Mat för snart 3-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Min dotter blir tre månader snart, jag följer SM med henne och har börjat få rätt bra rutin på mat och sömn. Hon sover natt ca. 19:30 - 07:30 med oftast ett uppvak kl. 03:30. Hon äter då 120 ml ersättning, får ny blöja och somnar oftast om mer eller mindre direkt (utom i natt då det var ca. 1,5 timme gnöl och stök trots rapning, buffning och erbjudande av mer mat - why??). Hon är en stor tjej på över 6,5 kg så behöver mycket mat. När hon blir 3 månader, ska man blanda i lite olja i ersättningen (tror jag att jag har läst här) eller börja erbjuda ngt annat? Eller är det 4-månadersgränsen man ska vänta på att börja erbjuda gröt och smakportioner?

För övrigt vill jag bara säga hur lysande BB och SHN-böckerna är! Det är en sådan aha-upplevelse att läsa och praktiskt använda råden man får. Som många andra tycker jag BVC:s "allt är normalt"-attityd är märklig, allt ÄR banne mig inte normalt och varken föräldrar eller barn mår bra av att inte få sova eller ha något ordning och struktur på dagar och nätter. Det är befriande att någon säger "gör såhär så blir det bra!" och att det faktiskt funkar. Min lilla tjej ser helt rofylld ut i ansiktet när jag lägger henne i sängen på kvällen inför nattningen och ler nästan när jag gör tillrättaläggningen och stoppar om täcket. När jag hör om andra föräldrar (oftast mammor) som är bortom sig av trötthet för att barnet bara sover korta pass dygnet runt eller om någon envisas med att stoppa in nappen i munnen på ett spädbarn som vaknat och skriker i vagnen får jag bita mig i läppen för att inte säga "Men ge mer mat!!" :)

Nog om detta, åter till frågan - mat till 3-månaders: fortsätta som förut eller öka på med något?

Tacksam för svar!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är många här som upplever att barnen börjar bli hungrigare vid tre månader och ger smakisar redan då, så även jag. Är liten intresserad av er mat när ni äter? Det brukar vara ett tecken på att de är redo för mer mat.

I övrigt så är det främst om du märker att ersättningen inte räcker till för att mätta henne som det är dags för mat, annars kan du ge flaska ett tag till om du vill. Man kan byta till större nappstorlek också för att det ska komma mer mat fortare, vilket ju ger ökad mättnad i så fall. Olja i ersättningen är en god idé, mättar lite bättre och nyttigt för magen. Det är helt upp till situationen om man märker att det är dags för stadigare mat, annars kan man vänta några veckor. Att vänta till sex månader är däremot vansinne... :shock: , fattar inte hur de tänker. Inte konstigt att barnen inte sover då :^o .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Tack för svar!

Mja, vet inte hur intresserad av vår mat hon är. Hon sitter ofta med vid bordet i mitt knä när vi äter men tror hon är mer intresserad av vad storasyster håller på med än själva maten :)

Olja i ersättningen låter värt att prova, är det 1 tsk i tex. flaskan innan sänggåendet på kvällen som gäller då? Jag tycker nog inte hon verkar kräva mer mat nu än tidigare, det är rätt konstant på ca. 1 liter per dygn med en, i sällsynta fall två, matstunder per natt och resten av maten under dagen. Men det är klart det vore välkommet med något ännu längre nätter så att hon snart klarar sina 12 timmar utan att behöva vakna och äta :D
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag hade haft olja i flaskan vid varje tillfälle, bra med nyttiga fettsyror och bra för magen också. Ekologisk smakfri kokosolja från hälsokosten är bra. Rapsolja funkar också men ger en viss smak som inte alltid accepteras. Endast rena oljor, ingen matolja eller liknade raffinerat.

Ett nattmål är ju att rekommendera vid tre månader för att sen plocka bort helt vid fyra månader. jag märkte själv att alla uppvak var inte hunger egentligen och bestämde mig för en viss tid då nattmål serverades. Vissa sätter klockan på ringning men jag var lite lat och bestämde mig bara för att buffé bort alla uppvak innan 04.00.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Tack för tips! Jag ska köpa sån olja och ge henne i flaskan, hoppas det mättar lite mer.

Nu har hon vaknat 01 samt 03 några nätter i rad. Natten blir då:
19:30, ca. 180 ml ersättning och god natt
01:00 vakna, 120 ml ersättning
03:00 vakna, 120 ml ersättning
07:00 vakna och uppgång
ca. 07:30, 120 ml ersättning (hon brukar inte vara hungrig innan dess).

