Min tvåveckors och få till rutiner

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tack Ylvispylvis! Vi kämpar på här - puh! Tar ditt tips och byter till 07-07 idag. Säker hand hjälper inte känner jag när jag har att göra med en envis man här hihi.

Natt 4 gick superbra! Sov till 0610 och mha ramsa somnade han om för pangramsa :) Glad morgon 0730! Tänkte nu är vi på g!!

Men! Nu har vi stött på patrull! Han vaknar flertalet gånger per natt - somnar om snabbt däremot med ramsa men uppvak sen från 05 men framför allt från 06 -0730 from natt 5. Igår fick jag ta upp 0715 då ramsan inte bitit på en timme - han var superledsen och tystnade aldrig mellan ramsorna ens. Gick in och lugnade med vagning men så fort jag slutade och gick ut så blev han ledsen på en gång. Tidigare mornar har han vaknat ofta men somnat med ramsan och med husljud och from natt 4 med Mozart. Han var helt svettig när jag tog uppp stackarn. Igår måste det varit magen då han bajsar för sällan. Bajsade efter frukost sen. Han var jättehungrig när han väl vaknade. Tidigare mornar har han varit lite småointresserad nästan.

Imorse var det samma visa - vaknade from 06 men klgar jättemycket. Denna gången blir han tyst lite emellan men börjar om igen. Satte på Mozart (funkade natt 4 - ingen effekt alls natt 5 överhuvudtaget). Skrek fortfarande. Satt på hårtorken 0630. Den bet ett tag - ca 20 min. Lyssnade vid dörren och han var tyst. Jag stängde av efter 10 men satte på igen vid 0650 men då var han ledsen igen.. Försökte lugna med vagning men funkade ej. Tog upp 07 istället för 0730 då vi byter schemat from. Men han var ledsen när jag tog upp.. Inte bra.. Det är ju ingen skrikmetod. Känns nog i magen att det är maten som spökar - han måste nog få i sig mer mat ä min känsla när jag finner en liknande tråd (hinner googla mycket när jag är vaken under hans uppvak).

Han har ju problem med trög mage och bajs för sällan vilket förklarar aprikospure vid gröten. Ger plommon vid alla mål. Samma när jag bara ammade då han bajsade vart 4-5 dag. det är mycket stånk och kämpande när han väl bajsar. Har läst att han kanske har omogen tarm när det är så då han verkligen får ta i supermycket och är jätteledsen ibland. Det var aldrig hårt likt långa korvar som är jobbiga att få ut. Efter jag började med maten är det segare och på gränsen till förstoppad. Han brukar få ligga på skötbordet och klaga kämpa och bajsa när jag masserar och även har varm handduk mot rumpan. Igår kom det som långa som fasta lite hårdare "ormar" ursäkta uttrycket som jag kunde plocka med händerna sen. Kvällen innan kom det några små små kulor.. Stackars liten. Kanske därför jag inte velat öka upp maten för mycket då jag är rädd att han får ännu mer problem.

From idag får han en andra frukost bestående av gröt med päronpuré och aprikospure. Förut har han bara fått amning.. Sen vid 14 brukar han bara få amning - ska jag köra ett mellanmål då - har ni något förslag på vad? Sen har han framför allt vid middag och kvällsgröt börjat bli ledsen när han äter. Ibland vill han ha mat snabbare men ibland känns det som att han kommer på att han är hungrig och då istället vill ha bröstet för han skriker sista skedarna och ofta får jag sluta innan han ätit upp då det inte känns så bra att stoppa in mat när han skriker. När jag slutar och ger bröstet äter han glupskt och blir lugn. Kan det vara så att han är för trött för att äta så jag ger mat för sent i hans vakenperiod? Känns ofta nu som jag blir stressad till han ska få mat på sin tid då han börjat blivit missnöjd innan han väl ska äta. Samtidigt vill jag inte ge för tidigt då det blir för tidig mat i förhållande när han ska sova så han vaknar av hunger i sovtiden.. När jag skriver detta så tänker jag nog att lösningen då är mer mat hela dagen och inte bara ge ett mål med amning som jag gjort två gånger nu.. Så mitt schema from nu:

