SNH-kur för pojke 4,5 månad gammal

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
linesk
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 aug 2015, 15:17

SNH-kur för pojke 4,5 månad gammal

Inlägg av linesk »

Idag har jag startat kura min lille pojk. Och genast kom frågor upp hos mig då han som många andra barn inte gör exakt enligt boken.

Jag har läst SNH boken och läst om och om igen och är riktigt taggad inför kuren.

Jag har gjort ett schema och tränat buffning och fått honom att sova på mage...han gör det mesta jag "säger" hittills.

Jag hade lite svårt med skrattet till gonattet...lite skratt blev det ändå. Jag sa ramsan samtidigt som jag la ner honom och la honom tillrätta. Eget rum...så mörkt det går att få kl 19.

Jag buffar och solfjädrar, han grät ytterst lite och började gnola och muttra och sutta på handen istället. Jag ramsade mig ut...kl 19.05. Han klagade högre och blev argare...buffade igen...fick lägga tillrätta, då blev han arg igen...lugnade sig men gnola samtidigt som jag ramsade mig ut. Han blev tyst efter fjärde versen så då levererade jag bekräftelsen. Inte ett ljud, inte ens förvåning...en lång suckar och sen somnade han 19.15 och sover än.

Jag undrar om det är ok att han gnolar och muttrar under buffning och att jag slutar buffningen när han är avslappnad men fortfarande gnolar? Han somnade ju han var inte arg...utan mer tjurig...

Han drar även in handen och suttar på handen/fingret under buffningen, får han det?

Jag försökte lägga ut armen men han drar in den varje gång. Nappen har jag kastat och han har bara för några veckor sedan fått igång det där med napp dvs att den är kvar i munnen...men vi kör på enligt Annas råd....ingen napp.
Vincent 2015-03-38
kurstart 16 augusti
linesk
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 aug 2015, 15:17

Uppdatering på hur det gått...

Inlägg av linesk »

Natten gick över förväntan, han vaknade upp och var ledsen 00.23.
Gick in la tillrätta, buffade han blev arg, tillrätta igen, mer buffning, solfjäder, ramsade mig ut, ramsade 3x4 med pauser emellan men hans gråt stegrades och så var det bara att lägga till rätta igen, jag höll på med tillrättaläggning, buffning och solfjäder ett tag, han blev arg när jag slutade buffa, tillslut var han så lugn att jag kunde ramsa mig ut. Ramsan x4 (högt och hurtigt), blev tyst, bekräftelse x 4 tyst= somnade 01.07

uppvak 03.08
tillrättaläggning...gjorde honom arg och stökig. Buffade, solfjäder, ramsade högt x4, blev tyst, fick bekräftelsen.
somnade 03.20

uppvak 05.06
tillrättaläggning, buffa, solfjäder, blev arg så ny tillrättaläggning, kort buffning och solfjäder. Ramsade mig ut men hann bara x3 sen var det tyst så jag levererade bekräftelsen direkt.
Somnade 05.10

uppvak 05.54
tillrättaläggning, krånglade lite, tillrättaläggning igen, buffning, ramsade men hann bara x3 innan det var tyst igen så levererade bekräftelsen.
somnade 06.00

uppvak 06.10
tillrättaläggning, blev ilsk, tillrättaläggning igen, buffade, ramsade x8 högt så han var arg. Tystnade och fick bekräftelsen.
somnade 06.18

07.00 Godmorgon....en lite tröttis men glad.


Schemat ser ut så här, alla dagslurarna går toppen, väcker honom på klockslaget.

19-07 sova natt
ca 07.30 frukost-amning och gröt
9.00-9.45 sova 45 min
10.30 mellanmål- fruktpure och amning
11.45-13.15 sova 90 min
13.30 lunch- grönsakspure och amning
15.15-16.00 sova 45 min
16.30 mellanmål- fruktpure och amning
18.00 börjar kvällspyssel ev bad, tvätt, nattslurk ca 18.30 och skrattet till go'nattet (som vi kämpar med)

Jag har medvetet lagt in 15 timmar sömn redan nu eftersom han snart blir 5 månader och det blev krångligt att lägga lurarna annorlunda om han ska äta på bra tider...senare tänker jag att man kortar ner eftermiddagsluren...
Vincent 2015-03-38
kurstart 16 augusti
linesk
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 aug 2015, 15:17

uppdatering natt 2

Inlägg av linesk »

Läggningen gick bra idag med, stretade emot lite vid tillrättaläggning, fick lägga om ett par gånger, buffade kort och ramsade x4, var tyst så jag levererade bekräftelsen.

Läggning 18.58- somnade 19.03

Rörde sig och gnydde vid 20.40 men somnade om eller fortsatte sova själv.

uppvak 00.16
lyssnade, blev ledsen, ramsade x4 och x4, kikade in och då låg han på rygg längst ner. La honom tillrätta och solfjädrade. Ramsade x4 var tyst, bekräftelse
somnade 00.18

uppvak 04.00
ramsade x4, lite högre x 4, blev tyst fick bekräftelse, muttrade lite mer bekräftelse, tyst. började muttra igen, väntade och han somnade själv 04.02

uppvak 05.02
lyssnade, gråten stegrades, ramsade x4, igen x4, igen x4. Blev arg, låg ihopknölad längst ner. tillrättaläggning och solfjäder, blev lugn. ramsade x4 tystnade direkt. Bekräftelse.
Somnade 05.06

hostar och gnyr vid 06.40 somnar om av sig själv

07.00 Godmorgon...trött men glad.

Känns verkligen som att ramsan tar och känns skönt att jag inte behövt buffa...märks att han vill sova.
Vincent 2015-03-38
kurstart 16 augusti
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SNH-kur för pojke 4,5 månad gammal

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! Allt går ju strålande bra!! :mrgreen:

Några petsaker.... :D

Nu denna natten kan du lägga ihop ramsa med bekr. Så X3+X1 man säger alltid ramsan minst X4 även om de tystnar. Lägga tillrätta är bara en kort markering sen går man och de får ligga hur de vill. Är du orolig att han vänder sig eller ligger i en hög kan du gå in när han sovit exakt 10 min och fixa om något behövs. :wink:

Schemat du har nu skall hålla till 7mån nu. :)

Lycka till inatt. Slut på traffiken. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
linesk
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 aug 2015, 15:17

Re: SNH-kur för pojke 4,5 månad gammal

Inlägg av linesk »

Tack. Det låter ju bra. Jag märke redan igår att ramsan gick snabbare så jag ska definitivt köra ihop ramsa och bekräftelse.

Skönt att schemat kan funka så länge.

Håller tummarna för inatt.
Vincent 2015-03-38
kurstart 16 augusti
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"