Jag börjar bli rejält trött och skulle behöva sova mer. I natt vaknade dessutom storasyster någon gång vid 04:00 för att hon sparkat av sig täcket och var kall (jag sa i morse att jag ska visa hur hon själv drar upp täcket så inte mamma behöver komma in och göra det).

När hon vaknar vid tex. 01 så ligger hon och grymtar och suger på händerna så jag tolkar det som att hon är hungrig? Hon klunkar också i sig flaskan och somnar sen om hyfsat snabbt. Det skulle kännas så konstigt att inte ge mat då eller tänker jag fel? Jag är också rädd att väcka hela huset om jag inte ger mat och hon drar igång och skriker. Nu är nätterna helt tysta, jag vaknar direkt när hon börjar grymta (hej lättsömn!) så hon behöver aldrig bli högljudd. Om jag börjar ge olja i maten kanske hon står sig bättre?

På dagarna sover hon inte jättemycket, oftast tre lurar som är ca. 45 min - 1,5 tim - 1 tim och infaller vid ungefär 09:00, 12:00 samt 15:00. Jag står ofta och vagnar länge vid de två första uppvaken men hon brukar vara mer eller mindre omöjlig att söva om utan låter bara mer och mer förbannad. Under vakentiden blir det umgänge och aktivitet, minst två promenader ute per dag (antingen i bärsele så hon får komma upp och titta eller i vagn med suffletten nere så hon ser mycket då med) och mycket prat, leenden och gos så jag tycker att hon borde blir tillfredsställd på den biten. Jag trycker också i så mycket mat som det går, hon går och smårapar upp mjölk mest hela tiden känns det som så magen borde vara rejält fylld tycker jag.

Tips och pepp tas tacksamt emot.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min tanke är att det luktar lite vagningsträsk över det hela. Bebisar somnar INTE om med för mycket hjälp utan med ytterst sparsam sådan - learned it the hard way :lol: .

Jag tänker schema 12-45-2-45 och rejäl minskning av service (läs vagning :wink: ) och samma sak vid nattliga uppvak. Min minsting vaknade också vid 1-2 tiden när han var 3 månader ( men den tiden hade han haft hela tiden) och drack allt han fick MEN när jag väl bestämde mig för att plocka bort det målet var det inga problem. Han var inte vrålhungrig vid 4-5 tiden när han sen fick mat heller men åt ju gärna om det erbjöds.Mycket av uppvaken är helt enkelt att testa om det går, du behöver ta kommandot och ge henne besked att somna om både dag och natt. Korta besked och inte för ofta, då blir de verkningslösa. 8/16 vagndrag/buffningar och paus i MINST den tid som du räknar till 16/32 tyst för dig själv.Hon FÅR lov att protestera, alla har ju rätt till en åsikt 8) . Låt henne få svära av sig ett tag innan du ger en ny ramsa. Det brukar ta tre dagar/nätter att befästa en ny vana om man gör det rätt, sen lägger sig lugnet.

Den största boven är ens egen attityd av självklarhet. Är du orolig för att hon är hungrig så kör oljan och kanske även lite små smakportioner så du känner dig trygg i din förmedlan att hon ska sova.

Hur ser schemat ut med mattider? Hur länge och ofta får hon flaskan?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej igen!

Tack för tips och stöd.

Jag skred till verket och satte igång direkt i går natt, hon vaknade som vanligt kl. 01 men jag hade bestämt att hon faktiskt inte behöver mat då så satte igång att buffa. Jag är rätt bra på att buffa och sen gå iväg från sängen och pausa men vagningen kan det stämma att jag har en tendens att fastna... Det blev lite arga protester i natt, däremot var det ingen "gråt" och att hon lät ledsen utan snarare arga grymtanden i varierande skala. Det tog sina modiga 50 minuter och sen somnade hon faktiskt om och sov som en sten till kl. 04. Då vaknade hon (jag hade satt klockan enligt ditt tips) och åt 120 ml och somnade sen om direkt och sov till kl. 7 då jag (och storasyster) glatt hälsade välkommen upp!

