Mat för snart 3-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Härligt att höra!

Jag skulle vilja justera mattiderna, hon är en stor dam nu och behöver inte äta så nära efter lurarna. Vi har samma tider och vi har mat 07.30, 11.00, 1430 och 18.00 + kvällsslurk. Du kan dessutom dra ner sista luren till 20 min så kanske nattklubben ger sig också. Helt rätt tänkt med bara ramsa, varm pyjamas och strumpor räcke bra. jag hade faktiskt sovpåse till min däste, köpte på ikea. Vi har svalt i hans sovrum så det var en bra lösning för oss. Försök öka upp maten till två fulla puré mål, ge gärna katrinplommon flera gånger per dag, jag upplevde att magen blev bättre ju mer lagad mat vi gick över till. Mina killar har aldrig druckit mer än typ 180 ml ersättning när de bara åt det, oftast 150 så stirra dig inte blind på mängder. jag bytte faktiskt till Nan 2 redan vid 3 månader och det gick alldeles utmärkt. när man introducerar välling är det bäst att göra det gradvis, 25 %v välling och 75 % ersättning sen 50/50 o.s.v..

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Tack för snabbt svar, jag ska prova dina tips nu på en gång. Att dra ned på sista luren kanske kan vara något, i natt var det minst sagt nattklubb. Mellan 02-06 var hon vaken i fler omgångar än jag höll räkningen på. Jag var uppe och ramsade säkert 25 ggr. Jag är lite osäker på om jag ska ramsa direkt när jag hör att hon är vaken eller vänta på att hon börjat ropa/skrika och då ramsa? Samt om jag ska bekräftelseramsa varje gång när jag hör att hon är på väg att somna eller bara låta henne somna?

Hon har också börjat härja runt i sängen, i går kväll när jag tittade till henne innan vi gick och la oss låg hon som en ostbåge på sidan helt intryckt högst upp i sängen med ansiktet in mot ena hörnet. Hela hon låg liksom på sin huvudkudde på tvären. Jag lät henne ligga kvar eftersom jag inte vill riskera att råka väcka henne. Men jag tänker att hon kanske till slut väcks av själva sovställningen i alla fall så det är lika bra att jag rättar till medan hon sover? Som du hör - mycket frågetecken som har smugit sig in hos mig eftersom det känns som att jag gör fel då hon fortsätter att vakna så ofta. Jag tänkte i natt att det var enklare när hon åt på natten, då vaknade hon bara 1 max 2 ggr och somnade sen om på direkt när hon ätit. Nu är det timme ut och timme in av ramsor och gnöl. :(

kram
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, kapa sista luren. Ramsa direkt på FÖRSTA uppvaket, typ som pangramsa sedan endast om hon är ledsen. Prata och gnöla får hon även om hon bör sova. Ramsar du för mycket skapar du bara underhållning och ett behov av att ramsa. Det gäller att vara väldigt sparsam med verktygen, dt är då de fungerar bäst. Ingen bekräftelseramsa alls. Öronproppar till dig rekommenderas, ännu hellre eget rum till henne :D .

Barn kan sova i alla ställningar, min stora kille har jag hittat sovande på en tågbana han bytt i sängen t.o.m :mrgreen: . Skjut vargarna och lita på att hon KAN sova om du bara låter henne komma på det själv och inte erbjuder FÖR mycket hjälp.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Nu börjar det ta sig hemma hos oss, lillan blir 5 månader nu i dagarna. Hon somnar oftast mer eller mindre på en gång på kvällarna, efter kvällsslurk, tillrättaläggning och ramsa x 2. Sen sover hon oftast för egen maskin hela natten, kanske vaknar någon gång då jag går upp och ramsar en gång. Det är dock fortfarande lite knöl med vargtimmen, eller strax därefter. Hon vaknar gärna mellan 6-6:30 och kan hålla låda mer eller mindre tills det är dags att gå upp. Jag kör pangramsa och avvaktar sen tills/om hon börjar låta riktigt ledsen, då blir det ramsa igen (har faktiskt buffat vid några tillfällen ska erkännas :oops: ). Hon somnar om och sover mellan 5-15 minuter och vaknar sen igen och så håller det på. Hon ska gå upp 7:30 men jag har tagit upp henne 7:15 när hon legat sen kl. 6 och ropat/skrikit mer eller mindre konstant. Hon är riktigt hungrig där på morgonen också, vet inte om matschemat ska justeras ytterligare? Nu får hon: babysemp 1 till frukost, sen puré (ca en halv liten burk) samt lika mycket plommonpuré + babysemp, en halv mosad banan + babysemp, 1 portion gröt + plommonpuré och sen kvällsslurk som på sistone bestått av 0,5 dl välling blandat med babysemp. Kan jag börja med 6-månaders puré redan? Och ska hon ha något mer mättande på morgonen kanske? Nu har det ju varit jullov men när jag ska iväg med storasyster i tid till förskolan på morgonen måste morgonmålet gå rätt fort att få i, alltså gärna via flaska.