0700 - vakna och amning
08 andrafrukost med gröt
0830 - sova 45 min
0900 vaken
1030 lunch
1115 sova
1315 vaken (åker till förskolan)
1400 käka mellanmål - frukt eller?
1515 sova
1600 vaken
1645 middag
1745 bada
1815 kvällsgröt
1900 sova

Åh jag håller tummarna nu att mer mat gör att magen kommer igång mer.. Jobbigt detta bajsandet tycker jag.. Fler tips mottaget tacksamt. Just det - dryck till mat? Ska jag fylla på med amning eller ge ersättning till kanske? Vad tycker ni? Eller vatten nu? Förlåt mycket frågor nu men jag hade nog ställt in mig på att detta skullle gå lätt med nätterna efter ett par dagar så jag är sliten igen och måste få ordning på detta :shock: Tack återigen för ert stöd :heart: :heart: :heart:
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tillägg efter morgonens gröt. Höll han utan blöja över handfatet. Dröjde en minut och helt plötsligt kom det två bajskorvar!! Hm - är det babypotting som är hans grej! Han bajsade ju igår och nu igen - rekord! Ska leta fram pottan. Min äldsta son gick på pottan from sex månader fram till året innan han tröttnade och bajsade bara på den ett tag. Trodde fyra månade var för tidigt men det skadar ju inte och prova tidigare!
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min son var betydligt trögare i magen när han bara fick flytande än när han kom igång med mat så det behöver inte vara så att magen blir hårdare av mat. Katrinplommon till alla måltider, päron är också väldigt bra enligt min erfarenhet. Hipp har ren päronpuré. Jag behöll flaskan till mellanmål ett bra tag, la till lite frukt/fruktpuré bara. Hur kommer det sig att han får kvällsgröt? är det kvällsslurken istället för amning/ersättning? Det funkar ju vilket som men många små är trötta då och det är lättare med flaska om man är trött :wink: .

När du går in för vagning efter att du känner att ramsan inte tar, väntar du MINST 10 minuter efter senaste ramsan? Man vill ju inte att ramsan ska förknippas med att nu kommer mamma. Ibland kommer några morgnar med strul och det är viktigt att ha en konsekvent strategi, ramsa, om man väljer att ha husljud etc. Här kör vi endast ramsa då jag anser att på natten sover man och då är det inga ljud - och natt är tills mamma säger god morgon :mrgreen: . Om bebis är vaken länge och är arg blir det oftast lite hungrigt så det är normalt.

Man kan ge ersättning till maten men jag hade nog gett vatten. Det är bra att introducera vatten och det läskar bättre än ersättning. Om du känner att han behöver ännu mer hjälp för magen kan han ju få katrinplommonjuice kanske ibland :D .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Nu svarade vi visst samtidigt...the more the merrier! :)

Fortfarande mobilen men lite tankar igen: Erbjud vatten till tycker jag! Min son gillar att dricka ur vanlig mugg med lite hjälp. För lite vätska ger ju stenhård mage, min son har också kulor ibland, inte så kul ;).

Om han är för hungrig innan maten kan du pröva att amma en slurk en stund innan, typ "tjuvstarta" lite. Det är säkert big no no för många men mina killar har faktiskt ätit bättre när jag grundat med lite amning, de får liksom ro att äta då. Jag börjar med amning också för att behålla mjölken men det är ju olika vad man vill. Ammar han stora mängder är det förstås inte så bra om han blir proppmätt före maten... Sedan har du ju marginalkvart om han verkar jättejättehungrig. De växer i mattiderna så småningom tycker jag, allteftersom portionerna ökar.

Glöm inte fett i maten! Och försök ge god mat som du skulle vilja äta själv. ;)

Jag ger avokado till mellis, mycket poppis om du dessutom mosar med banan och lite kokosolja! =P~

Bättre mage ger säkert bättre aptit, så håll honom sådär eftersom det underlättar bajsandet! Låter ju toppenbra, sedan behöver du ju inte se det som potträning om du inte vill utan mer som hjälp.

Här var det också mycket segare med tvåan än jag kunnat drömma om men jag lovar att det kommer släppa, håll ut!! :)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tack återigen MamA och Ylvispylvis!! Superbra tips!

