tidigare, skarva etc. Det är lextra rörigt på semestern med att han får sova lurar i vagnen (vilket inte funkar lika bra), men jag tänker att det är dags ändå.

Grejen är att storasyster börjar förskoleklass om en månad och då kommer vi nog behöva ändra schemat ändå, för hämtning av henne hamnar i lunchluren misstänker jag. Jag hade tänkt vänta till dess men tycker det känns lite långt tid till. Jacob är 8 mån om en vecka och sover nu 12-45-2-30 (15,15 sömn enligt schemat)

7 god morgon
7.30 välling
8.45-9.30 sova
11 lunch
11.45-13.45 sova
14.45 gröt
16-16.30 sova
18 middag
18.45 välling
19 god natt

Skulle jag kunna göra någon "light-ändring" nu, tex minska fm-lur eller lunch-lur men ändå behålla 3 lurar. Jag vet ju inte riktigt hur schemat kommer se ut sen så jag vill egentligen inte göra för stora ingrepp, men inser ändå att han har för mkt sömn på schemat nu.
Några tips?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du kan minska lunchluren till 1,5 timme men för bara en månad känns det ju inte så lönt kanske för att sen förlänga den igen :wink: . Ryck sista luren, ta reda på när förskoleklassen slutar och gör ett nytt schema - Häpp :mrgreen: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej igen!

Skulle behöva lite input på schemat, för nu har jag koll på storasysters tider i förskoleklass.

Schema idag 12-45-2-30:

7 god morgon
7.30 välling, därefter lite smörgås när jag äter frukost
8.45-9.30 sova
11 lunch
11.45-13.45 sova
14.45 gröt
16-16.30 sova
18 middag
18.45 välling
19 sova

Totalt drygt 15 timmars sömn, för mycket vilket märks med krångel.

Nu ska storasyster börja förskoleklass och schemat behöver justeras. Kl 13 slutarhon och behöver hämtas med bil, tar 10 min dit. Det kan bli så att hon åker buss hem, isf ska hon hämtas vid busshållsplats kl 14, tar några minuter dit till fots. Vad det blir vet vi inte än, det beror på vad hon är mogen för. Oavsett tänker jag att man behöver vara redo att hämta henne kl 13 så schemat behöver justeras därefter. Hur ska jag få ihop det!? Det vanliga är ju att senarelägga de två första lurarna och stryka sista med det kommer ju inte gå. Kan man tänka sig 12-20-1,5-45? Eller 12-2-45? Hjäääälp! :oops: :lol:
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Tin »

Hej,
14,5 h somn ska det ju vara nar man ar 8 manader for att ga ner till 14 h vid 9 manader. Men det vet du sakert.

Du kan ju kora det schema som du vill och passar bast som ocksa funkar for liten, dvs det kan ju inte vara for langa stunder utan somn.

Vad sags om, 12-1,5-45:

7 god morgon
7.30 välling, därefter smörgås när jag äter frukost
11 lunch
11.15-12.45 sova (1.5 h)
13:00 hamta storasyster
mellis nar ni kommer hem
15:45-16.30 sova (45 min)
18 middag
18.45 välling
19 sova

Eller nat liknande, kann efter vad som funkar for er.

Du far verkligen jobba pa att halla liten vaken om morgonen med mycket bus och skoj om morgonluren ryker. Men det kan det ju vara vart. Malet i sikte.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"