Dagslurarna går som på räls, det gnölas ibland lite när jag lägger ner henne i vagnen men sover hon som en stock tills jag väcker henne. Vi kör 45 min - 2 h - 20 min.

Tacksam för tips! :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vill hon ha mer mat så ge henne och toppa bara med ersättningen. Det är svårt att säga hur snabbt man ökar upp men vid sex månader brukar de sluka rejäla mängder. Jag har en som varit storätare innan han blev kräsen och en som är kräsen sedan födseln :mrgreen: . Man behöver inte stirra sig blind på åldersmärkningar på mat, jag började med NAN 2 vid 3 månader :D . Kolla bara så att det inte är bitar i maten så är det inget problem. Ge gärna vällingblandning på morgonen också.

Tidiga morgnar fick vi dras med i några månader också, men det bästa är att vara konsekvent och att INGENTING händer på morgonen. Pangramsa och endast en till i nödfall, ingen buffning [-X .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

Absolut mer mat!! :)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Tack för eras båda engagemang, det betyder mycket när man kämpar på i sin ensamhet och gör så gott man bara kan :)

Jag har ökat på maten rejält, nu får hon:

7:30 Ersättning (+ sängfösare innan läggning, vid 08:45)
11:00 Puré (halv stor burk samt lika mycket plommonpuré) + ersättning för att "toppa upp" innan läggning.
14:00 - 15:00 (beroende på om jag ska hämta på dagis eller ej, då måste jag få i henne maten tidigare eftersom jag måste gå hemifrån 14:30, annars får hon maten lite senare då aptiten också är bättre) Gröt, helt portion med rejält med plommon- /fruktpuré + ersättning "toppa upp"
17:00 Puré + fruktpuré, lika mycket som vid lunch
19:15 Välling blandat med ersättning som kvälls-slurk.

Hon får 6-månaderspurén och minst en halv stor burk per tillfälle, ibland något mer. Jag trugar på tills hon är proppmätt (dvs. kniper ihop munnen och vrider bort huvudet).

Jag kommer nog också framöver köra välling+ersättningsblandning till frukost också enligt tips.

Vid 6 månader, ska man börja fasa ut ersättningen? Och om så - vad dricker de istället? Just nu funkar det rätt bra att ge ersättning som en sista påfyllning innan läggning, då kommer hon ner i varv och i rätt sinnesstämning inför middagssovning. Hon somnar alltså inte vid flaskan men blir sömnig och lugn.

Hon kräks också fortfarande rätt mycket, alltså små rapar som också gör att lite mat/vätska kommer upp. Antar att detta lugnar sig mer åldern när magmunnen sluter sig. Har redan glömt hur det var med storasyster men vill minnas att hon helt plötsligt inte småkräktes mer.

Kram!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ersättningen är ju tänkt att komma direkt efter maten, inte innan det är dags att sova [-X . Dels för att hålla isär måltiderna, vilket ger bättre aptit men även för att flytande vätska ett tag efter maten kan ge matsmältningsproblem upplever jag , alltså kräkningar. Ersättningen finns kvar som på fyllning tills de äter tillräckligt stora portioner för att bli mätta. Måltidsdryck är i övrigt vatten och sen välling morgon och kväll.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Här kommer en liten uppdatering: allt har blivit bättre och bättre, dagslurarna sitter fortfarande som berget. Eftermiddagsluren sover hon alltid i vagnen under promenad och hon vaknar till och med själv efter 20 minuter, trots att vi fortfarande är ute och går! Då är det bara att palla upp med lite filtar under kudden så får hon komma upp och vara med igen :)

Jag har hittills lagt henne på rygg pga. rädsla för SIDS enl. BVC:s rekommendationer. Sista tiden har hon dock börjat vänta dig till magläge själv och på kuppen hamnat i de mest knöliga ställningar (typ på tvären med huvudet helt intryckt i ena hörnet och båda fötterna utstuckna genom spjälorna). Jag bestämde därför för två nätter sen att lägga henne på mage direkt, jag tog bort kudden och har en tunn dubbelvik bommulsfilt istället. I början var hon lite förvånad över att läggas på mage men fattade galoppen rätt snabbt och sen var det som att det bara PLING så ramlade alla polletter ner. Två dagar i rad har hon sovit hela nätterna nu! Jag lägger, rättar till, ramsar x 2. Sen ligger hon och pratar lite för sig själv innan hon somnar. I går fick jag väcka 7:30 men i morse vaknade hon 6:45, hon var jättesnorig när jag tog upp henne kl. 7:15 så troligtvis vaknade hon av det. Så nu har vi beställt ett andningslarm och sen blir det magläge för hela slanten. Jag är fortfarande lite orolig nu innan larmet är på plats och är uppe och lyssnar så att hon andas några gånger per natt men kommer känna mig lugnare sen när vi har larmet.

Nu sover hon 12 - 45 - 2 - 20. När är det dags att justera dagsömnen? Och vilken lur är det lämpligast att korta ned då, 2-timmarsluren till 1,5 timme istället eller?