Här var det nog maten som spökade och även en korrigering från 19-07 tycks han gilla :D Han var mycket nöjdare igår med mer mat. Och bajseriet - ja tre gånger höll jag honom över handfatetet och det kom bajs! Häftigt som bara den. Ett kort uppvak någon gång i natt och sen vid 06 fick jag pangramsa och sätta på musik och lillen tystnade. Satt utanför och sorterade tvätt så lite bra vardagsbestyr fick jag gjort så jag skulle vara beredd och pangramsa om det behödes igen. Började bli ledsen vid kvart i sju så jag ramsade honom tyst och tog sen upp för det var läge för mat hörde jag.

MamA:
Ska testa ännu mer lösande - gjorde det igår och det funkade hela dagen. Han får kvällsgröt för jag upplever att han inte blir nöjd med bara bröstmjölk. Igår åt han som bara den en hel portion. Även om han var jättehungrig och lite trött så åt han ändå bra. Ammar innan läggning faktiskt också för lite påfyllning innan skrattet till gonattet :D Bra tips med att vänta minst 10 minuter efter ramsat på morgonen - hade jag ingen aning om. Det gjorde jag inte.. Denna natts uppvak var jag aldrig inne så antagligen var han hungrig förut och då hjälper inte verktygen... Men jag tar med mig detta att ramsan inte förknippas med att mamman ska komma! Tack!

Ska ge honom en flaska med vatten - känns bra och börja nu så han vänjer sig!

Ylvispylvis:
Ska testa amning innan om han blir för hungrig. Ska även ge mer andra tillfällena så det kanske inte blir så. Igår gav jag två portioner från barnmatsburkens silikonform som jag själv gjort (supergott - har smakat själv) istället för en portion som jag brukar ge och det gick glatt ner. Ska göra lite mer idag. Favoriten är palsternacka och kan bara hålla med - den är riktigt god. Även gröten jag gör själv med aprikospure är supergod. Tänk -annorlunda mot första barnet när jag bara gav köpemat och den var inte alls god enligt min mening :lol: Ska testa marginalkvarten igen. Och mer fett :D Tack även för mellistips med avocado -ska testas! Älskar själv kokosolja så det borde han med :D

Ska hålla ut nu med påminnnelseramsa på natten vid behov - kämpande med tidiga uppvak - mer mat och den nya ställningen för bajsandet som tydligen var nyckeln till att få igång bajseriet på denna lilla skatt.
Tack återigen!!
Kramar! :heart:
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vill bara tillägga att med storebror så gav jag ersättning först och mat sedan för han var bara intresserad av maten egentligen och väntade jag med ersättning till efter så ratade han den :lol: . Med lillebror gjorde jag tvärtom då han inte var så intresserad av maten men ville ha flaskan. Slutsatsen är alltså att man gör det som passar en bäst :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tack för stöt mamA!!

Ahh - återfall här och kris inatt! Det är ju en vecka sen drygt vi började med vår kur. Då han har haft så tidiga uppvak så har jag varit den som gjort vargtimmen och det har funkat bra men han frågar en del vilka jag alla fått slut på med bara ramsan. Inatt tog min man natten fram till vargtimmen så jag skulle få sova om uppvak skulle ske innan dess och man kan säga att det inte gick så bra. Han vaknade flertalet gånger from 00 och sen tog jag över vid tio i fyra i morse. Hörde att han nr 1 - ramsade för många gånger utan paus, 2- blev arg och slet upp dörren och frågade vad han ville och vagnade honom och gick sen ut ramsande och då skrek Valter bara.. Tror även att han tog ner Valter på nedervåningen för att byta blöja. Han skrek när han la ner honom igen.. Min man är lite dålig på att lyssna på mina instruktioner kan man säga så jag får se till att denna natten blir "en gång är ingen gång" och ta över kommande själv. Men jag behöver hjälp med krisverktygen! Inatt var han så ledsen så ledsen. Vid 04 gick jag in och vagnade först då han inte lugnat sig sen mannen hade honom (skulle kanske inte gjort det alls?) och när han för andra gången skrek samma förtvivlade skrik i samma sekund vagningen slutade - solfjädrade jag honom tills han blev lugn och ramsade på väg ut så somnade han. Däremot vaknade han igen efter 10 min och jag försökte samma sak men det gick inte.. Solfjädern gjorde att han bara blev ledsarnare och ledsnare. Han har nu hållt på av och till i 5 timmar så tills slut tog jag upp honom och ammade vid 05 ur båda brösten - la ner honom och då var lugn - ramsade på väg ut och han somnade så gotttills jag väckte 0715.. Jag vet - big nono!!!! Men jag hade ingen ork eller makt i mina verktyg hur jag skulle hantera situationen som hände när han vaknade igen och samma metod inte funkade..