Jag har tänkt följa en variant av schema jag hittade i SHN-boken, då blir det såhär:

7:00 vakna
7-8 äta (i dag blev det ca. 150 ml)
9:30-11 sova
11-12 äta (i dag blev det ca. 180 ml)
13-15 sova
15-16 äta (räknar med att det blir ca. 150 ml)
17-17:30 sova
17:30 äta (150 ml)
18:00 bad och övrigt kvällsgos med storasyster (vara med vid sagoläsning i soffan och sen nattoalett, "skratt innan go'natt" etc.)
19:00-19:30 äta (150 ml)
19:30 god natt!
04:00 äta 120 ml

Då borde det bli ca. 9 dl mat och 15,5 h timmar sömn per dygn. Jag vet att 16 timmar är idealt men har svårt att se hur det skulle gå? Tider som jag måste förhålla mig till är 8:30 då jag måste gå till förskolan samt 14:30 då jag måste lämna hemmet för att hämta på förskolan. Dessa tider kan jag alltså inte mata. Jag vill gärna ha en 12 h natt 19-07. Jag kör dessa tider med storasyster och det funkar bra (med reservation för vissa nätter då hon ropar på mig och jag stoppar om och hon somnar om direkt - vet ej hur detta helt ska kunna undvikas. Tycker jag har provat allt, ramsa vid dörren utan att gå in, tala på kvällen om att hon kan dra upp täcket själv etc. Men där på natten när hon vaknat och jag vet att hon somnar direkt när jag stoppar om är det svårt att inte falla dit...).

Den svåraste tiden för lillasyster är sovpasset mitt på dagen, jag får ofta gå dit och vagna var 10 minut. Jag vagnar med rejäla knyck så inga mjuka så puffar. Hon somnar om till slut men vaknar ofta igen bara en kort stund senare. Tidigare dagar har jag gett upp efter ca. 1 timme men nu har jag gett mig banne på att hon ska sova 2 timmar mitt på dagen. Kanske blir det bättre när hon inser att jag inte viker mig på den punkten?

Och ramsan - ska jag börja med det nu eller är det för tidigt? Nu säger jag godnatt-ramsa när jag pussar god natt och innan jag släcker men jag kör ingen ramsa när hon vaknade i natt eller när jag vagnar på dagen. Läste att det förvirrar för små barn eftersom de letar efter ett ansikte till rösten?

Tacksam för tankar kring mitt schema eller förslag på annat schema.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Bra jobbat =D>

Min hjärna vill inte riktigt samarbeta när det gäller siffror men jag tänker så här enligt ditt schema:

Antingen 12-1,5-2-45
Jag föreslår att första luren infaller en halvtimme tidigare och att därmed hela schemat flyttas en halvtimme tidigare och läggning 19.00. Hon behöver inte äta direkt när hon vaknar längre, överlevnadsångesten är sedan länge stillad så det räcker att äta 15.00 även om hon ska vakna 14.30. Det borde ändå funka med hämtning?

ELLER 12-45 -2-45
en tanke hos mig är att fm-luren är för lång, det brukar visa sig på nästa lur istället ju..där hon skarvar rejält

07 morgon mat
09.30 sova 45
11.00 mat
12.15- sova 2
16.15- sova 45
19.00 godnatt

Jag rekommenderar nog detta schema vid närmare eftertanke :-k

Jag är själv också bra på att buffa men vagningen fick jag aldrig till och vilket jobb det var med att få lillebror att somna om.. :shock: . Jag gick över till att buffé i vagnen vilket gick bättre men det blev riktigt bra när jag började använda sängen mer och fick mer gung i buffningen.

Ramsan är lite tidigt,vid fyra månader brukar vara lagom att använda den. Det är bra att vänja dem vid någon vers av ramsan vid läggning men för tidigt att använda den som verktyg.

Gällande storasyster så är det envishet som gäller. Det tar lite längre tid med större barn men tre nätter för grovjobbet och en vecka eller två innan det sitter helt. Ramsan är svaret. Klä henne i långärmad pyjamas och strumpor så vet du att hon inte är i jättebehov att täcket.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej igen!

Nu har två nätter gått och hon har sovit över första skarven båda nätterna helt själv! Det behövdes alltså bara en natt av buffning (borde båda gott för införandet av 12-timmars natt, eller hur?) Hon har vaknat 03:30 resp. 03:00. Hon får då mat (är inte vrålhungrig men klunkar snällt i sig) och somnar sen om och sover till 07. Jag tänker att det är okej om hon vaknar någon gång mellan 03 och 04 för mat, men inte tidigare. Tror du det blir helt fel och hon börjar vakna tidigare och tidigare om jag inte benhårt håller på kl. 04 för mat?

Storasyster sov också hela natten i natt 19-07 utan uppvak! Jag tog på varmare pyjamas på henne igår, kanske mest för min egen skull för att inte vara orolig över att hon blivit kall så jag kan vara trygg med att jag inte behöver gå in och stoppa om.