Hälsningar från en glad mamma! :D
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är dags att dra ner på sömnen när man märker att bebis vaknar tidigare på någon lur eller på morgonen, så länge allt funkar så kör man bara på :D . Middagsluren kan vara 1,5 eller två timmar beroende på hur trött bebis man har. När man går över till två lurar vid 8-9 mån så bör lurarna vara 2-45. Min lille hade svårt att sova två timmar på middagsluren när vi hade tre lurar så jag drog ner till 1,5 och ökade sen upp till två igen när vi gick över till två lurar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Och nu självklart när allt äntligen satt som en smäck om man började ana ljuset i horisonten så blev båda barnen sjuka. Vi har varit på akuten med dem båda i olika omgångar och fått reda på att lillan har förkylningsastma (och storasyster hade krupp-hosta men som tack och lov inte blev långvarig). Så nu har lillan vaknat med ca. 30 minuters intervaller de senaste två nätterna och eftersom hon är sjuk kan jag inte köra på med ramsning etc. utan måste gå in och kolla till henne och rätta till henne så hon ligger högt med huvud och överkropp. Hon kan inte heller sova på mage nu utan måste ligga på rygg för att ha så fria andningsvägar som möjligt när hon behöver hosta etc. Så eventuellt får det bli en ny snabb-kur när hon är frisk igen om hon drar på sig sömnproblem nu genom detta, hoppas det inte behöver bli så men vi får se. Svårt att veta ang. schemat på dagen också, jag väcker henne som vanligt när hon ska ha sovit klart men kanske skulle hon behöva sova mer eftersom hon är sjuk? Samtidigt vill jag inte att hon börjar sova för mycket på dagen så det blir ännu sämre på natten, svårt att veta nu när allt omkullkastats.

:(
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av Tin »

Hej vet du, folj schemat sa gott du kan. Lagg in marginal kvartar har och dar, nar du tycker det behovs. Under sjukdom ar det manga som bjussar pa det. Man blir ju frisk av att sova. :D

Var bara medveten om att nar liten mar battre och marginal kvartarna ryker sa kan det bli en radda protester innan poletten faller ner igen (sarskillt om det bjussats pa mycket kvartar). Budskapet till liten har ju inte varit konsekvent plotsligt sa det kan ju bli liten fragor pa det menar jag. Men kann inte att allt omkull kastats, det ar en liten kurva pa vagen mot den goda somnen bara. Varken du eller liten behover vara orolig, ibland blir det kurvor pa vagen, men med mammas lugna trygga ledning sa i ni snart pa banan igen.

Men maste liten ligga pa rygg for hostan? Det kan ju latt vara darfor det vaknas stup i kvarten menar jag.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej och tack för svar!

I natt var det helt hemskt med uppvak med cirka 30 minuters intervaller från ca. 10-01. Sen var hon vaken 02:30 - 04:00. Och i morse blev morgonluren senarelagd med ca. 30 minuter pga. att vi var tvungna att åka in till läkaren igen. Hon äter också mycket sämre såklart, cirka hälften av vad hon brukar äta och blöjorna känns redan slappa i midjan på henne :( Ja, ja det blir ju bra till slut och sjuka blir alla barn så jag gör inte för stor sak av det.

I natt hade hon dock vänt sig själv till mage till slut och hamnade då i den mest knöliga ställning med ansiktet rakt in i madrassen. Så i kväll lägger jag på mage som vanlig så hon ligger skönt utan kudde och det inte blir massa trassel. Trots att vi har andningslarm bär det ju emot att gå mot läkarens rekommendation om ryggläge när hon är rosslig i lungorna. Min säkerhet blir ju också rubbad när jag vet att hon är sjuk - skriker hon för att hon har ont och behöver Alvedon eller astmaspray eller är det helt vanliga frågor som kan lugnas med en ramsa? Ja du hör, allt har blivit upp och ner.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej
barn som ligger på mage åker snoret ut och inte ner i bihålorna. Bara som parantes!

Höj huvudändan på sängen genom att lägga en 7cm regel under frambenen på sängen. Ställ in en kastrull med uppkokat vatten under sängen där du lägger i en grovhackad GUL lök. stäng dörren! Funkar klockrent mot snor och hosta. Det kommer stinka i rummet och det är detta som gör att det funkar. Gör om mitt i natten om det behövs.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Tack för tips, jag ska prova lök- och kastrullknepet ikväll! Hon sov på mage i natt och det var betydligt bättre som väntat. Hon hostar fortfarande mycket och väcker sig själv av hostningarna och börjar sen böka runt och gnälla. Hon är också väldigt snorig och det bubblar och täpper till näsan så jag är tvungen att torka även under natten (vilket hon hatar). Men men, snart blir hon ju faktiskt frisk så det är bara att hålla ut.

Jag har höjt varje ben vid huvudändan med varsin stor pusselkartong, fungerar fint! :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"