Förstår att mannen släppte in vargarna när han slet upp dörren precis efter ha ramsat och vagnat, gått ut och ramsat, gått in igen osv osv.. Till saken hör att han har litet rum så utanför dörren är bara 1 meter så det kanske är läge att ramsa längre bort i hallen eller vad tror ni? Valter kanske trodde att han stod vid vagnen och ramsade och då skrämmer man inte bort någon..

Hur gör jag när det händer? Om ramsan inte biter måste jag ju vänta 10 minuter innan jag går in men jag vill ju inte låta han skrika i 10 minuter då han hade så ledset skrik som inatt. Ska jag gå in på en gång utan att ramsa när jag hör vart det är på väg vid uppvak inatt och avvakta natt nr 2 så vi inte hamnar i två gånger blir en vana? Sen när det kommer till solfjädern har jag aldrig kört den förut som många som gör kur har märker jag.. Ska jag ändra mina rutiner när jag lägger honom för att få till tillrättaläggandet och så han känner igen solfjädern under natten? Som jag gör nu så skrattar vi först, jag lägger honom ner och vagnar 8 ggr och skakar handtaget och går sen ut med ramsan och påminner ibland. Han somnar riktigt bra nu. Igår låg och snackade några minuter tills han började bli lite ledsen - jag påminde utanför när jag höll på med annat i hallen utanför. Ska jag skippa vagnandet kanske överhuvudtaget? Vid middagsluren som jag la för alldeles nyss la jag bara tillrätta nu och ett skak i handtaget och sen gick jag ut med ramsan x 4. Han var glad då vi skrattade innan.. Gnölade lite och somande sen. Skulle jag ha upplystramsat? Han var aldrig ledsen.

Ni hör ju - lite förvirrad och sitter nu och försöker finna ledning i sovahelanattenboken. Säkerhet är viktigt!! Men ser att Anna W säger att man bara ska gå in en gång per uppvak. Men hur gör jag då när det blev som det blev inatt att han somnade om max 10 min och jag fick gå in igen? Eller ska jag se nästa natt om det händer igen som en minikur så gör det inget om han somnar när jag solfjädrar? Gahh - trodde jag var på rätt väg nu men så lätt var det inte. Ramsan har ju funkat alla andra nätter (men å andra sidan har min man haft lätta korta uppvak och aldrig stött på patrull som inatt). Söta lilla Valter min med en mamma som hade sånt självförtroende från lättkurade dottern :heart:

Så tacksam för input :oops: Läser just nu lugnet, säkerhet och njutning i boken 8)
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

Hej!

Personligen hade jag inte blandat verktygen så mycket, det är precis som att okej det här funkar inte då försöker jag nästa :wink: . Jag hade kört ramsa och vid kris solfjäder tills han somnar(kan ta 20-45 min).

Ja, de där männen. Rätt säker på att min man hade agerat likadant :mrgreen: …vilket är anledningen till att jag sköter alla större saker med barnens sömn. Nu är det reparationsarbete som gäller och du måste visa att du är bergsäker på vad som gäller. Jag hade INTE gått in direkt första gången, ramsa och ser du sen att det verkar gå utför så gå in efter 10 min. Det blir oftast sämre av att gå in upplever jag,bebis blir argare och det blir jobbigare att ramsa så försök att undvika det. Om ramsan är etablerad har man inte i rummet att göra förrän det är absolut KRIS. En gång är ingen gång som sagt så förutsätt inte att det är krisläge utan visa upp en säker attityd.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

mamaA skrev:Hej!

Personligen hade jag inte blandat verktygen så mycket, det är precis som att okej det här funkar inte då försöker jag nästa :wink: . Jag hade kört ramsa och vid kris solfjäder tills han somnar(kan ta 20-45 min).