Jag kämpar på med dagslurarna för lillasyster, de är helt klart bökigare att få till än nätterna. Jag ska se till att hålla det till 45 - 2 - 45 i alla fall. Får kämpa på med uppvaken på dagarna, det är inte lätt att söva om när hon ofta tycker att hon sovit klart efter 25 minuter men förhoppningsvis sätter det sig snart.

För övrigt börjar jag känna mig som en ny människa av att ha fått sova två nätter i rad med bara ett uppvak! :)

Kram
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det går bra att ha en intervalltid på natten ,så gjorde jag också. Jag upplevde samma sak att det inte var så hungrig heller vid nästa nattmål så jag plockade bort det samma vecka :mrgreen: .

Uppvaken kommer att ge sig ju mindre du tänker söva om utan att HON ska somna om själv. Jag vet att du vet det men det är bra att tänka så medvetet. Samma sak, ju sparsammare verktygande, desto snabbare somnar hon om NÄR polletten väl trillat ner att det är hon själv som får fixa det :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Och i natt blev det uppvak kl. 02. Jag låg vaken ca. 30 minuter för att höra om hon somnade om själv men hon låg och hostade och hackade först och övergick sen till mer högljutt klagande så jag fick gå upp och buffa igen. Strax efter 3 somnade hon om och vaknade sen 03:30 igen, då gav jag mat (hon åt nästan hela flaskan) och så var det hela över vid 4 då hon somnade om och så småningom även jag. Får hoppas det blir bättre i natt, kände att jag behövde "stämma i bäcken" lite i natt igen då uppvaken blivit tidigare och tidigare, vilket jag hoppades att vi skulle slippa.

Dagslurarna är fortfarande svåra att få till och hålla men jag jobbar på. Hon somnar i alla fall helt själv senast 19:30 och sover sen utan ett pip till uppvaket på natten och sover också till 07 varje morgon så alltid något att vara glad över :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Problem med dagsömn + vagning

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Min lilla dotter har hunnit bli 3 månader, en liten glad och knubbig solstråle som hela familjen älskar!

Hon sover rätt bra på nätterna, jag kör samma nattrutin med henne som med storasyster (bad, välling/ersättning med saga, skratt-innan-go-natt etc.). Storasyster somnar 19 och lillasyster ca. 19:30. Vaknar på en gång på natten (oftast vid 02 men ibland närmre 04 vilket såklart är bättre). Vi går upp kl. 07, har hon vaknat tidigare än vanligt, dvs. vid 6 kan jag ta upp henne 6:30, men aldrig tidigare.

Jag tänkte skippa nattmålet när hon blir 4 månader, buffar jag bara då och stålsätter mig tills klockan blivit 7 och sen tar upp och ger mat eller vad är bäst?

Nu till det stora problemet: dagsömnen. Det schema jag tänkt ut och som jag alltså försöker få till ser ut såhär: 12 - 45 - 2 - 45. Då blir det:

07:00 gå upp och äta
08:45 - 09:30 sova
09:30 - 12:00 äta och vakentid, umgänge etc.
12:00 - 14:00 sova
14:00 - 15:30 äta, vakentid etc.
15:30 - 16:15 sova
16:15 - 19:30 äta,bad, kvällsmys etc.
19:30 god natt

Första sovpasset sker i vagnen när vi går till förskolan med storasyster, hon sover ca. 30 minuter, vaknar oftast sekunden vi kommer hem. Sen vaken med aktiviteter, mat, blöjbyte etc. Jag märker att hon börjar bli trött vid 11:30, då blir det en sista slurk, sen lägger jag henne i vagnen. Då blir det ofta högljudda protester, jag vagnar 8 drag, går bort och räknar till 16, vagnar 8 till etc. Och till sist somnar hon. Men sen sover hon ibland 20 minuter, ibland 30 men allra max 1 timme. Sen vaknar hon och vägrar somna om. Idag har jag hållt på från 12:20 till 13:45 då jag tillslut inte stod ut mer. Jag tänker på att inte "fastna" vid vagnen utan drar några tydliga och rejäla drag, går sen iväg och slamrar i köket (försöker oftast laga någon lunch till mig själv) och hon somnar kanske 5 minuter men vaknar sen igen. Ofta får jag springa mellan min lunch och vagnen flera gånger. Att få någon egentid någonsin under dagen är alltså att glömma för min del (jag måste gå till dagis 14:30 och vid 14 måste jag därför börja göra oss i ordning och idealt sätt, väcka lillasyster, ge mat och klä på).

Jag har ofta gett upp och tar upp henne när jag hållt på och försökt söva om i ca. 30 minuter. Hon är då nöjd och vaken men blir såklart trött igen efter ca. 30-45 minuter.

Jag har provat alla versioner känns det som: vagnar så fort hon börjat pipa, väntat tills hon skriker och sen vagnat "för att ge besked men inte söva", gått ut och dragit över grus, haft filt, ingen filt, öppet/stängt fönster etc. Idag skrek hon tills hon kräktes i vagnen, då tog jag upp henne eftersom jag inte stod ut mer.

Sista sovpasset infaller oftast i vagnen på väg hem från förskolan, hon vaknar ca. 16 och är sen vaken till sängdags. Ofta är hon rejält trött och grinig på kvällen eftersom hon sovit så lite på dagen och jag är helt slut efter att ha blivit jagad med blåslampa (känns det som) hela dagen och känner mig som världens sämsta mamma med noll tålamod mot något av barnen.

När jag tagit upp henne för tidigt för att jag inte orkat lyssna på skriket mer har hon ibland somnat efter ett tag i sin babysitter. Hon är ju alltså uppenbart trött fortfarande men vägrar vagnen. Kan det vara så att hon ogillar den av någon anledning och vad gör jag i så fall då? Hon har plant mjukt underlag att ligga på, inga trassliga sovpåsar eller så, en mjuk liten kudde och len filt. Så jag har verkligen tänkt på att göra det mysigt åt henne i vagnen. Jag drar också ner suffletten så det blir lagom dovt ljus.

Behöver tips, hjälp och peppning!!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Problem med dagsömn + vagning

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vad fint du kämpar!! =D> Jag känner sååå väl igen frustrationen (fast här har vi bra dagar och usla nätter i stället :roll: ) och ångesten "jag är en usel mamma" men jag kan bara säga att NEJ du är en TOPPENMAMMA som bryr dig om dina barn så mycket att du vill ge dem god sömn och goda rutiner! =D> :D Sedan är det ju lätt att bli överkoncentrerad, ledsen, frustrerad osv, vi har ju det hormonella också att kämpa mot och så lite sömnbrist och allmänt depp på det...Så det är inte konstigt att du känner så men jag lovar att det kommer att gå över och dina barn kommer inte hinna ta någon skada av att du är trött och grinig en kort period. OJ, vad jag känner igen mig...vi arma mödrar! :wink:

Jag har för mig att du har en annan tråd som handlar om samma barn, stämmer det? I så fall ska vi ta och baka ihop dem så att vi kan följa ett barn per tråd, det blir lättare för oss som försöker svara då.

Jag funderar på om det har blivit sämre med dagsömnen de senaste veckorna? I så fall kan jag nästan lova att lösningen heter MER MAT! Vid 2,5-3,5 mån är det en stor ökningsperiod och många barn blir väääldigt hungriga och börjar sova sämre om de inte får i sig tillräckligt. Många här på forumet börjar med smakisar redan vid 3 mån med mycket goda resultat och mina söner har också fått börja kring 3,5 mån vilket inte varit en dag för tidigt! "Risken" är att de gillar mat lite föör mycket och slutar amma tidigare (inte alla men några), men ger du ändå ersättning ser jag ingen som helst anledning att snåla på den "riktiga" maten.

MEN med så god nattsömn är det dock inte säkert att det är hunger som spökar. Det kan ju vara så att du har släppt in vargar i vagnen i all välmening (ändrat förutsättningarna lite väl ofta och "hjälpt till" för mycket trots allt?). Överkoncentration är också en varg som jag känner väl från tiden med storebror! Huvva! Har du läst Sova Hela Natten (AW) så vet du vad jag menar (kurade du månne storasyster?). Har du INTE läst den så gör det! Såå bra, särskilt inför att du ska ta bort nattmålet! Det handlar absolut inte om att "stålsätta sig" (även om jag förstår vad du menar, men det ska vara relativt korta stunder i så fall!) utan om att ge tydliga, konsekventa besked som du vet vad du menar med. Hon frågar och du ger tydliga svar, alltså.