Ja, de där männen. Rätt säker på att min man hade agerat likadant :mrgreen: …vilket är anledningen till att jag sköter alla större saker med barnens sömn. Nu är det reparationsarbete som gäller och du måste visa att du är bergsäker på vad som gäller. Jag hade INTE gått in direkt första gången, ramsa och ser du sen att det verkar gå utför så gå in efter 10 min. Det blir oftast sämre av att gå in upplever jag,bebis blir argare och det blir jobbigare att ramsa så försök att undvika det. Om ramsan är etablerad har man inte i rummet att göra förrän det är absolut KRIS. En gång är ingen gång som sagt så förutsätt inte att det är krisläge utan visa upp en säker attityd.

Kram :heart:
Haha - ja män alltså. Tog natten själv inatt och skickade mannen till sängen i källarn. Igår var ingen gång för inatt vaknade han först 05 - puh. Kämpade mer med insomningen igår kväll då det tog längre tid och han gav mig en mycket högre och längre klagosång. Gav mig inte utan ramsade förbi dörren ibland bestämt och glatt och gjorde husljud och fixade med tvätten. Tog nog 20 istället för tio. Tillrättala pch skakade i handtaget och ut med ramsan denna gång. Detta lite mer avvaktande kanske gjorde att han sov bättre. Ramsade vid 05 och han blev tyst. Trodde han somnat om efter 10 körde han igång igen. Ny ramsa och så mycket klag så jag satte på Mizart som överröstade honom och sänkte ljudet var eftersom. Stängde av efter han varit tyst och la mig. Sen körde han igång igen efter 5 min med mycket klagosång - högre denna gång. Nytt Mozart så tystnade han och jsg sänkte eftersom. Visst är det viktigt och stänga av så jag inte lägger mig med musiken högt på? Vill kanske undvika att jag sänker, för att höja igen när inte alls sov, höja, sänka osv.. Men detta kanske ger sig då det blir färre och färre uppvak bara han fattar galoppen. Ja ni ser - mer optimistisk idag - hi hi :)


Hör han rör på sig och grymtar lite där inne men en kvart kvar. Ska försöka att hålla i till sju idag för glatt uppvak. Tack så mycket för stöd!!

Kramar!
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att du återtog kommandot och har attityden med dig!! Det här kommer bli ett stadigt bygge så småningom, du är på helt rätt spår så fortsätt bara!

Härligt med mycket mat!! Snart har han ingen botten ska du se! Jag har mottot att det aldrig ska ta slut, äter han upp allt ger jag en rätt till, en till, lite efterrätt på det osv... ;) Och bra skött med magen och bajsandet!!

Fortsätt leda honom med stadig hand!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Tack för pepp Ylvispylvis! Han har sovit hyfsat senaste tre nätterna. Sen jsg bestämde mig har jag inte vagnat nåt mer utan bara ramsat på natten och det funkar! Har även kört klassisk musik på morgonkvisten. Inatt skulle min man ta ev uppvak då jag var på middag igår. Vaknar av att han börja gnälla och tittar på klockan - första gången vaken vid 0659 - så häftigt! Känns verkligen att vi är på g! Tack för stöd och pepp :D
Kramar!
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
Mammatillvalter
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 04 nov 2015, 18:43

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av Mammatillvalter »

Hej!
Vill bara meddela att det går på rätt väg här. Sedan natt till i lördags, dvs fyra nätter i rad har han sovit hela natten utan att vakna okristligt tidigt i vargtimmen. Oftast fram till 07 men ibland vaknar han from 06 och jag får påminna och spela musik ibland. Men det går alltså superbra! Han har även bajsat på toaletten i 1,5 vecka så det funkar också super! Ibland klämmer han ut lite sittande i slutet av maten men sen när vi går till toaletten så kommer det oftast mer. Så babypotting funkar kanon det med! Han bajsar numera oftast varje dag - det gjorde han verkligen inte ens som helammande utan det kunde gå fem dagar mellan.

Tack så mycket för all hjälp!!! Fantastiskt denna "metod" och fantastiskt forum. Nästa steg blir att byta till spjälsäng men eftersom jag inte vagnar längre tror jag det kommer gå fab där med :D
Kram på er!
:heart:
Valter född 151022
Vera 110422 - SM från början. Sov hela natten fr.o.m. 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Min tvåveckors och få till rutiner

Inlägg av mamaA »

:thumbsup: :thumbsup: :sleep:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"