Det kan också vara övertrötthet som ställer till det...du skriver att hon har 12-45-2-45 men 19.30-07 blir inte 12 h i min värld?! Min son är snart fyra månader och han orkar fortfarande "bara" 1,5 h på morgonen, min äldre son orkade länge bara 1 h första passet, så se till att lägga i tid och pressa inte för att hålla vaken till 8.45. Kanske hon behöver sova redan 8.30? Långluren har vi här 11.30 (men ofta med marginalkvart 11.15) - 13.30, han skulle inte orka annars. Så kanske har hon dragit på sig övertrötthet iom att hon sovit dåligt på dagarna?

Sedan är det också viktigt att hon är med och ser och är "socialt delaktig" under dagen, men det antar jag att hon är när hon har storasyster och allt?

Jag skulle nog göra så här:

1. Mer Mat
2. Lägga innan övertrötthet
3. Byta verktyg till buffning (se filmklipp i den eminenta tråden "svar på vanliga frågor - läs här först")
4. Backa först när det verkligen sitter, typ gå en extra vända i början så att hon sover sina 45 min första passet osv. Ta en långpromenad på 2 h på dagen för att få henne "på banan" igen (roligare än att springa 29 ggr från den kallnande lunchen!) i stället för att irritera sig på att det inte funkar. Sömn föder sömn!

Vi hörs mer!

Kram så länge och kämpa på!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag har sammanfogat dina trådar. Var snäll och ha bara en tråd under och samma rubrik och barn. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Tack för svar. Ang. tråden, jag är rätt ny på forumet så har inte riktigt koll på hur det ska gå till men nu vet jag. Jag fortsätter i denna tråd vid samtliga kommande frågor som gäller mina tjejer :D

Jag har läst svaret flera gånger och funderar på har jag ska göra annorlunda. I dag är självförtroendet på botten kan jag säga. Igår gav jag tillslut upp och gick ut på långpromenad när hon inte somnade (fick svepa kaffekoppen som jag hoppats få sitta ner och dricka. haha) och hon sov som en sten i vagnen 2,5 timme, det var all sömn hon fick den dagen igår. I natt vaknade hon 01, jag buffade då först i ca. 15 minuter men sen kände jag bara "nej, jag ORKAR inte mer" så jag gav upp, hon fick mat och somnade om. Sen vaknade hon strax efter 05, jag buffade igen utan resultat (hon kände troligtvis min bristande övertygelse) och gick och fixade mer mat till henne. Efter det ville hon inte somna om så min man fick gå upp med henne. Nu somnade hon nyss i vagnen (klockan är 09:30). Så ja, det blev en på tok för lång morgon. Det har strulat till sig alltså men jag tänker inte ge upp.

Tanken är nu: backa några steg och inte bryta ihop över att det inte funkar. Jag gör så att det blir promenad varje sovpass ett par dagar om hon inte somnar eller sover hela passet ut. Vi ska också åka och handla lite barnmat samt 4-månadersgröt i dag (samt plommonpuré) och prova att ge henne. Kanske är det ökad hunger som spökar. Hon väger drygt 7 kilo så jag har alltid tänkt att hon får allt hon behöver och mer därtill eftersom hon är så rund och stadig, men det kanske inte räcker med enbart ersättningsblask längre :) Jag har varit osäker på att börja ge mat och gröt innan 4 månader eftersom BVC tydligt säger att man ABSOLUT inte får rucka på fyramånadersgränsen.

Eventuellt får min man ta natten i natt och jag sover på soffan så jag får sova ut och har ork att ta itu med sovandet med nya friska tag. Jag ska bara ta mig mod att släppa på kontrollen och låta honom ratta skutan ett tag..

Gällande lillans sociala aktivitet så tänker jag mycket på att stimulera henne. Det blir mycket leenden, bus och att jag har henne i bärsele (framvänt) när jag tex. lagar mat så hon är med. Sen är ju storasyster bokstavligen "in her face" stor del av tiden också :) Men det är klart, när jag är så trött, frustrerad och allmänt deppig så är ju inte jag ett under av glada tillrop under dagen så jag kanske är lite kort mot henne utan att tänka på det.

Gällande nattsömnen så har jag svårt att få till det på annat sätt. Jag är själv många kvällar i veckan och har svårt att hinna med det tidigare. Storasyster sover 19-07 och efter att jag lagt henne ger jag lillan sin sista nattslurk och lägger henne. Det är klart att hon kan ta morgon 07:30 istället men just nu känns det övermodigt då jag idag inte ens fick henne att sova till 07... :(

Igen - tack för pepp och stöd. Det hjälper verkligen att få ventilera med någon/några som verkligen vet vad man menar samt få bra stöd och hjälp!

Jag återkommer med rapport på ev förändringar ... :)

Kram
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"